Ready/Run

Takie sobie archiwum listingów ze starych magazynów komputerowych

Listingi w bazie
Dodaj listing
  • Test

    Rozpoczął się rok szkolny, a więc trzeba się zabrać do nauki. Komputer co prawda nie napisze za nas klasówki, ale może nam pomóc. Ot choćby odpytując nas z lekcji, które musimy opanować w sposób pamięciowy

    Nauczenie się na pamięć dużej liczby stów, nazw czy dat, nie należy do zadań łatwych. Właściwie nie bardzo wiadomo jak się do tego zabrać. Można powtarzać bez końca „wkuwane” wyrazy, można wypisywać ja na kartkach i wieszać na wszystkich ścianach pokoju... Najlepsze rezultaty daje jednak praca z drugą osobą, która odpytuje ucznia na wyrywki i poprawia jego błędy, aż do skutku. Kto jednak znajdzie tyle czasu i cierpliwości? Otóż jest taki „ktoś” — Twój własny komputer. Nie znudzi się, nie zirytuje, dokładnie zapamięta co już umiesz, a czego jeszcze nie.
    Nasz program spowoduje, że komputer będzie sprawdzał Twoją wiedzę do skutku, to jest do czasu, aż opanujesz materiał, a konkretnie, aż odpowiesz prawidłowo na określoną liczbę pytań. Jeśli się nie pomylisz, wystarczą trzy prawidłowe odpowiedzi na każde pytanie, za każdą pomyłkę komputer dolicza Ci po jednej odpowiedzi (oczywiście na to pytanie, na które odpowiedziałeś błędnie). Za każdym razem, w przypadku pomyłki, komputer informuje Cię, jak powinna brzmieć prawidłowa odpowiedź. Jeśli już udzielisz wymaganej liczby prawidłowych odpowiedzi na każde pytanie, komputer uznaje, że Twoja edukacja jest zakończona i wyświetla komunikat: „MATERIAŁ OPANOWANY”. Dobrze jest jednak wrócić do tego programu następnego dnia, a potem jeszcze za kilka dni, i za tydzień... Kilkakrotne powtórzenie — w pewnych odstępach — takiego ćwiczenia spowoduje, że zapamiętany materiał nie wyfrunie szybko z głowy.
    Program, w wersji tu przedstawionej służy do nauki geografii, a konkretnie do nauki nazw stolic, krajów Europy (nie ma tu wszystkich krajów europejskich, gdyż jest to program „dla przedszkolaków”). Może on oczywiście być pomocny także podczas uczenia się innych przedmiotów, np. w ten sposób możemy zapamiętywać daty wydarzeń historycznych, uczyć się tablicy Mendelejewa, „wkuwać” słówka z obcych języków, liczby mieszkańców i powierzchnie krajów itd.

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Commodore Basic V2

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Hardcopy

    Opisany poniżej program służy do przenoszenia obrazu wysokiej rozdzielczości z ekranu monitora na drukarkę. Po wpisaniu i uprzednim zapisaniu na taśmie bądź dyskietce uruchamiamy program za pomocą RUN. Kopiowanie uruchamia się za pomocą instrukcji SYS 818, X, gdzie X jest numerem zbioru przydzielonego drukarce. Operacja ta powinna być wykonana na drukarkach MPS 801/802/ 803 i trwa ok. 3 minut (w wypadku MPS 803).

    Autor listingu: Marcin Wojciechowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Commodore Basic V3.5

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Kasjer

    Michał Czupryński z Brodnicy przysłał do naszej redakcji kilka różnych programów własnego pomysłu. Oto jeden z nich. Służy on do obliczania liczby banknotów i monet, które składają się na podaną sumę.

    Program działa najzupełniej poprawnie, a jednak warto się zastanowić, czy nie dałoby się zapisać go w nieco krótszej formie i w sposób bardziej elegancki.

    Autor listingu: Michał Czupryński

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Klawisze Funkcyjne

    Przedstawiony program umożliwia wykorzystanie klawiszy funkcyjnych komputera ATARI do wypisywania najczęściej używanych słów kluczowych BASIC-a.

    Wykorzystuje on wektor przerwania VBLK mającego miejsce w czasie wygaszania promienia elektronów pod czas jego przemieszczania do pierwszej linii obrazu. Hasła RUN, LIST, CONT uzyskujemy poprzez wciśnięcie klawiszy START, SELECT lub OPTION. Pozostałe trzy hasła otrzymuje się przez poprzedzenie tej czynności naciśnięciem klawisza HELP. Program nie koliduje z wykorzystaniem konsoli przez programy napisane w BASIC-u — jest blokowany w czasie ich wykonywania.
    Opisany program może wypisywać na ekranie dowolny tekst zapisany w liniach poprzedzonych komentarzem „DANE DLA TEKSTU”. Pierwsza liczba jest zawartością komórki 53279 w momencie wciśnięcia wybranego klawi sza. Jeśli wykorzystujemy również klawisz HELP — do liczby tej należy dodać 17. Można również wykorzystać zmianę zawartości komórki 53279 przy równoczesnym wciśnięciu kilku klawiszy konsoli, jest to jednak niewygodne w użyciu. Pozostałe liczby to wartości liczbowe pisane go tekstu w kodzie ASCII. Po wprowadzeniu zmian w liniach „DATA” należy zmodyfikować również wartość sumy kontrolnej (zmienna SUM) oraz odpowiednio zmienić długość pętli czytających dane. Należy pamiętać, że cały program nie może mieć więcej niż 256 bajtów (jedna strona pamięci).
    Po przepisaniu programu należy przygotować magnetofon do zapisu i uruchomić program poprzez RUN. Jeśli był poprawnie przepisany, to zostanie zapisany na taśmie w formie BOOT przeznaczonej do ładowania poprzez wciśnięcie klawisza START w momencie włączenia komputera.
     

    Autor listingu: Tomasz Bigaj

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Atari Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
Dodaj listing
Powrót do spisu

Dodaj plik z listingiem *

    Jeżeli posiadasz plik wykonywalny i źródłowy spakuj je w jedno archiwum. Wielkość pliku nie może przekroczyć 2mb. Wszystkie pozostałe pola są niewymagane, jednak ułatwiłoby dużo, gdybyś podał przynajmniej orientacyjnie skąd jest listing, a jeżeli jest Twojego autorstwa pozostaw namiar.

    Nazwa programu:

    Nazwa programu lub nazwa artykułu, z którego pochodzi.

    Stan listingu

    Jak oceniasz stan przesłanego listingu, jeśli jego działanie wymaga dodatkowego wyjaśnienia dodaj go w opisie.

    Opis programu:

    Opis działania programu. Zauważone problemy w funkcjonowaniu. Dodatkowe informacje.

    Autor listingu

    Autor artykułu/listingu zamieszczanego pliku. W razie wielu autorów odzielaj ich przecinkami

    Platforma

    Mikrokomputer, na który pochodzi listing. Jeśli danej platformy nie ma w spisie wprowadź jej nazwę w pole poniżej.

    Język listingu

    Język listingu, np. TurboBasic, BasicXL, MSBasic itp.

    Źródło

    Jeśli program jest Twojego autorstwa pozostaw puste.

    Twój nick

    Twój nick, ewentualnie dane osoby, która program wklepała, w razie wielu autorów odzielaj ich przecinkami.

    Email

    Do celów edycyjnych, informacyjnych i kontaktowych - bez podawania go jawnie.