Road Race

Firma ACTIVISION oddaje w twoje ręce jedną z najwspanialszych gier samochodowych - wyścig po Stanach Zjednoczonych GREAT AMERICAN CROSS COUNTRY ROAD RACE.
Masz okazję zwiedzić prawie całe Stany Zjednoczone, obejrzeć wspaniałe krajobrazy i drogi, ale nie to jest to najważniejsze, najważniejsza jest jazda i walka o jak najlepszy wynik.

Jedź jednak zgodnie z przepisami (uwaga na lotne patrole policji ). Możesz wybrać jedną z czterech tras biegnących z zachodniego na wschodnie wybrzeże, do rajdu oddanych zostało 15 odcinków drogowych po których będziesz mógł się poruszać w zależności od swego wyboru. W czasie jazdy możesz spotkać się z różnymi utrudnieniami, jak w godzinach szczytu wzmożony ruch na drogach, zamknięte niektóre odcinki dróg z uwagi na prowadzone roboty drogowe, zmienne warunki atmosferyczne na trasie, np. śnieg, deszcz, gołoledź, mgła. Przyciąga uwagę także bardzo dobra symulacja jazdy samochodem, konieczność kontrolowania prędkości, obrotów silnika, zmiana biegów, uzupełnianie paliwa i naprawa uszkodzeń powstałych w wyniku nieprawidłowej obsługi na przydrogowych stacjach benzynowych.

ROZPOCZĘCIE GRY...

Po wczytaniu programu powita nas "prawdziwie filmowa czołówka", ukarze się widok jednego z odcinków drogowych i polecenie "SELECT". Po naciśnięciu klawisza SELECT zobaczymy planszę zatytułowaną FINAL STANDING, jest to lista najlepszych wyników uzyskanych podczas pokonywania trasy określonej w górnej części tablicy, wraz z planszą pojawia się pytanie komputera:"LOAD OPPOSING FIELD FROM DISK? (Y OR N) (Czy chcesz załadować inne pole z dysku ?)y lub n), y-tak, n-nie, w wersji kasetowej program zada identyczne pytanie tylko dotyczące kasety, a następnie w wypadku negatywnej odpowiedzi przejdzie do dalszej części analogicznie jak dla dysku, zaś w wypadku pozytywnej załaduje kolejne następne pole). Jeżeli odpowiemy twierdząco komputer proponuje "TYPE & THOUCH 8 TO SLECT FIELD" (Naciśnij od 1 do 8 w celu wyboru pola. Poszczególne pola różnią się między sobą tylko listami wyników, na które będziesz próbował wpisać swój wynik. Po wyborze pola gry komputer zapyta cię: "DO YOU WANT TO RACE THIS ROUTE ? (Y OR N)" (Czy zechcesz jechać tą trasą? (Y lub N). W wypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi komputer zaproponuje ci jazdę inną trasą, masz do wyboru następujące trasy: LOS ANGELES - NEW YORK, SEATTLE - MIAMI itp.

Jeżeli dokonamy wyboru znowu pojawi się widok jednego z odcinków drogowych i napis "START" ENGINE (uruchom silnik), należy nacisnąć klawisz START, na ekranie monitora pojawi się mapa Stanów Zjednoczonych wraz z oznaczonymi odcinkami drogowymi, z których możemy korzystać. Kółkiem oznaczonym jest miasto z którego wyruszamy do rajdu, flagą USA miasto stanowiące cel naszego rajdu. Migająca strzałka to miasto do którego mamy aktualnie się udać, zmiany tego miasta możemy dokonać. używając joysticka (przy wyborze trasy powinniśmy się przede wszystkim kierować warunkami na trasie, o których interesuje nas przesuwający się tekst powyżej mapy, warunkami klimatycznymi na dalszych odcinkach po których będziemy musieli podróżować, oznaczonymi w ogólnie przyjęty sposób na mapach pogodowych, chmurki, śnieżki, krople deszczu itp. W środkowej części dołu ekranu (na desce rozdzielczej naszego samochodu TIMER informuje nas o czasie jaki mamy na pokonanie danego odcinka MILES jest licznikiem kilometrów (a właściwie mil) do pokonania, obie informacje dotyczą aktualnie wybranego odcinka;. Wybierając odcinek drogowy pamiętaj, że jeżeli chcesz swój wynik umieścić na liście najlepszych musisz wybierać jak najkrótszą trasę, ale o dobrych warunkach drogowych aby uzyskać jak najlepszy czas. W górnej części ekranu jest informacja na temat z (FROM) jakiego do (TO) jakiego miasta prowadzi wybrany przez ciebie odcinek. Przed startem do rajdu masz możliwość wyboru jego rozpoczęcia, używając klawisza OPTION zmieniasz godzinę startu do rajdu co jest widoczne na zegarze po lewej stronie ekranu, gdy zegar pokazuje godziny nocne ekran robi się ciemny (ma to o tyle znaczenie, że dobrze jest wybrać w taki sposób godzinę startu, aby na najbardziej zatłoczonych odcinkach drogowych znaleźć się np. w nocy kiedy ruch jest zdecydowanie mniejszy (wyboru czasu możesz dokonać tylko przed wyruszeniem do rajdu.

Kiedy dokonałeś już pełnego wyboru - naciśnij FIRE swojego joystick'a, spowoduje to uruchomienie silnika i rozpoczęcie rajdu.

JAZDA SAMOCHODEM...

Do sterowania naszym samochodem służy joystick (który spełnia funkcje kierownicy i dźwigni zmiany biegów) oraz przycisk FIRE w joystick'u (spełnia rolę gazu). Po ukazaniu się drogi nasz silnik zacznie pracować, wtedy należy nacisnąć FIRE (gaz) i trzymać wciśnięty do momentu aż silnik osiągnie prędkość obrotową 9800 rpm, następnie należy zmienić bieg na wyższy - postępując następująco (analogicznie będziemy zmieniać biegi na kolejne wyższe, pamiętając, że najlepiej robić to przy prędkości obrotowej 9800 rpm, bo wtedy uzyskujemy najlepszą dynamikę (puścić FIRE) zwolnienie gazu w naszym samochodzie powoduje włączenie sprzęgła (i wykonać krótki ruch dźwignią joystick'a do przodu, spowoduje to zmianę biegu na wyższy (nie wolno próbować zmieniać biegów przy włączonym gazie) po czym należy wprowadzić dźwignię w położenie naturalne i ponownie nacisnąć na FIRE (gaz) i tak dalej aż do osiągnięcia żądanej prędkości, pamiętając, że nasz samochód ma cztery biegi (wszystkie do przodu, w tym rajdzie nie można się cofać, jedziemy tylko do przodu) hamowanie następuje przez odchylenie drążka joystick'a do tyłu. Wykonując wszystkie manewry należy uważać aby nie zderzyć się z innymi użytkownikami drogi, nie zjechać na pobocze. Do sterowania samochodem używany także joystick'a, wychylenie w prawo powoduje skręt w prawo i analogicznie w lewo.

DESKA ROZDZIELCZA ...

Patrząc od lewej strony ekranu na desce rozdzielczej naszego samochodu znajdują się następujące przyrządy:

FUEL - wskaźnik ilości paliwa jaką mamy w zbiorniku paliwa, w momencie gdy zostanie już tylko rezerwa symbol dystrybutora zacznie migać i rozlegnie się sygnał ostrzegawczy

RPM - obrotomierz pokazujący nam prędkość obrotową silnika naszego
samochodu, max.9800 rpm, jeżeli przez dłuższą chwilę obroty przy przyśpieszeniu nie ulegają zmianie oznacza to, że próbujemy przyśpieszać na zbyt wysokim biegu (jest to także, słyszalne w pracy silnika) należy go wtedy zredukować przez przyhamowanie (jest to hamowanie silnikiem, więc jest równoznaczne z redukcją, innych możliwości hamowania w naszym samochodzie nie ma)

TIMER - w czasie jazdy pokazuje nam czas jaki pozostał nam na pokonanie wybranego odcinka, jeżeli czas spadnie poniżej 1 minuty rozlegnie się sygnał ostrzegawczy odmierzający kończący się czas

MILES - drogomierz pokazuje nam w milach drogę jaka pozostała nam do przejechania zanim dotrzemy do celu

MPH - prędkościomierz pokazujący aktualną prędkość naszego samochodu wyrażoną w milach

RADAR - jest to urządzenie antyradarowe ostrzegające nas o zbliżaniu się lotnej policyjnej kontroli radarowej (należy wtedy zredukować prędkość do 62 mil gdyż w przeciwnym wypadku dostaniemy mandat co zabiera dużo naszego cennego czasu)

DOBRE RADY

  • pamiętaj, że gdy zapali ci się sygnalizator paliwa musisz podjechać  do najbliższej stacji benzynowej w celu zatankowania (co pewien czas pojawia się informacja GAS ON RIGHT lub GAS ON LEFT, czyli stacja paliwa po prawej, po lewej, oznacza to, że zbliżasz się do stacji benzynowej, jeżeli chcesz zatankować musisz zredukować prędkość i jechać uważnie, abyś w porę mógł zahamować i zjechać do krawędzi jezdni na wysokości dystrybutora, tankowanie i naprawa uszkodzeń nastąpi automatycznie, pamiętaj także, że jeżeli zakończysz jazdę na którymś odcinku z niewielką ilością paliwa to z taką samą przystąpisz do kolejnego etapu trasy.)
  • gdy w czasie jazdy zabraknie ci paliwa lub twój silnik ulegnie uszkodzeniu możesz dojechać do najbliższej stacji paliw, gdzie zostanie uzupełnione paliwo i naprawione uszkodzenie przy użyciu ręcznego napędu, należy naciskać dość szybko i rytmicznie przycisk FIRE (lub włączyć autofire jeżeli to możliwe) samochód będzie się wtedy poruszał z prędkością do 32 mil, ale pamiętaj, że przy użyciu napędu nie działają hamulce i samochód można zatrzymać tylko metodą wybiegu (zwalnia prędkość na skutek oporu toczenia)
  • Jeżeli nigdy nie prowadziłeś samochodu to musisz wiedzieć, że nie wolno używać jednocześnie dźwigni zmiany biegów i pedału gazu, gdyż może to spowodować uszkodzenie naszego pojazdu, dlatego też prawidłowa zmiana przełożeń w naszym pojeździe powinna przebiegać nst.: gaz aż do 9800rpm następnie puszczamy gaz (sprzęgła jest włączone automatycznie) i krótki ruch dźwignią zmiany biegów do przodu, powrót w położenie naturalne i ponownie gaz. Nieprawidłowa zmiana przełożeń oraz zbyt długa jazda na maksymalnej prędkości obrotowej (9800 rpm jest to słyszalne przez odmienną od normalnej pracy silnika) doprowadzi do uszkodzenia naszego pojazdu i zmuszeni będziemy do odbycia drogi do najbliższej stacji benzynowej przy użyciu ręcznego napędu
  • po przejechaniu każdego odcinka ponownie będziesz mógł wybrać swoją dalszą trasę jak przed startem do rajdu (w górnej części ekranu nad mapą pojawi się czas jaki potrzebowałeś na pokonanie dotychczasowej trasy (ET:  ...) oraz aktualna średnia prędkość przejazdu dotychczasowego odcinka (MPH: ...), natomiast w miejscu komunikatów o warunkach na trasie pojawia się aktualna pozycja na liście rankingowej. Pamiętaj nie wjeżdżaj na odcinki gdzie droga jest zamknięta dla ruchu z powodu remontu, przejechanie takiej trasy w przeznaczonym na to czasie jest praktycznie niemożliwe, staraj się unikać odcinków drogowych gdzie panują słabe warunki atmosferyczne po komunikacie CITY LIMIT musisz zwolnić i jechać uważnie gdyż w mieście jest większy ruch niż na trasie wtedy łatwiej o stłuczkę, a każda kosztuje cię stratę czasu, dlatego jedź zawsze jak najszybciej ale odpowiednio do waruków drogowych, klimatycznych i swoich możliwości, unikając stłuczek, mandatów itp.

POWODZENIA!!!