Mateusz Viste opublikował nową wersję emulatora ZBoy, który pozwoli nam odpalić pod linuksem i windowsem udawaną konsolę NINTENDO GameBoy. Biorąc pod uwagę dwuletni zastój to i zmian jest odpowiednia ilość, warto z nich nadmienić o supporcie dla spakowanych archiwów (zip), dodanie emulacji dźwięku, zmiany w obsłudze gry poprzez sieć (emulator pozwala na prowadzenie potyczek pomiędzy dwoma emulatorami) i sporą ilość zmian technicznych, które uprzyjemnią nam granie na wirtualnej konsoli.
Zboy posiada również inne funkcjonalności, o których warto wspomnieć - przy praktycznie zerowym wysiłku można podkolorować dowolną grę używając specjalnie spreparowany plik z paletą, czy też pozwala przechowywać tabele highscore dla niektórych gier, które natywnie tego nie potrafiły (brak baterii).
Podkolorowany Bomb Jack (1992, Tecmo LTD)
zBoy v0.70 [22 Jan 2019]
- Sound support (can be disabled with --nosound),
- Added ZIP support (zBoy detects ZIP archives, tries to load the first file inside),
- Adapted code so it compiles fine with -Werror=format-security (thanks to Andrea Musuruane for suggesting that),
- Implemented hi-scores retention for Crystal Quest, Flipul, SolarStriker, Tail Gator and Quarth,
- Added colorization support for Crystal Quest, Bomb Jack, Sensible Soccer and Prince of Persia,
- Fixed joystick support,
- Fixed the '--noshowfps' command-line parameter,
- Fixed window computation when WINY is less than 7 (fixed scrolling text on intros in Attack of the Killer Tomatoes and Swamp Thing),
- Added emulation of incomplete ROM address decoding (fixed several games: WordZap, Blaster Master, Pac-Man special color edition, Turok, Quarth, Zen Intergalactic Ninja),
- Complete redesign of the Netplay support, compatibility is significantly higher now: works with Tetris Attack, Tetris Blast, F-1 Race and many others,
- Netplay link peering autodetection on LAN ('--netplay auto' or F12 during gameplay).
→ NOWSZY [GB] Zboy 0.71 Windows 27/11/2023
Bomber Boy (1990, Hudson Soft)
zBoy v0.71 27/11/2023
- The Windows binary has been kindly compiled by Daniel Bruno. It should be compatible with 64-bit editions of Windows.
zBoy v0.71 [30 Jan 2020]
- Joypad emulation fix (Galaga & Galaxians controls work now),
- --showfps displays fps on-screen instead of using the window's title bar,
- video backends (SDL2, Allegro) optimizations,
- MMU code simplified (faster, lower RAM usage),
- minor sound bug fixes,
- dropped Eagle scaling support (Scale2x and Scale3x are much better).
zBoy v0.71 [30 Jan 2020]
- Joypad emulation fix (Galaga & Galaxians controls work now),
- --showfps displays fps on-screen instead of using the window's title bar,
- video backends (SDL2, Allegro) optimizations,
- MMU code simplified (faster, lower RAM usage),
- minor sound bug fixes,
- dropped Eagle scaling support (Scale2x and Scale3x are much better).
F15 Strike Eagle
zBoy v0.60 [30 Apr 2015]
- Migrated from SDL to SDL2,
- Created a DOS port using the Allegro library (the port comes with its own setup utility),
- Dropped the '--noscreensaver' parameter (always enabled now), and replaced the custom screen-saver inhibitor by SDL2's generic routine,
- zBoy's configuration changes are persistent now,
- Added a custom colorization feature (--custcolor), so players can colorize games themselves,
- Fullscreen can be switched in-game on the SDL2 backend (ALT+ENTER),
- Added colorization support for Pipe Dream,
- Removed the '--bootlogo' option,
- Added '--resetcfg' to reset the configuration to default values,
- Hi-score persistent memory (--hiscores) is enabled by default,
- PCX screenshots are saved with a 4bpp depth (results in 50% smaller screenshot files),
- Renamed the '--colorization' option to a shorter '--colorize',
- Renamed '--hiscoresmem' to '--hiscores' and added '--nohiscores',
- Renamed '--nospeedlimit' to '--fullspeed' and added '--nofullspeed',
- Renamed '--nocpuidle' to '--cpuburn' and added '--nocpuburn'.
zBoy v0.53 [16 Mar 2014]
- Added checks on emulated memory address before writing, to avoid writing in non-allocated areas (Alfred Chicken is not crashing the emulator anymore),
- Fixed a pointer bug that was making zBoy crashing on ROMs with invalid checksums (was trying to fill a NULL pointer with an error message),
- Cleaned up the code to compile without warnings on gcc 4.7.2,
- Fixed interrupts handling (now Bomb Jack and Kingdom Crusade work fine),
- Fixed HALT handling when IME is OFF (zBoy passes the Blargg interrupt test now),
- Dropped GUI support (zBoy is command-line driven only - it's too much of a mess to maintain a cross-platform GUI inside zBoy - should be a separate project, but I won't do it myself).
Vox populi
Ten artykuł nie byl jeszcze komentowany:(
Inne treści związane z tematem
[multi] NO$GBA 3.06 14/04/2025
Martin Korth autor popularnej serii emulatorów no$cash (no$sns, no$gba, no$nes, no$msx, no$sns, no$cpc, no$c64, no$gmb, no$k2) udostępnił nową wersję emulatora handheldów NINTENDO - GameBoy Advance i Nintendo DS.
NO$GBA, tak jak NO$PSX został udostępniony w dwóch wersjach - deweloperskiej (z debuggerem bez rozszerzenia) i typowo dla graczy (wersji DOS (-d) a ...
[MULTI] XPECCY 0.6 build 0.6.20250404 04/04/2025
Xpeccy jest linuksowym emulatorem maszynek zgodnych z ZX Spectrum (przede wszystkim rosyjskich klonów) i od paru wersji także maszynki MSX1, Nintendo GameBoy/GameBoy Color, NINTENDO 8 i jego rosyjskiego odpowiednika Dendy i ostatnio dodano emulację PC XT. Warto też rzucić okiem na dokumentację do programu.
[GB/CGB] BgB 1.6.5 19/03/2025
BgB jest emulatorem konsoli GameBoy i Color GameBoy, który w zasadzie posiada wszystko, co powinien mieć ten typ emulatora, od filtrów poprawiających jakość (albo pogorszających, w zależności od gustu), po możliwość gry poprzez sieć.
[NES8] Nestopia Undead 1.53.1 23/03/2025
Karp zjedzony, Kevin oglądnięty (aż trudno uwierzyć, że ten film oglądamy już od 25 lat co gwiazdka;P) więc można wrócić do nowości. Opublikowano nową wersję nieoficjalnej kontynuacji projektu emulatora NINTENDO 8 (Famicon) - Nestopia.
Nie ma tu zbytnio zmian dla wersji Windows, rozwój przede wszystkim skupił się na FTLK ()
[CGB] SameBoy 1.0.1 4/04/2025
SameBoy jest emulatorem sprzętu Nintendo GameBoy, ColorGameBoy i w przyszłości GBAdvance (być może i coś już odpala, nie trafiłem jednak na nic, co dałoby się uruchomić) napisanym z myślą o Macintoshu, jednak i nam blaszakowcom dostała się wersja (SDL), którą z powodzeniem można używać.