[Reduks] Bajtek 0.3 7/1986

[Reduks] Bajtek 0.3 7/1986
Skomentuj Ściągnij plik Słowa kluczowe

Wreszcie postanowiłem zakończyć pracę nad nowym reduksem Bajtka 7/1986, numerem, którego udało mi się przetrzymać przed publikacją ładnych parę miesięcy, a wszystko to przez mapę do "Trzech tygodni w raju", która sprawiała sporo problemów, a przez pracę nad nią z "doskoku" jest potwornie niespójna graficznie. Dodatkowo gdzieś pod drodze padł plik źródłowy na warstwach, co było dodatkowym pretekstem aby wrzucić  ją tak jak obecnie wygląda, kwitując "Jest jak jest, lepiej nie będzie". Cała reszta materiału była gotowa... pod koniec kwietnia i czekała cierpliwie aż strona 16 i 17 w końcu zapełni się jakąkolwiek treścią.

Numer 7 rozpoczyna cykl trzech numerów, które szczerze mówiąc nigdy mnie nie urzekł, oczywiście w numerach znalazło się parę interesujących tematów, jednak tak jak wtedy, tak i teraz uważam, że po wielkim "bum" numeru 1 i 2 "Bajtek" trochę osiadł tekstowo. Dopiero koniec roku z numerem "12" ponownie rozkręcił ten tytuł. W tym numerze polecam zwrócić uwagę na recenzję mikrokomputera "New Brain", który można sobie przybliżyć dzięki jego emulatorowi, pod tą samą nazwą. Jest to też pierwszy numer, w którym znalazło się miejsce na notowania cenowe mikrokomputerów w postaci przejrzystej tabelki, niech się każdy przyzna kto sprawdzał ile lat będzie zbierał kieszonkowe na Spectrum. Ciekawostką tego numeru jest pojawienie się działu MERITUM.

Bajtek 7/1986 - Okładka

1. Zmiany graficzne

Podmieniona została mapa do "Trzech tygodni w raju", ten sam los spotkał także zdjęcia mikrokomputera ZX SPECTRUM (48/+) a także NEW BRAIN. Niestety ta sztuka nie udała się przy zdjęciu MERITUM:( Poczeka na lepsze czasy.

Bajtek 7/1986 - Three Weeks in Paradise mapa oryginał.
Bajtek 7/1986 - "Three Weeks in Paradise" mapa reduks

2. Listingi

 [zx]spectrum+i+drukarka_0.5_bajtek7-1986

Program pozwalający na obsługę drukarki DZM180, niestety praktycznie nie do przetestowania bez sprzętu i interfejsu, którego schemat znalazł się w tym numerze.

 [zx]64_kolumny_bajtek7-1986

Kolejny program "specjalistyczny" i też niestety mało sprawdzalny.

[cpc]_odtwarzanie_skasowanego_bajtek7-1986

Całkiem interesujący użytek pozwalający odtworzyć skasowane omyłkowo pliki w systemie CPC6128.

Z serii "Tylko dla przedszkolaków" prosta, paruset linijkowa gra pozwalająca przeszukiwać labirynt szukając skarbu. Miła i przyjemna rozrywka, aczkolwiek jestem prawie pewien, że błąd w listingu nie pozwoli jej zakończyć.

2a. Jak uruchamiać listingi pod emulatorami

Bajtek 7/1986 - Strona 18. Co jest grane

AMSTRAD
Zachęcam do skorzystania z programu WinApe, który pozwala otwierać pliki tekstowe (FILE -> AutoType], lub prościej wykorzystując obrazy dsk - wkładamy dyskietkę do napędu i komendą CAT sprawdzamy jej zawartość, następnie wpisujemy LOAD"nazwa_pliku i odpalamy komendą RUN

Bajtek 7/1986 - Strona 25 - Giełda komputerowa, ściana płaczu i zgrzytania zębami

 

SPECTRUM
Najprościej sięgnąć po emulator Spectaculator lub ZXSpin, a w wypadku gdybyśmy chcieli pobawić się listingami polecam BASin. Pliki w formacie tzx są obrazami kaset, pliki bas plikami edycyjnymi BasIn'a.

3. Współpraca i podziękowania

Dziękuje Duddiemu ze Speccy.pl za korektę rysunku technicznego (DZM180) oraz za dyskretny wywiad środowiskowy w sprawie praw do tytułu "Bajtek".

Bajtek 7/1986 - Strona 11 - ZX Spectrum w pełnej krasie

Spis treści

GRA O JUTRO

  • Ostatni dzwonek ....................................... 3

HARDWARE

  • Mikroprocesor ........................................... 5

PROGRAMOWAĆ MOŻE KAŻDY

  • LOGO cz. III............................................... 7

KLAN SPECTRUM

  • ZX Spectrum — prezentacja ...................10
  • Własne litery ............................................12
  • 64 kolumny tekstu ....................................12
  • Spectrum i drukarka DZM 180..................13

KLAN AMSTRADA

  • Zabezpieczenia ...................................... 19
  • Ratowanie skasowanych plików ............. 19

KLAN MERITUM

  • Odsłaniamy tajemnice ............................ 20
  • Nowe funkcje klawiatury ......................... 21

KLAN NIETYPOWYCH

  • New Brain — prezentacja........................ 22

CO JEST GRANE

  • Trzy tygodnie w raju ................................ 15
  • POKErzysta ............................................ 15
  • Bajtkowa Lista Przebojów ....................... 18
  • Recenzje gier .......................................... 18

GIEŁDA

  • Gdzie i za ile? ......................................... 25
  • Giełda Bajtka .......................................... 25

SPRZĘŻENIE ZWROTNE

  • Listy do Bajtka ........................................ 28

NIE BÓJ SIĘ MNIE

  • Supełek na trąbie .................................... 29

TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW

  • Skarb Kubusia ....................................... 30

NIE TYLKO KOMPUTERY

  • Synteza termojądrowa ............................ 32

 

Pobierz wersję oryginalną tego reduksu

Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem. Jakoż, że ostatnio można odczuć zauważalne problemy z serwerem pigwa, na którym leżały dokładne skany magazynów, postanowiłem również umieszczać połączone w jeden PDF obrazy stron, jakie tam się znajdowały - z ciut mniejszą jakością niż luźne jpgi, jednak na tyle dobrą aby ocenić na ile udał się ten reduks;)

Pobierz publiczną edycję tego reduksu

Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu, jest ona dostępna zawsze ciut później od wersji dla darczyńców i różni się nieznacznie od wersji niepublicznej - brakiem reklam, ciut lepszą rozdzielczością, czasami mniejszymi lub większymi zmianami w warstwie opisowej lub informacyjnej.Zazwyczaj reduksy publiczne są udostępniane około 2 tygodni później, jeśli więc nie ma jeszcze żadnych plików, a są w wersji dla osób zaangażowanych w projekt wróć tu za jakiś czas.

_