Ready/Run
Takie sobie archiwum listingów ze starych magazynów komputerowych
-
JoyTest C64
Zabawa w gry komputerowe bywa czasami bardzo kosztowna wystarczy tylko jedno przełączenie drążka z portu do portu w czasie gdy komputer jest włączony... Znacznie częściej jednak usterce ulegają styki drążka, pękają membranki czy blaszki sprężynujące.
Jak sprawdzić co uległo uszkodzeniu — komputer czy drążek? Bardzo prosto. Wystarczy w tym celu wpisać i uruchomić jeden z podanych poniżej programów, w zależności od posiadanego komputera. Można oczywiście zrobić to także wczytując pierwszą lepszą grę, pewniejsze są jednak podane tu programy. Oprócz samej animacji ruchu drążkiem na ekranie użytkownik otrzymuje także informację o sygnale wejściowym generowanym przez drążek. Dzięki temu możemy np. określić, czy styki są czyste i kontaktują za każdym razem, czy AUTOFIRE generuje regularny sygnał itp.
Przed uruchomieniem programu warto go będzie zapisać na taśmie czy dysku, należy też pamiętać o tym, aby drążek był podłączony PRZED włączeniem komputera. Przeprowadzenie testu jest możliwe zarówno z portu 1 jak i 2, bez różnicy.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Commodore Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Pętla Interpretera
Artykuł z serii "POZNAJEMY WARSAW BASIC" cz. II
W poprzednim odcinku wyjaśniliśmy rolę pętli interpretera w wykonywaniu programu.
Czytelnicy Ba|tka, którzy pragną uczestniczyć wraz z nami w zabawie w rozbudowę interpretera i poznawać tajemnice Warsaw BASIC-a powinni teraz „wpalcować” program 2. Po bezbłędnym uruchomieniu tego programu można spróbować użycia nowych instrukcji (od £@, £a do £z). Po wykonaniu jakiejkolwiek z tych instrukcji, nasz interpreter będzie sygnalizować błąd SYNTAX ERROR. Co się stało? Czyżby ten rozbudowany interpreter nie rozumiał nowych słów? Interpreter nowe słowa rozumie, tylko każde z nich odsyła do tej samej procedury znajdującej się pod adresem $af08, pod którym interpreter ma zapisaną procedurę wyświetlającą napis SYNTAX ERROR i przerywającą wykonanie programu.
Dalsza rozbudowa naszego interpretera będzie zatem polegała na zmianie adresów w komórkach pamięci od $c43f do $c474 na takie, pod którymi będą się kryły procedury wykonujące zaplanowaną przez nas działalność i uzupełnianiu programu 2 o treść tych procedur.Autor listingu: Gajewski,B. Radziszewski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: CBM Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_interpreter-t2e.pl.d64
-
Numerator
Poniższy program, choć dość krótki, może bvć bardzo przydatny wszystkim posiadaczom stacii dysków — umożliwia on wpisanie do katalogu dyskietki (directory) numeru składającego sie z 5 znaków.
Podczas wyświetlania katalogu za pomocą np. LOAD”$”,8 czy DIRECTORY, w miejscu identyfikatora (ID) oraz znaków określających numer systemu operacyjnego (2A) ukaże się przypisany przez nas numer. Stanowczo odradzam wprowadzanie takich zmian na dyskietki oryginalne (firmowe, z nagranym już programem), gdyż może to spowodować późniejsze trudności z jego wczytywaniem, jeśli program kontroluje te pola np. w procedurze obsługi (zamierzonego) błędu.
Wprowadzenie zmian do programu polecałbym jedynie użytkownikom zaawansowanym, gdyż wykorzystuje on rozkazy bezpośrednie systemu DOS; źle wpisana przeróbka może w ekstremalnych wypadkach zniszczyć lub na trwałe zablokować dane zapisane na dyskietce. Program można uruchomić na każdym komputerze Commodore z przyłączoną stacją dysków 1540, 1541, 1570, 1571 czy 1572.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Commodore Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
-
Wprowadzanie funkcji dla C-64
Jedną z większych wad wersji BASIC V2.0 Commodore 64 jest niemożność wprowadzania za pomocą instrukcji INPUT własnych funkcji czy wyrażeń algebraicznych.
Jedną z większych wad wersji BASIC V2.0 Commodore 64 jest niemożność wprowadzania za pomocą instrukcji INPUT własnych funkcji czy wyrażeń algebraicznych. Jak wadę tę zlikwidować? Bardzo prosto. Wpisz poniżej przedstawiony program...
Powyższej wady pozbawiony jest np. komputer ZX Spectrum w którym ciąg instrukcji: INPUT AS: X = VAL A$ umożliwia obliczenie danego wyrażenia. Dla C-64 równoważnym ciągiem będzie: INPUT A$: £VAL,X,A$
Procedura ta, napisana w języku wewnętrznym zlokallizowana jest w obszarze 4 dodatkowych KB pamięci od adresu 49152 ($C000). Po uruchomieniu i wykonaniu program wczytujący kasuje się samoczynnie. Procedura ta jest włączona w istniejącą pętlę interpretera, tak więc posługiwanie się nią nie przeszkadza równoległemu korzystaniu z innych rozszerzeń takich jak np. TURBO, pod warunkiem, że obszary przez nie zajmowane nie kolidują ze sobą, oraz, że procedura tu omawiana będzie wczytana i uruchomiona jako ostatnia. Wynika to z faktu, że większość rozszerzeń wykorzystuje (i zmienia) wektor zawarty w komórkach 776 i 777, bez uwzględnienia wartości dotychczasowych. Wady tej pozbawiony jest omawiany tu program. Po wprowadzeniu wzoru danego wyrażenia (np. 2 + 2*5) za pomocą instrukcji INPUT, jego wartość jest obliczana poprzez £VAL,X,A$ a wynik jest przypisywany zmiennej oznaczonej w przykładzie jako X.
Autor listingu: Krystian Łojewski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Commodore Basic
Stan listingu:
3Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
-
WriTest
Nareszcie i KLAN COMMODORE doczekał się własnego programu kontrolującego wpisywanie publikowanych w BAJTKU programów i przeznaczonego dla Commodore 20, 64, 16, 116, PLUS/4 i 128. Od tego numeru BAJTKA wszystkie programy ukazujące się w naszym Klanie będą przedstawiane wraz z kodem kontrolnym co powinno ułatwić życie naszym czytelnikom.
Po wpisaniu programu należy go koniecznie zapisać najpierw na taśmie czy dyskietce i dopiero potem uruchomić. Program automatycznie rozpoznaje z jakim komputerem ma do czynienia. Następnie zaczynamy wpisywać dany program z klanu. Po wpisaniu danej linii i wciśnięciu RETURN lub ENTER, w lewym górnym rogu ekranu ukażą się w negatywie (rewersie) dwa znaki stanowiące kod kontrolny. Kod ten należy porównać z kodem podanym przy wydruku programu (listingu). Jeżeli kody te różnią się należy dokładnie sprawdzić daną linię programu — oznacza to, ze została ona wpisana z błędem.
na podstawie COMPUTE!s GAZETTE..Autor listingu: Jan Jasiński
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Commodore Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Drago Basic
Chociaż Commodore 64 ma ogromne możliwości graficzne, to korzystanie z nich jest bardzo skomplikowane, zwłaszcza dla początkujących. Ze względu na duża liczbę instrukcji POKE czy pętli FOR... NEXT programy sa mało przejrzyste i trudne do zrozumienia.
Oprócz tego, niejako dodatkowo, wymagana jest od użytkownika spora wiedza dotycząca organizacji pamięci w tym komputerze, sposobów rezerwowania jej odpowiedniego obszaru dla potrzeb ekranu graficznego czy działania na bitach. Ponieważ punkt o współrzędnych 0,0 znajduje się w lewym górnym rogu ekranu tworzenie np. wykresów funkcji wymaga ponadto dodatkowych obliczeń. Z tych też powodów chciałbym przedstawić Czytelnikom "BAJTKA" rozszerzenie graficzne standardowego interpretera BASIC — DRAGO BASIC.Istnieje już sporo rozszerzeń tego typu — GRAPHICS BASIC, SIMONS BASIC, SUPERGRAPHIC itp. Niestety możliwość korzystania z tych programów limituje w dużym stopniu brak ich polskojęzycznych opisów dość rzadko dostępnych nawet na giełdach komputerowych. Innym mankamentem jest zmniejszenie ilości dostępnej dla użytkownika pamięci — np. SIMONS BASIC zabiera jej od 8 do 16 KB, Co nie pozostaje oczywiście bez wpływu na jakość naszych programów.DRAGO BASIC nie jest rozszerzeniem w takim znaczeniu, w jakim zwykle się to rozumie. Zamiast bowiem dopisywania nowych instrukcji czy rozkazów wykorzystano tu cztery istniejące i rzadko używane instrukcje — VERIFY, WAIT, LET oraz CONT. Nowe instrukcje graficzne składają się z takiej samej ilości liter i nazywają się TRYBEK, GUMA, BAR i RYPU. Instrukcje te są "umieszczone" w tych samych miejscach pamięci ROM co stare, z tym, że zmieniono odpowiednio adresy procedur instrukcje te realizujących. Procedury te zostały umieszczone w dodatkowych 4 KB pamięci od adresu 49152 ($C000) dzięki czemu mamy do dyspozycji całe 38 KB pamięci RAM. Zaletą DRAGO BASIC jest przeniesienie punktu o współrzędnych 0,0 w lewy DOLNY róg ekranu czyli tak jak na osi współrzędnych. Program ten pozwala nam na tworzenie grafiki w standardowym trybie graficznym Commodore — rozdzielczość 320*200 punktów, dwa kolory.Podczas wpisywania DRAGO BASIC należy zwrócić baczną uwagę, aby nie pomylić się zwłaszcza podczas wpisywania linii z DATA — liczby zawarte w tych liniach to właśnie nasze nowe procedury. Ponieważ po wpisaniu kodu maszynowego program samoczynnie się kasuje, ważne jest również, aby przed jego uruchomieniem zapisać go najpierw na taśmie czy dyskietce. Jeżeli program zostanie wpisany poprawnie, po uruchomieniu pojawi się na ekranie plansza tytułowa oraz usłyszymy melodię — program jest gotowy do użytku.Nowe instrukcje mają następującą postać:TRYBEK (parametr)Instrukcja ta służy do zmiany ekranu graficznego na tekstowy i odwrotnie. TRYBEK 1 pozwala nam na przejście do trybu pracy graficznego, TRYBEK 0 z kolei umożliwia powrót do trybu tekstowego. Gdy parametr nie będzie równy ani 1 ani 0, komputer wyświetli komunikat ILLEGAL QUANTITY ERROR.GUMAJest to odpowiednik PRINT CHRS(147) w trybie tekstowym —GUMA pozwala nam skasować (bezpowrotnie) całą zawartość ekranu graficznego.BAR kolor kreski, kolor tłaZa pomocą BAR możliwe jest przypisanie wybranych kolorów dla kreski (punktu) oraz tła ekranu graficznego. Numery kolorów są zgodne z numerami podanymi w instrukcji obsługi komputera (np. 0 = czarny, 1 = biały itd.).RYPU X,YRYPU umożliwia nam wykreślenie punktu na ekranie graficznym. Parametr X może przybierać wartości w zakresie 0-319, parametr Y w zakresie 0-199. Należy pamiętać, że punkt o współrzędnych 0,0 znajduje się w DOLNYM lewym rogu ekranu. Powrót do normalnego trybu pracy komputera możemy uzyskać za pomocą kombinacji klawiszy STOP i RESTORE wciśniętych jednocześnie. Powrót do programu jest możliwy za pomocą POKE 1,54. Symbol "(CLR)" w programie oznacza czyszczenie ekranu.A oto przykładowy program pozwalający nam na wykreślenie paraboli:10 TRYBEK 1: GUMA : BAR 1,020 FOR X = 0 TO 240: Y = .01*(X-120) ^2+20 30 RYPU X,Y: NEXT40 FOR X = 0 TO 240: RYPU X,20: NEXT50 FOR Y = 0TO 199: RYPU 120.Y: NEXT60 GET A$: IF A$="" THEN 60 70 TRYBEK 0: ENDAutor listingu: Jan Jasiński
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Regulacja głowicy w datassette
Często się zdarza, że programy, które do tej pory wczytywaliśmy bez problemów nagle zaczynają się „narowić” wyświetlając na ekranie nasz ulubiony komunikat LOAD ERROR. Spowodowane może to być kilkoma przyczynami, najczęściej jednak chodzi tu o rozregulowanie się głowicy odczytujaco-zapisujacej.
W celu jej ustawienia niezbędne będzie wykonanie małego obwodu oraz wpisanie podanego poniżej programu. Głośnik może pochodzić z dowolnego miniodbiornika, reszta części jest powszechnie dostępna na rynku. Potencjometr nie musi być koniecznie stosowany.
Połączenia należy dokonać we wtyczce do masy (A-1) oraz do linii odczytu CASSETTE READ (D-4). Na wszelki wypadek proponuję zajrzeć do instrukcji obsługi komputera gdzie zawarty jest rysunek wprowadzeń; blokada wtyczki chroniąca nas przed jej odwrotnym włożeniem jest umieszczona pomiędzy B-2 i C-3.
Po wpisaniu programu do pamięci zapisujemy go dla bezpieczeństwa i uruchamiamy. Komputer będzie generował sygnał o zmieniającej się modulacji, który należy zapisać na dobrej kasecie i (koniecznie) sprawnym magnetofonie; z tego powodu polecałbym przeprowadzenie przynajmniej zapisu sygnału testowego ZANIM nasza głowica się odstroi.
Po zapisaniu sygnału należy cofnąć taśmę i podłączyć przygotowany wcześniej obwód. Następnie włączamy magnetofon i małym śrubokrętem krzyżakowym (np. zegarmistrzowskim) przesuwamy głowicę o pół obrotu w prawo lub w lewo, tak, aby uzyskać jak najlepszą słyszalność tonów niskich i wysokich. Tony wysokie muszą być bardzo wyraźnie słyszalne. Następnie wczytujemy jeden z programów, który powodował wcześniej ukazywanie się komunikatu LOAD ERROR. Jeżeli komunikat ten wystąpi ponownie należy regulację powtórzyć Pamiętajmy także, że głowica i kółko prowadzące taśmę muszą być okresowo czyszczone (w żadnym wypadku spirytusem salicylowym!!!).
Od redakcji:
Główną przyczyną błędów przy wczytywaniu jest niestety brudna głowica i kółko prowadzące oraz brak należytej konserwacji tych elementów. Innym powodem może też być pozaginana taśma czy różnica w ustawieniu głowic w różnych magnetofonach — bardzo rzadko natomiast jest to wada natury elektronicznej.
Generalnie regulowanie głowicy w celu odczytania programu z kasety kolegi można porównać z myciem nowego samochodu drucianą szczotką. W efekcie problem będzie niebawem stanowiło wczytanie naszego własnego programu do komputera — komputery jak i generalnie sprzęt elektroniczny nie znoszą niedokładności, a konia z rzędem temu, kto bez specjalistycznych przyrządów, takich jak oscyloskop, będzie w stanie po przegraniu ustawić ponownie głowicę w dokładnie takie samo położenie. Jeżeli więc sytuacia nas do tego nie zmusza NAPRAWDĘ nie regularny głowicy sami.
(kd).Autor listingu: Jerzy Żukowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_regulacja_datessete-t2e.pl.7z
-
Disc Protector
Najprostszym i najpewniejszym sposobem zabezpieczenia plików znajdujących się na dyskietce przed ich przypadkowym skasowaniem, jest zaklejenie nieprzezroczysta taśma wycięcia w kopercie dyskietki.
Istnieją także rozwiązania programowe, które umożliwiają bardziej elastyczne zabezpieczanie przed skasowaniem całej zawartości dyskietki, lub tylko jej części. Metodę tę można wykorzystać w programie, który sam chroni odpowiednie pliki przed ich zniszczeniem, wskutek pomyłki lub błędnej reakcji użytkownika.
Zamieszczony, poniżej program pokazuje jedną z realizacji tej metody. Umożliwia on zabezpieczenie (lub „odbezpieczenie”) wybranych plików. Próba ich skasowania nie przyniesie żadnego rezultatu, a w katalogu dyskietki są one wyróżnione znakiem „<”. Druga z możliwości programu to zabezpieczenie całej dyskietki. W wyniku tej operacji każda próba zapisu spowoduje wystąpienie komunikatu „73, CBM DOS V2.6 1541, t ,s”, sygnalizującego niezgodność formatu dyskietki ze standardem Próba skasowania jakiegokolwiek że znajdujących się na niej plików nie przyniesie rezultatu. Program umożliwia też „odbezpieczenie” dyskietki, czyli przywrócenie jej znacznika formatu zgodnego ze standardem.
UWAGA: Powyżej opisany sposób nie chroni dyskietki przed jej sformatowaniem.
Autor listingu: Witold Zabdyr
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
2Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
-
BAJTEK dla COMMODORE 64
Trudno mi było wybrać lepsza nazwę dla tego programiku zajmującego 38 bajtów pamięci od adresu 680 do 717. Program ten może być pomocny przy wszelkich pracach związanych z operacjami na bitach takimi jak projektowanie własnej czcionki i kroju liter, znaków dla drukarki itp.
Zadaniem głównym programu jest określenie, które bity są ustawione (włączone) i jaka jest ich wartość dla danej wartości dziesiętnej w zakresie od 0 do 255. W tym celu należy ową wartość wpisać za pomocą POKE do komórki 2 i wykonać SYS 680. Pod spodem ukaże się „czarno na białym” (czyli w rewersie), które z bitów są ustawione (wartości większe od zera), a które są wyłączone (równe 0). Z programu można korzystać zarówno w trybie ekranowym (bezpośrednim) jak też i w trybie programowym. „BAJTEK 64” zawiera w sobie także krótką demonstrację, nie powinno być więc kłopotu z jego wykorzystaniem. Poniżej przedstawiono również procedurę w języku wewnętrznym realizującą opisywaną funkcję. Gdy z jakichś powodów adres 680 ($02A8) nie będzie użytkownikowi odpowiadał, program można przenieść w dowolny obszar pamięci (jest on w pełni relokowalny). „BAJTEK 64” wykorzystuje komórki na stronie zerowej o adresach 2, 251 i 252 ($02, $FB i FC).
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_Bajtek54_bajtek_101987-t2e.pl.7z
-
DOS+ dla C64
Nagroda za cierpliwe (i bezbłędne!) wpisanie poniższego programu jest uzyskanie trzech dodatkowych rozkazów bardzo przydatnych wszystkim posiadaczom stacji dysków.
Pierwszy z nich umożliwia wczytywanie katalogu (directory) dyskietki bez jednoczesnego kasowania zawartości pamięci RAM:
$ — umożliwia wczytanie całego katalogu, lub
$ „nazwa 1”, „nazwa 2”,
co z kolei pozwala nam na wczytanie jedynie określonej grupy tytułów Np.
* „TER*”, „??FOX
spowoduje wczytanie wszystkich tytułów których trzy pierwsze znaki stanowią litery TER oraz te tytuły w których znaki trzeci czwarty i piąty są literami FOX Jeżeli użyjemy $ i cudzysłowu /$ „/, to wyświetlona zostanie nazwa dyskietki i ilość wolnych bloków. Wciśnięcie klawisza spacji (odstępu) spowoduje pauzę we wczytywaniu katalogu (wznowienie za pomocą RETURN); Klawisz STOP przerywa wczytywanie na stałe.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_DosPlus_bajtek_101987-t2e.pl.7z
-
Test
Rozpoczął się rok szkolny, a więc trzeba się zabrać do nauki. Komputer co prawda nie napisze za nas klasówki, ale może nam pomóc. Ot choćby odpytując nas z lekcji, które musimy opanować w sposób pamięciowy
Nauczenie się na pamięć dużej liczby stów, nazw czy dat, nie należy do zadań łatwych. Właściwie nie bardzo wiadomo jak się do tego zabrać. Można powtarzać bez końca „wkuwane” wyrazy, można wypisywać ja na kartkach i wieszać na wszystkich ścianach pokoju... Najlepsze rezultaty daje jednak praca z drugą osobą, która odpytuje ucznia na wyrywki i poprawia jego błędy, aż do skutku. Kto jednak znajdzie tyle czasu i cierpliwości? Otóż jest taki „ktoś” — Twój własny komputer. Nie znudzi się, nie zirytuje, dokładnie zapamięta co już umiesz, a czego jeszcze nie.
Nasz program spowoduje, że komputer będzie sprawdzał Twoją wiedzę do skutku, to jest do czasu, aż opanujesz materiał, a konkretnie, aż odpowiesz prawidłowo na określoną liczbę pytań. Jeśli się nie pomylisz, wystarczą trzy prawidłowe odpowiedzi na każde pytanie, za każdą pomyłkę komputer dolicza Ci po jednej odpowiedzi (oczywiście na to pytanie, na które odpowiedziałeś błędnie). Za każdym razem, w przypadku pomyłki, komputer informuje Cię, jak powinna brzmieć prawidłowa odpowiedź. Jeśli już udzielisz wymaganej liczby prawidłowych odpowiedzi na każde pytanie, komputer uznaje, że Twoja edukacja jest zakończona i wyświetla komunikat: „MATERIAŁ OPANOWANY”. Dobrze jest jednak wrócić do tego programu następnego dnia, a potem jeszcze za kilka dni, i za tydzień... Kilkakrotne powtórzenie — w pewnych odstępach — takiego ćwiczenia spowoduje, że zapamiętany materiał nie wyfrunie szybko z głowy.
Program, w wersji tu przedstawionej służy do nauki geografii, a konkretnie do nauki nazw stolic, krajów Europy (nie ma tu wszystkich krajów europejskich, gdyż jest to program „dla przedszkolaków”). Może on oczywiście być pomocny także podczas uczenia się innych przedmiotów, np. w ten sposób możemy zapamiętywać daty wydarzeń historycznych, uczyć się tablicy Mendelejewa, „wkuwać” słówka z obcych języków, liczby mieszkańców i powierzchnie krajów itd.Autor listingu: Roman Poznański
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Commodore Basic V2
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_test_bajtek_9-1987-t2e.pl.7z
-
Z zakurzonej dyskietki
Po generalnych porządkach, jakie ostatnio przeprowadziłem w swojej programotece stwierdziłem, że jestem posiadaczem co najmniej kilkudziesięciu programów, które może tak niebłyszczą jak „FAST HACK'EM" czy „PRINT MASTER", ale są za to bardzo przydatne każdemu programiście czy operatorowi.
W poniższym artykule chciałbym opisać dwa z nich: FUNKTIONSTATEN autorstwa Otmara Basana (program był publikowany w czasopiśmie „COMPUTER PERSOENLICH"nr 4/84) oraz program anonimowy demonstrujący w jaki sposób w programach w BASIC należy odczytywać katalog dyskietki (directory).
Drugi program może być z powodzeniem użyty przez tych wszystkich, którzy opracowują swoje własne programy narzędziowe do współpracy ze stacją dysków. Umożliwia on odczytywanie katalogu dyskietki wraz ze zbiorami, które wcześniej były skasowane za pomocą OPEN 15,8,15, „S0:nazwa":CLOSE15. Tytuły tych programów wyświetlane są w rewersie. Może on być wykorzystany jako podprogram i ma w zasadzie charakter demonstracyjny — pokazuje bowiem w jaki sposób pisać samemu podobne programy oparte na tzw. rozkazach bezpośrednich stacji Commodore.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Feniks
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Commodore i drukarka
Jak podłączyć drukarkę do COMMODORE? Nie chodzi tu oczywiście o drukarki z interface'm szeregowym CBM SERIAL BUS. Użytkowników krajowych najbardziej interesuje możliwość współpracy komputera z drukarkami rodzimej produkcji, np. D-100 i DZM-180 z interface'ami równoległymi CENTRONIX i LOGABAX. Z problemem tym stykają się również nabywcy zagranicznych drukarek.
Autor listingu: Paweł Piwowar
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: c64_bajtek_6-1987_drukarka-t2e.pl.7z
-
Autonumber 64
Wprowadzanie dłuższych programów w BASIC-u można sobie ułatwić i jednocześnie przyspieszyć stosując automatyczne numerowanie linii. Niestety Commodore 64 nie daje nam bezpośrednio takiej możliwości i dlatego też proponuję program AUTONUMBER, który pozwoli nam zrealizować tą przydatną funkcję.
Po wczytaniu oraz uruchomieniu programu wpisać:←X i wcisnąć RETURN.
X oznacza tu liczbę z przedziału 1-255 równą krokowi numeracji. Po wykonaniu tej operacji wpisujemy normalnie kolejne linie programu z tym, że ich numery będą pojawiać się na ekranie automatycznie. Jeżeli nie określimy kroku (wpisanie samej strzałki) to będzie on przyjęty jako równy 10.
Po wyzerowaniu komputera (SYS 64738 lub kombinacją STOP i RESTORE) program można ponownie wywołać za pomocą SYS 53111. Wciśnięcie klawisza RETURN przv wyświetlonym kolejnym numerze linii powoduje wyjście z programu.
Autor listingu: Fulgenciusz Głowiński na pd. „DIE NEUE DATA WELT" 1/85
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: autonumber64_bajtek5-1987-t2e.pl.7z
-
Kopiowanie ekranu na drukarce
Opisany poniżej program przeznaczony jest dla Commodore 64 lub 128 (w trybie C-64) oraz drukarek MPS 801, 802, 803 (nr urządzenia 4), a także dla plottera 1520 (nr urządzenia 6) i pozwala na natychmiastowy wydruk zawartości ekranu co może być bardzo pomocne podczas sporządzania programów, dokumentacji, listingów itp.
Program uruchamia się za pomocą SYS 49152 (także po wyzerowaniu komputera np. przez SYS 64738). Sterowanie odbywa się za pomocą klawiszy funkcyjnych F1, F3, F5 i F7. Dwa pierwsze umożliwiają zmianę koloru ramki i tła; F5 powoduje wydruk za wartości ekranu, a klawisz F7 zatrzymuje program (można też wcisnąć jednocześnie STOP i RESTORE). Ponieważ program wykorzystuje wewnętrzny system przerwań komputera, możliwe jest drukowanie za wartości ekranu w dowolnym momencie; także kursor porusza się szybciej niż zwykle.
Użycie klawisza F5 bez włączonej drukarki spowoduje zablokowanie komputera, a więc także programu głównego. Z tego powodu zaleca się sprawdzenie gotowości do pracy samej drukarki przed przystąpieniem do drukowania zawartości ekranuAutor listingu: Jerzy Żukowski na pd. MICRODOR
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Słownik dowolnego języka
Program „słownik" może zastąpić słownik dowolnego języka, pozwalając zmagazynować w pamięci komputera wiele tysięcy słów i umożliwiając ich błyskawiczne wyszukiwanie. Wprowadzony zestaw słów można zapisać na taśmie. Współpraca z magnetofonem odbywa się w systemie TURBO.
Obsługa programu jest prosta. Wyboru funkcji dokonujemy naciskając klawisze F1—F7. W przypadku pracy z magnetofonem musimy po naciśnięciu F7 nacisnąć jeszcze klawisz L lub S (Load lub Save). Przy zapisywaniu słownika na taśmie należy podać nazwę pliku.
Klawisz RESTORE w każdej chwili uruchamia program od początku nie powodując utraty danych.Autor listingu: Marcin Włoczewski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
3Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
-
Łapacz Liter
Zasady gry „Łapacz liter" są bardzo proste. W momencie „urwania" się litery trzeba nacisnąć odpowiadający jej klawisz. Im szybciej to robimy, tym lepszy jest wynik. W miarę upływu czasu zwiększa się poziom trudności. Gra bardzo pomaga w opanowaniu klawiatury rzecz istotna przy posługiwaniu się komputerem.
Autor listingu: MS.
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
2Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
-
Boks
Jeśli masz ochotę i starcza Ci odwagi, stań do walki na ringu z wybranym losowo przez siebie przeciwnikiem, jeśli będziesz miał szczęście w losowaniu przeciwnika, będziesz walczył trzy rundy, o ile, oczywiście, nie powali cię na deski morderczy nokaut — pozostałe informacje w komunikatach programu tym razem przeznaczonego na Commodore 64
Autor listingu: brak danych
Listing nadesłał: Faust
Język programu: CBM Basic
Stan listingu:
2Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnościąPobierz: 0859th27_c64iks021986_boks.zip
-
Drążek sterowy
Jednym z nieodzownych elementów domowego systemu komputerowego jest drążek sterowy. Niestety, dostępne u nas modele maja wiele wad — albo sa drogie, albo nietrwałe, albo i jedno i drugie. Dobrym wyjściem jest w tej sytuacji skonstruowanie własnego joysticka(...) Poniżej zamieszczamy programy, które pomogą w poprawnym połączeniu przewodów. W C-64 i 128 korzystać należy z portu drugiego
Autor listingu: Michał Silski,Dariusz Rotsztyn
Listing nadesłał: Faust
Język programu: CBM Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Coś dla kolekcjonerów
Do napisania tego programu skłoniła nas potrzeba chwili. Przy porządkowaniu stosu dyskietek przekonaliśmy się na własnej skórze jak niewygodny w użyciu jest BASIC V2.0 firmy Commodore. Od ciągłego wypisywania LOAD "$", 8 mogą porządnie zaboleć palce nie mówiąc już o zużywaniu klawiatury. W związku z tym proponujemy przy wszelkich pracach porządkowych przeprowadzonych na dyskietkach zastosować poniżej opisany program. Umożliwia on wczytywanie katalogu dyskietki do pamięci komputera jedynie poprzez wciśnięcie klawisza F7; wylistować zaś go można używając F1.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski, Michał Silski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: CBM Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Perkusja na C64
Poniższy program przeznaczony jest dla tych, których zainteresowania mają coś wspólnego z muzyką. Co prawda opublikowana wersja raczej nie zainteresuje profesjonalistów, ale wielu amatorów być może do czegoś to wykorzysta. Zresztą, programowanie i odtwarzanie własnych rytmów za pomocą własnoręcznie "wklepanego" i (mam nadzieję) rozbudowanego programu może być po prostu dobrą zabawą.
Autor listingu: brak danych
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Kubuś LiterkaProponuję Wam zabawę w pisanie gry komputerowej.Zaczniemy od najważniejszej rzeczy, czyli zaprogramowanie bohatera Kubusia Literki. Potem nauczymy go tańczyć.
Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański
Listing nadesłał: Faust
Język programu: brak danych
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: 1632th28_kubus_literka_186c64.rar
-
Życie MakleraTrudne jest życie maklera. Masz szansę stać się milionerem. Twój majątek to akcje kopalni rudy, czy zrobisz na nich fortunę? — wszystko zależy od Ciebie. Program na Commodore 64 przeniesie Cię na giełdę. Czy potrafisz zarobić?
Autor listingu: brak danych
Listing nadesłał: Ramos
Język programu: brak danych
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
-
Wiosełka
Opisane w tym artykule urządzenie współpracujące z mikrokomputerem nie doczekało się jeszcze polskiej nazwy. W języku angielskim brzmi ona paddle, co oznacza wiosło, a raczej pagaj. Ponieważ jesteśmy przeciwnikami bezmyślnego zaśmiecania naszego języka obcymi słowami, proponujemy naszą rodzimą nazwę — wiosełka. Po zakończeniu pracy możemy sprawdzić, czy nasze urządzenie działa, przy pomocy następującego programu.
Autor listingu: Rafał Łochowski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniuPobierz: wioselka_bajtek186_vic20.zip
-
BEEP dla Commodore 64
Przedstawiony poniżej program umożliwia uzyskanie akustycznego podsłuchu wciśnięcia klawisza (BEEP). Po wpisaniu programu lub wczytaniu go z taśmy/dysku program można uruchomić za pomocą RUN i RETURN; po wyłączeniu go (kombinacja STOP i RESTORE wciśnięte jednocześnie) sygnalizator można uruchomić za pomocą instrukcji SYS 49152 i RETURN.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski, Michał Silski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniuPobierz: c64beep_bajtek34-86.zip
-
TurboManiac
Rezydujący w pamięci Commodore 64 BASIC 2.0 stanowi jeden z najsłabszych punktów tego komputera. Układanie własnych programów wykorzystujących grafikę wysokiej rozdzielczości, muzykę czy tak zwane spritey potrafi porządnie skomplikować życie nawet zaawansowanemu programiście.
W sukurs użytkownikom przychodzą profesjonalne firmy parające się oprogramowaniem wypuszczając na rynek coraz to nowsze i lepsze rozszerzenia ubogiej wersji tegoż języka (SIMONS BASIC, ULTRABASIC, METABASIC itp.). Przedstawiony program napisany został w klubie mikrokomputerowym „Maniak” w Warszawie (stąd nazwa MANIAK TURBO). Staraliśmy się rozwiązać w nim wszystkie niedogodności, które utrudniały nam prowadzenie zajęć klubowych.
Niektóre rozwiązania i procedury zostały zaczerpnięte z literatury fachowej (procedura RE–LINE oraz STOP–LIST pochodzą z magazynu “AHOY!” z grudnia 1985; generator skrótów z książki “MAPPING THE COMMODORE 64”) i dołączone następnie przez nas do naszego programu.Autor listingu: Klaudiusz Dybowski,Michał Silski
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniuPobierz: c64turbo_maniac_bajtek34-86.zip
-
TurboManiac v2
Poprawiona nakładka na Commodore Basic z usuniętymi błędami z jakimi ukazał się w Bajtku.
Autor listingu: Klaudiusz Dybowski,Michał Silski
Listing nadesłał: brak danych
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniuPobierz: maniak_trubo_c64.zip
-
Lądowanie na księżycu
Kto z nas nie marzył o tym, by pilotować ,prawdziwy statek kosmiczny? Jeśli masz do dyspozycji jakikolwiek komputer, możesz sam stworzyć sobie taką możliwość, a przy okazji zyskasz satysfakcję z samodzielnego napisania programu. Rzućmy się od razu na głęboką wodę, a więc spróbujmy wykonać najtrudniejszy element pilotażu — lądowanie. Ten manewr polega na odpowiednim wytrącaniu prędkości, w wyniku hamowania silnikami. Należy tak regulować siłę ciągu silników, aby pojazd — w chwili zetknięcia się z ziemią miał odpowiednio małą prędkość. W przeciwnym przypadku po prostu rozleci się na kawałki. Dodatkową trudnością jest ograniczona ilość paliwa, którą dysponujemy — jeśli nam go zabraknie to... lepiej nie myśleć. Program w wersji przedstawionej na wydruku zastał opracowany na wszystkie mikrokomputery z rodziny Commodore. W przypadku innych, należy dokonać kosmetycznych poprawek.
Autor listingu: Roman Poznański
Listing nadesłał: Faust, Andys
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku