Rynek czasopism informatycznych w latach osiemdziesiątych trudno sobie dzisiaj wyobrazić bez "Komputera", który pojawił się w 1986 roku i co miesiąc dostarczał nam informacji aż do 1990 roku. Magazyn, był kierowany do bardziej zaawansowanych użytkowników komputera, którzy stawiali na bardziej profesjonalne jego wykorzystanie niż promowana przez "Bajtka" forma informatyzacji przez rozrywkę, jednak i tu można było znaleźć stałą rubrykę poświęconą grom komputerowym a przede wszystkim sławetny dział "Peek&Poke", która przynajmniej dla mnie była o tyle interesująca, że miniopisy gier, które towarzyszyły sposobom na nieśmiertelność, były czasami bardziej interesujące od dłuższych opisów w innych gazetach:). Częściej w "Komputerze" można było jednak znaleźć spore recenzję sprzętu, programów użytkowych, a później dość karkołomne kursy programowania. Warto też odnotować, iż redakcja tego periodyku od początku promowała legalne oprogramowanie - pozbawiona schizofrenicznego rozpadu na jaki cierpiał "Bajtek" (i legalnie z jednej strony i nielegalnie jako magazyn, który obiął wieloletni patronat nad giełda komputerową Emmetu).
Magazyn przechodził parokrotnie rewolucje w składzie DTP - łamany według zasady - gazeta komputerowa musi być łamana na komputerze, cechował się dość egzotyczną estetyką, ale to dopiero nastąpiło praktycznie po pierwszym roku wydawania pisma, numer pierwszy jest jeszcze miły i grzeczny, bez radosnego ubarwiania makiety TOSowymi dodatkami;).
Treść - współpraca
Reduks nie zostałby popełniony tak szybko gdyby nie świetne archiwum tekstów z numerów "Komputera" na łamach "Świata Owoców" Radosława Grusha, dzięki jego pracy, moim zadaniem było tylko wlanie i zbliżenie makiety do oryginalnej sprzed prawie 26 lat. Jedynymi tekstami, które trzeba było doskładać były "GIEŁDA" i "Sprawdzian" wraz z listingiem, cała reszta pochodzi o p. R. Grusha.
Zmiany graficzne
Praktycznie żadnych poprawek graficznych - zdecydowałem się pozostawić podkolorowaną mapę gry "KNIGHT LORE" w formie oryginalnej - nawet ze względu na frapujący byk kopisty, który z ULTIMATE zrobił ULTIMATUM:) i zamalował parę partii obrazka. Mapa do KL będzie osobnym produktem, który kiedyś dokoloruje i połącze w całość (chociaż nie powiem, żeby było to miłe i proste zajęcie).
Niestety, nie udało mi się wyżebrać dwóch renderów, które mogłyby zastąpić z powodzeniem dwóch obrazków - jeden na str. 6, drugi na str. 26, może ktoś się skusi o ich podesłanie - naprawdę nie są dla osoby znającej programy 3D wielkim wyzwaniem.
Lista plików z ograniczonym dostępem
Aby otrzymać dostęp do poniższych zasobów musisz wspierać projekt - albo poprzez dotację, albo poprzez pomoc przy pracy nad magazynem albo w inny, namacalny sposób. Jest to jeden ze nielicznych sposobów w jaki mogę zrewanżować się osobom, które lokują swój czas i siły, a często wspierają finansowow idee Reduksów. Jeśli zgubiłeś swój kod dostępu, daj mi znać. O tym, jak zdobyć kod możesz przeczytać tutaj...
-
Ten plik wymaga podania kodu dostępu (13359)
Komputer 1/1986 (300 Dpi)
środa, 21 listopada 2012
18.14Mb
Pobierz wersję źródłową
Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem
Pliki publiczne
Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu. Nie wymaga ona żadnych dodatkowych działań.