Kolejny numer Bajtka do pobrania - trochę ponad numerację, bo 4 jest znów nierozpoczęty;) Zawartość jak zwykle "prima sort" redakcja zagrała w bezwarunkowy hit czyli Silent Service - gra, która pozwalała na długie tygodnie zostać kapitanem łodzi podwodnej (wystarczyło uruchomić grę w trybie czasu rzeczywistego;)) i przejmować się stanem naładowania baterii z równym przejęciem jak dzisiaj ilością energii jaka została w baterii smartfona. Żarty, żartami ale jeśli ktokolwiek przeszedł obojętnie koło Silent Service podziwiam odporności na symulatory.
Kolejny tytuł arcade, skoro od CO JEST GRANE rozpoczęliśmy to Bomb Jack i znów klasyk - tym razem stricte zręcznościowy, podziwiam p. Przasnyskiego, że do tak trywialnego tytułu (nie, nie... trywialny nie znaczy, że był nudny i nieciekawy!) można było napisać dłuższy tekst niż do BOBBY BEARING z rokładówki (ciekawe połączenie SPINDIZZY z MARBLE MADNESS). Bobby dzisiaj nie wciąga i nie wciska w fotel jak kiedyś, ale trójwymiarowa grafika jest naprawdę na dobrym poziomie i wytrzymuje próbę czasu (podobnie jak Spindizzy). Przy okazji udało mi się poprawić mapkę - dodając cały obszar, który został nieopisany jak i w oryginalnej mapce publikowanej w YOUR SINCLAIR jak i tej przerysowanej do Bajtka, ot taki bonus po latach, kiedy dokładne mapki są dostępne w Internetach.
Ale zostawmy gry w spokoju (warto jeszcze wspomnieć, że w dziale pojawiła się próba wrzucania PEEK&POKE, chyba trochę na zasadzie zapchania szpalty), w klanie ATARI mamy KASETOWY SYSTEM OPERACYJNY, prawdziwy pożeracz wzroku i klasyczny program do nauki pisania na klawiaturze - dzięki pomocy Dely'ego z ATARI AREA został przepalcowany całkowicie bezboleśnie - chwała mu, za to. Dodam, że jest to chyba jedyny listing dostępny przed komilacją (na AoL leży wersja już finalna, bez możliwości prześledzenia linijek znaczków).
W klanie Commodore pojawiają się pierwsze ślady obecności serii 264 w Polsce (Commodore 16, 116, +4), ponoć dział wymuszony, dzięki temu pojawił się listing Turbo16. Program po przepisaniu i cudownej zmianie cyferek w kod maszynowy pozwalał na przyśpieszenie transmisji z taśmy. Przynajmniej pod emulatorem i zapisem programu w basicu przyśpieszenie jest namacalne.
W dziale JAK TO ROBIĄ INNI informacja o nowym pomyśle SINCLAIR'A - Z88 miał stać się doskonałym przenośnym mikrokomputerem, ktoś coś więcej słyszał o tej platformie... no właśnie. W klanie ZX Spectrum mamy również kolejny program edukacyjny pozwalający na śledzenie wyników rzutów monetą - program ma dwie wady - pierwsza wymaga ręcznego podania zmiennej, drugi ilość prób - przy włączeniu programu w trybie pracy rzeczywistej obliczenia 100 rzutów zajmują duchowi spektrusia około 20 minut;)
I w sumie na tym, można by było zakończyć przegląd numeru ale... w kąciku dla przedszkolaków pojawia się bardzo zacny przykład prostej gry pozwalającej na generowanie mapy terenu i poruszaniu się w cztery strony - nagrodą jest księżniczka, a smok przez cały czas będzie nas ścigał - trochę wyobraźni i z tego szkieletu można było wycisnać znacznie więcej, niż w wypadku prezentowanym we wcześniejszym numerze "Kwiatu Paproci" - za każdym razem gra odbywa się trochę inaczej.
Na koniec warto również przyjrzeć się umieszczonemu materiałowi graficznemu - oczywiście, nie mówie o fotografiach, te niestety są jak zwykle poddane okrutnemu upływowi czasu, natomiast grafiki z tym jest ciekawiej - od tego numeru do redakcji Bajtka, ktoś musiał przytargać numery amerykańskiego Byte z 85 roku, dzięki czemu Bajtek AD1986 wzbogacił się o nieskończony strumień reprodukcji grafik z tego największego pisma komputerowego tamtego wieku.
Okładka numeru - dziękuje serdecznie Danielowi Lamorskiego za fotografie PCB XT gdyby nie jego fotki było by srożej niż jest obecnie, sobie za całkowity brak znajomości BRYCE nie dziękuje;) Myślę, że kiedyś na etapie druku papierowego ktoś inny zrobi coś lepszego;).
To samo tyczy się grafiki Podulki dla klanu przedszkolaków - cierpie ostatnio na jakiś uwiąd starczy, po prostu nie miałem serca do dokładnego odtworzenia linii tego całkiem zacnego rysunku - zostawiam też dla osób, którym będzie się chciało bardziej.
25/10/2023
Mała aktualizacja, nowa wersja Bajtka 5/1987 z podmianą okładki na oryginalną i ciut wygładzonymi zdjęciami - wersja dla osób, które wspierają projekt (jak zaopatrzyć się w kod - znajdziesz info tutaj).
Pobierz wersję źródłową
Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem
Pliki publiczne
Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu. Nie wymaga ona żadnych dodatkowych działań.
Lista plików z ograniczonym dostępem
Aby otrzymać dostęp do poniższych zasobów musisz wspierać projekt - albo poprzez dotację, albo poprzez pomoc przy pracy nad magazynem albo w inny, namacalny sposób. Jest to jeden ze nielicznych sposobów w jaki mogę zrewanżować się osobom, które lokują swój czas i siły, a często wspierają finansowow idee Reduksów. Jeśli zgubiłeś swój kod dostępu, daj mi znać. O tym, jak zdobyć kod możesz przeczytać tutaj...
-
Ten plik wymaga podania kodu dostępu
Bajtek Reduks 5 1987 V2 Big t2e.pl.pdf
środa, 25 października 2023
28.02Mb