No prawie w każdym, na pewno w takim, w którym ceni się emulację i jest się znudzony starożytną pixelozą. W ciągu ostatnich paru lat algorytm xBrz pojawił się praktycznie w każdym możliwym emulatorze, w założeniu miał on poprawiać jakość wyświetlanej grafiki wygładzając poszarpane krawędzie pikseli, które przecież na starych CRT przez ich niedoskonałość były prawie niezauważalne, jednak na współczesnych wyświetlaczach ich obecność razi potwornie i namacalnie pokazuje jak bardzo źle mogą wyglądać gry, które kiedyś zachwycały. Teoretycznie pomysł jest świetny, niestety w praktyce przynajmniej dla mnie efekt wygenerowany za pomocą tego algorytmu powoduje nerwowy tik i chęć jak najszybszego pozbycia się czegoś, co przypomina sen naćpanego rysownika komiksów.
Tak, po krótkim okresie zainteresowania filtrami xBrz, eaglami i innym tałatajstwem, stałem się ich przeciwnikiem:P Naprawdę można policzyć gry na palcach jednej ręki, które wyglądają lepiej - znacznie prościej jest wymieniać te tytuły, które miewają się z xBRem dobrze. O wiele bardziej odpowiada mi kierunek wytyczony shaderami - idea HLSL w MAME, bardzo udana, jednak masakrycznie wysysająca implementacja shaderów w emulatorze C64 - Micro64, czy też zestawy filtrów zniekształcających obraz - emulujących stare kineskopy (np. Blarg) jest mi znacznie milsze dla oka.
Są jednak osoby, które lubią ten egzotyczny wygląd, jeśli podobał wam się efekt w HqMAME, to warto abyście odnotowali, że od paru tygodni eksperyment rozwinął się w nowy projekt xBRZ: "Scale by rules" - high quality image upscaling filter by Zenju - który w chwili obecnej został dodany do DosBOX'a, Snes9x, ePSx (a także w większości pozostałych emulatorów PSX) w postaci modyfikacji jednego z filtrów P.E.O.P.S'a.
Cóż... zostanę jednak przy pikselach ale z włączonym shaderem, nawet jeśli wyciska on ostatnie poty z mojej wysłużonej ATI5770;).
Porównanie działania różnych filtrów wbudowanych w HqMAME
Install P.E.Op.S. Soft GPU 1.18 with support for xBRZ
- place tbb.dll directly into the ePSXe installation directory (next to ePSXe.exe)
- copy the plugin folder and included files to ePSXe installation directory
- Start ePSXe, configure "P.E.Op.S. Soft Driver" and select xBRZ for "stretching"
DOSBox + save states + xBRZ scaler
- v1: DOSBox + save states + xBRZ
- v2: Fixed a small bug when scaling only parts of the image
- v3: freezed correct values for "output, scaler, aspect" to avoid having to change one's config
- v4: updated xBRZ to version 1.2: - improved performance by over 30% - improved color analysis
Usage: Simply copy Dosbox+xBRZ.exe and tbb.dll into your DOSbox directory and start it!
HqMAME 2.18 (MAME 0.157)
- Updated Intel TBB to version 4.3 Update 2
- Updated MAME to most recent version
SWAT Kats: The Radical Squadron (Hudson Soft USA, Inc., 1995)
Snes9x + xBRZ scaler [2015-01-28]
Usage: Start Snes9x, go to menu -> Video -> Display Configuration and select xBRZ for "Output Image Processing"
DOSBox + save states + xBRZ scaler v5 01/23/15
- v5: fixed rendering failure when double buffering is active
Usage: Simply copy Dosbox+xBRZ.exe and tbb.dll into your DOSbox directory and start it!
Inne treści związane z tematem
[CGB] SameBoy 0.16.3 12/04/2024
SameBoy jest emulatorem sprzętu Nintendo GameBoy, ColorGameBoy i w przyszłości GBAdvance (być może i coś już odpala, nie trafiłem jednak na nic, co dałoby się uruchomić) napisanym z myślą o Macintoshu, jednak i nam blaszakowcom dostała się wersja (SDL), którą z powodzeniem można używać.
[Java] Multi - Emulicious 30/03/2023
Emulicious to projekt multiemulatora systemów SEGA (Master System, Game Gear), MSX2 i Nintendo (Gameboy BW/Color) napisany w Javie. Celem emulatora jest dołączenie do aplikacji typu cycle exact, jednak po drodze do tego multiemulatora dodano parę ciekawych narzędzi - podgląd spritów, kafelków i całkiem użyteczny debugger.
[NES8] Nestopia Undead 1.52.1 29/03/2024
Nowa wersja nieoficjalnej kontynuacji projektu emulatora NINTENDO 8 (Famicon) - Nestopia. Najwięcej zmian w obsłudze FTLK, na otarcie łez obsługa nowych mapperów.
[multi] DSP 0.23VIP1 25/03/2024
Emulator DSP sygnowany przez imć Leniada, pozwalaja na zabawę maszynkami arcade i ośmiobitowcami - CPC, ZX Spectrum (z bardzo fajnie rozwiązanym podglądem plików), a także Colecovision, Nintendo 8 i CGB/GB - wszystko, co ma Z80 na pokładzie jest mile widziane;)
Ostatnia pełna wersja tego DSP Emulator DSP 0.22 Final pojawiła się 19 listopada 2023 r.
[n64] Project64 v1.6.2 Legacy Final 11/03/2024
Project64 Legacy próbuje kontynuować legendę, swego czasu, prawie idealnego emulatora Nintendo 64, korzystając ze źródeł wersji 1.7 (i skrzętnie omijając przynajmniej oficjalnie poprawki z rozwijanego Project64.
Według zapowiedzi to finalna wersja tej mutacji Project64 - Jabo z ekipą obiecują nowy emualtor, który będzie mnie związany z założeniami starego ...