Biorąc pod uwagę bardzo koślawy terminarz reduksów i częstą niechęć do pracy jaką człowiek chyba uzyskał po okresie Covidowym, a co bardziej prawdopodobne po prostu... to już ten wiek, gdzie się mniej chce;) postanowiłem nieznacznie zmodyfikować tryb publikacji reduksów - od tej pory pojawiać się one będą w bliżej nieokreślonej kolejności (jednak będę starał się trzymać roczników).
Na pierwszy rzut idzie 7/1987, który uznałem, za znacznie szybszy i milszy do składu niż 6 z tego samego roku - przede wszystkim ze względu na ilość materiału graficznego w zasadzie dostępnego od ręki - w tym wypadku wystarczy tylko poszperać po numerach Byte;).
Obecnie kończę pracę nad tekstami, jeśli tylko nic się po drodze nie wydarzy mam nadzieję, że opublikuję go w prezencie Mikołajowym;)
Cóż Mikołajki już były, ale czy Nowy Wspaniały AD2022 nie jest doskonałym powodem aby opublikować kolejny numer Bajtka? Oto i 7/1987 z paroma zmianami i uproszczeniami, jednak nie odbiegającymi na tyle aby rwać włosy z głowy.
Szanowna redakcja "Bajtka" sięgnęła po raz drugi do zasobów prasy amerykańskiej i wygrzebała jedną z grafik Mela Furukawy narysowanego na potrzeby amerykańskiego magazynu komputerowego "Byte" z Maja 1985 roku - nie jest to zresztą jedyne zapożyczenie graficzne z tego tytułu i często będzie on cytowany jako źródło materiału fotograficznego.
... również grafika ilustrująca składnie Turbo Pascala jest z jednej z reklam z tego magazynu.
Przy okazji kolorki belek są już ok;) Po prostu zabrałem się od zrobienia fotek nim skończyłem numer;P
Dzięki numerowi 7 dowiedzieliśmy się o eksperymencie ATARI w świecie Personal Computer - właśnie powoli z mozołem rozpoczynało się dzieciństwo klonów IBM'a, które za parę lat zawojują rynek komputerów popularnych. ATARI PC1 był PeCetem ze znaczkiem Fuji na obudowie, 8 Mhzowym zegarkiem w układzie Intel 8088-2 i 512 kb pamięci. Warto wiedzieć, że ATARI sukcesywnie rozwijało linię PC kończąc jej rozwój na ATARI PC5 - była to dla mnie spora ciekawostka, całkowicie nie kojarząc firmy Jacka Tramiela z rynkiem maszyn zgodnych z IBM'em. Nomen omen, w sieci, zwłaszcza o PC1 jest bardzo mało informacji, nie trafiłem również na ślad jakichkolwiek reklam tego sprzętu (na pewno gdzieś są, tylko gdzie?;)). A fotografia PC1 to... kadr z filmu zamieszczonego na YouTube.
W sekcji ATARI znalazło się miejsce na dwa listingi i spory artykuł o formatach zapisu plików graficznych. Jeśli program Andrzeja Błazika był "ready and run", tak dość ciekawy "Zmieniacz napisów" opublikowany przez p. Zientarę nie był pozbawiony błędów, które całkowicie niepozwalały na sprawdzenie efektów jego działania. Minimalna korekta po latach przywraca mu pełną funkcjonalność - pamiętam, że byłem żywotnie zainteresowany jego działaniem w tamtym czasie błędu wtedy nie znalazłem;)
W dziale ZX Spectrum z tego numeru warto wspomnieć o bardzo fajnym programie do edycji znaków pozwalający w łatwy sposób tworzyć własne kroje liter lub też projektować własne symbole UDG, Z punktu widzenia "po latach" najgorsza jest edycja znaku odbywała się ona przez podanie numeru rzędu i wklepania 8 cyferek lub spacji, tam gdzie pojawiała się wartość inna niż 0 lub spacja program znaczył punkt. Fajne na początku, ale mając już gotowy zamysł trzeba było bardzo uważać aby sobie nic nie zepsuć.
W sekcji Commodore poteżna dawka informacji o Warsaw Basic, ponoć doskonałe rozszerzenie możliwości skromnego Basica C64, dodatkowo przeróbka pamięci w C116 (jak widać reakcja naprawdę "zlękła się" posiadaczy C264 i starała się cokolwiek publikować o tych dziwnych eksperymentach CBM).
Powoli zbliżamy się do działu, który rozgrzewał serca i umysły nastolatków w numerze ukazała się mapka do gry DAN DARE, która w tamtym czasie jakoś nie była w stanie rozgrzać mego serca (być może dlatego, że przede wszystkim siedziałem na ATARI XE;)), w krótkich opisach zagościł TAU CETI i... chyba najbardziej rozpoznawalny przykład (nie)rzetelności autorów tekstu do tego działu CRITICALL MASS, w którym w miarę prościutką zręcznościówkę studia DURELL ubrano w fabułę DIUNY - może pojawiający się w grze czerw stał się prowodyrem tego ubarwienia historii? Trudno powiedzieć... gra jest naprawdę trudna i chyba jako jedna z pierwszych, w których utrata pojazdu nie kończyła się natychmiastową śmiercią - trzeba było "na piechotę" dobiec do bazy po nowy pojazd.
W sumie cieszyła również lista hitów - jak wspominałem, na tamte czasy miałem do czynienia z Atarką i... większość tytułów była dostępna na ATARI XE, co nie było znowóż takim standardem;)
Wracając do tematu mapki, którą narysował M. Stawicki - była to całkiem zacna praca, a parę kolejnych mapek jego autorstwa przeszły do historii tej gazety jako najbardziej udane projekty graficzne. W jej wypadku grafika została jedynie lekko podkolorowana, nic nie zostało również poprawione i zmienione na siłę.
Dział publicystyki to spory esej znanego z Fantastyki Macieja Parowskiego, tutaj pierwsza spora zmiana graficzna - grafika była w dość opłakanym stanie i zamiast jej pojawił się "zapychacz" wielka szkoda. Niestety grafika nie była z Byte'a.
Na koniec wspomnę o największym uproszczeniu graficznym w tym reduksie do okładkowego artykułu Wojciecha Łuczaka poświęconemu telekomunkacji sateliarnej w żaden sposób nie byłem w stanie dopasować grafiki - niby nic, w końcu to prawopodobnie jakiś satelita (zapewne jeden z tych, który w ostatnich latach zakończył żywot) i spodziewałem się, że raz, dwa znajdę jeśli nie to zdjęcie to przynajmniej samą skrzynkę z solarami - niestety, nic takiego nie miało miejsca - stąd dość odważna inna grafika, która być może nawet nie jest zbytnio "wstrzelona" w okres historyczny, może ktoś będzie miał szersze horyzonty w tej dziedzinie ode mnie i wskaże coś, co będzie lepiej pasować do numeru?
Lista plików z ograniczonym dostępem
Aby otrzymać dostęp do poniższych zasobów musisz wspierać projekt - albo poprzez dotację, albo poprzez pomoc przy pracy nad magazynem albo w inny, namacalny sposób. Jest to jeden ze nielicznych sposobów w jaki mogę zrewanżować się osobom, które lokują swój czas i siły, a często wspierają finansowow idee Reduksów. Jeśli zgubiłeś swój kod dostępu, daj mi znać. O tym, jak zdobyć kod możesz przeczytać tutaj...
-
Ten plik wymaga podania kodu dostępu (31849)
Bajtek Reduks 7/1987 (300 Dpi)
niedziela, 2 stycznia 2022
20.91Mb -
Ten plik wymaga podania kodu dostępu (31846)
Bajtek 7 1987 dan Dare Mapa t2e.pl.pdf
niedziela, 2 stycznia 2022
3.29Mb
Pobierz wersję źródłową
Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem
Pliki publiczne
Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu. Nie wymaga ona żadnych dodatkowych działań.