[AtariOnLine] Odkurzone gry Gandalfa

[2] # atarionline.pl | Piątek, 17 Lutego 2017 00:13CET

[AtariOnLine] Odkurzone gry Gandalfa

Niedawno pisaliśmy o odkopanych ze starych dysków grach MatoSimiego i jego starszego brata, a bohaterem tego artykułu będzie inny Słowak, Milan "Gandalf" Skoluda. Od jakiegoś czasu publikuje na swojej stronie napisane przez siebie kolejne gierki sprzed wielu lat.

Milan swój pierwszy komputer otrzymał w roku 1986, było to, jak pisze, Atari 800XL kupione za ciężkie bony w sklepie Tuzex (czechosłowacki odpowiednik naszego Pewexu). Wkrótce zaczął pisać własne programy w Basicu.

Oto pierwsza partia tych gier, wszystkie programy zostały napisane w Basicu i ozdobione grafiką w hiresie. We wszystkich autor dodał automatyczne zapisywanie na dysku najlepszego wyniku (w przypadku emulatora Altirra trzeba ustawić możliwość zapisu: File –> Disk Drives –> R/W ). Przy tytułach gier podajemy daty powstania – podwójne, bo przed publikacją ostatecznej wersji Gandalf jeszcze dokonywał poprawek w dawnym kodzie.


  • Minefield (lata 1989, 2016)

  • Gra logiczna: wcielamy się w rolę żołnierza, którego zadaniem jest uratowanie cywila pozostawionego na drugim końcu pola minowego – zaczynamy w prawym dolnym rogu i musimy się dostać na przeciwległy kraniec planszy. Zaminowany obszar otoczony jest płotem i znajdują się na nim przeszkody w postaci kamieni i drzew, ale poza tym możemy poruszać się dowolną trasą.


    Po każdym kroku dostajemy informację podobną do tej z klasycznego Sapera, tzn. poznajemy liczbę min w sąsiednich polach (we wszystkich ośmiu kierunkach), ale nie wiemy, gdzie dokładnie są rozmieszczone. Wejście na minę kończy się oczywiście śmiercią. Na koniec levelu odkrywane jest położenie wszystkich ukrytych pod ziemią wybuchowych niespodzianek.



    Po przejściu etapu przechodzimy do następnego, ze zwiększoną liczbą min – rozgrywka trwa do momentu popełnienia błędu.

    Grę możemy pobrać stąd.


  • Meteors (1988, 2014)

  • Pomysł na grę wziął się z prostej obserwacji efektów wykonania instrukcji PRINT – gdy wypisuje się kolejne linijki, pozostałe są scrollowane w górę i można w ten sposób uzyskać uproszczoną wersję przesuwu elementów ekranu.

    Lecimy statkiem w dół i poruszamy się na boki tak, aby uniknąć przeszkód (wszystkie są wielkości 1 znaku). Gra przyspiesza z każdym poziomem, ale jest na tyle prosta, że autor dał graczowi tylko jedno życie.

    Plik z grą znajdziemy tutaj.


  • Rocket Dance (1987, 2017)


  • Uproszczona wersja gier w stylu Bombera czy Kaboom. Sterujemy prawo-lewo, a naszym zadaniem jest łapać spadające bomby, a dokładniej ustawić się tak rakietą, aby lecący w dół obiekt dotknął jej jaśniejszego środkowego elementu. Mamy 3 życia, które tracimy w przypadku błędów. Ale w przeciwieństwie do wspomnianych "profesjonalnych" gierek tutaj zawsze spada naraz tylko jedna bomba.

    Uwaga: najlepiej jest przesuwać się wciskając FIRE, co daje ruch szybszy, natomiast w ostatniej fazie łapania bomby puszczamy przycisk, aby precyzyjniej ustawić naszą pozycję poziomą.

    Plik z grą pobieramy stąd.


  • Dogfight (1989, 2015)

  • W tym przypadku pomysł nie jest własny, oryginalna gra ukazała się w Bajtku w 1989 roku jako Walka powietrzna, a jej autorem był Wojciech Zientara.

    Gandalf udoskonalił ją w roku 2015 i udostępnił na swojej stronie w lutym 2016. Rozszerzył ją o ekran tytułowy ułożony ze znaków ATASCII i dodał nową grafikę statków, wystrzałów i eksplozji.

    Naprzeciwko siebie stają do walki dwa samoloty, sterujemy jednym z nich. Ekran gry podzielony jest na dwie części, reprezentujące dwa "ujęcia kamery": jedno z boku, drugie góry. Musimy szybko ustawić się w odpowiednim położeniu pionowym i poziomym, a następnie zdążyć oddać strzał – inaczej sami giniemy.

    Sterujemy dżojstikiem we wszystkich kierunkach: góra-dół odpowiadają za naszą pozycję pionową, prawo-lewo za pozycję poziomą.



    Grę pobieramy stąd.

    2017-02-16 23:33 by "Adam"

    komentarzy: 0

    Inne treści związane z tematem
    [TI99] Classic99 387 (2015-11-15) [TI99] Classic99 387 (2015-11-15);
    Pojawiła się aktualizacja emulatora Classics99 udającego komputer firmy TEXAS INSTRUMENT TI-99/4A .   
    [PSX] PCSX ReLoaded SVN97809 [PSX] PCSX ReLoaded SVN97809;
    Kompilacja użytkownika Solis z Emulator.zone zawierający łatkę i antyłatkę poprawiającą działanie WipeOUT i przy okazji psującą działanie innych gier;) Stąd też i antyłatka. A ja dodaje changelog, co tam ostatnio w projekcie się dzieje (a ...
    [Arcade] FinalBurn Alpha Shuffle V2.4.0 12/11/15 [Arcade] FinalBurn Alpha Shuffle V2.4.0 12/11/15;
    Nowa wersja klonu Final Burn Alpha -  Final Burn Alpha Shuffle - oczywiście zwyczajowo brak jakiejkolwiek informacji, co zostało zmienione/poprawione, tak samo jak brak kodu źródłowego. Jak często bywa, przy kompilacjach  Creamymami zmieniono ustawienia wraz z game listą ...
    [ATARI] Atari++ 1.8.0 [ATARI] Atari++ 1.8.0;
    Thomas Richter opublikował nową wersję ATARI++  - emulatora małych ATARI  dla linuxa,i dla Windowsów. Plusy w nazwie są nie od parady, emulator posiada zaktualizowaną wersję Basica i OS'a, poprawiające co grubsze błędy ze starych czasów ...
    [FRONTEND] EmuLoader 7.9.6 [FRONTEND] EmuLoader 7.9.6;
    Nowa wersja frontendu EmuLoader - nakładki, uznawanej za jedną z najwygodniejszych tego typu rozwiązań, pozwalającą ułatwić nam obsługę emulatorów Arcade  – MAME, Demul,  SuperModel 0.2a a od tej wersji także Dice, HBMame a także ostatnio ...