!

[Atari] AtariOnLine: Która kolorystyka okładki lepsza?

[2] # AtariOnLine | Niedziela, 11 Lutego 2024 18:30CET

[Atari] AtariOnLine: Która kolorystyka okładki lepsza?


Jak ćwierkają ptaszki w kuluarach, jeszcze w tym roku ma mieć premierę niezwykła książka Kamila "Gorgh-a" Trzaski o programowaniu w asemblerze na procesory 6502, 6510 oraz Z80. Dlaczego niezwykła? Bo książki o kodowaniu procesorów ośmiobitowych powstawały ostatnio w latach 80., jakieś czterdzieści lat temu! Po co więc do tego wracać, skoro są takie edukacyjne pozycje ze złotej epoki 8-bit? Ano właśnie dlatego, że współczesna wiedza, techniki programowania, a także środowisko, w którym się koduje, są inne niż kilkadziesięciu lat temu! Dzisiaj większość rzeczy dzieje się w emulatorach, w otoczeniu pecetowych systemów operacyjnych i oprogramowania, a demoscena i gamedev również nie stały w miejscu - i to, co kiedyś na ośmiobitowych maszynkach było nie do pomyślenia albo w powijakach, dzisiaj jest normalnie dostępne dla programistów i powstają dema oraz gry wyciskające ostatnie soki z tak wspaniałych maszyn jak Atari XL/XE, Commodore 64, ZX Spectrum czy Amstrad CPC. Po drugie, zazwyczaj stare książki poświęcone są w dużej mierze technologiom mało współcześnie przydatnym, np. stacjom dyskietek, nie uwzględniają nowych urządzeń pamięci masowych, etc. Po trzecie, dawniej każdy miał swoją ulubioną maszynkę i rzadko zdarzali się koderzy multiplatformowi, dlatego książki były poświęcone tylko jednej platformie. Dzisiaj więcej osób bierze udział w tworzeniu gier na różne komputery i możliwość sięgnięcia do źródła, które pozwoli im kodować na wszystkich najpopularniejszych procesorach 8-bit będzie cenną możliwością. Dla Polaków będzie mieć też znaczenie, że kiedyś nie było zbyt wiele książek o asmie w języku polskim, to świat anglojęzyczny mógł się cieszyć kompendiami wiedzy koderskiej. Wkrótce to wszystko się zmieni dzięki Gorghowi z demoscenowej grupy Agenda. Kamil napisał mega-dzieło, którego stworzenie nikomu innemu nie przyszło do głowy. Wykorzystując swoje ogromne doświadczenie w pisaniu gierek i dem na różne platformy, stworzył około 350-stronicowy tekst z listingami, przykładami, uczący programowania procesorów rodziny 6502 (znany np. z Atari XL/XE, BBC Micro, Apple II, NES, C64) oraz Z80 (MSX, ZX Spectrum, Amstrad CPC).



Książka ma się ukazać w tym roku nakładem stowarzyszenia PTODT (Polskie Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Technicznego), jest na etapie składu. I tu powstała zagwozdka, której nie mogli rozwiązać między sobą uczestnicy wydania. I stąd kierujemy się do Was, czytelników AtariOnline z pytaniem: która okładka ładniejsza - niebieska czy czerwona? Niby nie jest to najważniejsza rzecz na świecie, bo to tylko okładka, ale z drugiej strony miło jest korzystać z książki, która ma zachęcający, wyróżniający kolor. Obie wersje, zresztą jak cały projekt okładki, przygotował kolega Mphobic - więcej przykładowych wizualizacji znajdziecie na forum w odpowiednim wątku. Poniżej ankieta na Google, są tylko cztery możliwości odpowiedzi: niebieska kolorystyka, czerwona, obie są ok, inna jest lepsza. Prosimy o wypełnienie!



2024-02-11 18:30 by Kaz
komentarzy: 36
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W końcu "Mikie" na Atari!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Michaś w końcu na Atari
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: RastaConverter – nowa wersja
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Obudowa kombajnu XCF12
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Time Wizard Deluxe + edytor poziomów
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony!
wstecz11/02/2024 18:30
Inne treści związane z tematem
[Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024 [Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024
Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
[Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane! [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
Kolega Mariusz "Mq" Ejchsztet ogłosił newsy w sprawie wydania swojej bardzo ładnej gry "Dude Story" (wątek o rozwoju gry i pliki darmowej wersji gry tutaj), nad którą pracował 4 lata!. Można już zamawiać wersję kolekcjonerską i wynagrodzić autora za trud i kawał dobrej roboty:"Kolejny raz ekipa Mq-workshop przygotowuje wydanie gry w wersji ...
[Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font! [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
Mijały eony, mijały ery, mijały stulecia, a potem dziesięciolecia, a program graficzny Tomasza "TeBe" Bieli o nazwie Graph2Font wciąż nie miał aktualizacji, na które graficy go używający czekali z utęsknieniem. Aż do teraz!Program G2F jest genialny, bo powstały w nim setki współczesnych grafik Atari i właściwie zdominował ...
[Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600 [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
Kolega Sławomir "Dalton" Krysztowiak zajął się ciekawym projektem na platformie Atari 2600. Informację podesłano mi następującą: "Dalton właśnie mi klepnął takie info, że pracuje na tym. No i kurde szok, bo fajny temat robi i chętnie bym mu wysłał pada za free, w ramach wsparcia. Napisałem mu to, na co mi odpisał, że ...
[Atari.Area] BigPEmu 1.12 [Atari.Area] BigPEmu 1.12
Emulator konsoli Atari Jaguar BigPEmu, tworzony przez Richarda Whitehouse, doczekał się nowego publicznego wydania 1.12 Zmiany od ostatniego publicznego wydania: Port dla x64 Linux Port dla x64 Arm Plugin dla D3D12 usprawnienia dla twórców produkcji na Jaguara poprawki błędów Developer BigPEmu zaprezentował zmiany w filmie w serwisie Youtube. Rich mierzy się z poważnymi problemami ...
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU