Ready/Run
Takie sobie archiwum listingów ze starych magazynów komputerowych
-
Pogaduszki -
Robert Witt z Gdańska przysłał do rubryki "Sam programuję" program dydaktyczny "Pogaduszka". Robert wykorzystał elementy "Rozmówki" publikowanej w jednym z zeszłorocznych numerów "Bajtka", uzupełnił własnymi pomysłami i w efekcie powstała bardzo ciekawa i kształcąca zabawa. Program został napisany na mikrokomputerze Amstrad
Autor listingu: Robert Witt
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Locomotive Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
-
Waga - tylko dla przedszkolaków
Macie młodsze rodzeństwo? Jeśli nawet nie macie, to pewnie znajdziecie wśród swoich kolegów takich, którzy rozpoczynają naukę liczenia. Właśnie dla nich przeznaczony jest ten program..
Czytaliście zapewne wiele razy — nie tylko w "Bajtku" — o programach dydaktycznych. Bywają one bardzo rozmaite, ale mają jedną wspólną cechę — korzystając z nich, czegoś się uczymy. A jeśli w dodatku program jest zabawny, to tym lepiej. Nasz program będzie służył do ćwiczenia się w umiejętności liczenia, konkretnie odejmowania na poziomie przedszkolaków (tych prawdziwych, a nie komputerowych). Myślę, że jest on nawet trochę zabawny.
Czy można zważyć liczbę? Chyba raczej nie bardzo, bo czy ktoś miał w ręce np. siódemkę albo dziewiątkę... Jak więc takie coś położyć na wadze? Pofantazjujmy: jeśli by się jednak dało ważyć liczby, to dziewiątka powinna być cięższa od siódemki, a dwie dwójki powinny mieć ciężar jednej czwórki. Jeśli od ósemki odejmiemy piątkę to różnica powinna mieć wagę trójki. Śmieszne ale... logiczne. Prawda?Autor listingu: Roman Poznański
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Locomotive Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniuPobierz: cpc_bajtek_7-1987_waga_tdp-t2e.pl.7z
-
Edytor Znaków Graficznych
Prezentowany program umożliwia szybkie zaprojektowanie zestawu 96 znaków o kodach ASCII 32 do 127 i znaków graficznych użytkownika.
Po uruchomieniu programu przez RUN należy odczekać chwilę, aż w odpowiednim obszarze RAM umieszczone zostaną procedury maszynowe. Następnie pojawi się pytanie czy wczytać dane z taśmy magnetofonowej, a później plansza prezentująca poprawiany zestaw znaków i ich odpowiedniki w kodzie ASCII, menu oraz edytowany znak w wielkości naturalnej i powiększony 8 razy. W programie możliwa jest realizacja kilkunastu funkcji wybieranych naciśnięciem odpowiedniego klawisza.
Autor listingu: Janusz Jamroch
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
4Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodykuPobierz: zx_generator_znakow_bajtek7-1987.7z
-
Zmieniacz napisów BFCH 2.0
Prawie wszystkie programy dostępne dla mikrokomputerów pochodzą z zagranicy. Z tego powodu wszystkie napisy w takich programach są obcojęzyczne. Oczywiście każdy, kto choć raz miał do czynienia z komputerem, wie co znaczy SCORE. Ale dlaczego nie miałoby być napisane WYNIK.
Poniższy program umożliwia skopiowanie programu z kasety lub dyskietki, wymianę napisów i ponowne zapisanie na kasecie lub dyskietce.
Działanie programu jest bardzo proste. Na początku należy podać nazwę zbioru źródłowego i docelowego (dla magnetofonu C, dla stacji dysków D:NAZWA). Program nasz najpierw odczytuje kopiowany program traktując go jako ciąg znaków. Następnie żąda podania tekstu, który ma być usunięty, i tekstu, który ma być wstawiony na jego miejsce. Muszą one być tej samej długościAutor listingu: Wojciech Zientara
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
-
Płynący napis
Czytelnicy "IKS-a", będący posiadaczami mikrokomputera Atari, zauważyli zapewne w numerze 2/87 tego czasopisma program "Komputerowy teleexpress".
Realizuje on uatrakcyjnienie posiadanych wcześniej programów przez dołączenie do nich strony tytułowej, czy też winiety. Ci Czytelnicy, którzy "wpalcowali" go na swoje Atari, stwierdzili z pewnością ograniczenia w wykorzystaniu tego programu, wynikające stąd, że został on napisany całkowicie w BASIC-u. Wyświetlany na ekranie tekst przeskakuje po literze, a nie jest płynnie przewijany. Ponadto w czasie, gdy program jest wykonywany, komputer nie może realizować innych działań, co jest istotnym mankamentem.
Program, którego wydruk znajduje się obok, jest pozbawiony tych dwóch niedoskonałości. Pracuje on w kodzie maszynowym 6502 wykorzystując dostępne na Atari przerwania. Prawdziwie płynny przesuw tekstu jest możliwy do osiągnięcia dzięki sprzętowemu wspomaganiu przewijania obrazu.
Autor listingu: Andrzej Błazik
Listing nadesłał: Faust
Język programu: Basic
Stan listingu:
0Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu