!!!!!!! ATIC - ATAC czytelnia Try2emu

ATIC - ATAC

Wyobraźcie sobie, że gdzieś za górami i lasami stoi potężne i posępne zamczysko, kryjące najbardziej niewiarygodne tajemnice. Stara legenda powiada, że upstrzone blankami mury kryją w sobie między innymi rozwiązanie zagadki wiecznego życia.

Ci, którzy pragną spróbować szczęścia, przybywają w tę okolicę ze wszystkich stron świata, nikt jednak nic widział, by któryś z tych młodych ludzi powrócił z wyprawy. Gdy tylko kolejny śmiałek przekroczy wrota zamczyska, nieznane siły przenoszą go przed same tajemnicze, wielkie drzwi. Teraz nie ma już odwrotu: kto nie odnajdzie wszystkich części wielkiego klucze, ten musi zginąć. Nim jednak rozpocznie poszukiwania, duch zamku pozwoli mu wybrać jedną z trzech ról: rycerza, czarownika lub chłopa, dając w ten sposób zadziwiającą możliwość przechodzenia przez ściany z półkami bibliotecznymi, z baryłkami wina lub ze starymi wahadiowjmi zegarami. Najdziwniejsze jest to, że przechodząc zegar lub beczkę trafiasz nieraz w odległy punkt zamku, choć wydaje ci się, że uczyniłeś jeden krok. Przechodząc przez konkretny obiekt, trafiasz jednak zawsze w to samo miejsce.

Niestety, raz dokonawszy wyboru roli możesz przechodzić tylko przez jeden rodzaj obiektów — i choćbyś żałował polem swej decyzji, nie możesz już jej zmienić.

Legenda głosi, że zamczysko ma cztery piętra komnat, a pod nimi rozległe posępne piwnice, w których natrafić można na białe kości poprzedników lub straszydła, gotowe skorzystać z każdej chwili nieuwagi, by wyssać trochę twej energii życiowej.

Aby znaleźć wszystkie części wielkiego klucza musisz przeszukać wszystkie komnaty i przejścia zamczyska, co nie jest łatwe, gdyż drzwi do wielu z nich są pozamykane. Musisz więc najpierw odnaleźć zwykłe klucze, które dawni mieszkańcy uchodząc z zamku pogubili w różnych miejscach. Klucze te ozdobione są różnokolorowymi uchwytami i jak głosi legenda, klucz o danym kolorze otwiera stare drzwi w tym samym kolorze, nawet jeśli są one zabite deskami, pokryte pajęczynami i zamek w nich od lat jest zardzewiały. Jedynym wyjątkiem są drzwi białe, które na ogół są otwarte, często jednak w tajemniczy i kapryśny sposób same się zatrzaskują i nie można ich wówczas otworzvć. Trzeba po prostu odczekać ąż otworzą się ponownie. Żaden pojedyńczy klucz nie otworzy WIELKICH TAJEMNICZYCH WRÓT, jedynych, przez które można opuścić zamczysko unosząc ze sobą jego skarby i wielką tajemnicę.

Czekające cię zadanie nie jest łatwe także dlatego, że komnaty i przejścia zamczyska od dawien dawna zamieszkują różne, rzadko juz w naszych czasach spotykane potwory: demony, drakule, frankensteiny i ich kumple. Natrafiwszy na takiego przyjemniaczka zawsze masz dwie możliwości: uciec lub zabić go (jeśli masz przy sobie broń), co jednak nio zawsze jest możliwe, gdyż musisz pamiętać, że jesteś w stanie udźwignąć i nosić ze sobą jedynie trzy przedmioty. Jeśli więc masz już przy sobie np. trzy klucze, nie możesz nieść broni. Często trzeba wybierać, a wybór nie jest łatwy.

Poszukując trzech części wielkiego klucza nie możesz marnować czasu, gdyż zginiesz z głodu, zanim cokolwiek znajdziesz. Na szczęście przemierzając kolejne pomieszczenia masz szanse zna leźć w nich różne smaczne potrawy, których spożycie natychmiast doda ci nowych sił. Musisz korzystać z tych zasobów bardzo racjonalnie, gdyż pełne rozwiązanie twego zadania wymagać może od ciebie utrzymania się przy życiu przez długi czas, a potraw w zamku nie przybywa.

Może to właśnie ty odkryjesz kiedyś najgłębszy sens niezrozumiałego dzis porzekadła, od pokoleń powtarzanego przez najstarszych okolicznych mieszkańców: „Symbol shift, by brać i break space, by zatrzymać się i zastanowić". Nikt nie potrafi dziś pojąć tych słów, odkąd zaginął stary pergamin z planem zamku i jego tajemniczymi przejściami.

A czy ty chciałbyś poznać jego treść? Już na nasiępnej stronie mamy dla ciebie tę niespodziankę. Czy pomoże ona ci odnaleźć tajemnicę? Napisz do nas, co osiągnąłeś!

***

ATIC-ATAC był na rynku gier komputerowych przebojem 1983 r. Wersja na Spectrum, rozprowadzana przez firmę ULTIMATE PLAY THE GAME liczy ok. 30 kB i jest bardzo rozpowszechniona w naszym kraju. Gra jest szybka, ma bogatą grafikę, urozmaiconą konstrukcję i szybko urzeka każdego, kto może spędzić kilka godzin sam na sam z komputerem.

Władysław Majewski