Bajtek 1/1988
[Reduks] Bajtek 1/1988

Kolejny sukces wydawniczy już za nami, w sam raz na początek nowego roku - AD2024. Nic nie zapowiadało, żeby numer 1/1988 był jakimś wybitnie ciężkim numerem do zreduksowania, kusił obszerny wpis zajmujący parę kolumn na końcu numeru, tajemniczny ...

Zobacz stronę związaną z tym artykułem w Reduksach Try2emu
Spis treści:
Listingi dołączone do numeru w ReadyRun

TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW

Roman Poznański

Pociąg

Cześć Maluchy!
Stoi na stacji lokomotywa... a za nią wagony towarowe, które trzeba załadować czekającymi w magazynach skrzyniami. Maszynista, Kubuś Literka siedzi w parowozie i czeka, aż wszystkie wagony zostaną zapełnione..

Pociąg składa się zawsze z dwóch wagonów ale mogą one być bardzo różne — długie i krótkie, wysokie i niskie. Za każdym razem trzeba więc dokładnie policzyć ile pakunków pomieszczą. Skrzynie zgromadzone są w pięciu magazynach. W pierwszym jest tylko jedna, w drugim i trzecim po dwie, w czwartym pięć a w szóstym aż dziesięć skrzyń. Jest jednak pewna trudność. Załadowując pociąg musimy opróżniać całe magazyny. Na przykład z magazynu piątego trzeba wziąć 10 skrzynek i ani jednej mnie|. Oczywiście możemy też — jeśli tak nam będzie pasowało — nie brać nic z tego magazynu.

Jeżeli obliczymy, że w jednym wagoniku zmieszczą się cztery skrzynki a w drugim trzy, to będziemy się starali tak wybrać ma- gazyny, aby w sumie było w nich siedem skrzyń. W tym przypadku będą to magazyny drugi lub trzeci (2 skrzynki) oraz czwarty (5 skrzyń).

Gdy prawidłowo wybierzemy magazyny, to znaczy liczba skrzyń znajdujących się w nich będzie dokładnie równa liczbie miejsc na wagonach, wówczas pociąg z ładunkiem odjedzie, a na peronie pojawi się następny skład. Jeśli jednak skrzynek będzie zbyt dużo, pociąg nie ruszy się z miejsca a my — za karę — dostaniemy inne wagony do załadunku.

Zastanówmy się teraz, czy może się zdarzyć, że nie będziemy mogli załadować pociągu? Największy wagon może pomieścić 9 skrzyń a więc w dwóch takich wagonach należy umieścić 18 pakunków. To największa ich liczba jaka może w naszej zabawie wystąpić. We wszystkich magazynach mamy w sumie 20 skrzynek, a więc możemy być spokojni, ze towaru nie zabraknie. Czy jednak każdą liczbę (nie większą niż 18) będziemy mogli przedstawić jako sumę iczb pakunków w poszczególnych magazynach? Przerwijcie na chwilę czytanie i spróbujcie to sprawdzić. .

No i co?

Znaleźliście może taką liczbę, której nie da sie uzyskać? Jeśli tak, to radzę sprawdzić jeszcze raz bo to z pewnością pomyłka. Liczby skrzyń w magazynach są tak dobrane, że można z nich ułożyć dowolną liczbę od 1 do 20.

Spróbujcie sobie teraz przypomnieć, czy spotkaliście się juz z podobnym problemem. A kto z Was bawił się wagą z szalkami i odważnikami? Pamiętacie jakie odważniki są w komplecie? No właśnie: np. 10 dkg. 20 dkg, 20 dkg, 50 dkg. 1 kg, 2 kg, 2 kg,... itd. Dzięki temu możemy ważyć z dokładnością do najmniejszego odważnika w zestawie.

Widzicie więc, że załadunek pociągu może mieć wiele wspólnego z wagą i... matematyką.

 

***

Program napisany jest na komputerze Amstrad. Pod wydrukiem podane są linie, które trzeba zmienić aby można go było uruchomić na Commodore i Spectrum. Niestety, w przypadku Atari konieczna jest zmiana konstrukcji całego programu, gdyż ten komputer nie posiada możliwości korzystania z tablic tekstowych.

 

Roman Poznański

Czytaj także w dziale TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW
„Kubuś Literka”
Roman 'Romek' Poznański - Bajtek 1/1986

Cześć Maluchy Proponuję Wam zabawę w pisanie gry komputerowej. Zaczniemy od najważniejszej rzeczy, czyli zaprogramowanie bohatera Kubusia Literki. Potem nauczymy go tańczyć.

„Pociąg”
Roman Poznański - Bajtek 1/1988

Cześć Maluchy! Stoi na stacji lokomotywa... a za nią wagony towarowe, które trzeba załadować czekającymi w magazynach skrzyniami. Maszynista, Kubuś Literka siedzi w parowozie i czeka, aż wszystkie wagony zostaną zapełnione..

„Skarb Kubusia”
Roman Poznański - Bajtek 7/1986

Cześć Maluchy! Nasz stary przyjaciel Kubuś Literka wybrał się tym razem na poszukiwanie skarbów. Stoi przed nim bardzo trudne zadanie. Skarb został ukryty w jednej z komnat zamku a jest ich dokładnie sto. Żeby było jeszcze trudniej Kubuś nie może wziąć skarbu nim nie zbierze trzech fantów ukrytych w innych komnatach. Trzymaj się Kubusiu!

„Choinka”
Marek - Bajtek 4/1985

Wiemy już, z poprzedniego numeru BAJTKA, na jakiej zasadzie można uzyskać ruch wybranego przez nas znaku na ekranie telewizora. Przypomnę, że polega to na tak szybkiej, że niewidocznej dla oka, zmianie miejsca wydruku owego znaku. Jak pamiętacie, miejsce znaku literowego czy graficznego na ekranie opisane jest dwiema współrzędnymi: numer linii i numer kolumny. (Mówimy ciągle o działaniach na znakach - typu liter, przy grafice używającej punktów sprawy będą się miały nieco inaczej, chociaż zasada jest taka sama).

„Na Szachownicy”
Roman Poznański - Bajtek 1/1989

Cześć Maluchy! Nasza szachownica ma nieco nietypowy kształt. Składa się z jedenastu pól ustawionych w jednym rzędzie. Rozpoczynając od jednego końca kładziemy na kolejnych polach pięć pionów w kolorze białym. Od drugiego końca kładziemy natomiast pięć pionów czarnych (rysunek 1). Pośrodku pozostaje jedno pole wolne. Zadaniem grającego jest umieszczenie białych pionów na miejscach czarnych i odwrotnie. Piony białe poruszają się wyłącznie w prawo, piony czarne — w lewo. Każdy z pionów można przesunąć na sąsiednie wolne pole, lub też — jeśli znajduje się na nim pion innego koloru — na wolne pole znajdujące się bezpośrednio za tym pionem. W jakiej kolejności należy przesuwać piony i ile trzeba wykonać ruchów?