Bajtek 3-4/1986
[Reduks] Bajtek 3-4/86

Z przyjemnością oddaje w Wasze ręce kolejny numer poprawionego Bajtka, który oryginalnie ukazał się gdzieś w połowie 1986 roku, a teraz dzięki sumie ładnych parudziesięciu godzin, ponownie przeskładany i z poprawionymi listingami może znów ...

Zobacz stronę związaną z tym artykułem w Reduksach Try2emu
Spis treści:
Listingi dołączone do numeru w ReadyRun

CO JEST GRANE

Roman Poznański

Skool Daze - Imagine Software

W  tej szkole na pewno nie będziesz się nudził. Jesteś łobuziakiem, który jest nagradzany za swoje wybryki, pod warunkiem że nie da się złapać nauczycielowi.

Skool Daze (1984, Microsphere). Made by David S. Reidy/Keith Warrington. Photo from ZX Spectrumania Gamebase

W  tej szkole na pewno nie będziesz się nudził. Jesteś łobuziakiem, który jest nagradzany za swoje wybryki, pod warunkiem że nie da się złapać nauczycielowi. W przeciwnym przypadku zostajesz ukarany. Za karę musisz przepisywać 100, 200, a nawet 1000 linijek tekstu. Gdy masz ich już ponad 10 tys., zostajesz wyrzucony ze szkoły i koniec zabawy. Zaraz po wczytaniu programu możesz wpisać nazwiska i przezwiska swoje, kolegów oraz nauczycieli. Będą one później występowały w rozmowach. Gra rozpoczyna się podczas przerwy, gdy na korytarzach pełno jest ruchu i gwaru. Jeżeli uda ci się ustrzelić z procy nielubianego nauczyciela, musisz tak się za kogoś schować, aby kara spadła na niego. Ale uważaj, winy innych mogą też być zwalone na ciebie. I ty możesz oberwać od któregoś z kolegów i znaleźć się na podłodze. Podnieś się szybko, ba za leżenie na korytarzu też możesz zarobić parę linijek.  Nikt nie lubi skarżypytów. Jeżeli zauważysz, że jakiś lizus idzie na skargę do nauczyciela, musisz mu w tym przeszkodzić (przy pomocy procy lub pięści). DONOSICIELSTWO TRZEBA KARAĆ!

Po dzwonku powinieneś szybko pobiec do wskazanej klasy. W większości klas jest więcej uczniów niż ławek tak, że komuś trzeba grzecznie wytłumaczyć, aby Ci zwolnił miejsce. (Najskuteczniej zrobisz to pięścią). Po wejściu nauczyciela dla wprawy i punktów możesz przyłożyć mu z procy. I już jest weselej! Nudzą Cię takie lekcje? To idź na wagary. Ale nie daj się złapać!

Dobrze jest mieć w domu pamiątkę ze szkoły. Może jakiś obrazek? Spróbuj doskoczyć i weź go sobie. Na stare lata, przy wspominkach — jak znalazł. Swoim łobuziakiem kierujesz przy pomocy drążka sterowego i klawiatury. Przy odrobinie poczucia humoru można powiedzieć, że gra jest naprawdę sympatyczna.

Roman Poznański

Czytaj także w dziale CO JEST GRANE
„Tir na nOg”
Roman Poznański - Bajtek 1/1986

Cuchulainn to celtycki heros, bohater niezliczonych opowieści, podań ludowych przekazywanych z ust do ust. Jego losy niesłychane przypominają dzieje greckiego Heraklesa. Obydwaj są półbogami, choć narodzili się jako synowie ludzi śmiertelnych

Tir na nOg
„Hobbit”
Teresa Brojak - Bajtek 2/1986

Historia ta dzieje się w bardzo, bardzo dawnych czasach, kiedy to świat cały pełen był małych hobbitów, trochę większych krasnoludów, ogromnych smoków oraz innych przedziwnych stworów.

„Jumping Jack”
(rp) - Bajtek 2/1986

„Szybki i śmiały jest Jumping Jack  Jego historia odsłoni się wnet...”

Jumping Jack
„Tapper”
(rp) - Bajtek 2/1986

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak trudno być dobrym barmanem? Jeśli jeszcze nie przyszło ci to do głowy spróbuj czy potrafisz.

Tapper
„The Way Of The Exploding Fist Melbourne House”
(spo) - Bajtek 2/1986

Cały świat pasjonował się przygodami legendarnego już Bruce’a Lee. Nie każdego z nas stać jednak na wielogodzinne treningi, tym bardziej, że firma Melbourne House daje możliwość osiągnięcia mistrzowskich umiejętności i najwyższych stopni wtajemniczenia bez potrzeby ruszania się z wygodnego fotela.

The Way Of The Exploding Fist Melbourne House
„Zorro”
(spi) - Bajtek 11/1986

Dwa miesiące temu dostałem od przyjaciela grę firmy DATASOFT INCORPORATION noszącą, znany wszystkim trzydziestolatkom i nie tylko, tytuł ZORRO. Bardzo się ucieszyłem z tego prezentu, bo od razu przypomniały mi się lata, kiedy jako dziecko ganiałem z kijem od szczotki. Teraz komputer ATARI daje wszystkim, małym i dużym, możliwość zabawy w meksykańskiego Janosika.

Zorro
„Enigma Force”
(ML) - Bajtek 11/1986

ENIGMA — bojowa organizacja w służbie Imperatora. Należy do niej elita niezwyciężonych legionów Imperium. Cechuje ich ogromna waleczność. Walczą z determinacją i poświęceniem, za Imperatora oddadzą życie. Najnowsze uzbrojenie i nowoczesne wyszkolenie techniczne grupy podnosi ich walory bojowe. Członkowie organizacji po przeszkoleniu zostali posłani do kryjówki gen. Zoffa, imperialnego zdrajcy i wyjątkowego łajdaka, z misją SHADOW FIRE. Po pierwszej bitwie stoczonej z Zoffem, Enigmę opuścili Torik i Manto, „leczą” swe rany na planecie Styx. Pozostała czwórka została wysłana na dalsze poszukiwania. Zoffa dopadli na planecie Hetera w jego tajnej bazie i tam rozstrzygną się losy zdrajcy.

Enigma Force
„Globtroter”
(spi) - Bajtek 11/1986

10 000 marek i 60 dni — czy to wystarczy?

Globtroter
„DUN DARACH - ZAKLĘTE MIASTO. NUMER JEDEN NA LISTACH PRZEBOJÓW”
ADAM KRAUZE - Bajtek 2/1985

Zakończyła się krwawa, bezsensowna bitwa przeciwko siłom z Conachta. Cuchulainn Wielki powracał do swej siedziby w Muimethne. Towarzyszył mu wierny powoźnik rydwanów Loeg. Bitwa okazała się omyłką, gdyż została stoczona przeciwko małemu oddziałowi zwiadowczemu, a nie ekspedycji wysłanej dla zdobycia wzgórza Beann Ghulban, jak mylnie sądził Cuchulainn. Fatalna była również z innego powodu Otóż w bitwie poległ Amhair — władca Connachtu, syn suwerena całego kraju. Ojciec przysiągł srogo pomścić pierworodnego.

DUN DARACH  - ZAKLĘTE MIASTO. NUMER JEDEN NA LISTACH PRZEBOJÓW
„EDEN BLUES”
Roman Poznański - Bajtek 2/1987

Trzeba dość specyficznego poczucia humoru by nazwę Eden — raj nadać budowli takiej jak więzienie, z którego w dodatku nie ma wyjścia a rolę strażników spełniają beznamiętne, niezawodne roboty. Bald Head vel Kizior czy też jak kto woli Eustachy Wątróbka został penitencjariuszem (jedynym zresztą) tegoż wzorowego zakładu w okolicznościach dość niejasnych. 

EDEN BLUES
„Road Race”

Firma ACTIVISION oddaje w twoje ręce jedną z najwspanialszych gier samochodowych - wyścig po Stanach Zjednoczonych GREAT AMERICAN CROSS COUNTRY ROAD RACE. Masz okazję zwiedzić prawie całe Stany Zjednoczone, obejrzeć wspaniałe krajobrazy i drogi, ale nie to jest to najważniejsze, najważniejsza jest jazda i walka o jak najlepszy wynik.

Road Race
„Dan Dare”
(M.1) - Bajtek 7/1987

Dan Dare to barwna i popularna postać z angielskich komiksów typu SF. Dan to rodzaj bohatera gotowego oddać życie za powodzenie swojej misji. Przedstawiane w programie przygody Dana są związane z pojawieniem się gróźb ze strony Mekona. Mekon to typowy czarny charakter choć jego skóra miała kolor raczej zielony.  

Dan Dare
„Critical Mass”
(mp) - Bajtek 7/1987

..."Widząc wrogi ornitopter, Paul Atryda mocniej zacisnął dłonie na sterach. Chwila skupienia, strzał i wrogi pojazd rozbił się o skały pustynnej planety Arrakis. To znowu sardaukarzy w służbie Harkonnenów — pomyślał Paul. Baron Vladimir Harkonnen bardzo łatwo pozbył się swych doskonałych oddziałów. Z zamyślenia wyrwał Paula nagły wstrząs ornitoptera. Pojazd rozbił się o szczątki przetwórni przyprawowej. Chroniąca Paula tarcza uratowała go przed śmiercią. Jedynym wyjściem był powrót do filtranamiotu po drugi ornitopter. 

Critical Mass
„GHOSTS'N'GOBLINS”
(pp) - Bajtek 9/1987

„GHOSTS'N'GOBLINS" firmy ELITE to gra zręcznościowa typu: zabij wszystko co się rusza. Pomysł stary jak świat, a mimo to gra zdobyta wielu zwolenników.

„Great Escape”
(M.1) - Bajtek 9/1987

„WIELKA UCIECZKA" to nowy kąsek dla gra czy lubiących arcytrudne zagadki, i dla tych którzy lubią spędzać noce przy komputerze bez odpoczynku.

„Sabrewulf”
Władysław Majewski (WM) - Bajtek 3/1985

Znalazłeś się w nieprzebytej, tropikalnej puszczy, pełnej najbardziej fantazyjnych roślin: bardzo pięknych, ale i trudnych do przebycia. Nie ma jednak czasu na podziwianie roślinności: zbyt wiele niebezpieczeństw czyha tu na ciamajdę, któremu zdarza się zagapić.

Sabrewulf
„Gunfright”

Następna gra firmy Ultimate — GUN FRIGHT, jest bardzo podobna do NIGHT SHADE. Tu jednak nie ma mowy o duchach — wrogiem do zlokalizowania i unieszkodliwienia jest materialna postać.

Gunfright
„Trashman”
(pb) - Bajtek 4/1988

Czy pamiętasz Paperboy’a? Chyba pomagałeś mu rozwozić gazety do londyńskich domów?

Trashman
„Show jumping”
(mateo) - Bajtek 4/1988

Na pewno oglądałeś nieraz w telewizji lub z trybun zawody hippiczne. Biorą w nich udział najlepsi jeźdźcy w kraju. Jeśli jednak i ty chcesz spróbować swych sił w tej dyscyplinie sportu, zagraj w Show Jumping.  

Show jumping
„Dambusters”
M.1 - Bajtek 1/1988

Już od początku roku 1943 alianci wspólnie odbywali wielkie dywanowe naloty na ważne strategicznie punkty Rzeszy.

Dambusters
„Popeye”
(m.p.) - Bajtek 1/1988

Właśnie wróciłem z długiego rejsu dookoła świata i raźno pobiegłem do domu, lecz zastałam go zamkniętym na cztery spusty.

Popeye
„EQUINOX”
Marcin Przasnyski - Bajtek 1/1988

Na dalekiej planecie Equinox, gdzie dzień jest zawsze równy nocy, zbudowano kopalnię radioaktywnego uranu. Kopalnia została w pełni zautomatyzowana, tak, że w procesie wydobycia nie brał udziału żaden człowiek.

EQUINOX
„Exolon”
M.1 - Bajtek 3/1988

SHOOT’EM-UP to w wolnym tłumaczeniu strzelanina a jednocześnie najpopularniejszy typ gier komputerowych należących do wielkiej rodziny gier ARCADE. Strzelaj do wszystkiego, co się rusza lub wygląda groźnie — to podstawowa zasada tego typu gier. EXOLON jest właśnie najlepszym tego przykładem.

Exolon
„Mikie”
(mateo) - Bajtek 3/1988

Każdy z was zapewne marzy o łobuzowaniu w szkole. Gra MIKIE pozwala to robić prawie bezkarnie.

Mikie
„Antics ”
(aw) - Bajtek 3/1988

Na pewno wiele razy chwaliłeś się, że jesteś bardzo odważny, wytrzymały, że umiesz sobie poradzić w każdej sytuacji. Jeśli chcesz przekonać się, czy tak rzeczywiście jest, sięgnij po grę ANTICS.

Antics
„Jet Set Willy”
Arkadiusz Kuich{(lat 16)}, Marcin Przasnyski{(lat 16)} - Bajtek 3-4/1986

Dom ma 60 komnat. We wszystkich porozrzucane są bardzo dziwne przedmioty (krany, tasaki, sople lodu, butelki, dzwonki...). Ile ich jest? Tego nikt nie wie. Twoim zadaniem jest uprzątnięcie tego bałaganu, po czym możesz udać się do sypialni na zasłużony odpoczynek. Drzwi do sypialni strzeże Twoja żona, która nie wpuści Cię, póki nie pozbierasz wszystkich drobiazgów. Próba forsowania wejścia kończy się tragicznie.

Jet Set Willy
„Wriggler - Romantic Robot”
Roman Poznański - Bajtek 3-4/1986

Czy masz ochotę spojrzeć na świat oczami stworzeń, które żyją w trawie tuż pod twoim oknem? Jesteś ciekaw jak wygląda ich życie pełne niebezpieczeństw i fantastycznych przygód?

Wriggler - Romantic Robot
„One Man and his Droid”
Roman Poznański - Bajtek 3-4/1986

Przyleciałeś ze swoim robotem na planetę Andromadus aby chwytać i ekspediować na Ziemię Ramboidy, bezpańskie roboty wałęsające się po całej planecie. Utrzymują one aktywne życie przez 20 minut. Będziesz się więc musiał bardzo spieszyć.

One Man and his Droid
„Skool Daze - Imagine Software”
Roman Poznański - Bajtek 3-4/1986

W  tej szkole na pewno nie będziesz się nudził. Jesteś łobuziakiem, który jest nagradzany za swoje wybryki, pod warunkiem że nie da się złapać nauczycielowi.

Skool Daze - Imagine Software
„Fairlight ”
Sławomir Polak - Bajtek 5-6/1986

Kraina Fairlight była niegdyś szczęśliwym i wesołym miejscem. Przed 3000 lat krajem tym rządził zacny kroi Avars. Po jego śmierci całe królestwo pogrążyło się w głębokiej rozpaczy. Światło skryło się w mroku, dni stały się szare i ponure, szczęście i pokój kraju chyliły się ku upadkowi.

Fairlight
„Fighter Pilot”
(wł) - Bajtek 5-6/1986

Nie jest to co prawda symulator lotu amerykańskiego myśliwca „przewagi powietrznej" — F-15 Eagle — co sugeruje tytułowa grafika, ale i tak każdy średnio obeznany z sekretami pilotażu człowiek może przy pomocy programu Fighter Pilot (Pilot Myśliwca) stworzyć sobie namiastkę przeżyć współczesnych lotników.

Fighter Pilot
„Trzy tygodnie w raju - czyli przygody Wallego na wyspie ludożerców ”
Rafał Orlikowski - Bajtek 7/1986

Wally, znany już z programów „Pyjamarama" i „Everyones Wally", udał się tym razem w podróż z Ameryki do Europy. Los zrządził, iż statek rozbił się, a wyrzuceni na ląd: Wally, jego żona Wilma i syn Hubert wpadli w łapy okrutnych ludożerców. Wally zdołał wyrwać się z niewoli, ale Herbert i Wilma stanowić maję główny przysmak ludożerców na uczcie, wydawanej na cześć Bożka Deszczu. Wally, w którego postać wciela się grający, ma do wykonania dwa zadania: uwolnić rodzinę i zbudować tratwę, na której wszyscy będę mogli bezpiecznie opuścić niegościnne wyspę.

Trzy tygodnie w raju - czyli przygody Wallego na wyspie ludożerców
„Road Race”
(jz) - Bajtek 7/1986

Jeśli ktoś jeszcze dzisiaj chce wydać grę samochodową musi wymyśleć coś więcej niż nudne jeżdżenie w kółko. Zrozumiała to firma Activision.

Road Race
„RESCUE ON FRACTALUS”

Jest to gra dla prawdziwych mężczyzn. Wymaga podzielności uwagi a podobno jedynie mężczyźni są w stanie wykonywać kilka czynności na raz!

RESCUE ON FRACTALUS
„ROLAND ON THE ROPES”
(tp) - Bajtek 7/1986

Znalazłeś się w ogromnym i dziwnym grobowcu. Jesteś na samym dnie i usiłujesz znaleźć drogę do wyjścia, które znajduje się w górze. 

ROLAND ON THE ROPES
„Szczur Roland w akcji”
Jarosław Rumiak - Bajtek 8/1986

Jeżeli chcesz dostać się do studia telewizyjnego w charakterze supergwiazdora, wciel się w postać Szczura Rolanda.  

„Ballblazer”
(ap) - Bajtek 8/1986

Dzisiaj w fantastycznym świecie komputerów zapanuje sport.

Ballblazer
„Matchpoint”
(mp) - Bajtek 8/1986

Jeżeli lubisz grać w tenisa a na dworze pada właśnie deszcz, zagraj w Match Point.

Matchpoint
„Latający komputer ”
Michał Szuniewicz - Bajtek 9/1986

Zapewne wielu posiadaczy ZX Spectrum zna program Flight Simulation firmy Psion. Możliwości tego programu nie są jednak duże. Widok z kabiny jest nie zbyt urozmaicony, a możliwości sterowania samolotem są bardzo ograniczone. Dla porównania, warto więc zaznajomić się z programem Flight Simulator na komputer IBM PC.

„Panama Joe”
(AP) - Bajtek 9/1986

Dawno, dawno temu, w czasach wielkich   odkryć   geograficznych, kiedy Hiszpanie dotarli do legendarnego królestwa Azteków, krajem tym rządził potężny Montezuma. Na nic jednak zdała się jego potęga wobec zbrojnych wojsk hiszpańskich. Wojsk, które obok krwi żądne były przede wszystkim złota. 

Panama Joe
„Tour de France”
(jz) - Bajtek 9/1986

Trudno dziś znaleźć jakąś dyscyplinę sportową, która nie miałaby swojego odpowiednika w postaci gry komputerowej.

Tour de France
„Psytron”
(jz) - Bajtek 9/1986

Wprowadzając na rynek grę PSYTRON, firma Beyond uczyniła kolejny krok naprzód w kategorii gier zręcznościowych z rodzaju „zabij go”.

Psytron
„IMPOSSIBLE MISSION by US GOLD”
(np) - Bajtek 9/1986

Masz do spełnienia nieprawdopodobną i bezsensowną misję. Musisz, biegając po labiryncie i jeżdżąc windami, przeszukiwać sprzęty umieszczone w tym labiryncie (jest on wybierany losowo). 

IMPOSSIBLE MISSION  by US GOLD
„MOVIE ”
(M1) - Bajtek 10/1986

Movie przenosi cię w świat mafii i społecznego marginesu NOWEGO Jorku. Stajesz się prywatnym detektywem, masz dokumenty na nazwisko Jack Peter Marlowe i zostałeś wynajęty przez gen. Ruthwena, najbogatszego człowieka w USA, do odnalezienia zaginionej KASETY.   

MOVIE
„Kennedy Approach”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 10/1986

Tym razem  amatorom gier komputerowych przedstawiamy grę dość niezwykłą – symulację kontroli ruchu lotniczego. Ze względu na tematykę nie cieszy się ona tak wielką popularnością jak np. „HOBBIT” czy „THE WAY OF THE EXPLODING FIST” jednakże wzbudza co najmniej takie same, o ile nie większe, emocje jak dwie powyższe. Awaryjne lądowania, burze, separowanie samolotów, symulacja głosu ludzkiego i wiele, wiele innych atrakcji stawiają grę „KENNEDY APPROACH” w rzędzie tych najlepszych.  

Kennedy Approach
„Nonterraqueous ”
(ps) - Bajtek 10/1986

Akcja tej gry toczy się na dalekiej planecie Nonterraqueous rządzonej przez diabolicznego tyrana, którym jest komputer. Używa on ludzi jako pionków do gry w kosmiczne szachy.

Nonterraqueous
„Chuckie Egg ”
(tp) - Bajtek 10/1986

CHUCKIE EGG to gra znana posiadaczom wielu typów komputerów m.in. ZX SPECTRUM i AMSTRAD.  

Chuckie Egg
„Dynamite Dan”

Przybywasz do ogromnego laboratorium. Twoim zadaniem jest wykraść tajne dokumenty profesora, znajdujące się w kasie pancernej.

Dynamite Dan
„Złota dziesiątka roku 1986”

Dziś w naszym świątecznym numerze przedstawiamy podsumowanie za rok 1986 notowań Bajtkowej Listy Przebojów.  

„Ostatnie V8”
(tb) - Bajtek 12/1986

Smutna to gra (choć zapewne lepiej w nią “grać” na niby, niż naprawdę), ale za to doskonała dla tych, którzy uwielbiają emocje najwyższego stopnia.  

Ostatnie V8
„Chimera”
(tb) - Bajtek 12/1986

Jakiś wrogi i groźny statek kosmiczny orbituje wokół Ziemi. Ale jest ktoś, kto go zauważył i teraz musi dowiedzieć się kim są przybysze oraz uniemożliwić ich niewątpliwie wrogie, w stosunku do nas Ziemian, zamiary.

Chimera
„ANT ATTACK”
Marcin Waligórski - Bajtek 4/1985

Jeśli będziesz mial kiedyś wolny cały wieczór, proponujemy Ci kolejną wyprawę do krainy, w której każdy może łatwo stać się prawdziwym bohaterem. Sprawdź tylko, czy przypadkiem nie stracisz ciekawego programu w telewizji. Nie? A co na to Twoi domownicy? I wyobraźmy sobie, że...

ANT ATTACK
„Haker”
Piotr Kowalczyk, Łukasz Czekajewski - Bajtek 12/1988

Do tego samego co Ty, dążą szpiedzy Unii Niszczycieli. Chcą oni jednak nie uratować Ziemię, lecz ją zniszczyć.

Haker
„The Rocky Horror Show”
(mp) - Bajtek 12/1988

Noc była ciemna i burzliwa. Padał rzęsisty deszcz, niebo co chwilę rozświetlały błyskawice. Droga była mokra i Brad nie mógł jechać nawet 50 mph.  

The Rocky Horror Show
„World Series Basketball”

Zapewne każdy zdaje sobie sprawę, jak trudno jest zrobić grę sportową, w której biorą udział całe drużyny. Niektórzy wiedzą także, jak trudno jest w nią potem grać.

World Series Basketball
„Spiky Harold”
Tomasz Pietrzykowski - Bajtek 11/1988

SPIKY HAROLD to typowa przygodowo-zręcznościowa gra dla każdego. Cel jest prosty — należy zebrać wszystkie porozmieszczane w labiryncie przedmioty.

Spiky Harold
„The Way Of The Exploding Fist III”
(mp) - Bajtek 11/1988

Nie tak dawno fascynowaliśmy się wspaniałą grą firmy Melbourne Housa, zatytułowaną „The Way of the Exploding Fist" — Droga Eksplodującej Pięści. Po roku pojawiła się jej druga część. Różnica polegała w istocie na scenerii, w której odbywały się pojedynki.

„Nosferatu”
Luke - Bajtek 10/1988

W tym mieście od dawna nikt nie zaznał spokoju. Ponury wampir Nosferatu zamieszkał w starym zamku, stojącym na pagórku, u podnóża którego rozciągało się miasto.

Nosferatu
„West Bank”
(mateo) - Bajtek 10/1988

Zycie na Dzikim Zachodzie zależy od celnego oka i szybkiej ręki. Jest to szczególnie ważne dla przedstawicieli prawa. Jeśli myślisz, że dasz sobie radę, zostań strażnikiem banku.

West Bank
„Skyfox”
(mp) - Bajtek 10/1988

Obraz przyszłości widziany oczami twórców gier komputerowych jest najczęściej tragiczny. Ziemia została napadnięta, ograbiona, czy wręcz rozbita.

Skyfox
„Pyramania”
(mp) - Bajtek 9/1988

Po długich poszukiwaniach wyprawa archeologiczna, w której i ty bierzesz udział, odkryła wreszcie wejście do piramidy Cheopsa, w której wnętrzu miała ponoć znajdować się mumia faraona.  

Pyramania
„Renegade”
(mp) - Bajtek 9/1988

Jadąc zatłoczonym autobusem nieraz zastanawiamy się, jak to będzie dobrze, gdy będziemy mieli już metro. Nie jest to jednak takie proste, jak się na pierwszy rzuta oka wydaje...

Renegade
„Donald Duck”
(mp) - Bajtek 9/1988

Kto z nas nie zachwycał się lub nie zachwyca wspaniałymi filmami-kreskówkami Walta Disneya. Jednym z jego bohaterów jest sympatyczny Kaczor Donald. Dostał się on także na monitory Komputerów za pośrednictwem gry „Donald Duck".

Donald Duck
„Ghost Chaser”
Robert Rogowski - Bajtek 7/1988

I oto znalazłeś się przed, domem opanowanym przez duchy. Twoim zadaniem jest ich unieszkodliwienie, aby odzyskać swój dom.

Ghost Chaser
„Stealth”
(guma) - Bajtek 7/1988

Lewą ręką sprawdził zapięcie pasów bezpieczeństwa i nasunął na twarz pancerną szybę kasku. Ogniki odległego słońca zatańczyły na jego niklowanej powierzchni.

Stealth
„Solo Flight”
(gustav) - Bajtek 7/1988

SOLO FLIGHT (lot w pojedynkę) jest całkiem niezłym symulatorem lotu. Pozwoli Ci zaznać wielu trudów i niebezpieczeństw lotu prawdziwym samolotem.

Solo Flight
„Universal Hero”
Natalia Nowak - Bajtek 1/1989

Nad pewną planetą zawisło bliżej nie określone niebezpieczeństwo. Zapobiec katastrofie może tylko jeden człowiek. Jest nim Slartibardfast — czyli ty. A więc do dzieła.

Universal Hero
„Geoff Capes Strongman”
(Luke) - Bajtek 1/1989

Już wgrywając tę grę większość graczy myśli, iż jest to kolejna bzdura, którą kasuje się po chwili, by więcej do niej nie wrócić. Jednak zaraz po uruchomieniu gry, zmieniają zdanie. Najczęściej objawia się to bieganiem po pokoju i masowaniem ręki, czasem nawet i szybką wizytą w punkcie napraw joysticków.  

Geoff Capes Strongman
„Army Moves”
(mp) - Bajtek 1/1989

Oto gratka dla prawdziwych mężczyzn. Prawdziwych to znaczy takich, którzy strzelają szybciej od myśli, mają oczy dookoła głowy i nie boją się niczego. Ci, którzy wolą Green Beret od Spellbound i Ghosts'n Goblins od Detective, na pewno nie pogardzą Army Moves!

Army Moves
„CHIPWAR”
Gen;Luke - Bajtek 2/1989

Co zrobić, gdy nasz wysłużony Commodore zaczyna odmawiać posłuszeństwa? Oczywiście najlepiej jest oddać go do naprawy. Ale przedtem istnieje jeszcze jedna szansa — jest nią gra CHIPWAR.

CHIPWAR
„Skate Crazy”
M.Z - Bajtek 2/1989

Czy umiecie jeździć na wrotkach? Nie? No, to najwyższy czas nauczyć się tej sztuki i to niekoniecznie wychodząc z domu. Natomiast dla tych, którzy posiedli już tę umiejętność, gra „Skate Crazy” będzie doskonałym sprawdzianem. 

Skate Crazy
„Mouse Trap”

Miłośnikom łamania joysticka i licznych plansz polecam grę „Mouse Trap”. Nie jest to — co prawda — rewelacja, lecz stosunkowo przyjemna i średnio trudna zabawa. Tematem tej gry są przygody sympatycznej myszy w spiżarni.  

Mouse Trap
„King's Quest”
Gen, Luke - Bajtek 3/1989

Ta gra nie ma legendy; ona sama jest legendą. Legendą ochylącym się ku upadkowi królestwie i o młodym Sir Grahamie,który ma przywrócić mu świetność. Na tronie zasiada król Edward Życzliwy, bardzo stary i schorowany. Jest tak słaby, że nie może nawet podnieść się ze swego złotego tronu.

King's Quest
„Złota Dziesiątka Roku 1988”

Tak jak przed rokiem, opracowaliśmy zestawienie najpopularniejszych gier, na podstawie Bajtkowej Listy Przebojów. Za pierwsze miesiące na Liście gra otrzymała 10, zaś za ostatnie 1 punkt. Oto, co się okazało:

„Virus”
(mz) - Bajtek 3/1989

Kraj został zaatakowany przez kolejne fale statków kosmicznych przybyłych z obcej, wrogo usposobionej planety. Zamiast jednak atakować wojskowe instalacje obronne, obcy zdecydowali się na użycie broni biologicznej i rozpoczęli rozsiewanie czerwonego wirusa. Wirus ten jest zabójczy zarówno dla roślin jak i zwierząt oraz ludzi. Łatwo więc domyślić się, co się stanie, gdy wirus rozprzestrzeni się po całym kraju.

Virus
„Saboteur II ”
(mp) - Bajtek 2/1988

Jednym z przebojów 1986 roku była gra firmy DURELL zatytułowana SABOTEUR. Autor, Mike Richardson, już w połowie 87 roku wydał drugą część tej gry. Tak, jak pierwszy sabotażysta, miał za zadanie wykraść z warowni dyskietkę, podłożyć bombę i uciec śmigłowcem, tak jego następczyni ma do wykonania misję dużo bardziej skomplikowaną.

Saboteur II 
„Kung-Fu Master”
(m.p.) - Bajtek 2/1988

Thomas wiele sobie obiecywał po pierwszej randce z Sylvią. Długo spacerowali po wąskich uliczkach Szanghaju. Kiedy zapadł zmrok, postanowili wracać do domu. Byli już blisko celu, gdy nagle z ciemnego zaułka wynurzył się podejrzany osobnik.   

Kung-Fu Master
„Barbarian”
(wso) - Bajtek 2/1988

Był słoneczny zimowy dzień. Mieszkańcy wioski byli zajęci swoimi sprawami. Nie przeczuwali zbliżającego się niebezpieczeństwa. Nagle z lasu wypadli nieznani wojownicy i rzucili się na mieszkańców. Część mieszkańców stawiła opór, krwawo stłumiony.  

Barbarian
„Fantastic Voyage      16”
Marcin, Mateusz Przasnyski - Bajtek 3/1987

Przyszedł czas., gdy rzeczywistość przerosła fantazję. Najnowszym wynalazkiem jest aparatura do zmniejszenia wszelkich obiektów. Ordynator największego na świecie szpitala postanowił wykorzystać tę aparaturę w medycynie.

Fantastic Voyage      16
„Beach Head”
(mp) - Bajtek 3/1987

Jako dowódca grupy desantowej  masz za zadanie uchwycić przyczółek. Na silnie ufortyfikowanym wrogim brzegu morskim musisz wysadzić desant i umocnić się stwarzając bazę do dalszego ataku w głąb lądu. Dowództwo armii liczy na Ciebie!  

Beach Head
„Tygrysy w śniegu”
(ziew) - Bajtek 3/1987

Było ciemno i ponuro. Przez warstwę niskich chmur nie przebił się ani jeden promyk wschodzącego słońca. Korony drzew spowijała gęsta mgła. 

Tygrysy w śniegu
„The Train”
Luke - Bajtek 4/1989

Gra ta przenosi nas w czasy kampanii hitlerowskiej we Francji. Prawie cały kraj jest już opanowany przez wojska niemieckie, tylko niektóre miasta są jeszcze w rękach francuskich. Ty, wcielając się w postać jednego z członków ruchu oporu, uczestniczysz w akcji porwania pociągu pancernego.  

The Train
„Japończycy i Anglicy kupili prawa do Tetris”
Waldemar Siwiński - Bajtek 4/1989

TETRIS, znana w Polsce radziecka gra komputerowa, zdobywa coraz większe uznanie na całym świecie. 

„Street Figter”
(mz) - Bajtek 4/1989

Ostatnio w środkach masowego przekazu coraz częściej mówi się o tym, co dzieje się na ulicach wielu miast całego świata po zapadnięciu zmroku. 

Street Figter