!

[Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600

[1] # AtariOnLine | Czwartek, 9 Maja 2024 06:26CET

[Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
Kolega Sławomir "Dalton" Krysztowiak zajął się ciekawym projektem na platformie Atari 2600. Informację podesłano mi następującą: "Dalton właśnie mi klepnął takie info, że pracuje na tym. No i kurde szok, bo fajny temat robi i chętnie bym mu wysłał pada za free, w ramach wsparcia. Napisałem mu to, na co mi odpisał, że luz, ale że nie pogardzi jak kliknę stara pod jego repo w ramach wsparcia projektu. Obiecałem że podam dalej. Tak więc myślę, że wesprzyjmy chłopa w robocie."



Sprawdziłem i faktycznie, jest to ciekawe wyzwanie nie tylko programistyczne, ale także także uczące systematyczności czy cierpliwości. W ten sposób na Atari 2600 powstaje gra o słoniu-dziewczynce i motylkach pod tytułem Berta And Butterflies. Najlepiej oddać głos autorowi, który w ramach tego projektu prowadzi na githubie codzienny pamiętniczek z postępami:



Kolega z pracy namówił mnie na udział w konkursie 100 Commitów. Od kilku miesięcy chodzi za mną pomysł zaprogramowania czegoś na Atari 2600. Pomyślałem, że konkurs to dobra okazja do zabawy i spróbowania czegoś zupełnie nowego. Postanowiłem napisać grę na Atari w ramach konkursu. Mam już pomysł, ale jeszcze go nie zdradzę. Przygotowania rozpocząłem kilka tygodni temu. Poznaję narzędzia, instaluję środowisko pracy. Zacząłem także czytać książki:

  • Nick Montfort, Ian Bogost - Racing the Beam - zawiera analizę platformy Atari 2600 oraz kodu kilku słynnych gier z punktu widzenia programistycznego.

  • Jan Ruszczyc - Asembler 6502 - opis assemblera procesora 6502. Atari 2600 zawiera co prawda procesor 6507, ale jest to okrojona wersja 6502, więc zdobyta wiedza nie zmarnuje się.

    Prawie zlamiłem pierwszego dnia! Zasady konkursu wymagają co najmniej jednego commita dziennie od autora repozytorium. W konfiguracji gita miałem podany błędny adres e-mail i moje wcześniejsze commity zaliczyły się na konto innego użytkownika Githuba! Na szczęście zauważyłem to w porę."

    (...)
    Spędziłem noc czytając dokumentację języka Batari Basic, opisy "kerneli" stąd: https://www.randomterrain.com/atari-2600-memories-batari-basic-commands.html

    Wygląda na to, że ograniczenia są dosłownie na każdym kroku. Zastanawiam się, jak je obejść, aby np. zrobić "dużego ludzika" w grze.

    Kilka przykładów ograniczeń:

  • Atari 2600 ma 128 bajtów RAMu, ale tylko 26 jest dostępnych. Pozostałe są domyślnie użyte dla różnych celów.

  • Możesz narysować pięć poruszających się obiektów: 2 sprite'y graczy, 2 pociski (muszą być kwadratowe) i jedną piłkę.

  • Jeśli sprite ma używać więcej niż jednego koloru, nie użyjesz pocisku.

  • Nie ma prostej metody wyświetlenia tekstu (nie zacznę standardowym programem "hello world!").

  • Wersja binarna programu powinna mieć maksymalnie 4KB. Jeśli potrzeba więcej, można wykorzystać technikę przełączania banków pamięci, ale Atari w danym momencie ma dostęp tylko do jednego, 4-kilobajtowego banku.

    Zacząłem pracować nad płytką kartridża. Dlaczego, skoro jeszcze nie mam ani jednej linijki gry? Chcę zamówić płytki jak najszybciej. Mogą dotrzeć nawet po 30 dniach. Jeśli popełniłem błąd, chciałbym mieć czas na jego poprawę."




    Po dalsze perypetie Berty, a także autora zmagającego się z zabytkową konsolą, odsyłam do repozytorium , a jemu w ramach wsparcia daję tam gwiazdkę i zachęcam was do tego samego. Powodzenia Dalton!

    2024-05-09 06:26 by Kaz
    komentarzy: 9
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
    → [Atari] AtariOnLine: W końcu "Mikie" na Atari!
    → [Atari] AtariOnLine: Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego
    → [Atari] AtariOnLine: Michaś w końcu na Atari
    → [Atari] AtariOnLine: RastaConverter – nowa wersja
    → [Atari] AtariOnLine: Obudowa kombajnu XCF12
    → [Atari] AtariOnLine: Time Wizard Deluxe + edytor poziomów
    → [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony!
    wstecz09/05/2024 06:26
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024 [Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024
    Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
    [Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024 [Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024
    Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
    [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane! [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
    Kolega Mariusz "Mq" Ejchsztet ogłosił newsy w sprawie wydania swojej bardzo ładnej gry "Dude Story" (wątek o rozwoju gry i pliki darmowej wersji gry tutaj), nad którą pracował 4 lata!. Można już zamawiać wersję kolekcjonerską i wynagrodzić autora za trud i kawał dobrej roboty:"Kolejny raz ekipa Mq-workshop przygotowuje wydanie gry w wersji ...
    [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font! [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
    Mijały eony, mijały ery, mijały stulecia, a potem dziesięciolecia, a program graficzny Tomasza "TeBe" Bieli o nazwie Graph2Font wciąż nie miał aktualizacji, na które graficy go używający czekali z utęsknieniem. Aż do teraz!Program G2F jest genialny, bo powstały w nim setki współczesnych grafik Atari i właściwie zdominował ...
    Komentarze
    ... bez komentarza
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU