[Reduks] Bajtek 0.3 5-6/86

[Reduks] Bajtek 0.3 5-6/86
Skomentuj Ściągnij plik Słowa kluczowe

Numer 5-6 był specyficznym numerem, gdyby pojawił się dzisiaj prawdopodbnie zostałby okrzyknięty numerem sponsorowanym - pojawienie się działu poświęconego komputerom firmy Amstrad zaowocowało naprawdę sporą ilością tekstu w numerze poświęconej tej platformie - począwszy od dość zabawnego wywiadu z Joe Oki, który wzięty w krzyżowy ogień pytań nt. przejęcia ZX Spectrum przez Amstrada udziela dość wymijających odpowiedzi, a skończywszy na TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW, w którym prosta gra, a jakże, została napisana dla Amstrada.

Na brak programów do wpalcowania nie mogą też narzekać posiadacze ATARI - trzy programy użytkowe - RENUMERATOR, WERYFIKATOR i ANIMACJA powinny ich całkowicie zaspokoić. Fani C64 tym razem muszą się zadowolić krótkim przeglądem PEEK&POKE dla swojego komputera, a "gumiakowcy" dostali listing programu do obliczeń miejsc zerowych funkcji, niestety skopanego przynajmniej w jednym miejscu - mi też nie udało mi się go odpalić (stąd status [error] w plikach).

Błędy, których nie udało mi się wyłapać w listingach i jakość materiałów graficznych przynajmniej na razie, nie pozwala mi dać obecnej publikacji większego statusu niż 0.3 (materiał skorygowany po OCR, materiał fotograficzny - dobry, liczne błędy w listinach).

Zdecydowanie niebieski i purpura, niż purpura i niebieski.

1. Zmiany graficzne

Z najważniejszych zmian graficznych - podkolorowałem mapę p. Zygmunta Zaradkiewicza, plus parę korekt wynikających ze rozłożenia dwóch stron w całość. Na stronie 15 screenshoty w artykule Mundial 1986, pochodzą z włoskiego magazynu LOAD&RUN nr 23. Zmieniłem także materiał fotograficzny do artykułu o CPC464, niestety strona z głównym zdjęciem CPC wyleciała mi z komputera (reinstalacja), więc proszę autora fotografii o kontakt w sprawie praw i podpisu do jego foto.

Bajtek 5-6-1986 Gra Fairlight Mapa Oryginalna
Bajtek 5-6-1986 Gra Fairlight Mapa Reduks

Pozostałe materiały jak zwykle - strach się bać, dobrze, że przynajmniej drukarze tym razem mniej pili, więc i nie trzeba tak często robić zeza jak w materiałach wcześniejszych.

Miałem, co prawda chrapkę na zrobienie pełnej podmiany okładki ale... mysz, która mogłaby posłużyć do montażu kosztuje 10$ (innej nie znalazłem), a to przerasta moja wysuszone konto o... całą kwotę;P.  Chojne wpłaty na konto projektu w wysokości 0,0 niestety nie gwarantują, że zakup kiedykolwiek mógłby się zwrócić;).

Bajtek to także reklamy - dzisiaj większość z nich budzi zdziwienie - w końcu to jeden wielki festiwal nielegalnego kopiowania - wtedy nikt się tym nie przejmował... i dobrze.

2. Listingi

MiniOrgany [Amstrad]
Prosty programik zmieniający Amstrada w organy, robi bardzo pozytywne wrażenie.

Pisać nie pisac [Amstrad]
Zestaw pozwalający uzyskiwać polskie znaki na CPC (tylko małe litery), przez wykorzystanie klawiszy funkcyjnych mało przydatny (imo)

Animacja [Amstrad]
Przykład wykorzystania dwóch obszarów pamięci do tworzenia animacji ruchu, program odpala się, jest zgodny z listingiem, ma jednak jeden feler - nie zmienia obszarów, stąd animacja nie jest płynna. Status 0.2 oznacza, iż program daje się uruchomić, natomiast efekt nie jest zgodny z zamierzonym.

Spadachroniarze [Amstrad]
Prosta gra zamieszczona w kąciku dla początkujących - "Tylko dla przedszkolaków". Łapiemy okrętem spadachroniarzy, proste, szybkie i kiedyś konieczne to wklepania - dzisiaj już tak nie nęci jak kiedyś;)

Animacja [ATARI]
Podobnie jak powyższy listing pozwala tworzyć płynną animację dzięki zmianie obszarów pamięci. Jakoż, że wszystkie programy pochodzą w wypróbowanego źródła [bluki], działa bezbłędnie.

Renumerator programów w BASIC [ATARI]
Program, który pozwalał na przenumerowanie programów w Basic'u, ze względu na strukturę tego języka (skok do linii a nie do procedury) i częsty brak komendy renum w poszczególnych interpretatorach tego języka, zawsze dodanie np. 100 linii na początku programu, gdy program zaczynaliśmy od nr 10 zawsze powodował nieliche problemy.

Weryfikator programów kasetowych [ATARI]
Listing, dzięki którego otrzymywaliśmy programik sprawdzający, czy program zapisany na taśmie poprawnie się wgrywa. Był on na tyle interesujący, iż został także wykorzystany w "TAJEMNICACH ATARI", swoistej Biblii adeptów Basica, autorstwa W. Zientary.

Numeryczna metoda znajdowania pierwiastków [ZX SPECTRUM]
Jedyny program całkowicie nie działający w tym numerze - Andys wykrył jedną poprawkę (tajemnicza linia z instrukcją MEM, która na Spectrusiu nie istniała), jednak nawet jej zamiany na poprawne DEF M nie zmieniła efektu końcowego - program jak się nie odpalał, tak się nie odpala. Być może, komuś się uda doszukać błędów (Andys póki co, znikł i nie dycha) i pozbędziemy się wersji 0.2.

Dzięki ofiarnej pracy Andysa, mamy już gotową i sprawnie działający program - należy pamiętać, iż SIN, COS itp, itd, nie wpisujemy po literze (BASIC ZX), jeno naciskając odpowiedni klawisz z funkcją.

2a. Jak uruchamiać listingi pod emulatorami

AMSTRAD
Zachęcam do skorzystania z programu WinApe, który pozwala otwierać pliki tekstowe (FILE -> AutoType], lub prościej wykorzystując obrazy dsk - wkładamy dyskietkę do napędu i komendą CAT sprawdzamy jej zawartość, następnie wpisujemy LOAD"nazwa_pliku i odpalamy komendą RUN

Podmieniona fotografia Amstrada.

ATARI
Najlepiej uzbroić się w Altirrę i wykorzystać wklejanie tekstu listingu do Basica za pomocą komendy PASTE (CTRL + SHIFT + V). Pracuję nad stworzeniem dyskietki z zawartością z Bajtków, ale tym razem to mi się nie udało.

3. Współpraca i podziękowania

Gorąco dziękuję Ralfowi z forum WOS, który wskazał skąd pochodzą screenshoty karykatur w MUNDIAL 1986, bez jego pomocy mógłbym tego szukać wieki:)

Programy dla ATARI udostępnił Bluki z AtariOnLine, chwała mu za to:) I pewnie jeszcze nie raz go będe męczył w sprawie atarowskich listingów:).

 

Wersje pliku

Jak przy wcześniejszym numerze, tak i ten przygotowałem w dwóch wersjach – dla ludzi z szerokopasmowym łaczem i mocniejszym komputerem – wersja pierwsza z pełną grafiką (300 dpi), plik ważący 67 mb/

Bajtek 5-6/1986 - Okładka

Spis treści

GRA O JUTRO

  • Optymista

SWEGO NIE ZNACIE

  • Meritum w ELZABIE
  • LOGO — Słownik minimum cz. II

NIE BÓJ SIĘ MNIE

  • Pokaż język.

KLAN AMSTRAD — SCHNEIDER

  • Arnold
  • CPC646
  • Mini ORGANY:
  • PISAĆ zamiast PISAC 
  • Animacja 

MUNDIAL'86

CO JEST GRANE

  • Fairlight
  • Lista przebojów
  • Fighter Pilot
  • Caomic Wartoad
  • Ceasar the cat

KLAN ATARI

  • Animacja 
  • Renumeracja programów 
  • Weryfikacja programów na kasecie

KLAN SPECTRUM

  • Numeryczna metoda znajdowania pierwiastków 

CLAN COMMODORE

  • READY czy GOTOWY
  • PEEK i POKE w C-64

WSZYSTKO DLA WSZYSTKICH
WARTO PRZECZYTAĆ
SWEGO NIE ZNACIE

  • „Junior" i „Mazowia"

TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW

  • Spadochroniarze 

SAMI O SOBIE

  • Maniak

SPRZĘŻENIE ZWROTNE
NIE TYLKO KOMPUTERY

  • Następcy czyli o robotach

 

Pobierz wersję oryginalną tego reduksu

Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem. Jakoż, że ostatnio można odczuć zauważalne problemy z serwerem pigwa, na którym leżały dokładne skany magazynów, postanowiłem również umieszczać połączone w jeden PDF obrazy stron, jakie tam się znajdowały - z ciut mniejszą jakością niż luźne jpgi, jednak na tyle dobrą aby ocenić na ile udał się ten reduks;)

Pobierz publiczną edycję tego reduksu

Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu, jest ona dostępna zawsze ciut później od wersji dla darczyńców i różni się nieznacznie od wersji niepublicznej - brakiem reklam, ciut lepszą rozdzielczością, czasami mniejszymi lub większymi zmianami w warstwie opisowej lub informacyjnej.Zazwyczaj reduksy publiczne są udostępniane około 2 tygodni później, jeśli więc nie ma jeszcze żadnych plików, a są w wersji dla osób zaangażowanych w projekt wróć tu za jakiś czas.

_