Przenoszenie to jest możliwe w każdym kierunku — można zaprojektować rysunek na C-128 i przenieść go następnie do C-16 czy C-64 czy też odwrotnie — rysunki wykonane np. za pomocą programu HI EDDI na C-64 można obejrzeć bez problemu na C-16 czy C-128. Opisane programy odnoszą się wyłącznie do standardowego trybu graficznego wysokiej rozdzielczości (HIRES) i nie dotyczą trybu wielokolorowego (multicolor).
Przenoszenie rysunków z komputera na komputer odbywa się poprzez ich zapis na taśmie lub dyskietce. Programy o numerach linii zaczynających się na 1 działają z magnetofonem natomiast programy o numerach zaczynających się na 8 ze stacją dysków.
Program P MAKER służy jedynie do wykreślenia rysunku demonstracyjnego i może być wykorzystany w C-16/ 116/ PLUS4 oraz C-128. W wypadku C-64 proponowałbym spróbować przenieść rysunek wykonany za pomocą programu HI EDDI lub podobnego wykorzystującego jako ekran graficzny obszar pamięci od adresu 8192 ($2000).
W modelach C-16/116/PLUS4 i C-128 wykonanie GRAPHIC 1 powoduje zarezerwowanie pamięci dla ekranu graficznego od adresu 8192 ($2000) do 16383 ($3FFF). Na tym też oparta jest cała idea — jeżeli dowolny rysunek będzie zapisany w tym obszarze pamięci, to można go bez problemu przenieść na jakikolwiek model Commodore. Dotyczy to oczywiście nie tylko rysunków własnych wykonanych w BASIC lecz także rysunków wykonanych za pomocą programów takich jak HI EDDI PLUS (C-64) czy GIGA CAD (C-64). Generalnie rzecz biorąc, każdy rysunek zapisany w tym obszarze pamięci powinien dać się przenieść na dowolny typ Commodore.
Jak sprawdzić, czy rysunek zapisany ana dyskietce tworzony był w tym obszarze pamięci czy nie? Bardzo prosto. Do odczytania adresu posłuż się programem ADRES. Po jego uruchomieniu wpisz dokładnie nazwę rysunku zapisanego na dysku. Jeżeli w wyniku otrzymasz na ekranie komunikat ADRES = 8192 oznacza to, że rysunek taki może być wczytywany i przenoszony. Korzyści płynące z takiej „wymiany” są widoczne od razu. Możemy zaprojektować np. planszę tytułową do naszej gry dla C-64 czy programu użytkowego korzystając z lepszej wersji BASIC powiedzmy Commodore PLUS/4, przenieść na C-128 rysunek, który wykonywany był gdy posiadałeś C-64 czy C-16 itp. Dla każdego coś się znajdzie...
ZAPIS RYSUNKÓW
Gdy nasz rysunek zostanie już wykonany i chcemy go zapisać na taśmie czy dyskietce należy skorzystać z pomocy instrukcji MONITOR (C-16/116/ PLUS4/128) lub odpowiednio zrekonfigurować pamięć i zapisać jej wydzielony obszar na dyskietce (C-64). W pierwszym wypadku zapisujemy obraz za pomocą:
S”RYS.”, 01 2000 4000
(zapis na kasecie)
lub
S”RYS”, 08 2000 4000
(zapis na dyskietce)
Dla C-64 zapis obrazu jest możliwy po wykonaniu (w trybie ekranowym). POKE43, 0: POKE44, 32: POKE45.1: POKE46.64: SAVE „RYS.”,1,1
Jeżeli rysunek ma być zapisany na dyskietce ostatnią instrukcję należy zmodyfikować:
...: SAVE „RYS.”,8,1
UWAGA. W wypadku komputerów C-128D może się zdarzyć, że przenoszenie (wczytywanie rysunków z kasety spowoduje pewne problemy ze względu na specyficzną konstrukcję tego modelu. Uwaga ta, zgodnie z podręcznikiem COMMODORE 128 PROGRAMMER’S REFERENCE GUIDE może także dotyczyć modelu C-128.
WCZYTYWANIE RYSUNKU
Jeżeli rysunek będzie wczytywany ze stacji dysków, to jednocześnie możemy obserwować na ekranie jego wykreślanie. Podczas wczytywania z kasety ekran jest wyłączany, tak więc efekt będzie widoczny dopiero po zakończeniu wczytywania.
Klaudiusz Dybowski