Bajtek 1/1988
[Reduks] Bajtek 1/1988

Kolejny sukces wydawniczy już za nami, w sam raz na początek nowego roku - AD2024. Nic nie zapowiadało, żeby numer 1/1988 był jakimś wybitnie ciężkim numerem do zreduksowania, kusił obszerny wpis zajmujący parę kolumn na końcu numeru, tajemniczny ...

Zobacz stronę związaną z tym artykułem w Reduksach Try2emu
Spis treści:
Listingi dołączone do numeru w ReadyRun

Klan Commodore

Klaudiusz Dybowski

Przenieść Obraz

Choć poszczególne modele Commodore różnią sie od siebie, to maja one także jedna cechę wspólna — jest nią grafika o rozdzielczości 320x200 punktów. Dla entuzjastów grafiki mam wiec coś ekstra — sposób przenoszenia obrazów graficznych pomiędzy modelami C-64, C-16 /116/PLUS4 i C-128.

 

Przenoszenie to jest możliwe w każdym kierunku — można zaprojektować rysunek na C-128 i przenieść go następnie do C-16 czy C-64 czy też odwrotnie — rysunki wykonane np. za pomocą programu HI EDDI na C-64 można obejrzeć bez problemu na C-16 czy C-128. Opisane programy odnoszą się wyłącznie do standardowego trybu graficznego wysokiej rozdzielczości (HIRES) i nie dotyczą trybu wielokolorowego (multicolor).

Przenoszenie rysunków z komputera na komputer odbywa się poprzez ich zapis na taśmie lub dyskietce. Programy o numerach linii zaczynających się na 1 działają z magnetofonem natomiast programy o numerach zaczynających się na 8 ze stacją dysków.

Program P MAKER służy jedynie do wykreślenia rysunku demonstracyjnego i może być wykorzystany w C-16/ 116/ PLUS4 oraz C-128. W wypadku C-64 proponowałbym spróbować przenieść rysunek wykonany za pomocą programu HI EDDI lub podobnego wykorzystującego jako ekran graficzny obszar pamięci od adresu 8192 ($2000).

W modelach C-16/116/PLUS4 i C-128 wykonanie GRAPHIC 1 powoduje zarezerwowanie pamięci dla ekranu graficznego od adresu 8192 ($2000) do 16383 ($3FFF). Na tym też oparta jest cała idea — jeżeli dowolny rysunek będzie zapisany w tym obszarze pamięci, to można go bez problemu przenieść na jakikolwiek model Commodore. Dotyczy to oczywiście nie tylko rysunków własnych wykonanych w BASIC lecz także rysunków wykonanych za pomocą programów takich jak HI EDDI PLUS (C-64) czy GIGA CAD (C-64). Generalnie rzecz biorąc, każdy rysunek zapisany w tym obszarze pamięci powinien dać się przenieść na dowolny typ Commodore.

Jak sprawdzić, czy rysunek zapisany ana dyskietce tworzony był w tym obszarze pamięci czy nie? Bardzo prosto. Do odczytania adresu posłuż się programem ADRES. Po jego uruchomieniu wpisz dokładnie nazwę rysunku zapisanego na dysku. Jeżeli w wyniku otrzymasz na ekranie komunikat ADRES = 8192 oznacza to, że rysunek taki może być wczytywany i przenoszony. Korzyści płynące z takiej „wymiany” są widoczne od razu. Możemy zaprojektować np. planszę tytułową do naszej gry dla C-64 czy programu użytkowego korzystając z lepszej wersji BASIC powiedzmy Commodore PLUS/4, przenieść na C-128 rysunek, który wykonywany był gdy posiadałeś C-64 czy C-16 itp. Dla każdego coś się znajdzie...

ZAPIS RYSUNKÓW

Gdy nasz rysunek zostanie już wykonany i chcemy go zapisać na taśmie czy dyskietce należy skorzystać z pomocy instrukcji MONITOR (C-16/116/ PLUS4/128) lub odpowiednio zrekonfigurować pamięć i zapisać jej wydzielony obszar na dyskietce (C-64). W pierwszym wypadku zapisujemy obraz za pomocą:

S”RYS.”, 01 2000 4000

(zapis na kasecie)

lub

S”RYS”, 08 2000 4000

(zapis na dyskietce)

Dla C-64 zapis obrazu jest możliwy po wykonaniu (w trybie ekranowym). POKE43, 0: POKE44, 32: POKE45.1: POKE46.64: SAVE „RYS.”,1,1

Jeżeli rysunek ma być zapisany na dyskietce ostatnią instrukcję należy zmodyfikować:

 ...: SAVE „RYS.”,8,1

UWAGA. W wypadku komputerów C-128D może się zdarzyć, że przenoszenie (wczytywanie rysunków z kasety spowoduje pewne problemy ze względu na specyficzną konstrukcję tego modelu. Uwaga ta, zgodnie z podręcznikiem  COMMODORE 128 PROGRAMMER’S REFERENCE GUIDE może także dotyczyć modelu C-128.

WCZYTYWANIE RYSUNKU

Jeżeli rysunek będzie wczytywany ze stacji dysków, to jednocześnie możemy obserwować na ekranie jego wykreślanie. Podczas wczytywania z kasety ekran jest wyłączany, tak więc efekt będzie widoczny dopiero po zakończeniu wczytywania.

 

 

 

Klaudiusz Dybowski

Czytaj także w dziale Klan Commodore
„SAM”
(M.S.) - Bajtek 11/1986

Od dłuższego czasu wśród użytkowników C-64 krąży program syntezy mowy „SAM”. Program ten dodaje do zbioru komend BASIC-a kilka własnych rozkazów, pozwalających na uzyskanie całkiem poprawnie brzmiącej mowy. Niestety, bardzo niewielu osobom udało się zdobyć informacje o działaniu tego programu, który przez to bardzo rzadko jest wykorzystywany. Poniżej podaje spis komend oraz sposób ich użycia.

„Poradnik młodego pirata cz. 4”
(Ted) - Bajtek 11/1986

Uff! Po tak solidnej dawce teorii warto by było trochę odpocząć i przejść do nieco innej tematyki — jakie programy nadają sie do przepisania na taśmę.    

Poradnik młodego pirata cz. 4
„Przenieść Obraz”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 1/1988

Choć poszczególne modele Commodore różnią sie od siebie, to maja one także jedna cechę wspólna — jest nią grafika o rozdzielczości 320x200 punktów. Dla entuzjastów grafiki mam wiec coś ekstra — sposób przenoszenia obrazów graficznych pomiędzy modelami C-64, C-16 /116/PLUS4 i C-128.

Przenieść Obraz
„C-64 budowa i działanie”
Klaudiusz Dybowski, Michał Silski - Bajtek 3-4/1986

Dobry mikrokomputer to taki, który jest tani, ma bogate oprogramowanie dostępne w kraju, przystępny język programowania i duże możliwości rozbudowy w kierunku małego systemu. Przedstawiamy Commodore 64, mikrokomputer spełniający wszystkie powyższe wymogi, cieszący się w Polsce dużą (i zasłużoną) popularnością. Oczywiście, że określenie „tani", odnosi się do porównania z cenami innych, podobnych urządzeń, a nie do niskiej ceny w ogóle.  

C-64 budowa i działanie
„Poradnik młodego pirata cz. I”
Klaudiusz Dybowski, Michał Silski - Bajtek 8/1986

Poniższy artykuł (a właściwie pierwszą jego część) przeznaczamy dla tych wszystkich, którzy myślą o ekonomicznym wykorzystaniu swoich dyskietek zaśmieconych programami działającymi równie dobrze z taśmy. Ponadto autorzy opisują jak uczynić „nieprzegrywałne” przegrywalnym — czyli po prostu jak kopiować programy dyskowe o długości do 207 bloków. Wielokrotnie mieliśmy już okazję spotkać świeżo upieczonych posiadaczy Commodore 64 łamiących sobie głowę nad opracowaniem złotego sposobu umożliwiającego przegrywanie programów dyskowych na taśmę. Najczęściej oczywiście chodziło o tak renomowane gry jak „Kennedy Approach”, „Summer Games” czy też „Silent Service”, rzadziej zaś o jednoczęściowe programy mające po 200 i więcej bloków (1 blok — 256 bajtów). Znajdowali się również chętni do przegrywania programów kilku-częściowych, wgrywanych kolejno do pamięci za pomocą krótkiego programu wczytującego, tzw. loadera.

„C-128”
Przemysław Koziarski - Bajtek 9/1986

Zaczęło sie w styczniu 1985 w Las Vegas (USA). Wtedy to firma Commodore zaprezentowała 3 nowe mikrokomputery: Commodore PC-128. Commodore PC-128D i Commodore LCO. Commodore LCO jak dotąd nie pokazał się w sklepach, natomiast podróż PC-128 z USA do Europy trwała przeszło pół roku. Na początku lipca 1985 trafił na półki sklepowe i do katalogów domów wysyłkowych, ściślej biorąc miał trafić, bo w sklepach pojawiły się tylko pojedyńcze egzemplarze. Firma milczała, handlowcy i domy wysyłkowe też, a chętni na PC-128 ostrzyli sobie zęby i ... czekali. Krążyły różne plotki: Commodore zbankrutował, cała partia komputerów jest uszkodzona itd. Milczenie i niepewność trwały do początku października 1985. Firma wyjaśniła, że przyczyną opóźnienia w dostawie był bład w pamięci ROM.      

„Poradnik młodego pirata cz. II”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 9/1986

Czy wiesz drogi Czytelniku w jaki sposób Twój Commodore rozpoznaje daną konfiguracje pamieci?    

„Polski alfabet cz.l ”
(ms) - Bajtek 10/1986

Dla przekonania tych, którzy twierdza, że bez polskiej pisowni można sie obejść, zamieszczam przykład zaproponowany przez prof. W. M. Turskiego: „ZADANIE KATA NA LACE”. Sposobów interpretacji tego zdania jest na tyle dużo, aby straciło ono sens w ogóle.    

„Poradnik młodego pirata cz. V”
Klaudiusz Dybowsk, Michał Silski - Bajtek 12/1986

Na zakończenie naszego "Poradnika" chcielibyśmy omówić pokrótce podstawowe sposoby zabezpieczania programów. Ze zrozumiałych względów nie będziemy sie wdawać w szczegóły techniczne - chodzi nam raczej o zasygnalizowanie pewnych metod używanych do zabezpieczania.

„Monitory Ml — Część II”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 1/1989

W poprzedniej części mówiliśmy o monitorach generalnie. Dziś pora na listę instrukcji i pierwsze przykłady.

„Modem I Sprawa Polska”
Artur Bychowski - Bajtek 1/1989

Prywatni użytkownicy, właściciele oraz ci, którzy zamierzają nabyć modem do swego mikrokomputera mają zwykle kilka podstawowych wątpliwości związanych z legalizacją działalności na łączach telefonicznych. Czy dany modem był już w kraju homologowany? Jakie są przepisy dotyczące korzystania z modemów? Gdzie takie urządzenia zarejestrować? — to tylko kilka pytań, na które postaram się w tym artykule odpowiedzieć.

„Zasilacz Do Commodore C64”
Zbigniew Kaszycki - Bajtek 1/1989

Jedną z dość częstych przyczyn unieruchomienia komputera jest uszkodzenie zasilacza. Sprzyjają temu przede wszystkim jego zwarta budowa i związane z nią niekorzystne warunki chłodzenia prowadzące w rezultacie do przegrzewania się stabilizatora i transformatora a ich uszkodzeń.

„Łańcuchowanie Programów”
Krzysztof Gajewski, Bogusław Radziszewski - Bajtek 1/1989

Zmorą małych komputerów jest mała pamięć. W mikrokomputerze Commodore 64 pracującym pod kontrolą firmowego interpretera prowadzi to do pojawienia się błędu OUT OF MEMORY, który bardziej irytuje niż inne, bowiem tylko częściowo winowajcą, w przypadku gdy wystąpi, jest programista.

„EMULATOR C-64 DLA AMIGI”
Jan Jasiński - Bajtek 2/1989

Amiga i jej oprogramowanie jest przedstawiane dość skromnie i sporadycznie w prasie krajowej, czas więc na pierwszy solidny test tego komputera w naszych polskich warunkach. Test ten będzie dotyczył programu emulującego C-64 na Amidze.

„Język maszynowy”
Dominik Falkowski - Bajtek 2/1989

Opisy monitorów, które już się pojawiły w klanie COMMODORE, zasygnalizowały zamiar rozpoczęcia cyklu nauki programowania w języku maszynowym. Zanim kolejne wykłady zyskają w miarę jednostajny rytm, potrzebne będzie wprowadzenie kilku pojęć i terminów, które będą nam potrzebne w następnych wykładach. Umożliwią one pełniejsze zrozumienie metod programowania w powiązaniu z architekturą komputera.

„Bhp Virus Killer”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 3/1989

Wydawać by się mogło, że wirusy komputerowe dotyczą tylko sprzętu "poważnego" — IBM, AMIGI czy Atari ST. Niestety również i poczciwe komputerki 8-bitowe są podatne na tę zarazę i choć działanie wirusów odnosi się do nich w znacznie mniejszym zakresie, to jednak ich uderzenie może być dla użytkownika dość bolesne.  

„Magnetofon Też Człowiek”
Zbigniew Kaszycki{SP8IC} - Bajtek 3/1989

Mimo iż stacje dysków są coraz bardziej popularne, magnetofon długo jeszcze będzie służył wielu użytkownikom jako tania pamięć masowa. Warto więc poświęcić mu nieco uwagi i troski aby jego eksploatacja była długa i bezawaryjna.    

„1750 RAM Expansion Module”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 4/1989

Dzięki uprzejmości jednego ze stałych Czytelników BAJTKA otrzymatem do testowania kartkę rozszerzającą pamięć o 512 KB o nazwie „1750 RAM EXPANSION MODULE“ przeznaczona dla Commodore 128.    

„Porady spod lady”
Klaudiusz Dybowski - Bajtek 4/1989

Po dwóch latach używania mojego C-64 komputer reaguje dość dziwnie na wciśnięcie klawisza RETURN. Czasami zdarza się, że nie reaguje wogóle, czasami natomiast jedno wciśnięcie powoduje przesunięcie kursora nawet o trzy, cztery linie w dól (...