Bajtek 1/1988
[Reduks] Bajtek 1/1988

Kolejny sukces wydawniczy już za nami, w sam raz na początek nowego roku - AD2024. Nic nie zapowiadało, żeby numer 1/1988 był jakimś wybitnie ciężkim numerem do zreduksowania, kusił obszerny wpis zajmujący parę kolumn na końcu numeru, tajemniczny ...

Zobacz stronę związaną z tym artykułem w Reduksach Try2emu
Spis treści:
Listingi dołączone do numeru w ReadyRun

KLAN ATARI

Sergiusz Piotrowski|Tomasz Mazur

Tajemnice Atari Cz. 5

Zanim przystąpimy do zdradzania sekretów mamy prośbę do tych wszystkich czytelników Bajtka, którzy sami odkryli jakieś „tajemnice Atari”, aby do nas napisali. Czekamy na listy z takim dopiskiem na kopercie. A oto kolejne „klucze do zagadek”.

THE PRICE MAGIC (LEVEL 9 COMPUTING) to gra tekstowo-obrazkowa w języku angielskim. Gry tego typu sprawiają zwykle najwięcej kłopotów. Raz może to być brak jakiegoś słowa, innym razem odrobiny wyobraźni. Czasami jednak może się zdarzyć, że mała podpowiedz pociągnie za sobą lawinę znakomitych pomysłów. W grze „Price of Magic” szczególną rolę odgrywają czary i zaklęcia. W przypadku połączenia ich z odpowiednimi przedmiotami końcowy sukces okaże się murowany. A tak wygląda recepta:

  1. kryształowa kula (Crystall Bali) —zaklęcie ESP
  2. księga czarów (Grimoire) — zaklęcie MAD
  3. wahadło (Pendulum) — zaklęcie DOW
  4. pryzmat (Prism) — zaklęcie XAM
  5. miotła (Broom) —- zaklęcieTLY
  6. trąbka (trumpet) — zaklęcie” BOM
  7. soczewka, ze skalenia (Feldsparlens) — zaklęcie SEE
  8. popioły (Ashes) — zaklęcie ZAP
  9. berło (Staff) — HYP
  10. krzyż (Cross)—zaklęcie DET
  11. świeca (Candle) — zaklęcie SPY
  12. topór (Axe) — zaklęcie KIL
  13. koło (Wheel) — zaklęcie DED
  14. skrzynka (Box) — zaklęcie IBM
  15. pazur(Claw) — zaklęcie SAN
  16. waleriana (Valerian) — zaklęcie FiX
  17. ognisko (Focus) — zaklęcie SPELL
  18. lustro (Mirror) — zaklęcie LIT/ZEN

FIGHT NIGHT firma Accolade to jeden z tegorocznych przebojów giełdy komputerowej przy ulicy Grzybowskiej. Gra zupełnie inna niż „Price of Magic”. W tym przypadku posiadacz ATARI ma szanse stoczenia szeregu fascynujących pojedynków bokserskich. Walkę rozpoczyna się od eliminacji, a przy pewnej dozie umiejętności i szczęścia może dojść do wielkiego finału i rozgrywki o tytuł mistrza świata zarazem. Znakomita grafika tego programu bardzo podnosi atrakcyjność zabawy. Przed rozpoczęciem gry warto jednak wiedzieć, że każdy z potencjalnych przeciwników ma w swoim repertuarze jedno uderzenie niezgodne z przepisami bokserskiego fair play, a także każdy z nich popełnia błąd w chwili przygotowywania się do zadania nieczystego ciosu. Po prostu przed wykonaniem uderzenia jego ruchy na ringu stają się wolniejsze. Fakt ten można obrócić na swoją korzyść. Należy natychmiast cofnąć się, a następnie błyskawicznie zaatakować, tak by nie stracić pola walki. Jeżeli komuś nie odpowiada tempo gry wystarczy wcisnąć klawisz ESC i trzymać go, a natychmiast ruchy przeciwnika staną się wolniejsze. Podczas zabawy trzeba pamiętać, że jedyną receptą na zwycięstwo jest nieustanny atak. Sama tylko obrona jest równoznaczna z wyrażeniem zgody na porażkę.

 

GAUNTLET to program, który zrobił niezwykłą karierę w Wielkiej Brytanii w 1987 roku, wypuszczony przez firmę US Gold. Uczestnik tej gry może dowolnie wcielić się w jedną z następujących postaci: Merlin’a Wizzard. Thor’a Warrior, Thyr’a Valkirie czy Questor’a Elf. Następny krok to wyjście na przeciw rzuconemu wyzwaniu (rękawicy — GAUNTLET, i wędrówka w nieznane. Pokonanie 512 poziomów w pierwszej części gry i następnych 512 w drugiej to zadanie bardzo trudne i ponad siły przeciętnego „gracza ATARI”. Istnieje jednak sposób, aby niewykonalne uczynić wykonalnym. Można przedłużyć życie głównego bohatera. W tym celu (w przypadku jednego tylko gracza) należy podłączyć do komputera drugi Joystick i ustawić grę dla dwóch zawodników. W momencie gdy wskaźnik zdrowia (Health) uczestnika zabawy będzie bliski zeru należy WCISNĄĆ fire w drugim Joysticku. Wtedy pojawi się kolejny bohater. Jeżeli z kolei on będzie bliski śmierci trzeba ponownie włączyć FIRE w Joystick’u numer jeden. Czynności te można powtarzać wielokrotnie, a podany sposób postępowania umożliwi dowolne wydłużenie czasu gry.

 

BRUCE LEE — od tego programu niewątpliwie zaczynała większość młodych czytelników Bajtka. To, że przejście poszczególnych etapów jest wielce skomplikowane, a kolejne „życia” traci się w oka mgnieniu, wiedzą pewnie wszyscy. Ale tylko niektórzy odkryli tajemnicę zwiększania liczby możliwych niepowodzeń, a przez to wydłużania czasu gry i wzrostu szans dotarcia do celu. Teraz sekret ten stanie się prawdą oczywistą. Pierwszy krok na drodze do sukcesu to odnalezienie komnaty, w której jest małe okrągłe słońce z rysunkiem przypominającym twarz. Drugi krok to zabranie „słoneczka” ze sobą. Ruch ten spowoduje wzrost liczby „istnień” do dyspozycji gracza o jedno. Opuszczenie komnaty, a następnie powrót do niej wywołuje ponowne pojawienie się wizerunku słońca. W ten sposób powstaje kolejna możliwość zwiększenia wysokości ilości możliwych niepowodzeń. Opisane czynności można powtarzać aż do momentu, w którym liczba „istnień” przysługujących graczowi osiągnie maximum.

Sergiusz Piotrowski, Tomasz Mazur

Połączone artykuły
„TAJEMNICE ATARI (2)”
Tomasz Mazur;Sergiusz Piotrowski - Bajtek 9/1987

Jeżeli spodobały Ci się po przednie „Tajemnice ATARI" i chcesz ukończyć gry, które wcześniej okazały sie zbyt trud ne, to przeczytaj ten artykuł. Na pewno nie znajdziesz tu wszystkich odpowiedzi, ale być może kilka programów do tej pory „zalegających na półce" okaże sie godnymi uwagi.  

„Tajemnice Atari Cz. 5”
Sergiusz Piotrowski, Tomasz Mazur - Bajtek 1/1988

Zanim przystąpimy do zdradzania sekretów mamy prośbę do tych wszystkich czytelników Bajtka, którzy sami odkryli jakieś „tajemnice Atari”, aby do nas napisali. Czekamy na listy z takim dopiskiem na kopercie. A oto kolejne „klucze do zagadek”.

„Tajemnica Atari (7)”
Tomasz Mazur, Sergiusz Piotrowski - Bajtek 6/1988

Na wstępie chcielibyśmy podziękować Czytelnikom za listy pomagające redagować nam „Tajemnice Atari”. Mamy jednak prośbę. W listach cytujecie często fragmenty instrukcji, a nasza rubryka ma trochę inne zadanie. Chcielibyśmy, aby zamieszczane tu sztuczki czy sposoby ułatwiały ukończenie lub kontynuację gier. Dlatego nie interesują nas klawisze funkcyjne czy opisy tego, co dzieje się na ekranie. Od tego są instrukcje do gier. W „Tajemnicach Atari” szukamy raczej „lekarstwa na zwycięstwo”, czyli łatwiejszej, szybszej drogi do sukcesu.  

Czytaj także w dziale KLAN ATARI
„Świat dźwięków Atari cz. 1”
Mariusz J. Giergiel - Bajtek 11/1986

Atari posiada duże możliwości dźwiękowe. Pozwalają one wykorzystać ten mikrokomputer jako instrument muzyczny, a nawet jako syntezator mowy ludzkiej (np. program S.A.M.). Wiadomo, że dochodzenie do perfekcji w grze na jakimś instrumencie wymaga długiego czasu. Także opanowanie możliwości muzycznych, jakie daie Atari wymaga czasu i znajomości komputera. Spróbujmy zapoznać się z niektórymi możliwościami, jakie daje Atari.

Świat dźwięków Atari cz. 1
„TAJEMNICE ATARI (2)”
Tomasz Mazur;Sergiusz Piotrowski - Bajtek 9/1987

Jeżeli spodobały Ci się po przednie „Tajemnice ATARI" i chcesz ukończyć gry, które wcześniej okazały sie zbyt trud ne, to przeczytaj ten artykuł. Na pewno nie znajdziesz tu wszystkich odpowiedzi, ale być może kilka programów do tej pory „zalegających na półce" okaże sie godnymi uwagi.  

„Tajemnice Atari Cz. 5”
Sergiusz Piotrowski, Tomasz Mazur - Bajtek 1/1988

Zanim przystąpimy do zdradzania sekretów mamy prośbę do tych wszystkich czytelników Bajtka, którzy sami odkryli jakieś „tajemnice Atari”, aby do nas napisali. Czekamy na listy z takim dopiskiem na kopercie. A oto kolejne „klucze do zagadek”.

„Zostań Nieśmiertelnym!”
Tomasz Wiśniewsk, Wojciech Zientara - Bajtek 5/1988

Otrzymujemy od Czytelników wiele listów z prośbami o podanie instrukcji POKE umożliwiających uzyskanie "nieśmiertelności" w grach na Atari. Nie jest to tak proste jak w innych typach komputerów, lecz mimo to postaramy się spełnić te życzenia.  

„Kasowanie Linii”
Marcin Bochenek - Bajtek 5/1988

Posiadam ATARI 800 XL. Jest to dość dobry komputer, lecz niestety jego BASIC pozostawia wiele do życzenia.

„Atari 130XE”
Mariusz J. Giergiel - Bajtek 3-4/1986

W najbliższym czasie w sklepach „Pewexu" pojawią się ATARI 130 XE. Przedstawiamy więc kilka informacji o tym mikrokomputerze.

Atari 130XE
„Wilk w oczej skórze Basic XL”
Wiesław Migut - Bajtek 3-4/1986

Tytuł ten zapożyczony został z 7 numeru brytyjskiego pisma ATARI USER, z artykułu o nowej wersji intrepretera języka BASIC dla komputerów Atari. BASIC XL jest produktem Optimized System Software, najlepszej firmy piszącej oprogramowanie dla Atari.

„Atari 520ST”
Wiesław Migut, Jacek Barlik - Bajtek 12/1986

Jack Tramiel trafił po raz drugi. W branży komputerowej postęp jest tak szybki, że powtórzenie sukcesu rynkowego zdarza się niezmiernie rzadko. Przekonał się o tym choćby sir Clive Sinclair, a wiele opinii zamieszczanych w prasie fachowej wskazuje, że jego los może podzielić Commodore i jego najnowszy produkt. Tramiel był zresztą głównym architektem wielkiego sukcesu Commodore C-64, Zmienił jednak „barwy firmowe" na ATARI i jak do tej pory skutecznie strzela na bramkę, której kiedyś bronił. Najefektowniejszym a zapewne i najefektywniejszym jego strzałów jest seria ATARI ST, która stała się prawdziwym przebojem rynku na lata 1985-1986.

Atari 520ST
„Tajemnica Atari (7)”
Tomasz Mazur, Sergiusz Piotrowski - Bajtek 6/1988

Na wstępie chcielibyśmy podziękować Czytelnikom za listy pomagające redagować nam „Tajemnice Atari”. Mamy jednak prośbę. W listach cytujecie często fragmenty instrukcji, a nasza rubryka ma trochę inne zadanie. Chcielibyśmy, aby zamieszczane tu sztuczki czy sposoby ułatwiały ukończenie lub kontynuację gier. Dlatego nie interesują nas klawisze funkcyjne czy opisy tego, co dzieje się na ekranie. Od tego są instrukcje do gier. W „Tajemnicach Atari” szukamy raczej „lekarstwa na zwycięstwo”, czyli łatwiejszej, szybszej drogi do sukcesu.  

„ATARI PC2”
(j.j.) - Bajtek 10/1988

W bogatej ofercie firmy Atari znajdują się nie tylko komputery XL/XE i ST. Stylizowany znak symbolizujący wulkan Fudżi widnieje dziś także na obudowach komputerów personalnych klasy PC. Atari PC2 przeznaczony jest dla użytkowników, którzy z różnych względów zamierzają korzystać z oprogramowania IBM PC.

ATARI PC2
„ATARI 1040ST”
(j.j) - Bajtek 8/1988

Podstawowym założeniem konstruktorów Atari 1040 ST było opracowanie komputera bazującego na sprawdzonym już modelu 520 ST, lecz o znacznie lepszych parametrach technicznych i użytkowych. Wprowadzono kilka istotnych zmian, które spowodowały poprawę walorów sprzętu.

„Targi muzyczne we Frankfurcie”
Sergiusz Piotrowski - Bajtek 8/1988

Jak co roku odbyły się we Frankfurcie nad Menem targi muzyczne, na których 890 wystawców z 38 państw pokazywało wszystko, co wiąże się pośrednio i bezpośrednio z dziedziną sztuki zwaną muzyką. Nie zabrakło na wystawie komputera ATARI serii ST — maszyny, która może symulować studio muzyczne bez konieczności korzystania z dodatkowych instrumentów, bez urządzeń muzycznych.  

„Synfile+”
Wojciech Zientara - Bajtek 7/1988

Z pewnością najpopularniejszą i najlepszą bazą danych dla komputerów Atari XL/XE jest SynFile+ znanej amerykańskiej firmy Synapsę Software.

„Animacja Na 130XE”
Wojciech Przybył - Bajtek 7/1988

Komputery Atari 130 XE ze względu na większą pamięć mają znaczną przewagę nad innymi ośmiobitowymi komputerami tej firmy. Jedną z ciekawszych możliwości jest animacja z wykorzystaniem pamięci dodatkowej

„Atari 520ST”
(j.j) - Bajtek 7/1988

Zaprezentowane po raz pierwszy wiosną 1985 r. Atari 520 ST zapoczątkowało całą rodzinę nowych komputerów serii ST. Model ten był również zapowiedzią stopniowego odchodzenia od produkcji komputerów 8-bitowych Atari 800XL/ 130XE, które mimo niskiej ceny przestają być sprzętem poszukiwanym przez użytkowników.

„Zostań Nieśmiertelntm (3) ”
Tomasz Wiśniewski, Wojciech Zientara - Bajtek 7/1988

Oto następna seria poprawek umożliwiających uzyskanie „wiecznego życia”.

„Modem — Co To Jest?”
Wojciech Zientara - Bajtek 1/1989

Coraz częściej mówi się i pisze nie o komputerach, lecz o ich urządzeniach peryferyjnych. Jednym z takich urządzeń jest modem. Co to jest? Najkrótsza odpowiedź brzmi: interfejs telefoniczny.

„Atari 192XT”
Przemysław Strzelecki - Bajtek 2/1989

Od niedawna firma P.Z. „Karen” oferuje dla ośmiobitowych komputerów Atari nowe rozszerzenie pamięci do 256 KB. Jest to układ odmienny od montowanych do niedawna rozszerzeń, które miały sporo wad. Wyjaśnienia wymaga też nazwa „nowych” komputerów Atari — 192XT. Otóż do komputera montowany jest układ z pamięcią 256 KB, z których 64 KB wykorzystywane są tak, jak w Atari 130XE, a 192 KB jako pamięć dodatkowa o różnym zastosowaniu.    

„Edytory, Edytory...”
Wojciech Zientara - Bajtek 3/1989

Komputery Atari to nie tylko drogie zabawki, jak sądzi duża część użytkowników. Bogaty wybór oprogramowania użytkowego pozwala zastosować je także w pracy. Czasami trudno jest zdecydować się, który program wybrać. Postaramy się pomóc w tym wyborze naszym Czytelnikom.

„Książki o Atari ST (2)”

Przedstawione w 2/89 numerze „Bajtka“ książki o Atari ST to tylko niektóre publikacje Data Becker, które poświęcono tym komputerom. Dla wszystkich interesujących się ST zamieszczamy krótkie opisy innych tytułów wydanych przez to wydawnictwo.

„Atari Super Turbo”
Tomasz Mazur - Bajtek 4/1989

ATARI SUPER TURBO jest specjalnym systemem bardzo szybkiej transmisji danych z magnetofonu do komputera, umożliwiającym bezbłędną komunikację i bardzo szybkie wczytywanie (praktycznie poniżej 3 minut dla najdłuższych programów, których czas wczytywania w normalnym systemie sięgał 20—30 minut). System AST został zainstalowany w naszym redakcyjnym magnetofonie XC12 przez jedynego prawnego dystrybutora systemu: firmę AS — ATARI STUDIO (Warszawa teł. 125-123, aktualny adres ul. Jóźwiaka 4, poprzednio al. Bieruta 5/ 34, adres korespondencyjny: Warszawa 33, skr. poczt. 80). Chcielibyśmy w poniższym artykule przekazać Państwu nasze uwagi na temat systemu.