Ready/Run

Takie sobie archiwum listingów ze starych magazynów komputerowych

Listingi w bazie
Dodaj listing
  • Życzenia od Komputera

    Popatrzcie na ten maleńki program. Wiecie już jaki będzie efekt jego działania? Jeśli nie, to koniecznie go wpiszcie i przekonajcie się sami. Cała tajemnica jest oczywiście ukryta w linii 20. Spróbujcie  odgadnąć  co ukrywa się W komórce pamięci o numerze 23606. Jeśli się to wam nie uda, zaglądnijcie do podręczników obsługi Spectrum lub też do poprzednich numerów „Bajtka". .

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Circle

    Zamieszczony poniżej program służy do rozszerzenia BASIC-a Amstrada o dodatkowa komendę CIRCLE.
    Komendę tę wywołuje się przez pionową kreskę SHIFT + @ tak, jak np. instrukcje obsługi stacji dysków. Składnia instrukcji jest następująca:
    CIRCLE,x,y,r x,y
    - współrzędne środka okręgu
    r – promień okręgu
    Podobnie jak w Spectrum komenda ta rysuje okrąg o zadanych parametrach, nie zmienia jednak pozycji ostatniego narysowanego ounktu. Współrzędne środka okręgu podlegają tym samym prawom, co współrzędne instrukcji PLOT i DRAW (tzn. ten sam zakres, ORIGIN).
    Algorytm tej komendy w BASIC-u podajemy obok. Loader w BASIC-u jest tak na pisany, że zapewnia relokowalność programu tzn. można umieścić kod maszynowy pod różnymi adresami w pamięci. Adres początkowy należy umieścić w linii 260 przypisując go zmiennej a. Spośród linii 370-390 należy wybrać tę, która odpowiada posiadanemu modelowi Amstrafa Schneidera. W liniach DATA ukryte są sumy kontrolne zapewniające kontrolę poprawności wpisywania programu. Jeżeli zdecydowaliśmy się na jeden adres początkowy, to po uruchomieniu loadera możemy podać komendę
    SAVE "CIRCLE",b,a,495
    i potem ładować komendę do pa mięci rozkazami
    MEMORY adr-1:LOAD "CIRCLE"
    CALL adr
    gdzie adr oznacza ustalony adres początkowy – dawna wartość zmiennej a.
     

    Autor listingu: Sergiusz Wolicki

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    1
    Listing przepisany - zawiera błędy, nieuruchamia się na emulatorach lub realnej platformie
  • Ruchome Literki

    Kilka dodatkowych linii na początku programu pozwoli na interesującą prezentacje jego tytułu i autora.
    Wystarczy w tym celu, począwszy od linii 110, napisać odpowiedni tekst a$, który będzie wyświetlany w linii y ekranu. Podprogram w liniach od 30 do 100 realizuje ruch liter w następujący sposób:
    Dla zmieniającej się wartości i tworzony jest z łańcucha tekstowego a$ jednoznakowy łańcuch b$=mid$(a$,i,1), wyświetlany następnie na pozycji j,y (linia 60) i kasowany spacją na poprzedniej jego pozycji j + 1,y (linia 70). Linia 50 określa kolumnę j, w której ma być wyświetlony, znak począwszy od prawej strony ekranu. Ruch znaku w lewo zapewnia zamknięcie pętli w linii 80. Jednocześnie w linii 50 człon 20-len(a$)/2 + 1 lokalizuje napis w środku ekranu. Linia 90 wprowadza małe opóźnienie w pojawianiu się kolejnych liter napisu. Możliwe jest rów nież korzystanie z MOD 0 i MOD 2. Należy w tym celu zmodyfikować linię 20, wpisując zamiast MODE 1 inny wybrany tryb pracy. W linii 50 trzeba również uwzględnić ilość kolumn ekranu zmieniając odpowiednio: przy MOD 0 39 na 19 i 20 na 10 przy MOD 2 39 na 79 i 20 na 40
     

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Choinka

    Święta za pasem, najwyższy czas zabrać się za ubieranie choinki. Zanim jednak stanie w waszym domu prawdziwa choinka, warto trochę potrenować. Oczywiście pomoże wam komputer.
    Na naszej komputerowej choince zawieszać będziemy tylko bombki i gwiazdki. Nie będzie to jednak takie łatwe. Otóż bombka jest dwa razy cięższa niż gwiazdka i — aby nasza choinka nie przewróciła się — musimy powiesić ją na gałązce dwa razy dalej.
    W fizyce nazywa się to zasadą dźwigni dwustronnej, lub — jeszcze mądrzej — równowagą momentów sił. Prawa te mówią, że każdy ciężar możemy zrównoważyć na huśtawce ciężarem o połowę mniejszym, jeśli umieścimy go dwa razy dalej od środka. Na tym właśnie będzie polegała nasza zabawa. Gwiazdka musi być zawieszona na gałązce o połowę bliżej pnia niż bombka. Jeśli się pomylimy, choinka przewróci się.
    Bądźcie więc ostrożni!
     

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Biorytmy

    Jeśli czujesz się fatalnie, łamie cie w kościach a głowa spuchła ci jak bania, to z pewnością dlatego, że krzywa fizyczna twojego cyklu biologicznego przecięła się z osią.
    Pokłóciłeś się z dziewczyną i pobiłeś kolegę z pracy – to emocjonalny dzień krytyczny. Dostałeś cztery lufy w ciągu trzech lekcji, wiadomo, kryzys intelektualny. To więcej niż pewne! Chyba, że... w pierwszym przypadku łapie cię grypa, w drugim – mucha usiadła ci na nosie, a w trzecim – bez reszty pochłonęło cię błogie lenistwo.
    Co by jednak nie mówić o biorytmach – niezależnie, czy się w nie wierzy, czy też nie – mają one jedną nieocenioną zaletę: niezmiernie rzadko zdarza się, że jesteśmy sprawni pod każdym względem. A więc gdy coś nam nie wyjdzie, np. oblejemy egzamin, wystarczy obliczyć sobie biorytm i mamy już spokojne sumienie. Bo przecież, choć intelektualnie stoimy zupełnie nieźle, to fizycznie... lepiej nie mówić i w dodatku emocjonalnie też spadamy. Wszystko przez te nerwy!
    Myślę, że przekonałem najbardziej nawet sceptycznych czytelników o użyteczności programu do obliczania biorytmów, tym bardziej, że jest to program, który może działać na każdym mikrokomputerze. Jedynie posiadacze Spectrum będą musieli zmienić wszystkie oznaczenia zmiennych łańcuchowych na jednoliterowe, ale to przecież drobnostka.
    Działanie programu jest proste i nie wymaga specjalnego komentarza. Tym bardziej, że program komentuje się sam, poprzez oznaczenia zmiennych.
    Najpierw komputer liczy ilość dni, które przeżył badany, następnie oblicza reszty z dzielenia ilości dni przez długości cykli i na tej podstawie określa jego fizyczną, intelektualną i emocjonalną kondycję w danym dniu. Teraz tylko dobrać odpowiedni komentarz i sprawdzamy co będzie jutro.
    A tak przedstawiała się moja sytuacja w dni pisania tego programu. Jeśli więc coś będzie nie tak, sami widzicie, że nie jestem w najlepszej formie psychicznej...
    Roman Poznański

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Strażnik Banku

    Po długiej podróży dotarłeś do Gun City. Celem wędrówki było zdobycie pracy i szczęśliwym trafem tutejszy bank pilnie potrzebował strażnika. Otrzymałeś służbowego colta i usiadłeś sobie w kacie pilnie bacząc na to kto wchodzi. Drzwi się otwierają i... wchodzi jakaś dama pragnąc wpłacić swoje oszczędności.
    Przez drugie drzwi znienacka usiłuje wtargnąć jakiś oprych. Wyciąga pistolet ale ty jesteś szybszy. Nagle w drugich drzwiach ukazuje się żądny krwi bladych twarzy indianin, ale już po chwili jego duch wędruje do Manitou. Znowu byłeś lepszy. I znowu ktoś otwiera drzwi. Strzelasz bez zastanowienia i Bogu ducha winny farmer wita się ze Św. Piotrem Lecz na szczęście tutejszy szeryf jest pobłażliwy i zawsze mówi: „do trzech razy sztuka". Ktoś wchodzi. Teraz uważnie go oglądasz. Błąd! Jego słów – „Jestem szybszy!" słuchasz już w towarzystwie świętego Piotra.
    Tak, szanowny czytelniku, może wyglądać i twoja historia jeśli zadasz sobie trud i mozolnie „wstukasz" poniższy program do Twojego Spectrum. Teraz dam Ci kilka praktycznych wskazówek. Duże litery w cudzysłowach w liniach 70-410 należy wprowadzać w trybie graficznym, tzn. C.SHIFT + 9. Wówczas na ekranie otrzymamy kursor "G". Powrót do normalnego kursora odbywa się analogicznie. Można zmienić wartość punktacji przez zamianę w linii 4020 wartości 100 na taką jaka Ci będzie odpowiadała. Możesz efekt strzału zaczerpnąć z 1go numeru nowego Bajtka. Możesz robić z tym programem co tylko Ci się podoba, bowiem żadne prawa autorskie nie są zastrzeżone. Acha, jeszcze dla ułatwienia dodam, że im wyższą liczbę podasz przy pytaniu o stopień utrudnienia, tym łatwiej będzie Ci się grało. Radził bym jednak nie przesadzać, gdyż przy b. wysokiej liczbie program staje się powolny i po prostu nudny.
    Sterowanie odbywa się klawiszami 1,2,3; klawisz 1 odpowiada pierwszym drzwiom od lewej itd.
    Dobrego refleksu!

    Autor listingu: Grzegorz Zatryb

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Monitor - Pamięć pod lupą

    Podczas pracy na komputerze przydatna jest czasem możliwość „podglądania” zawartości pamięci lub jej modyfikacji. Wymagania takie spełnia przedstawiony tutaj prosty program, nazwany monitorem. Na podstawie Amstrad Magazine

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Trochę ruchu - wędrujące litery

    Nagrodą za pracowite „wstukanie” programu będzie nie tylko ruchoma reklama „Bajtka”. Zmieniając tekst w liniach od 120 do 180 możemy również zareklamować własne umiejętności. Program wykorzystuje możliwość programowania układu scalonego 6845, czyli kontrolera ekranu w Amstradzie. Wysokość tekstu może być zmieniona od normalnego wymiaru znaku, a więc jednej linii aż do 16-tu linii (patrz końcowe cyfry w liniach DATA).

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Kubuś Telegrafista

    Mogłoby się wydawać, że w dobie łączności satelitarnej i komputerów, wielki wynalazek pana Morse'a, jego słynny alfabet, powinien trafić do lamusa. Okazuje się jednak, że nie nastąpi to tak prędko. Zasadę zna każde dziecko — grupy krótkich i długich sygnałów dźwiękowych zastępują litery. Kłopot tylko w tym, żeby nauczyć się rozumieć ten ciąg pisków. Nasz program służy właśnie do tego. Uczeń może wybrać sobie jedną z pięciu prędkości nadawania. Może również skorzystać ze ściągawki w postaci graficznego przedstawienia sygnałów (kropki i kreski) lub z niej zrezygnować. Komputer nadaje kolejno pięć losowo wybranych słów. Po każdym słowie zaczyna odliczać czas. Teraz odpytywany musi możliwie najszybciej napisać odczytane słowo i na koniec nacisnąć klucz spacji. Czasy poszczególnych odpowiedzi są sumowane, oczywiście za każdym razem komputer sprawdza prawidłowość odpowiedzi i wysyła na ekran odpowiedni komunikat. Za każdy błąd dolicza umowną ilość sekund. Po pięciu próbach następuje obliczenie punktów karnych i wydruk końcowego wyniku na ekranie. Egzamin skończony.

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Tape Copier aka 46kb Tape Copier

    Jeżeli wykażesz odrobinę cierpliwości to już za godzinę będziesz posiadaczem programu kopiujacego, który wzbogaci bibliotekę programów Twojego ATARI 800 XL.

    Autor listingu: Dariusz Adamowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Atari Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Renumeracja

    Przedstawiam program ZX-Spectrum, służący do automatycznej renumeracji linii. Z wielu innych programów tego typu wyróżnia go: szybkość działania,początek renumeracji rozpoczyna się od linii wskazywanej przez kursor programowy (co go różni od innych tego typu programów) — bardzo przydatne, wartość skoku linii może mieć dowolną liczbę i  jest relokowalny...

    Autor listingu: Andrzej Dziarnowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Wykres

    Program „Wykres” służy do przedstawiania danych liczbowych w postaci pseudotrójwymiarowych słupków. Na początku program pyta się o tytuł wykresu. Można wpisać dowolny tekst, jednak tylko pierwsze 32 znaki będą przyjęte. Następnie program pyta się o rodzaj skalowania. Jeśli wybrane zostanie skalowanie automatyczne wówczas wykres będzie skalowany według największego słupka, jeśli nie — program spyta o wartość według której odbędzie się skalowanie.

    Autor listingu: Michał Szuniewicz

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Test na jasnowidzenie

    Program ten jest adresowany do wszystkich, którzy mniej lub bardziej na poważnie biorą zjawiska spostrzegania pozazmysłowego. Pozwala na przetestowanie możliwości w tym zakresie. Nie należy tego brać na serio, gdyż nikt jeszcze nie stwierdził czy komputerowi można czytać w „myślach”.

    Autor listingu: Grzegorz Zatryb

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Almanach Listingów dla Amstrad CPC

    Almanach listingów dla Amstrada CPC publikowanych w Bajtkach w roku 1986 przepisane i poprawione przez Zbynia.

    Autor listingu: różni

    Listing nadesłał: Zbyniu

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    5
    Listing wzbogacony - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, przepisujący listing wzbogacił go o swoje rozwiązania
  • Program Katalog

    Przy pomocy programu „KATALOG” możemy prosto i bez wysiłku utworzyć wykaz posiadanych programów łącznie z określeniem typu programu (np. BASIC, kod maszynowy, dane), długości i linii od której program startuje. Odczytane z taśmy magnetofonowej nagłówki programów uzupełniamy numerami licznika magnetofonowego, które pozwolą nam na szybkie odnalezienie szukanego tytułu. Wybierając odpowiednie funkcje programu możemy dokonać weryfi kacji tytułów na ekranie lub wydrukować cały spis na drukarce. Program korzysta z instrukcji LPRINT tak jak dla drukarki ZX PRINTER lub SEIKOSHA GP 50. Mając do dyspozycji inną drukarkę należy dołączyć do programu „KATALOG” program jej obsługi, umożliwiający korzystanie z tej instrukcji. Należy przy tym pamiętać o obszarach pamięci mikrokomputera zajętych przez kod maszynowy.

    Autor listingu: Konrad Fedyna, Zygmunt Wereszczyński, Andrzej Ciepliński

    Listing nadesłał: Tygrys@Speccy.pl

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Pióro świetlne - program obsługi

    Przykładową realizację programową obsługi pióra, umożliwiającą wybór zaprogramowanych opcji, przedstawiono na wydruku. Pozwala on wykorzystać pióro świetlne wzorując się na popularnej „myszy”. Podstawową część programu stanowią linie od 9000 do 9120. W części tej ładowany jest kod maszynowy obsługujący port 254, do którego podłączone jest pióro i obliczający, w którym z 21 wierszy na ekranie jest umieszczone. Numer zdekodowanego wiersza znajduje się w zmiennej „a” (linia 100). Wykorzystanie informacji tam zawartej jest już proste lecz wymaga pomysłowości i inwencji od piszącego program. Linie programu od 10 do 140 prezentują sposób realizacji trzech przykładowych procedur wybieranych piórem świetlnym. Linia 9999 pozwala zapisać program na taśmie magnetofonowej umożliwiając jego autostart po ponownym wczytaniu do mikrokomputera.

    Autor listingu: Konrad Fedyna, Zygmunt Wereszczyński

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Test oczu i uszu

    Ten program sprawdzi czas Twojej reakcji na nieoczekiwanie pojawiający się znak na ekranie i sygnał dźwiękowy. Podobny jest do testów psychomotorycznych, którym poddawani sa kierowcy, piloci i kosmonauci.

    Autor listingu: Tomasz Pyć

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Muzyka Robota

    Jeśli umieścicie w swoim programie linie od 40 do 190 jako podprogram, możecie zilustrować muzycznie np. czołówkę (okładkę) zaprojektowanej gry. Należy wykorzystać przy tym instrukcje GOSUB i RETURN, a także odpowiednio do potrzeb przenumerować linie powyższego programu. Melodia łatwo „wpada w ucho"

    Autor listingu: Tomasz Pyć

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Alibaba

    Znacie bajkę o Alibabie i czterdziestu rozbójnikach? Znacie! A więc zabawmy się razem. Pamiętacie na pewno, w jaki sposób sprytni zbójcy strzegli swych skarbów. Mieli kryjówkę w skale, która otwierała się tylko na odpowiednie hasło. (Pamiętacie jakie?) Hasło znał tylko herszt bandy i tylko on — do czasu aż w całą sprawę nie wmieszał się jeszcze sprytniejszy Alibaba — mógł otworzyć skarbiec. A może wy także macie jakieś skarby do ukrycia, może na przykład jakiś specjalny program, którego nie chcecie pokazać kolegom. Jest na to sposób. Wystarczy umieścić przed waszym programem przedstawiony tutaj podprogram. Pyta on o hasło i przechodzi do wykonywania właściwego programu tylko w przypadku podania prawidłowej odpowiedzi.

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Zegar

    Program napisany został początkowo w języku assemblera i skompilowany. W celu udostępnienia go również tym, którzy nie posiadają kompilatora został przetłumaczony na ciąg instrukcji DATA (linie  111-200 programu). Instrukcje 101-110 zawierają procedurę służącą do zapisania programu zegara na kasecie. Zegar przystosowany jest do współpracy z interpreterem BASIC-u i działa „równolegle" z nim. Ładowanie zegara z kasety odbywa się przez operację pulpitową: należy wcisnąć klawisz START i włączyć komputer. Po załadowaniu powinien zgłosić się interpreter BASIC-u. Zegar posiada wbudowaną możliwość ustawiania daty i czasu za pomocą klawiszy konsoli..

    Autor listingu: Marek Markowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Atari Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Pierwszy Polski Kompilator Na Spectrum

    Kompilator TOBOS-FP (TOruń BOrkowski Skaba) jest, o ile nam wiadomo, pierwszym całkowicie opracowanym w Polsce kompilatorem zmiennopozycyjnym dla mikrokomputera ZX "Spectrum". Biorąc pod uwagę szybkość działania, zgodność z interpreterem BASICA na ZX "Spectrum" oraz szeroko rozumiana prostotę użycia przewyższa on znane kompilatory produkcji zachodniej takie, jak FP48K-V1.7 czy BLAST.

    Autor listingu: Wojciech Skaba,Jerzy Borkowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Boks

    Jeśli masz ochotę i starcza Ci odwagi, stań do walki na ringu z wybranym losowo przez siebie przeciwnikiem, jeśli będziesz miał szczęście w losowaniu przeciwnika, będziesz walczył trzy rundy, o ile, oczywiście, nie powali cię na deski morderczy nokaut — pozostałe informacje w komunikatach programu tym razem przeznaczonego na Commodore 64

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: CBM Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Drążek sterowy

     Jednym z nieodzownych elementów domowego systemu komputerowego jest drążek sterowy. Niestety, dostępne u nas modele maja wiele wad — albo sa drogie, albo nietrwałe, albo i jedno i drugie. Dobrym wyjściem jest w tej sytuacji skonstruowanie własnego joysticka(...) Poniżej zamieszczamy programy, które pomogą w poprawnym połączeniu przewodów. W C-64 i 128 korzystać należy z portu drugiego

    Autor listingu: Michał Silski,Dariusz Rotsztyn

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: CBM Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Jak odbezpieczyć program w BASICU

    BASIC komputerów Schneider i Amstrad posiada możliwość zapamiętania programu w formie zabezpieczonej przed listowaniem!(...) Aby uniknąć ponownego pisania programu spróbujemy go odbezpieczyć. Pomoże nam w tym krótka procedura w języku maszynowym zamieszczona obok. Ładuje się ona w pusty obszar RAM-u między zmiennymi systemowymi BASICU-u i systemu (B0C7-B0FF) i pozostaje tam nawet po użyciu klawiszy CTRL/SHIFT/ ESC.

    Autor listingu: Sergiusz Wolicki

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Jednoręki bandyta
    Nie wychodząc z domu i nie mając grosza przy duszy zagrasz z największym na świecie połykaczem pieniędzy zwanym, "jednorękim bandytą". Bywalcy kasyn twierdzą, że pociąganie za „rękę" tego automatu kończy się zazwyczaj zniknięciem zawartości Twojego portfela. A Ty nie stracisz ani centa (fakt, że również nic nie wygrasz pomińmy milczeniem; najważniejsza jest przecież sama gra). Wystarczy trochę dokładności i cierpliwości przy wprowadzaniu zamieszczonego obok programu.

    Autor listingu: O. Fercher, SW

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Coś dla kolekcjonerów

    Do napisania tego programu skłoniła nas potrzeba chwili. Przy porządkowaniu stosu dyskietek przekonaliśmy się na własnej skórze jak niewygodny w użyciu jest BASIC V2.0 firmy Commodore. Od ciągłego wypisywania LOAD "$", 8 mogą porządnie zaboleć palce nie mówiąc już o zużywaniu klawiatury. W związku z tym proponujemy przy wszelkich pracach porządkowych przeprowadzonych na dyskietkach zastosować poniżej opisany program. Umożliwia on wczytywanie katalogu dyskietki do pamięci komputera jedynie poprzez wciśnięcie klawisza F7; wylistować zaś go można używając F1.

    Autor listingu: Klaudiusz Dybowski, Michał Silski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: CBM Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Notesik

    Cześć Maluchy! Do dzisiaj wszystkie pisane przez nas programy służyły tylko do zabawy. Tym razem zabierzemy się za prawdziwy program użytkowy. Co prawda dość prosty, ale zawsze... Chyba każdy przedszkolak, który bawi się komputerem wie, co to jest baza danych. Jest to po prostu taki komputerowy notes, który sam – na twoje żądanie – odszukuje potrzebne ci informacje. Powiedzmy, że chcemy zrobić sobie taką bazę danych z numerami telefonów naszych kolegów.

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Menu - Dysk

    Jeśli posiadasz wśród swoich dyskietek wiele takich na których nie zamierzasz dokonywać już zmian, to wygodnie będzie Ci umieścić na nich program "MENU DYSKU". Nie będziesz wtedy musiał za każdym razem pisać CAT, żeby zobaczyć jak nazywają się programy i potem wpisywać RUN "nazwa. Wystarczy, że podasz komputerowi rozkaz RUN "DYSK, a on sam wypisze Ci wszystkie nazwy i teraz będziesz mógł wybrać odpowiedni program przez naciśnięcie jednego klawisza. Po wpisaniu listingu musisz w linii 60 umieścić po DATA najpierw liczbę programów, które znajdują się na danej stronie dyskietki, a potem ich nazwy (bez rozszerzenia czyli trzech liter po kropce).

    Autor listingu: Tomasz Pyć

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Zapis obrazu za ramtop

    W niektórych grach stosuje się bardzo efektowny sposób rysowania grafiki na ekranie podczas ładowania. Nie powstaje ona linia po linii, lecz ukazuje się na ekranie momentalnie, już pokolorowany. Więksi znawcy komputera mówią wtedy, że "SCREEN wyszedł zza RAMTOPU".

    Autor listingu: Marcin Przasnyski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Perkusja na C64

    Poniższy program przeznaczony jest dla tych, których zainteresowania mają coś wspólnego z muzyką. Co prawda opublikowana wersja raczej nie zainteresuje profesjonalistów, ale wielu amatorów być może do czegoś to wykorzysta. Zresztą, programowanie i odtwarzanie własnych rytmów za pomocą własnoręcznie "wklepanego" i (mam nadzieję) rozbudowanego programu może być po prostu dobrą zabawą.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Tajemniczy Zamek

    Widzieliście grę pod tytułem Hobbit? Jeśli nie, to możecie przeczytać o niej w drugim numerze „Bajtka" z tego roku. Takie gry nazywa się najczęściej angielskim słowem „adventure" czyli przygodowe. Zasada jest tu zupełnie inna niż w grach z rodzaju „bij zabij" czy „łap i uciekaj". Małpia zręczność i refleks nie są potrzebne. Należy za to trochę ruszyć głową. Najczęściej gry przygodowe nie posiadają prawie wcale grafiki. Na ekranie ukazują się opisy kolejnych sytuacji. Do ciebie należy zna-ezienie z nich wyjścia. Sukces polega na odkryciu toku postępowania, który prowadzi do wypełnienia postawionego przed tobą zadania. Wydaje się, że tego rodzaju programy muszą być bardzo złożone. Niektóre z nich rzeczywiście zajmują po kilkadziesiąt kilobajtów. Można jednak dla zabawy spróbować napisać własną, prostą grę przygodową. Oczywiście jak zawsze najważniejszy jest pomysł. Resztę można zrobić za pomocą czterech instrukcji — PRINT, INPUT. IF..THEN... i GOTO

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Mikrokomputer współautorem gier

    Program na ZX Spectrum symuluje 10000 rzutów kostką wybraną według określonej strategii i wygenerowanej planszy gry. Jeden eksperyment symulujący 10000 rzutów według wybranej strategii trwa ok. 25 minut.

    Autor listingu: Jan Rojewski,Michał Stajszczak

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • VarDump

    Załączony program tworzy nową komendę VARDUMP, która umożliwia wylistowanie nazw wszystkich zmiennych występujących w tworzonym przez nas programie. Lista taka znakomicie ułatwia wyszukiwanie „przekłamanych" zmiennych.

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Powiększanie napisów

    Prezentujemy krótki, lecz interesujący program pozwalający na powiększanie liter i znaków graficznych. Program wykorzystuje instrukcję SYMBOL AFTER 32, co pozwala na redefiniowanie wszystkich znaków. Zamiast linii 70, 80 i 85 można wpisać własne i ewentualnie przenumerować linię 90.

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Zegar dla Amstrada

    My wykorzystamy tę zaletę (Czytelnicy znający zasady pracy mikroprocesora wiedzą, że w celu zapewnienia w miarę dokładnej pracy zegara wykorzystywany jest mechanizm przerwań, czyli sprzętowego (zewnętrznego) wymuszania skoku do określonego adresu w pamięci komputera) do napisania własnego zegara, który będzie pracował niezależnie od aktualnie wykonywanych programów i będzie podawał czas w normalnej formie (czyli godz.:min.:sek.). Wyposażymy go również w budzik i możliwości sterowania z BASIC-u. Żeby być całkowicie w zgodzie z prawdą należy zauważyć, że nasz zegar, tak jak zresztą i maszynowy, nie pracują, jeśli jakiś program wyłączy przerwania, co jest możliwe za pomocą odpowiedniego rozkazu maszynowego. System i BASIC wyłączają przerwania właściwie tylko w czasie zapisu lub odczytu danych na taśmę lub dyskietkę. Po wpisaniu i uruchomieniu zamieszczonego obok programu należy odpowiedzieć na pytanie o wersję Amstrada (Schneidera), gdyż od tego zależą adresy pewnych procedur systemowych wykorzystywanych przez program (np. dzielenie przez 10). Opracowany na podstawie „Schneider International" nr 12/1985 – zmiany dotknęły komend sterujących (z niem. na polski).

    Autor listingu: S. Wolicki

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Wieczny Kalendarz

    Czy wiesz w jakim dniu tygodnia się urodziłeś? A może interesuje cię czy bitwa pod Grunwaldem miała miejsce w poniedziałek czy w piątek? Jeśli tak, wpisz do swojego komputera ten program i dowiesz się wszystkiego.

    Autor listingu: F. Głowiński

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Kiedy 2 = 10

    Program oblicza postacie liczb w układach od dwójkowego do 35-kowego zastępując (w przypadku systemów o podstawie większej od 10) liczby 10, 11, 12 itp. literami A, B, C itd.

    Autor listingu: Jacek Niewęgłowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Locomotive Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Wyprawa po Kwiat Paproci
    Info: Gra tekstowa – przykład użycia podstawowych instrukcji Basic'a – LET, PRINT, INPUT, IF, GOTO. Poprawione: - skoki do niewłaściwych linii (błąd w 2810; przeskok z jednego miejsca w drugie w 1755; różne zachowanie programu w różnych miejscach) - sprawdzanie przedmiotów wpisanych przez gracza PR$ (a nie niesionych ODP#$) - błąd w logice gry nie pozwalający jej ukończyć bez przedmiotu, który znajduje się na początku - można podnieść tylko przedmioty, które znajdują się w danym miejscu (można było podnosić dowolne przedmioty w dowolnym miejscu) - dodany TRAP przy każdym INPUT - użyte RND - podzielony tekst, aby mieścił się w liniach - dodane odstępy - użyte "Polskie Litery" z zamienionymi znakami (duże na małe) z tego samego Bajtka, przyspieszone programem MOVE - wpisywanie małymi literami (polskie znaki z Control) - opcja przedmiotu jest zawsze pierwsza (kierunki są pozostawione w różnej kolejności) - inne drobne błędy Uwaga: Nazwy przedmiotów należy wpisywać małymi literami z polskimi znakami, trzeba też użyć odpowiedniej formy! Jeżeli po wpisaniu nazwy opcja podniesienia przedmiotu nie zniknie, oznacza to, że przedmiot został usunięty z ekwipunku i trzeba spróbować ponownie. Pożyczone przedmioty pozostają w ekwipunku. Dla ułatwienia można zmienić linię 2755 na: 2755 GOTO 2703

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański, QTZ

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    5
    Listing wzbogacony - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, przepisujący listing wzbogacił go o swoje rozwiązania
  • Podróż w czasie

    Coraz więcej programów przysyłają do „Bajtka" przedszkolaki. Piszą nawet ci, którzy nie mają dostępu do komputera i programować nauczyli się z naszego pisma. Myślę, że to bardzo dobrze — okazuje się, że ciekawy program można napisać także bez komputera. Przykładem może być gra Artura Buchajczuha z miejscowości Mircze (woj. zamojskie), napisana na podstawie artykułu Tajemniczy Zamek z „Bajtka" nr 8. Artur używał tylko długopisu i papieru w kratkę — program działa, a jak działa oceńcie sami. Poprawione: – podzielony tekst, aby mieścił się w liniach – użyte "Polskie Litery" z zamienionymi znakami (małe litery dostosowane do standardu Panther) z Bajtka Tylko Dla Początkujących!, częściowo przyspieszone procedurą MOVE – domyślnie włączone małe litery – dodane brakujące skoki – w przypadku porażki gra rozpoczyna się od początku – poprawiony błąd ortograficzny ;) Uwaga: Należy wpisywać małe litery i akceptować [Return]!

    Autor listingu: Artur Buchajczuh,QTZ

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    5
    Listing wzbogacony - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, przepisujący listing wzbogacił go o swoje rozwiązania
  • Screen Saver
    Konieczności oszczędzania monitora nie trzeba chyba wyjaśniać nikomu. Świecący godzinami na biało ekran (bardzo częste zjawisko wśród posiadaczy Spectrum), któregoś dnia przestanie świecić na biało, bo wypali się luminofor(...) Ideą działania wygaszacza jest wygenerowanie ciemnego obrazu po wykryciu faktu, ze przez dłuższy czas (np. 5 minut) użytkownik nie korzysta z komputera. Z chwilą naciśnięcia klawisza lub poruszenia myszki, obraz powraca do stanu początkowego; dzięki temu wygaszacz nie utrudnia pracy(...) Program z listingu spełnia powyższe założenia, a nawet potrafi trochę więcej. Przede wszystkim reaguje na naciśnięcie dowolnego klawisza (także shiftóW) oraz na poruszenie joystickiem, podłączonym do portu Kempston Zawartość obrazu jest przechowywana w sposób maksymalnie oszczędny. Ponieważ cała pamięć obrazu zajmuje aż 6912 bajtów, nie można buforować całej treści – zabierałoby to zbyt wiele pamięci.

    Autor listingu: Jacek Trojański

    Listing nadesłał: Gelip

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Saper
    Po ukazaniu się w Bajtku 8-9/93 programu „Saper" dla komputera Amstrad, otrzymaliśmy sporo listów z zapytaniem, czy taki program istnieje na Spectrum. Odpowiedź jest jak zwykłe prosta: nawet jeśli takiego programu nie ma, to można go napisać(...) Większość czytelników, którzy zetknęli się z systemem MS Windows, znają prostą grę pod nazwą Minesweeper. Chodzi w niej o to, by zlokalizować na określonym polu wszystkie ukryte miny.

    Autor listingu: Jacek Trojański

    Listing nadesłał: Gelip

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Kostka Ciężarka

    Kilka lat temu wszyscy się bawili kostką Rubika, a mój brat cioteczny nawet wygrał konkurs na szybkość jej układania w Teleranku (...) Taki jesteś mądrala? To dzisiaj mam dla Ciebie kostkę Ciężarka, zobaczymy jak dasz sobie radę. Zadanie jest bardzo proste – za pomocą pięciu możliwych przesunięć należy ułożyć układankę – czyli napis opiewający cudowność Bajtka i deklarujący wierność temu tytułowi... Uwagi: Pierwotny listing był przeznaczony na IBM PC (Marek Ciężarek), Gelip przepisał go na ZX Spectrum, dodając obsługę kursora (Kempston)

    Autor listingu: Marcin Borkowski pps. Marek Ciężarek, Gelip

    Listing nadesłał: Gelip

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    5
    Listing wzbogacony - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, przepisujący listing wzbogacił go o swoje rozwiązania
  • Tetris

    Do tej gry nie napisano żadnej wymyślnej legendy. Co więcej, nie ma jej w ogóle. Dlatego wolni od spojrzeń całej ludzkości możemy oddawać się tej grze bez sensu... Obok zamieszczamy listing tej gry na ZX Spectrum. Została ona okrojona z nieistotnych efektów i w 972 bajtach i 20 liniach Basica mieści się cały Tetris. Uwagi: Pierwotnie program ukazał się w numerze Bajtka 11/1989 autorstwa Michała Sobieszuka. Niestety listing był błędny i dopiero w numerze 03-04/1990 został podany poprawny zapis, jednak z innymi autorami.

    Autor listingu: Michał Sobieszuk,Maciej Pietraś,Marcin Przasnyski

    Listing nadesłał: Gelip

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Kubuś Literka
    Proponuję Wam zabawę w pisanie gry komputerowej.Zaczniemy od najważniejszej rzeczy, czyli zaprogramowanie bohatera Kubusia Literki. Potem nauczymy go tańczyć.

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Ochrona programów
    Przedstawiam sposób na włączenie Twoich programów do grupy tych nielicznych, które nie poddają się programom kopiującym. Proponowane zabezpieczenie, choć proste w swej idei, do złamania wymaga niezłe] znajomości kodu. maszynowego oraz zasad działania ROM-u. Jest więc całkowicie skuteczne wobec wszystkich tych, którzy bazują jedynie na programach kopiujących i co najwyżej potrafią obezwładniać proste blokady wmontowane w programy BASIC-owe. Na fachowców niestety nie ma żadnej rady. Tym można co najwyżej zabrać więcej czasu. Jest ich na szczęście (?) niewielu i na ogół mają ciekawsze zajęcia niż łamanie Twoich programów.

    Autor listingu: Andrzej Kadlof

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Drążek sterowy
    Program pozwala na rysowanie na ekranie monitora dowolnych kształtów poprzez odpowiednie poruszanie drążkiem. Naciśnięcie przycisku dodatkowego powoduje zniknięcie rysującego punktu. Będzie się on poruszał nadal, tak jak dotychczas, a ukaże się w chwili zwolnienia przycisku.

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Drążek sterowy
    Programu na mikrokomputer Commodore VC-20 umożliwiający sprawdzenie działania naszego urządzenia. Po podłączenia drążka sterowego na ekranie będą pojawiać się cyfry odpowiadające poszczególnym położeniom drążka

    Autor listingu: Tomasz Lison

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Największa przyjemność
    Przedszkolaki podnieście bunt! Wystarczy przecież kilka minut KOMPUTER z groźnego i strzelającago przeciwnika stał się Waszym przyjacielem, który na przykład przeegzaminuje Waszą znajomość matematyki, będzie przy tym wyrozumiały dla popełnianych błędów i nigdy się nie zmęczy. Na początek powiem Wam jak można żądać od komputera, aby sprawdził, czy już umiecie dodawać dwie liczby, z których każda nie jest większa od 10.

    Autor listingu: ps. Marek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Budowa ZX Spectrum
    Trzy krótkie programy (a w zasadzie trzy linijki) ilustrujące artykuł (działanie ULA)

    Autor listingu: Krzysztof Kuryłowicz,Dariusz Madej

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Pędzel i stos

    Przykładowy podprogram zamalowujący wraz z  Program napisano w języku BASIC dla ZX Spectrum. W większości zastosowań praktycznych działanie programu w języku BASIC okaże się zbyt wolne. Radykalnym rozwiązaniem jest zastosowanie szybkiej procedury napisanej bezpośrednio w języku maszynowym. Procedura taka na użytek naszych Czytelników została opracowana. Aby umożliwić skorzystanie z niej także tym, którzy nie znają asemblera, przygotowano specjalny program ładujący w języku BASIC.

    Autor listingu: Roland Wacławek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Życie Maklera
    Trudne jest życie maklera. Masz szansę stać się milionerem. Twój majątek to akcje kopalni rudy, czy zrobisz na nich fortunę? — wszystko zależy od Ciebie. Program na Commodore 64 przeniesie Cię na giełdę. Czy potrafisz zarobić?

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Ramos

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Numeryczna metoda znajdowania wartości pierwiastków funkcjii
    Program nie tylko oblicza pierwiastki, ale również wykreśla funkcję w rozpatrywanym przedziale, zaznacza na wykresie położenie osi X i Y (liniami przerywanymi) oraz położenie znalezionych miejsc zerowych.

    Autor listingu: Tomasz Kostryński

    Listing nadesłał: Faust, Andys

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Weryfikacja programów na kasecie
    Użytkownicy mikrokomputerów ATARI mający do dyspozycji magnetofon kasetowy jako pamięć masową niejednokrotnie stają przed problemem, czy zapisany właśnie na taśmie program — efekt wielogodzinnej nieraz pracy, zapisał się bez błędów i da się następnie bez kłopotów wczytać. ATARI BASIC nie ma instrukcji pozwalającej na sprawdzenie poprawności zapisu na taśmie. Przedstawiony tutaj program pozwala w znacznym stopniu wyeliminować tę niedogodność.

    Autor listingu: Mariusz J. Giergiel

    Listing nadesłał: Bluki

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Renumeracja programów w języku basic
    Przedstawiony program pozwala przenumerować linie programu w języku BASIC. Zmienia on numery linii i odwołania do nich (np. w instrukcjach GOTO, GOSUB, TRAP itp.). Program renumerator należy zapisać instrukcią LIST „C:" w przypadku korzystania z magnetofonu, lub instrukcją LIST „D:REUM.LST" w przypadku korzystania ze stacji dyskietek.

    Autor listingu: Mariusz J. Giergiel

    Listing nadesłał: Bluki

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Animacja
    Mikrokomputery ATARI oferują sze- rokie możliwości łatwego tworzenia ru- chomych obrazów, co w połączeniu z bo- gatą kolorystyką stwarza niepo wtarzal- ną szansę dla programistów — ekspery- mentatorów. Poniżej zamieszczamy krótki pro- gram w BASIC-u, który pozwoli zobrazo- wać użycie techniki przełączania stron i, mamy nadzieję, zachęci czytelników do dalszego eksperymentowania. Program ten będzie działał na wszyst- kich komputerach ATARI wyposażonych w minimum 32 K pamięci operacyjnej (800XL, 130XE). Na podstawie ANTIC 9.85

    Autor listingu: Marek Kuliński

    Listing nadesłał: Bluki

    Język programu: brak danych

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Szansa

    Zapewne nie raz zdarzyło się Wam prosić rodziców o pieniążki na kupno różnych, niezbędnych rzeczy. Uzyskiwane odpowiedzi rzadko kiedy mogą nas usatysfakcjonować, sprowadzają się bowiem zazwyczaj do mniej lub bardziej eleganckiej odmowy. Zanim wreszcie wyprosimy potrzebną sumę, niepowtarzalna okazja ucieka, a w pamięci pozostaje jedynie obiecanka: „jak wygram w TOTO-LOTKA to ci dam.” Ciężko jest znaleźć na to jakąś skuteczną radę. ale być może przy pomocy ulubieńca całej rodziny — komputera, uda się nam odnieść pewne umiarkowane sukcesy. Zakradnijmy się więc do owej cudownej skrzynki i rozpocznijmy budowę programu, który może przekona Tatę o konieczności wpłace nia nam żądanej sumy bez czekania na wielką (a choćby i mniejszą) wygraną w TOTO-LOTKA.

    Autor listingu: ps. Marek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • FlowChart

    Nawet w przypadku stosunkowo prostych i krótkich listingów ich analiza "w pamięci" sprawia sporo kłopotów. I tu znowu przydaje się umiejętność przedstawiania algorytmów w postaci schematów blokowych. Narysowanie takiego schematu na podstawie programu zajmuje co prawda sporo czasu, lecz w gruncie rzeczy nie jest to praca wymagająca zbyt dużego wysiłku intelektualnego — a więc coś w sam raz dla komputera. Program, którego listę rozkazów przedstawiamy na następnej stronie, został napisany przez Briana Sidesa, na ZX Spectrum. Zawiera on zaledwie 52 linie i z powodzeniem zastępuje nas w tych pracochłonnych czynnościach. Oczywiście dotyczy to programów napisanych w BASIC–u.

    Autor listingu: Brian Sides, Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Więcej ruchu

    Przypuszczam, że i Was denerwuje brak rucha na ekranie. A bez ruchu — wiadomo, nie można prawie w nic grać i znacznie szybciej nudzi się nam siedzenie przed telewizorem. Jedyna rada — rozruszać znaki na ekranie.

    Autor listingu: ps. Marek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Choinka

    Wiemy już, z poprzedniego numeru BAJTKA, na jakiej zasadzie można uzyskać ruch wybranego przez nas znaku na ekranie telewizora. Przypomnę, że polega to na tak szybkiej, że niewidocznej dla oka, zmianie miejsca wydruku owego znaku. Jak pamiętacie, miejsce znaku literowego czy graficznego na ekranie opisane jest dwiema współrzędnymi: numer linii i numer kolumny. (Mówimy ciągle o działaniach na znakach – typu liter, przy grafice używającej punktów sprawy będą się miały nieco inaczej, chociaż zasada jest taka sama).

    Autor listingu: ps. Marek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Grafika

    Prezentowany przykład wykazuje, jak interesujące efekty uzyskać można przy pomocy bardzo krótkich programów graficznych. W naszym przypadka są to zaledwie trzy linie. Zwróćcie uwagę na to, że wszystkie grafiki zostały narysowane w wyniku realizacji tego samego programu — zmieniły się jedynie parametry.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • SPECTRUM i klakson (aka Dźwięki)

    Program przeznaczony jest dla użytkowników ZX Spectrum, którzy nie opanowali jeszcze języka maszynowego a chcieliby poeksperymentować z dźwiękiem na SPECTRUM. Poniższe programy maszynowe (umieszczone w DATA) można wykorzystać we własnych programach.

    Autor listingu: Krzysztof Bielewicz

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Wiosełka

    Opisane w tym artykule urządzenie współpracujące z mikrokomputerem nie doczekało się jeszcze polskiej nazwy. W języku angielskim brzmi ona paddle, co oznacza wiosło, a raczej pagaj. Ponieważ jesteśmy przeciwnikami bezmyślnego zaśmiecania naszego języka obcymi słowami, proponujemy naszą rodzimą nazwę — wiosełka. Po zakończeniu pracy możemy sprawdzić, czy nasze urządzenie działa, przy pomocy następującego programu.

    Autor listingu: Rafał Łochowski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Efekt Magnetronowy

    Prezentowany program napisany na mikrokomputer ZX SPECTRUM stanowi ilustrację do ciekawego zjawiska fizycznego, zwanego efektem magnetronwym. Zrealizowany w formie zabawy ułatwia zrozumienie praw fizyki. Jeżeli cząsteczka o masie „m” i ładunku elektrycznym „e” wpadnie z prędkością „v” prostopadle w jednorodne pole magnetyczne „B” to tor jej ruchu zacznie się zakrzywiać. Gdy pole będzie wystarczająco duże, cząsteczka może zostać uwięziona w nim, gdyż będzie się stale poruszała po tym samym okręgu o promieniu „R” z częstotliwością kątową „w”. Płaszczyzna okręgu jest prostopadła do kierunku pola magnetycznego. Jest to właśnie efekt magnetronowy.

    Autor listingu: Tomasz Kostrzyński

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Powiększanie napisow

    Właśnie skończyłeś układać grę, która, jak sądzisz podbije światowe rynki. Brakuje w niej tylko jednego, wspaniałego obrazka, który uprzyjemniałby czas podczas ładowania programu. Dodatkowy problem stwarza fakt, że nie masz pióra świetlnego. Być może jedynym ratunkiem będzie w takim przypadku jeden z czterech poniższych programów. Wszystkie te programy służą do powiększania dowolnych napisów (również tych zawierających UDG). Tekst przeznaczony do powiększania drukowany jest w dolnej części ekranu, a następnie każdy jego punkt jest sprawdzany funkcją „POINT”, która bada stan tego punktu (1 — zamalowany, 0 — nie). Jeżeli „POINT” wynosi 1 w odpowiednim miejscu ekranu powstaje jego powiększona kopia, a następnie cała litera (znak) i napis.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • W poszukiwaniu bliźniaka Ziemi

    W listopadowym numerze „Creative Computing” z zeszłego roku znalazł się artykuł H. Carlsona p.t. „W poszukiwaniu bliźniaka Ziemi”. Autor prezentuje program umożliwiający prosty sposób przebadania wielu układów planetarnych. Wybieramy masę gwiazdy, której układ chcemy zbadać. Program tworzy — w części losowo – typowy system planetarny dla tej gwiazdy, korzystając z obecnego rozumienia praw tworzenia się układów planetarnych (są one lepiej poznane dla gwiazd o masie Słońca – M = 1). Systemy tworzone dla gwiazd o innych masach są właściwie losowe. Promienie orbit wyznaczone są ze zmodyfikowanego prawa Titius–Bodego – promienie rosną średnio w postępie geometrycznym na zewnątrz od gwiazdy.

    Autor listingu: H. Carlson

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Liczydełko

    Dzisiaj coś dla leniuchów. Tych, którym nie chce się liczyć. Komputer Wam pomoże. Ale nie ma nic za darmo. Trzeba nauczyć się korzystać jeszcze z kilku instrukcji. Nasz program będzie dodawał, odejmował, mnożył i dzielił. A więc na początku komputer musi nas poinformować jaki mamy wybór.

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Sterowanie

    Na ekranie widzimy tor poruszającego się obiektu. Naszym zadaniem jest sterowanie stacją namierzającą obiekt tak, aby odchylenie między położeniem obiektu (linia ciągła) i namiarem (linia przerywana) było jak najmniejsze. Wartość odchylenia jest widoczna na ekranie i ponadto sygnalizowana wysokością tonu, od ciszy przy największych odchyleniach (tracimy kontakt z obiektem) poprzez wysoki ton przy dużych odchyleniach do niskiego tonu przy małych odchyleniach i najniższego przy pokrywaniu się obu torów.

    Autor listingu: Michał Szuniewicz

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Mapa

    Program generuje na podstawie liczb przypadkowych obraz przypominający mapę lub zdjęcie satelitarne. Rysowanie rozpoczyna się od punktu o współrzędnych 128,88. Współrzędne kolejnych punktów wybierane są na podstawie liczby przypadkowej generowanej przez funkcję RND. W zależności od tej liczby zmianie ulega współrzędna x lub y punktu zmniejszając się lub zwiększając o dwa. W ten sposób na ekranie powstaje obraz złożony jedynie z punktów o parzystych współrzędnych.

    Autor listingu: Michał Szuniewicz

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • BEEP dla Commodore 64

    Przedstawiony poniżej program umożliwia uzyskanie akustycznego podsłuchu wciśnięcia klawisza (BEEP). Po wpisaniu programu lub wczytaniu go z taśmy/dysku program można uruchomić za pomocą RUN i RETURN; po wyłączeniu go (kombinacja STOP i RESTORE wciśnięte jednocześnie) sygnalizator można uruchomić za pomocą instrukcji SYS 49152 i RETURN.

    Autor listingu: Klaudiusz Dybowski, Michał Silski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • TurboManiac

    Rezydujący w pamięci Commodore 64 BASIC 2.0 stanowi jeden z najsłabszych punktów tego komputera. Układanie własnych programów wykorzystujących grafikę wysokiej rozdzielczości, muzykę czy tak zwane spritey potrafi porządnie skomplikować życie nawet zaawansowanemu programiście.
    W sukurs użytkownikom przychodzą profesjonalne firmy parające się oprogramowaniem wypuszczając na rynek coraz to nowsze i lepsze rozszerzenia ubogiej wersji tegoż języka (SIMONS BASIC, ULTRABASIC, METABASIC itp.). Przedstawiony program napisany został w klubie mikrokomputerowym „Maniak” w Warszawie (stąd nazwa MANIAK TURBO). Staraliśmy się rozwiązać w nim wszystkie niedogodności, które utrudniały nam prowadzenie zajęć klubowych.
    Niektóre rozwiązania i procedury zostały zaczerpnięte z literatury fachowej (procedura RE–LINE oraz STOP–LIST pochodzą z magazynu “AHOY!” z grudnia 1985; generator skrótów z książki “MAPPING THE COMMODORE 64”) i dołączone następnie przez nas do naszego programu.

    Autor listingu: Klaudiusz Dybowski,Michał Silski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Rozmówka

    Każdy wie, że komputer potrafi liczyć. I to nawet bardzo szybko. Także, to że można przy jego pomocy stworzyć na ekranie telewizora poruszającą się figurkę nie jest żadną rewelacją. Ale czy mógłby porozmawiać z nami? Ot, choćby przywitać się i wymienić kilka grzecznych słów?

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • TurboManiac v2

    Poprawiona nakładka na Commodore Basic z usuniętymi błędami z jakimi ukazał się w Bajtku.

    Autor listingu: Klaudiusz Dybowski,Michał Silski

    Listing nadesłał: brak danych

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Kalendarz

    Ten program napisany w BASIC-u na SPECTRUM przydać się może każdemu — „Kalendarz” na każdy miesiąc do- wolnego roku naszego stulecia. Wystarczy podać nazwę miesiąca i rok, a na ekranie monitora pojawią się kolejne dni i tygodnie. Sprawdź, czy nie urodziłeś się w niedzielę, zobacz, w jaki dzień będą Twoje urodziny w roku 2000.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Mapa Polski

    Nie jest to program o finezyjnej konstrukcji; punkt po punkcie odwzorowuje granice naszego państwa. Możliwości graficzne mikrokomputera SPECTRUM nie są duże — stąd każdy rysunek „przędzie się” mozolnie. Cierpliwych zachęcamy do wspólnej pracy. Może razem uda nam się przygotować komputerową mapę Polski, na której zaznaczycie miejscowości, w których działają kluby komputerowe.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Wykres Funkcji

    Program rysuje wykresy wartości zadanych wyrażeń algebraicznych w określonym zakresie wartości i przedziale zmienności argumentu x. Wprowadzane wyrażenia mogą być dowolnymi wyrażeniami algebraicznymi złożonymi z operatorów arytmetycznych, stałych, zmiennej x, arytmetycznych funkcji standardowych dostępnych w BASIC-u na SPECTRUM.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Wyścigi psów

    „Wyścigi psów” są grą. Wygrywa ten, kto trafnie przewidzi kolejność psów na mecie. Nie jest to sprawa prosta, bowiem o zwycięstwie decyduje generator liczb losowych. Powodzenia.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Pisać nie pisac

    Oto krótki program umożliwiający posługiwanie się polskim alfabetem w trakcie pisania własnych programów na komputerach Amstrad 464 (664) 6128.

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • Miniorgany

    Może zainteresuje cię program, będący świetnym upominkiem dla młodszej siostry lub brata. Zapewnia on pełne wykorzystanie bogatych możliwości dźwiękowych Amstrada (Schneidera). Dwa najniższe rzędy klawiszy literowych zostają zamienione na klawiaturę instrumentu zgodnie z rysunkiem, który pojawia się po uruchomieniu programu.

    Autor listingu: Sergiusz Wolicki

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Animacja

    Oglądając programy telewizyjne „Spectrum" i „Sonda" często podziwiamy, jak przed oczami projektanta obraca się na komputerowym ekranie wspaniały, trójwymiarowy przekrój samochodu. Napewno niejeden programista-amator marzy o stworzeniu takiego obrazu za pomocą mikrokomputera. Niestety, kiedy uruchamia on napisany mozolnie w BASIC-u program rzednie mu mina.
    Wrażenie ruchu jakiegokolwiek większego przedmiotu jest bowiem znacznie osłabione przez migotanie całego rysunku. Wynika to ze sposobu, w jaki konstruuje się ruchome obrazy na ekranie. Najpierw trzeba narysować przedmiot w jednym położeniu, zmazać go. narysować w następnym, znowu zmazać itd. ... A wszystko to dzieje się przecież stosunkowo wolno.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Paskudne Mrówki (aka Piknik)

    Piknik – wybrałeś się na uroczą — jak ci się zdawało — wycieczkę na łono natury. Niestety, stałeś się ofiarą napadu ze strony okrutnych mrówek, które usiłują porwać ci śniadanie. Jeśli nie chcesz być głodny, musisz zdeptać złodziejki. Twoje zapasy składają się z trzech owoców, zaś każde cztery mrówki, które przepuścisz uniosą jeden z nich. Staraj się więc... Jest jeszcze jedna trudność, ale o niej dowiesz się sam, gdy uda ci się uruchomić program. Gra ta, opracowana przez pana Grahama Ramsdena (z drobnymi przeróbkami piszącego te słowa) nie wzbudzi zapewne entuzjazmu wśród miłośników przyrody. Ma jednak kilka zalet, niezależnie od tego, kto kogo w niej depcze. Przy pomocy stosunkowo krótkiego programu, udało się autorowi uzyskać ciekawą grafikę i animację. Gra uzupełniona jest również zupełnie przyzwoitymi efektami dźwiękowymi.

    Autor listingu: Graham Ramsden, Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust, Andys

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    5
    Listing wzbogacony - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, przepisujący listing wzbogacił go o swoje rozwiązania
  • Lądowanie na księżycu

    Kto z nas nie marzył o tym, by pilotować ,prawdziwy statek kosmiczny? Jeśli masz do dyspozycji jakikolwiek komputer, możesz sam stworzyć sobie taką możliwość, a przy okazji zyskasz satysfakcję z samodzielnego napisania programu. Rzućmy się od razu na głęboką wodę, a więc spróbujmy wykonać najtrudniejszy element pilotażu — lądowanie. Ten manewr polega na odpowiednim wytrącaniu prędkości, w wyniku hamowania silnikami. Należy tak regulować siłę ciągu silników, aby pojazd — w chwili zetknięcia się z ziemią miał odpowiednio małą prędkość. W przeciwnym przypadku po prostu rozleci się na kawałki. Dodatkową trudnością jest ograniczona ilość paliwa, którą dysponujemy — jeśli nam go zabraknie to... lepiej nie myśleć. Program w wersji przedstawionej na wydruku zastał opracowany na wszystkie mikrokomputery z rodziny Commodore. W przypadku innych, należy dokonać kosmetycznych poprawek.

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust, Andys

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Ruchomy krajobraz

    Program „Ruchomy krajobraz" wykorzystuje operację przesuwania ekranu w lewo o jeden punkt. Ekran ZX Spectrum składa się z trzech poziomych części po 64 linie. Przesuwając osobno każdą z nich można uzyskać ciekawe efekty.

    Autor listingu: Michał Szuniewicz

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Trójwymiarowa grafika

    Trójwymiarową grafikę, wraz z programem (BASIC — wersja BBC) można było zobaczyć podczas seminarium brytyjskiej firmy 3SL poświęconemu komputerowemu wspomaganiu nauczania. Odbywało się ono w ostatnich dniach lipca br. w Instytucie Maszyn Matematycznych w Warszawie, a towarzyszył ma pokaz systemu mikrokomputerowego firmy BBC.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Dźwięk

    Zdaniem wielu użytkowników brak dźwięku jest jednym z poważniejszych niedostatków mikrokomputera MERITUM. Jest to jednak wada pozorna: wszystkie MERITUM, począwszy od pierwszych egzemplarzy, posiadają możliwość uzyskiwania efektów dźwiękowych, nie było to jednak opisywane w oficjalnych publikacjach producenta.

    Autor listingu: Maciej Deptuch, Władysław Majewski

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Pętla

    Ten program służy do prezentacji tekstu, może być wykorzystany w każdym programie użytkowym i nie tylko. Dowolnie długi tekst przesuwa się z lewej strony ekranu na prawą.

    Autor listingu: Roman Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Programowanie Gier Logicznych

    Przykładem gry o znanej strategii jest NIM, częściej uprawiana, niż znana z nazwy. Najpowszechniej stosowanym rekwizytem w NIM są zapałki. Oto zasady. Gra dwóch graczy. Przed grą układają zapałki w trzy rzędy o dowolnej ilości w każdym. Ruch polega na zabraniu z jednego dowolnie wybranego rzędu dowolnej ilości zapałek — od jednej do wszystkich w rzędzie.

    Autor listingu: Janusz Kraszek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Sprawdzian

    Program "sprawdzian" nie tylko przeegzaminuje dziecko, wystawi ocenę z każdego z typów działań arytmetycznych oraz ocenę łączną, ale i podając przy błędnych odpowiedziach prawidłowy wynik, być może i czegoś nauczy. Jest też i nagroda dla piątkowiczów – jej pełny urok można poznać jednak jedynie dysponując kolorowym monitorem, chociaż wyrazy uznania ze strony komputera nie ominą oczywiście i posiadaczy telewizorów monochromatycznych.

    Autor listingu: ps. Marek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
  • Compact

    Compact jest programem na 16/48KB Spectrum pozwalającym na zmniejszenie zajetości pamięci i zwiększenie szybkości działania innych programów napisanych w BASIC-u. Umożliwia wykonywanie trzech podstawowych operacji:
    — skracanie zapisu liczb bez wpływu na dokładność obliczeńczeń;
    — skracanie długich nazw zmiennych do nazw dwuznakowych w postaci: A0, C0, D0... ZZ;
    — kompresja (łączenie) wierszy programu jeśli jest to możliwe.

    Autor listingu: brak danych

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Odzyskiwanie plików skasowanych omyłkowo na dyskietce

    Instrukcja |ERA w Basic Locomotiv umożliwia skasowanie pliku na dyskietce np. w celu uzyskania miejsca na wpisanie innego programu. Użycie tej samej instrukcji wymaga szczególnej ostrożności, ponieważ skasowany przy jej użyciu plik nie będzie wykazywany po użyciu instrukcji CAT (katalog).
    Powyższy program napisany na BASIC-u umożliwia odtworzenie skasowanego przez omyłkę pliku, o ile powykonaniu instrukcji |ERA na dyskietkę nie został zapisany inny plik.

    Autor listingu: Wojciech Ziółek

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    4
    Listing gotowy - uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie zgodny z listingiem zamieszczonym w periodyku
  • Skarb kubusia

    Nasz stary przyjaciel Kubuś Literka wybrał się tym razem na poszukiwanie skarbów. Stoi przed nim bardzo trudne zadanie. Skarb został ukryty w jednej z komnat zamku a jest ich dokładnie sto. Żeby było jeszcze trudniej Kubuś nie może wziąć skarbu nim nie zbierze trzech fantów ukrytych w innych komnatach. Trzymaj się Kubusiu!

    Autor listingu: Roman 'Romek' Poznański

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    3
    Listing skorygowany - prawdopodobnie zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, wymaga jednak poprawek kosmetycznych
  • 64 kolumny

    Program ten (1,3 kB),przeznaczony dla ZX Spectrum 48 kB umożliwia uzyskanie na ekranie 64 kolumn tekstu zamiast standardowych 32. Pozwala na to dodatkowy rozkaz TAB (EXTENDED MODE P) o formacie prawie takim samym jak rozkaz PRINT. Umożliwia on drukowanie zarówno tekstów, jak i liczb w dowolnych kombinacjach używając operacji AT, średników, przecinków, funkcji, rozkazów zmieniających kolor itp.

    Autor listingu: Andrzej Zagrodziński

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    2
    Listing skorygowany - zawiera błędy, uruchamia się na emulatorze lub realnej maszynie, jednak z organiczoną funkcjonalnością
  • Spectrum i drukarka DZM-180

    Jednym z podstawowych urządzeń peryferyjnych komputera jest drukarka. Z uwagi na duże rozpowszechnienie w kraju mikrokomputerów SINCLAIR ZX SPECTRUM oraz drukarek DZM-180 produkowanych przez MERA-BŁONIE, celowym stało się opracowanie urządzenia sprzęgającego (interface'u), umożliwiającego ich wzajemną współpracę. Do przesyłania informacji opracowano program obsługi interface'u w języku BASIC, składający się z podprogramów LLIST i COPY. Program obsługi należy dołączyć do programu użytkownika za pomocą instrukcji „MERGE".

    Autor listingu: Andrzej Ciepliński,Konrad Fedyna,Marek Mizeracki

    Listing nadesłał: Faust

    Język programu: Basic

    Stan listingu:

    0
    Listing niesprawdzony - świeżo po OCR lub przepisaniu
Dodaj listing
Powrót do spisu

Dodaj plik z listingiem *

    Jeżeli posiadasz plik wykonywalny i źródłowy spakuj je w jedno archiwum. Wielkość pliku nie może przekroczyć 2mb. Wszystkie pozostałe pola są niewymagane, jednak ułatwiłoby dużo, gdybyś podał przynajmniej orientacyjnie skąd jest listing, a jeżeli jest Twojego autorstwa pozostaw namiar.

    Nazwa programu:

    Nazwa programu lub nazwa artykułu, z którego pochodzi.

    Stan listingu

    Jak oceniasz stan przesłanego listingu, jeśli jego działanie wymaga dodatkowego wyjaśnienia dodaj go w opisie.

    Opis programu:

    Opis działania programu. Zauważone problemy w funkcjonowaniu. Dodatkowe informacje.

    Autor listingu

    Autor artykułu/listingu zamieszczanego pliku. W razie wielu autorów odzielaj ich przecinkami

    Platforma

    Mikrokomputer, na który pochodzi listing. Jeśli danej platformy nie ma w spisie wprowadź jej nazwę w pole poniżej.

    Język listingu

    Język listingu, np. TurboBasic, BasicXL, MSBasic itp.

    Źródło

    Jeśli program jest Twojego autorstwa pozostaw puste.

    Twój nick

    Twój nick, ewentualnie dane osoby, która program wklepała, w razie wielu autorów odzielaj ich przecinkami.

    Email

    Do celów edycyjnych, informacyjnych i kontaktowych - bez podawania go jawnie.