Bajtek nr 1/86

Bajtek nr 1/86
Skomentuj Ściągnij plik Słowa kluczowe

I stało się. Skończywszy zeszytowe numery Bajtka, wreszcie usiadłem nad tymi, które znają zapewne wszyscy, którzy mieli to szczęście/nieszczęście urodzić się na tyle wcześnie aby odnotować pojawienie się czegoś zupełnie innego w kiosku "Ruchu" – kolorowego, dużego i poświęconego czemuś tak elektryzującemu jak komputery.

Numer pierwszy z roku 1986 to całkowity skok jakościowy – lepszy papier i większy format, zmieniła się nieznacznie redakcja – pomysłodawca tytułu p. Władysław Majewski przeszedł do właśnie startującego "Komputera", który w odróżnieniu od "Bajtka" stał się pismem adresowanym do poważniejszego odbiorcy, który nomen omen istnieje do dzisiaj w skundlonej postaci polskojęzycznego wydania "PC World Komputer".

 
Okładka Bajtka 1/1986, w zasadzie od pojawienia się tego numeru w kioskach można rozpocząć historię prasy popularnokomputerowej w Polsce.

Dziwny był to numer – w sylwetkach, w których "Bajtek" prowadził wywiady, pojawił się Adam Krauze, ten sam, który ciągnął cykl artykułów poświęconych microPrologowi. Jakby zakładając, iż nikt wcześniej nie spotkał się z zeszytowymi wydaniami (całkiem słusznie), redakcja postanawia na publikację go "od nowa".

Bajtek 3/1986. Str. 3 a na niej młody Adam Krauze, który potem zasłynął bardziej przez zamieszanie wokół kas fiskalnych i PostNetu, niż z cyklu swoich artykułów w Bajtku

W grach opisano "Tir Na Nog" – jest to chyba pierwszy i ostatni raz, gdzie ilustrująca go mapa została całkowicie zerżnięta z angielskiego pisma "Crash" (Marzec/14/85 str. 66-67) dodam, że w dość bezszczelny sposób – pozbyto się podpisu autora ("Frey") i podziękowań autorom za pomoc w rysowaniu mapy.

"Tir Na Nog" – jest to chyba pierwszy i ostatni raz, gdzie mapa została całkowicie zerżnięta z angielskiego pisma "Crash" (Marzec/14/85 str. 66-67). W bezszczelny sposób pozbyto się podpisu autora ("Frey") i podziękowań autorom za pomoc w rysowaniu mapy. (Oryginał)
Tir Na Nog poprawiona mapa w reduksie.

Autor mapy "Bajtku" przetłumaczył jedynie część opisową grafiki, a zastosowanie procesu fotokopiowania z ładnej, kolorowej planszy uczyniła z "mapy" żółtozieloną ciapaje.  Podobny zabieg zastosowano w "Komputerze" 1/86 gdzie screenshoty z "GYRON'A", są żywcem wzięte dokładnie z tego samego numeru Crasha. Można więc sądzić, iż "Sufler" jest też autorem opisu do "Tir Na Nog".  W następnych edycjach mapy, nie były już tak nachalnie kopiowane z pism zachodnich, najczęściej obowiązywała zasada weź "treść mapy i ozdób ją sam", co owocowało różnymi, dziwnymi efektami:). Dlaczego się o tym tak rozpisuje? Był to ostatni moment, kiedy większość osób nie miały do czynienia z komputerem, nie mówiąc już o samej grze – mapa więc nabierała magicznych zdolności, analizowało się ją na wszelkie sposoby, trenowało wszystkie możliwe przejścia, a wyobrażenie o grze bazowało tylko na opisie – tak dzisiaj często występujących screenshotów nikt nie uświadczył;).

Bajtek 1/1986 Str. 27

Pod względem tekstowym numer jednak nie był zły – dzięki tłumaczeniom – "Gorączki Krzemowej Doliny" i artykule zaczerpniętym z Chip'a 1/86 o trendach na rynku komputerowym czyta się go nad wyraz przyjemnie. Na zainteresowanie zasługuje też wywiad z twórcami telewizyjnego "Halo Komputer", którego pomimo największych chęci nie jestem w stanie sobie go przypomnieć. Warto też odnotować nowy dział "Nie bój się mnie", w którym w dowcipny sposób przekazywano podstawowe zasady BHP w pracy z komputeren, a także uproszczony do granic możliwości kącik przedszkolaka – to już nie ukryte życzenia z numeru 4/85, a najprostsze instrukcje jakie można było wpisać w BASIC'u.

 Zmiany graficzne w tym numerze

Numer bazuje całkowicie na materiałach, które ukazały się orginalnym wydaniu. Jedynie mapa do Tir Na Nog została zaczerpnięta z Crash'a i naniesiono na niej jeszcze raz wszystkie spolszczenia z nr 1. Częściowo wykreśliłem też logotypy z tego numeru – logo Bajtka i logo zakładów Elwro, to samo tyczy się ilustracji do microPrologu i dość interesującego elementu, który na stale zagościł w Bajtku – uśmiechniętej dyskietki. Klipart występował także w reklamach w czasopismach zachodnich, prawdopodobnie został z nich właśnie zaczerpnięty.

Bajtek 1-1986 Strona 5

Na przyszłość, być może kiedyś w wersji 1.0 – konieczna jest podmiana zdjęcia VIC20 z wiosełkami od A2600 – myślę, że naprawdę ktoś mógłby w spokoju zrobić od nowa taką fotke.

W tym numerze pojawiła się bardzo egzotyczna czcionka, użyta we wstępniaku i w tytule tekstu z CHIP'a. Także została wykreślona.

Potrzebne oprogramowanie do dołączonych listingów

 Listingi dołączone do tego numeru "Bajtka" wymagają oprogramowania, które pozwoli nam przenieść zamieszczone oprogramowanie do emulatorów lub prawdziwych maszynek.

  1. ZX SPECTRUM -  BASin_15-8.zip
  2. Commodore C64 –  C64V221Setup.zip
  3. Commodore Vic20 -   VIC20PrgGen100.zip
  4. BBC Basic for Windows –  bbcwdemo.exe

Listingi dołączane do "Reduxów" są poprawiane, jeśli pojawiła się w  późniejszych numerach errata, ewentualnie jeśli podczas testów znaleźliśmy błąd, staramy się go poprawić. W wypadku problemów, zawsze można spróbować zasięgnąć na forach tematycznych –  (AtariOnLine, C64 Power).

Wersję pliku

Tym razem do pobrania są dwie wersję pliku redux:

Wersja pierwsza z pełną grafiką (300 dpi), plik ważący 44 mb i wersja uproszczona z odchudzoną grafiką (72dpi) który można z powodzeniem używać na urządzeniach mobilnych i słabszych komputerach.

Spis treści numeru 1/86

GRA O JUTRO

  • Postanowiłem, muszę mieć komputer    str. 3
  • Elwro, czyli profesjonalna manufaktura    str. 6

NIE BÓJ SIĘ MNIE

  • Dzień dobry    str. 4

PROGRAMOWAĆ MOŻE KAŻDY

  • Prolog    str. 8

  • Trzeci wymiar    str. 10

OBOK KOMPUTERA

  • Wiosełka    str. 14

SPOSOBY I SPOSOBIKI

  • Spectrum i klakson    str. 15

CO JEST GRANE

  • Tir na nOg    str. 15

ZASTOSOWANIA

  • Maszyna do pisania i coś jeszcze     str. 18

SPRZĘŻENIE ZWROTNE

  • Drogi Bajtku!    str. 20
  • Pisali o Bajtku    str. 25

JAK TO ROBIĄ INNI

  • Bajtek na Syberii    str. 22
  • Gorączka Krzemowej Doliny    str. 24

HARDWARE

  • Komputery 86    str. 26

CO WARTO PRZYWIEŹĆ

  • Spectrum 128 Plus    str. 27

SAMI O SOBIE

  • Jak wymyśliłem Bajtka    str 28
  • Pierwszy był ABAKUS    str. 28
  • Klubowy Bank Danych    str. 29
  • Halo komputer    str. 30

TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW

  • Kubuś Literka    str. 31

 

Pobierz wersję oryginalną tego reduksu

Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem. Jakoż, że ostatnio można odczuć zauważalne problemy z serwerem pigwa, na którym leżały dokładne skany magazynów, postanowiłem również umieszczać połączone w jeden PDF obrazy stron, jakie tam się znajdowały - z ciut mniejszą jakością niż luźne jpgi, jednak na tyle dobrą aby ocenić na ile udał się ten reduks;)

Pobierz publiczną edycję tego reduksu

Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu, jest ona dostępna zawsze ciut później od wersji dla darczyńców i różni się nieznacznie od wersji niepublicznej - brakiem reklam, ciut lepszą rozdzielczością, czasami mniejszymi lub większymi zmianami w warstwie opisowej lub informacyjnej.Zazwyczaj reduksy publiczne są udostępniane około 2 tygodni później, jeśli więc nie ma jeszcze żadnych plików, a są w wersji dla osób zaangażowanych w projekt wróć tu za jakiś czas.

_