Faust @ 06/03/2024 13:58

Bajtek 3/1988
Bajtek 3/1988 był dla mnie wyjątkowy z jednego powodu sentymentalno optycznego - pierwszy raz, no może, któryś kolejny, jeśli weźmiemy pod uwagę mapę do Dan Dare z numeru 7 z 1987 roku i parę innych z poprzednich numerów, okładka robiła na mnie tak kolosalne wrażenie - doskonale się wpisywała w estetykę anno domini 1988 i w świat 13 latka... W końcu krwisty marines w swoim pancerzu wspomaganym wyglądał tak, jak powinna wyglądać grafika do gry Exolon, bardzo przyjemnej wizualnie typowego poziomego scrollera o dość wygórowanym stopniu trudności.      Bajtek 3/1988 - oryginalna mapka gry Exolon (str. 16-17). Nie muszę dodawać, że wtedy szacunek dla prac Stawickiego poszedł parę oczek w górę i tak zostało na bardzo długi czas. Co miesiąc człowiek leciał do kiosku licząc, » więcej

Faust @ 11/02/2024 13:05

Bajtek Reduks 2/1988 v 0.7
I kolejny Bajtek z roku pańskiego 1988 roku można spokojnie odfajkować i odłożyć na wirtualną półkę - kto ciekaw ten na końcu znajdzie linki aby przeglądnąć sobie upichcone pdf'y.  Czy "dwójka" była wyróżniającym się numerem? Na pewno nie - natomiast samo jej wydanie i publikacja w niej recenzji "Barbariana" spowodowało całkiem ciekawy efekt "poszukiwania św. Grala", który użytkownikom ATARI XE spędzał sen z powiek i zimne niedzielne poranki wyganiał w kierunku giełdy komputerowej i to przez ładnych parę lat. Otóż jakiś mądrala Bajtkowy opisując Barbariana umieścił informację, iż jest on dostępny również na komputery ATARI, co bez uściślenia, że chodzi o ATARI ST spowodowało, że każdy kto posiadał w domu XL/XE zapragnął poucinać » więcej

Faust @ 29/01/2024 02:32

Reduks Bajtek 4/1987
Z jakiegoś "dziwnego powodu" (hehehe...) wyleciał w kosmos wpis poświęcony Bajtkowi 4/1987. Dziwny powód to zapewne nadpisanie, zepsucie lub inny, do którego się przyznaję. Stąd pozwalam sobie, wrzucić go jeszcze raz, dla porządku i nie pisać ponownie, co już zapewne zostało napisane... Przy okazji poszukiwania starych plików, opublikowałem nowy zawierający parę kosmetycznych poprawek, jednego babola (nie BYTE, a BTE). Bajtek Redux 4-1987 (Okładka). Oryginał i reduks. Bajtek Redux 4-1987 str. 3 - wywiad z przyszłym prezydentem Polski A. Kwaśniewskim Porównanie przed i w reduksie. Przy okazji ciekawa wizja 21 wieku. Minimalne zmiany w już opublikowanym reduskie (poprawki 28.01.2024) Najważniejszy listing w Bajtku dla Atari - Stary Dom. Bajtek 4/1987 Bajtek Redux » więcej

Faust @ 02/01/2024 01:21

[Reduks] Bajtek 1/1988
Kolejny sukces wydawniczy już za nami, w sam raz na początek nowego roku - AD2024. Nic nie zapowiadało, żeby numer 1/1988 był jakimś wybitnie ciężkim numerem do zreduksowania, kusił obszerny wpis zajmujący parę kolumn na końcu numeru, tajemniczny program UL, który miał z człowieka zrobić fana symulatora pszczelarza... Ehhh... nawet okładka była... tak Bajtkowa, pożyczona zapewne z jakieś reklamy modemów. No i jak zwykle - rzeczywistość okazała się mniej różowa - program o Ulach, a jakże ciekawy, tylko jego weryfikacja dla osoby, która lubi miód ale niekoniecznie zna się na technologii powstania tego płynnego złota - dość trudny do zweryfikowania. Okładka - a pewnie, że pożyczona jednak nie wiadomo skąd, nie wiadomo jak;) Ostatnia strona magazynu to też ciekawostka - nie udało mi » więcej

Faust @ 08/11/2023 01:32

[Reduks] Bajtek 12/1987
Wydawać się mogło, że ten numer przynajmniej od strony graficznej będzie bardzo fajny, prosty i łatwy - w końcu jest to odsłona wypełniona pracami jednego z najsłynniejszych polskich plakacistów - p. Andrzej Pągowskiego, którego afisze są bez dwóch zdań jednymi z najważniejszych pracy Polskiej Szkoły Plakatu. Oczywiście, jak zwykle sromotnie się myliłem, grafika komputerowa w której grafik w tamtych czasach eksperymentował faktycznie nie istnieje w sieci, żadne jego dokonania z tamtego okresu nie znajdziesz, gdzieś spominkowo w wywiadach występuje informacja o eksperymentach z komputerem, ale na tym koniec. A szkoda, bo patrząc z perspektywy początków grafiki komputerowej użyte grafiki w Bajtku są calkiem interesujące, Pozwoliłem sobie napisać do p. Andrzeja, aczkolwiek patrząc na stan » więcej

Faust @ 07/11/2023 11:29

Bajtek Redux nr 2/85
Właśnie zakończyłem pracę nad drugim numerem przekonwertowanego "Bajtka" z cyklu "redux", w którym chciałbym zawrzeć sześć pierwszych numerów "Bajtka" z lat 85/86, przetworzonych ze skanów i plików djvu krążących po sieci - dzięki tej konwersji czytelnik ma możliwość zapoznania się z żywą historią pism komputerowych w Polsce. W tym numerze zachęcam do przeczytania przedruku wywiadu ze Stevem Wozniakiem o początkach Apple, artykule o konstrukcji pióra świetlnego (wraz ze schematami), a dzięki Andysowi - odtworzonego i poprawionego listingu dla ZX SPECTRUM - PIKNIK, w który zawiera zaskakująco pełną gierkę dla "gumiaczka". Pewną nowalijką jest listing to bardzo egzotycznej konstrukcji jak na Polskę - BBC Micro, to całkiem ciekawy » więcej

Faust @ 06/11/2023 14:32

Bajtek nr 2/86
Po ostrym poślizgu udostępniam ostatni z obiecanych numerów Bajtka (2/86) - numeru, na którym chcę zakończyć pierwszy z cyklów reduksów. Czemu? Po pierwsze dostępny format i dobrej jakości skany, w zasadzie czynią z reduksów rzecz niepotrzebną, oczywiście przydałyby się teksty, jednak sama konwersja ich, nawet do HTML'a, nie musi się wiązać z przełamaniem od nowa całego numeru. Być może do Bajtków jeszcze powrócę, natomiast nie nastąpi to w maratońskim, tygodniowym tempie. Okładka Bajtka nr 2/1986 po i przed reduksem Numer drugi "Bajtka" jest dla mnie numerem specjalnym ze względu na zawartość - po pierwsze był to pierwszy numer z notowaniem listy przebojów, po drugie zawierał program, który zawsze miło wspominam - "W poszukiwaniu bliźniaka » więcej

Faust @ 25/10/2023 15:08

Bajtek 5/1987
Kolejny numer Bajtka do pobrania - trochę ponad numerację, bo 4 jest znów nierozpoczęty;) Zawartość jak zwykle "prima sort" redakcja zagrała w bezwarunkowy hit czyli Silent Service - gra, która pozwalała na długie tygodnie zostać kapitanem łodzi podwodnej (wystarczyło uruchomić grę w trybie czasu rzeczywistego;)) i przejmować się stanem naładowania baterii z równym przejęciem jak dzisiaj ilością energii jaka została w baterii smartfona. Żarty, żartami ale jeśli ktokolwiek przeszedł obojętnie koło Silent Service podziwiam odporności na symulatory. Kolejny tytuł arcade, skoro od CO JEST GRANE rozpoczęliśmy to Bomb Jack i znów klasyk - tym razem stricte zręcznościowy, podziwiam p. Przasnyskiego, że do tak trywialnego tytułu (nie, nie... trywialny nie znaczy, że był nudny i » więcej

Faust @ 10/07/2023 13:10

[Reduks] Bajtek 11/1987 v 0.5
Ten reduks miał się pojawić zdecydowanie później ale... przecież w środku jest mapka Antiriad i recezja Pyamarama, więc to nie mogło poczekać. Z drugiej strony to przedostatni numer z roku 1987, najprawdopodobniej więc będę się starał zamknąć rok i dopiero później pichcić kolejne, inne numery z listy. Standardowy już sposób tworzenia okładki w Bajtku nr 11/1997 roku - weź numer Byte i powiększ dowolną grafikę do wymiaru magazynu - tym razem na tapetę trafił fragment reklamy plakatu Byte, wątpie aby osoby odpowiedzialne posiadały poster - raczej było to fotograficzne Copy/Paste ze współudziałem powiększalnika. Nic nowego rzekłbym i nawet pochwalam to lenistwo, patrząc na Bajtka 12/1987 z grafikami p. Pągowskiego, wiem, że prawie nie ma szans aby znaleźć w sieci coś lepszego - a tutaj » więcej

Faust @ 08/05/2023 01:15

Bajtek 10/1987
Czyli kolejny numer Bajtka został odświeżony, fajnie... chociaż ani czasowo, ani tematycznie nie jestem, jak zwykle, zadowolony. Po pierwsze, to byłby jeden z szybszych numerów zreduksowanych - listingi dziwnie zadziałały prawie od kopa, tekstowo też nie było co się napinać - grafika na okładkę, jak zwykle zapożyczona z BYTE (nr z 1986 r.) była już dawno rozpoznana, mapa praktycznie nie wymagała znacznych zmian - po za tym, tam gdzie pojawiała się makieta przygotowana przez Stawickiego, tam w zasadzie obowiązuje zasada - jak najmniej zmian - po prostu był w tym dobry. Pierwszym zgrzytem, który zwolnił powstanie tego numeru był materiał poświęcony pierwszym laptopom zgodnym z IBM, jeszcze w dziale szumnie nazwanym "Przeczytaliśmy dla Was". Super, ale jeśli już cytuje się cudzy materiał to » więcej

Faust @ 12/04/2023 11:47

Bajtek Reduks 9/1987
Dziewiątka to dobry przykład na to, że najlepiej nic nie publikować w przerwach świątecznych - po prostu nie chce mi się nic pisać o zawartości;P Aczkolwiek jest tu parę rzeczy, może tym razem nie w sensie programistycznym a bardziej zabawowym, które warto wtedy było odnotować po pierwsze - praktyczny przewodnik po świetnej grze GREAT ESCAPE, którą wtedy można było przejść na wszystkich popularnych platformach oprócz ATARI (dzisiaj jest i Atarowcom łatwiej ze względu na specjalny remade powstały jakieś 3 lata temu), po drugie mapka do Ghost'n'Goblins. To bardzo udana gra, bardzo miodna, cholernie trudna i całość można byłoby podsumować - świetny port gry arcade, to bez dwóch zdań, ale żeby rysować mapkę do tytułu, w którym idziemy cały czas w prawo unikając wszelkiej maści » więcej

Faust @ 12/04/2023 11:47

Bajtek Reduks 8/1987 v. 0.8
W końcu jest i kolejny reduks Bajtka, co prawda pokolenie wielorybów pamiętających popiskiwanie ZX Spectrum i pierwsze nieśmiałe próby w Jumping Jacka jeszcze dzielnie się trzyma, ale też dzieje się na tyle ciekawych rzeczy dookoła, że samemu dość mocno spowolniłem cykl reduksów. Ba, dość mocno zastanawiam się nad jego finalizacją - primo Co raz lepiej były wydrukowane, tercjo po co... prawdziwi twardziele, czekają na reduksy papierowe. Zobaczymy, być może cykl Bajtków zakończę na 12/1987 a resztą niech się zajmują osoby, którym się chce/opłaca się. Ale wróćmy do zawartości, oprócz naprawdę doskonałem mapki do Spektrusiowej gry Panzadrome nie był to numer specjalnie ciekawy z mojego punktu widzenia. Jasne była recenzja the Goonies, który był grą genialną » więcej

Faust @ 12/04/2023 11:46

Bajtek 7/1987
Biorąc pod uwagę bardzo koślawy terminarz reduksów i częstą niechęć do pracy jaką człowiek chyba uzyskał po okresie Covidowym, a co bardziej prawdopodobne po prostu... to już ten wiek, gdzie się mniej chce;) postanowiłem nieznacznie zmodyfikować tryb publikacji reduksów - od tej pory pojawiać się one będą w bliżej nieokreślonej kolejności (jednak będę starał się trzymać roczników). Na pierwszy rzut idzie 7/1987, który uznałem, za znacznie szybszy i milszy do składu niż 6 z tego samego roku - przede wszystkim ze względu na ilość materiału graficznego w zasadzie dostępnego od ręki - w tym wypadku wystarczy tylko poszperać po numerach Byte;). Obecnie kończę pracę nad tekstami, jeśli tylko nic się po drodze nie wydarzy mam nadzieję, że opublikuję go w prezencie » więcej

Faust @ 12/04/2023 11:45

Bajtek 6/1987
Zgodnie z obietnicą bodajże kwietniową;) kolejny numer Bajtka został zreduksowany, nawet w miarę zgodnie kalendarzowo - bo na tapetę trafił numer czerwcowy. Co tam więc ciekawego, po zgoła 36 latach można znaleźć w tym numerze? Okładka - niestety nie znalazłem autora, tego dość interesującego mariażu komputeryzacji i stylu malarskiego Arcimboldo. A szkoda, nie jak nie wiadomo czy to wybryk jednostkowy, który pewnie jest gdzieś w nieprzeglądniętych numerach "Byte". W sumie szkoda. Bajtek Redux 6-1987 Okładka, przed i po. Drugą ciekawostką jest tablica znaków dla ATARI - fajna, na wypasie - ale coś tam nie zadziałalo i końcówka tabeli jest całkowicie nieczytelna. Spodziewałem się, że to kwestia skanu, jednak oryginał też chorował na poniższą wadę. Duddie dorzucił brakującą » więcej

Faust @ 12/04/2023 11:44

Bajtek 3/1987
Ufff... Kovidowo i niezdrowo - pomimo pewnych uchybień postanowiłem opublikować kolejny reduks Bajtka - to już, aż, dopiero, 3 numer z 1987 roku. Który być może gdyby nie randka z GEOSem i poszukiwania Fantastic Voyage (bo to musiała być taka fajna gra, a jej nie miałem) totalnie byłby numerem neutralnym. Co prawda, pamiętam jak w pocie czoła, wpisywałem basicowego duszka na ATARI, jednak nie wiedzieć czemu totalnie do mnie nie trafił pomysł mocno pikselowatego potwora rodem z Ghostbuster. A szkoda... Warto wspomnieć o całkiem miłej grze BZZZ.. z tego numeru na ZX Spectrum (miałem to szczęście, że przez moje ręce przeszło i Atari, i Commodore a również ZX Spectrum - to Bajtka sięgało się wielokrotnie w zależności od potrzeb). Najbardziej rozczarowywał listing do "Zostań Filmowcem", nie » więcej
!!!!
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU