Bajtek 7/1986

100 TYSIĘCY

Piszę te słowa w momencie gdy kończy się X Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Wśród wielu spraw podnoszonych w czasie obrad ważkie miejsce zajęły również problemy i konsekwencje rewolucji informatycznej. Mówiono o nich podczas obrad plenarnych, zajmowano się nimi w zespołach problemowych, mocno zaznaczono w przyjętych przez X Zjazd dokumentach.

Ostatni dzwonek

Rozmowa z WŁODZIMIERZEM NATORFEM, nauczycielem fizyki w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie, członkiem zespołu doradczego przy Ministrze Oświaty i Wychowania do spraw Edukacji.

Mikroprocesor

Pojawił się w laboratoriach przez przypadek. Japońska firma E.T.I. produkująca drogie kalkulatory biurowe zamówiła w firmie Intel nowy rodzaj układu elektronicznego do swoich wyrobów. Marcin „Ted" Hoff z Intela realizując ten projekt, postanowił uzupełnić funkcje układu o pewne możliwości programowania. Tak powstał w 1971 r. Intel 4004 – mikroprocesor 4–bi–towy.

 

 

ZX Spectrum — prezentacja

W każdym mikrokomputerze możemy wyodrębnić kilka bloków funkcjonalnych, które połączone w odpowiedni sposób tworzą tzw. system czyli to. z czym ma do czynienia użytkownik. Zwykle podstawowe bloki funkcjonalne zamknięte sa we wspólnej obudowie wraz z klawiaturą. Jeśli zajrzymy do środka, zobaczymy kilkanaście lub kilkadziesiąt układów scalonych różnej wiel-kości. zmontowanych na wspólnej płytce o skomplikowanym obwodzie drukowanym, umieszczonym na obu jej stronach, oraz niewielką ilość elementów pomocniczych. Większe mikro-komputery posiadają kilka płytek, małe – tylko jedna. Płytka naszego Spectrum zawiera 25 układów scalonych.

New Brain — prezentacja

Wszystkim entuzjastom ZX SPECTRUM chciałbym dziś zaproponować zawarcie bliższej znajomości z jego rówieśnikiem o nieco poważniejszych aspiracjach. NEW BRAIN (Nowy Mózg) – bo tak właśnie nazywa się nasz nowy znajomy został zaprojektowany przez firmę Newbury Labs w roku 1981. Produkcję podjęła firma Grundy Business System i pierwsze egzemplarze pojawiły się na rynku wiosną 1982 roku. Półtora roku później właścicielem projektu stała się holenderska firma Tradecom International, która do dziś zajmuje się produkcją i dystrybucją NEW BRAIN'a.

Trzy tygodnie w raju - czyli przygody Wallego na wyspie ludożerców

Wally, znany już z programów „Pyjamarama" i „Everyones Wally", udał się tym razem w podróż z Ameryki do Europy. Los zrządził, iż statek rozbił się, a wyrzuceni na ląd: Wally, jego żona Wilma i syn Hubert wpadli w łapy okrutnych ludożerców. Wally zdołał wyrwać się z niewoli, ale Herbert i Wilma stanowić maję główny przysmak ludożerców na uczcie, wydawanej na cześć Bożka Deszczu. Wally, w którego postać wciela się grający, ma do wykonania dwa zadania: uwolnić rodzinę i zbudować tratwę, na której wszyscy będę mogli bezpiecznie opuścić niegościnne wyspę.

RESCUE ON FRACTALUS

Jest to gra dla prawdziwych mężczyzn. Wymaga podzielności uwagi a podobno jedynie mężczyźni są w stanie wykonywać kilka czynności na raz!

ROLAND ON THE ROPES

Znalazłeś się w ogromnym i dziwnym grobowcu. Jesteś na samym dnie i usiłujesz znaleźć drogę do wyjścia, które znajduje się w górze. W drodze ku wyjściu spotykasz wiele wrogo usposobionych stworów. Musisz być dzielny i nieustraszony, gdy wspinasz się po linach ku górze... Ale strzeż się! Każde spotkanie z potworami, kroplami kwasu, szczurami, mumiami, szkieletami, duchami i wampirami odbiera ci pewną porcję energii życiowej.

Aktualny zasób twojej energii wskazują strzałki u dołu ekranu, gdzie znajdziesz także inne informacje...

STR ◄ ◄ ◄ ◄ – zasób twoich sił SC – wynik gry L– poziom, na którym znajduje się S – nr labiryntu (do 4) B – ilość pocisków w twoim rewolwerze.

Jesteś nieustraszonym ROLANDEM więc skaczesz ponad szczurami, by nie mogły cię dosięgnąć... Strzelasz do mumii, szkieletów i wampirów i nigdy nie chybiasz celu... Pamiętaj jednak, że strzelanie do duchów powstrzymuje je tylko przez chwilę, ale w zasadzie nie ma przed nimi ucieczki. Możesz najwyżej schować się w zakamarkach labiryntu grobowca.

Siły odzyskujesz zbierając amfory wypełnione eliksirem życia. Amunicja szybko wyczerpuje się warte więc zbierać butle z pociskami do rewolweru porzi1 cone na korytarzach.

Musisz strzec się skorpionów, biegających szybko po ścianach pionowych szybów. Możesz je ominąć odwracając się plecami ku ścianie, na której ich nie ma... Ale uważaj, bo potrafią one przeskoczyć ze ściany na ścianę... W nagrodę za zabicie potwora albo odnalezienie skarbu dostajesz pewną ilość punktów. Za wyjście z grobowca (ekran będzie wtedy radośnie błyskał) przewidziana jest premia.

(tp)

Road Race

Jeśli ktoś jeszcze dzisiaj chce wydać grę samochodową musi wymyśleć coś więcej niż nudne jeżdżenie w kółko. Zrozumiała to firma Activision.

Listy do Bajtka

Supełek na trąbie

Czytaliście o kłopotach Słonia Trąbalskiego? Biedak, spotykały go same przykrości z powodu słabej pamięci. Nie potrafił zapamiętać nawet imion własnych dzieci...

KLUCZ DO ENERGII JUTRA

Są takie idee i projekty naukowe, które w pewnych okresach czasu ogniskują uwagę i wysiłek najwybitniejszych uczonych świata. Do takich wyzwań stojących przed światową nauką należy obecnie kontrolowana synteza termojądrowa, która może zapewnić ludzkości dostatek energii na setki lat.