No i mamy kolejny numer Bajtka w trochę ciut lepszym wydaniu niż pliki djvu i trochę bardziej uporządkowanym niż standardowe skany w cbz lub pdf. Jak zwykle proces publikowania tego numeru trwał w nieskończoność, ale to już norma. Chyba Was do tego udało mi się przyzwyczaić.
Okładka została zapożyczona z amerykańskiego BYTE (zresztą z tego samego numeru, z którego pochodziła okładka numeru 10/1987). Numer został poświęcony DTP, które w tamtych czasach zaczynało coraz mocniej wchodzić na rynek wydawnictw, a ostatnie zecernie kończyły swoją działalność (no może oprócz drukarni PKP, które dzielnie korzystały ze sprawdzonych rozwiązań prawie do połowy lat 90.). W numerze pojawiły się dwie kolumny złożone w programach "DTP" na Atari XL/XE (Typesetter, Page Designer) i na Commodore C64 w Newsroomie. Nie reduksowałem tych stron - są to zwykłe skany gozdka. Warto też wspomnieć o wywiadzie z Jackiem Sobczykiem z "Cyfronetu", który próbował bronić swoimi produktami rynku składu przed najazdem plebsu z Venturą i innymi tanimi wynalazkami;)
To prawda, że Poltype był świetnym środowiskiem pracy, niestety było to rozwiązanie bardzo wymagające w stosunku do operatora i na dłuższą metę musiał przegrać z prostymi rozwiązaniami Rank Xeroxa, czy Quarkiem na Macinthosh'u.
Był to również pierwszy numer, w którym wstępniak nie został napisany przez Waldemara Siwińskiego, jego miejsce zajął Grzegorz Onichmowski zapowiadając nowe pomysły, które miały zmienić Bajtka.
Zabawne, patrząc z perspektywy lat, pojawienie się Onichmowskiego w Bajtku zmienia przede wszystkim podejście do kwestii piractwa komputerowego, za miesiąc ukaże się numer 6, którym "cover story" to dość rozbudowany kontent tłumaczący niepokornemy bywalcowi giełd komputerowych czemu piractwo jest be. Ale o tym, będzie szerzej mowa przy reduksie numeru szóstego.
To także pierwszy numer, który pozbawiony jest spisu treści... Zamiast tego, czytelnik mógł się dowiedzieć, czego może spodziewać się po zawartości... kolejnego numeru Bajtka. Dziwny to był pomysł, ale ok... i tak nikt nie zwracał uwagi na spis treści;)
Na co warto zwrócić uwagę w tym numerze? Z mojej perspektywy świetny tekst Markiewicza o Murdochu (Nie tylko Komputery "Rewolucha przy Fleet Street) i sprawozdanie z targów CeBit w Hanoverze Onichimowskiego ratuje numer przed ostrą nudą;) Ale to tylko moje zdanie...
Na rozkładówce zagościł "misiek". Główny bohater "Starquake" Blob ubrany był w specyficzny kombinezon z małymi uszkami - na pierwszy rzut oka sterowało się niedźwiadkiem, który od czasu do czasu mógł sobie przypiąć do tyłka poduszkę i pierdząc mógł się unosić w powietrzu. Atakowała go tak zajadła chmara różnych stworów, że człowiek dość szybko traciłl cierpliwość do tego tytułu. Co nie zmienia faktu, że grywało się w "Starquake" pasjami — zwłaszcza jeśli posiadało się ATARI — to był jeden z fajniejszych tytułów dostępnych na Atarkę.
Co ciekawe w opisie zawarto również listę teleporterów pozwalających poruszać się w czeluściach obcej planety z punktu do punktu. Lista teleporterów dla Atari posiadała błąd w kolejności, jakaś dobra dusza naniosła poprawki na skan gozdka - stąd w reduksie teleportery zostały opisane w poprawny sposób.
W co jest grane pojawiła się recenzja Turbo Esprit i Spliting Images - oba tytuły miały naprawdę spory poziom miodności. Zwłaszcza układanie kolejnych celebrytów z lat osiemdziesiątych dalej po latach daje kupę radochy.
Dla fanów śledzenie zapożyczeń... jeszcze jedna grafika z BYTE.
Pobierz wersję źródłową
Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem
Pliki publiczne
Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu. Nie wymaga ona żadnych dodatkowych działań.
Lista plików z ograniczonym dostępem
Aby otrzymać dostęp do poniższych zasobów musisz wspierać projekt - albo poprzez dotację, albo poprzez pomoc przy pracy nad magazynem albo w inny, namacalny sposób. Jest to jeden ze nielicznych sposobów w jaki mogę zrewanżować się osobom, które lokują swój czas i siły, a często wspierają finansowow idee Reduksów. Jeśli zgubiłeś swój kod dostępu, daj mi znać. O tym, jak zdobyć kod możesz przeczytać tutaj...
-
Ten plik wymaga podania kodu dostępu
Starquake Mapa Bajtek 5 1988 t2e.pl.pdf
sobota, 5 października 2024
10.34Mb -
Ten plik wymaga podania kodu dostępu
Bajtek Reduks 5 1988 t2e.pl.pdf
sobota, 5 października 2024
27.41Mb