Po ostrym poślizgu udostępniam ostatni z obiecanych numerów Bajtka (2/86) - numeru, na którym chcę zakończyć pierwszy z cyklów reduksów. Czemu? Po pierwsze dostępny format i dobrej jakości skany, w zasadzie czynią z reduksów rzecz niepotrzebną, oczywiście przydałyby się teksty, jednak sama konwersja ich, nawet do HTML'a, nie musi się wiązać z przełamaniem od nowa całego numeru. Być może do Bajtków jeszcze powrócę, natomiast nie nastąpi to w maratońskim, tygodniowym tempie.
Numer drugi "Bajtka" jest dla mnie numerem specjalnym ze względu na zawartość - po pierwsze był to pierwszy numer z notowaniem listy przebojów, po drugie zawierał program, który zawsze miło wspominam - "W poszukiwaniu bliźniaka Ziemi". Warto też przypomnieć sobie artykuł "Inglish", który wprowadzał czytelników w podstawy uproszczonego angielskiego - prawdziwego koszmaru, przez który nigdy nie udało mi się polubić przygodówek - większość gry tak naprawdę zawsze składała się z setek prób przekonania komputera, że jednak "wie jak to zrobić".
Zmiany graficzne w tym numerze
Numer bazuje całkowicie na materiałach, które ukazały się orginalnym wydaniu oprócz mapy do Hobbita i screenshotów z gier w Liście Przebojów - niestety, żadna ze znanych mi wersji ani C64, ani Spectrum, a nawet Amstrad, nie pasuję do zamieszczonych obrazków. Istnieje, szansa, że efekt uzyskany w orginale to szalona mieszanka fotografii ekranu, stopnia powiększania i radosnej masakry jaką dopuścił się drukarz. Wymieniłem też zdjęcia ilustrujące artykuł nt. Atari. Okładka i tył zostały lekko podrasowane.

Jeżeli miałbym ciągnąć na sentymentalną nutę, zamieszczone programy w tym numerze, naprawdę kiedyś sprawiły mi dużo radości, zwłaszcza w "Poszukiwaniu bliźniaka Ziemi", tym milej je sobie odświeżyłem. bo przecież to prawdziwy hit - przynajmniej dla mnie - przedruk listingu autorstwa H. Carlsona pt. "The world finder: Searching for the Earth's twin" z "Creative Computing" (11/1985) - program, zabawka, który wykorzystując uproszczone wzory astronomiczne generuje nam układy planetarne szacując przy okazji czy istnieje szansa aby pojawiło się w takim układzie życie.

Spis treści numeru 2/86
GRA O JUTRO
- Czy maszyna może myśleć
SWEGO NIE ZNACIE
- Słowa spod igły
INFORMATYKA W SZKOLE
- Szkoda czasu
- Co to jest efekt magnetronowy?
PROGRAMOWAĆ MOŻE KAŻDY
- Kopciuszek
SPOSOBY I SPOSOBIKI
- Ruchomy krajobraz
- Zegar Commodore
DOGADAĆ SIĘ
- Inglish
CO JEST GRANE
- Hobbit
Bajtkowa Lista Przebojów
- Jumping Jack
- Tapper
- Fist
RADŹ SOBIE SAM
- Jak naprawić komputer?
CO WARTO PRZYWIEŹĆ
- Atari
GORĄCZKA KRZEMOWEJ DOLINY
- Narodziny mikroprocesora
SPRZĘŻENIE ZWROTNE
- Pisali o "Bajtku"
- Drogi Bajtku!
NIE BÓJ SIĘ MNIE
- Cześć!
SAMI O SOBIE
- Atari w Krakowie
- Ankieta
TYLKO DLA PRZEDSZKOLAKÓW
- Liczydełko
NIE TYLKO KOMPUTERY
- Horyzonty Kosmosu
- W poszukiwaniu bliźniaka Ziemi
Pobierz wersję oryginalną tego reduksu
Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem. Jakoż, że ostatnio można odczuć zauważalne problemy z serwerem pigwa, na którym leżały dokładne skany magazynów, postanowiłem również umieszczać połączone w jeden PDF obrazy stron, jakie tam się znajdowały - z ciut mniejszą jakością niż luźne jpgi, jednak na tyle dobrą aby ocenić na ile udał się ten reduks;)
Pobierz publiczną edycję tego reduksu
Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu, jeśli nie ma jeszcze poniżej żadnych plików, wróć tu za jakiś czas.