!

[Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!

[2] # AtariOnLine | Piątek, 10 Maja 2024 10:50CET

[Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
Mijały eony, mijały ery, mijały stulecia, a potem dziesięciolecia, a program graficzny Tomasza "TeBe" Bieli o nazwie Graph2Font wciąż nie miał aktualizacji, na które graficy go używający czekali z utęsknieniem. Aż do teraz!



Program G2F jest genialny, bo powstały w nim setki współczesnych grafik Atari i właściwie zdominował współczesną demoscenę Atari 8bit. Zdecydowana większość obrazków powstała lub została wygenerowana właśnie w nim, co widać w produkcjach demoscenowych i grach. TeBe przez lata rozwijał to narzędzie, poczynając od małego konwertera grafiki w znaki, jeszcze bez funkcji rysunkowych, aż do pełnoprawnego edytora graficznego. Z drugiej strony, program nie jest pozbawiony wad. Najczęściej można się natknąć na zarzut niejasnego, nieintuicyjnego interfejsu użytkownika oraz funkcjonalności zorientowanych na potrzeby programistów, a nie osób rysujących. W tej sprawie muszę jednak przynajmniej częściowo stanąć w obronie programu - ogarnięcie wszystkich możliwości graficznych Atari chyba jednak nie jest wykonalne w prosty, intuicyjny sposób, bo mimo wszystko wymaga mniejszej lub większej znajomości architektury tego sprzętu, poznania technikaliów specyficznych dla platformy, których wygodniejsze menu czy czytelniejsze okienka nie zastąpią.

Można jednak poprawić to i owo, bo każdy program miewa błędy czy niedoróbki. I od kiedy pamiętam TeBe błyskawicznie i sprawnie wprowadzał poprawki zgłaszane przeze mnie czy innych użytkowników. Chwała mu za to, że latami projekt żył i był rozwijany. Jednak parę lat temu dowiedziałem się od autora, że coraz trudniej ten software aktulizować, a przyczyną było Delphi, w którym G2F powstał. Były jakieś problemy z bibliotekami, które stały się niekompatybilne z nowym Delphi, łatane w jednym miejscu błędy powodowały błędy w innych miejscach, kosztami full licencji, etc. W końcu TeBe potwierdził, że zaprzestaje prac nad G2F, bo edytor jakoś tam działa, a w tych warunkach rozwój programu to tylko strata jego czasu i energii.

Udało mi się przekonać TeBego, żeby udostępnił mi źródła i rozpocząłem podpytywania w środowisku, kto mógłby pomóc w zaktualizowaniu kodu do nowego Delphi. W archiwizacji kodu i przygotowania go dla różnych osób pomógł Misza. W końcu przypadkiem okazało się, w czasie wspólnego mieszkania w pokoju na Lost Party, że mój współlokator Grzegorz "Sun" Żyła jest zaawansowanym programistą Delphi i z chęcią "rzuci okiem". Tak rzucił tylko okiem, że posiedział wiele godzin nad dostosowaniem kodu do nowego kompilatora, wynalazł wszystkie uwspółcześnione, a konieczne biblioteki, a przy okazji wprowadził pierwsze poprawki do G2F. Dzięki temu, pierwszy raz po dłuuuuuuuuuugim okresie czasu mamy nową wersję edytora, mimo, że była groźba, że już nigdy takiej nie będzie. I mamy nowe otwarcie, szansa na kolejne wersje!

Sun napisał mi: "Zrobiona została zmiana kompilatora z Delphi 2007 na Delphi 11.3. Wymagane były zmiany w kodzie aplikacji, główne to:
  • typy danych string i char w nowym wersjach są unicodowe (2-bajtowe), w newralgicznych miejscach należało to zmienić na 1-bajtowe, czyli zamiast Char AnsiChar, String->AnsiString, WideString->String, itp.



  • dostosowanie menu, użyte stare wersje komponentu Toolbar2000 i TBX nie są kompatybilne, na szczęście ja używam trzech wersji TBX i akurat jedna prawie pasowała.

    Przy okazji poprawiłem funkcję zapisu plików - był zgłaszany problem z nadpisywaniem prac. Wynikało to przechowywania w zmiennej i używania potem nazwy pliku w opcji Save As. W toku jest opcja powiększania (skalowania) interfejsu programu - opcja przydatna przy wysokich rozdzielczościach (HDPI, monitory 4K).




    I co dalej? TeBe zgodził się zaprezentować na AtariOnline.pl nową wersję Suna, która numer 4.0.3.13 i jest z 5 maja 2024 roku. Plik g2f.exe ściągamy i wystarczy podmienić go w katalogu, gdzie trzymamy poprzednią wersję, a wszystkie ustawienia i pliki towarzyszące zostaną zachowane. Jest do ściągnięcia w tym wątku, w którym można też zgłaszać inne błędy i sugestie. Bardzo poprosimy grafików czy innych osób używających tego narzędzia o przetestowanie zmian i raporcik. Uwaga! Sun nie obiecuje błyskawicznych poprawek i takiego developmentu jak robił TeBe, żeby to było jasne.

    Jeżeli ktoś nie ma poprzedniej wersji G2F albo plików towarzyszących, zapraszam na stronę TeBego, dedykowaną projektowi: g2f.atari8.info/.

    2024-05-10 10:50 by Kaz
    komentarzy: 19
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gatunki cyfrowe I i II
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Noc Muzeów 2024 i retrokomputery
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
    → [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
    → [Atari] AtariOnLine: W końcu "Mikie" na Atari!
    → [Atari] AtariOnLine: Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego
    → [Atari] AtariOnLine: Michaś w końcu na Atari
    wstecz10/05/2024 10:50
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R16 2/06/2023 [Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R16 2/06/2023
    Pojawiła się kolejna pełna wersja STEEM'a w mutacji o dźwięcznej nazwie Steaven Seagal Edition z całkiem pokaźną ilością zmian i poprawek.  Autor forku powrócił również do rozwoju wersji dla Linuxa - xSteem. Przy okazji co jakiś czas pojawia się także build całkowicie developerski bazujący na nowym rdzeniu zawierający tylko pliki wykonawcze Steema - posiada on ...
    [Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery [Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery
    Dzisiaj o miłym i sympatycznym prezencie od kolegi komodorowca. Dostałem wiadomość takiej treści od Krzysztofa Lotko:"Co prawda, Atarowiec ze mnie żaden, bo wychowałem się na konkurencyjnym C64, ale chciałbym wnieść wkład w hołdzie wspaniałej konkurencji, docenionej w pełni dopiero po latach. W załączniku przesyłam plik PDF ...
    [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem! [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem!
    Po przerwie wracamy do naszych zwyczajów spotykania się online, by omówić ciekawe rzeczy związane z Atari. Już za dwa dni, w piątek 31 maja 2024 roku, o godzinie 20:00 spotkamy się na platformie Zoom tutaj z Mateuszem "MatGuru" Kasprzakiem, jego synem Igorem oraz Waldemarem "Laoo" Pawlaszkiem, którzy zaprezentują projekt TOSSSTer. MatGuru i Igor zajmowali ...
    [Atari] AtariOnLine: Gatunki cyfrowe I i II [Atari] AtariOnLine: Gatunki cyfrowe I i II
    Niedawno pojawił się drugi tom serii o gatunkach dzieł cyfrowych, wydany przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, co oczywiście zawdzięczamy prof. Piotrowi Mareckiemu, którego pasją jest badanie kultury cyfrowej, w tym demosceny i retrogamedevu. Profesor zebrał wypowiedzi wielu osób, tworzących dzieła cyfrowe poszczególnych gatunków, ...
    [Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024 [Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024
    Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
    Komentarze
    ... bez komentarza
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU