Reduksy T2E.pl -Try2emu -  pobierz elektroniczną wersję magazynu z przeszłości.

Bajtek 2/1987

Bajtek 2/1987
Skomentuj Ściągnij plik Słowa kluczowe

 No i w końcu jest  - kolejny zreduksowany numer Batjka z roku Anno Domini 1987, w środku bez większych niespodzianek, no może oprócz sporego odbica się działu ATARI - począwszy od kobyły W. Zientary "Symulator 6502", pozwalający na śledzenie wykonywanego kodu, aż do krótkiej recenzji Star Raider II lub jak to woli The Last Starfigter na Atari - gry, która koło Rescues of Faractalus, Eidolon czy pierwszej części Star Raider należy do świętych gier na ten mikrokomputer, CPC jak zwykle brylował artykułami, plus listingiem prościutkiej gry węże, a w dziale Commodore można było wklepać listing słownika językowego.

Na domiar złego, jest to pierwszy numer, w którum gremialnie skupiono się nad rozwiązaniem problemu przepisywaniu listingów - i kod w dziale ATARI, i w Commodore został wzbogacony o sumy kontrolne pozwalające na szybkie wyłapywanie błędów (oczywiście w dłuższych programach). Pomysł, pomysłem jednak z wykonaniem było różnie - najbardziej frustrująco przebiegło to w wypadku Słownika dowolnego języka na C64, gdzie mechanizm został dodany na samym końcu i źle wyliczał sumę kontrolną - pewnie nie jeden adept stukania w klawiaturę poddał się po pierwszej weryfikacji przepisanych cyferek.
W dziale Atari problemem okazało się ograniczenie techniczne druku - prawdopodobnie kod umieszczany w składzie był odbijany na płycie z oryginalnych listingów dołączonych do artykułów, niestety czasami kończyło się to źle i tak w Polskich literach źle dobita jedna cyferka (porównywałem z trzema różnymi numerami, wszędzie pojawiał się ten problem),

Czy to pies, czy to bies? Trzeba było trochę pokombinować żeby zgadnąć jaką należało wpisać cyferkę. Dla ułatwienia dodam, iż to nie jest "0", ani nawet "8", Na samym końcu linii jest suma kontrolna tego bloku.

Powyższe problemy stały się głównym problem czasu jaki musiałem poświęcić na ten reduks - non stop pojawiały się błędy, które wymykały się mojej wiedzy nt. danej platformy i dopiero nte podejście pozwoliło wyłapać, co grubsze byki wynikające jak to nie z samego listingu, to z błedów powstałych w procesie OCR. Żeby było jeszcze zabawniej, publikujący kod postanowił w wypadku Atari maksymalnie wykorzystać długość linii we wpisywanych programach - należało użyć magicznego POKE 82 aby można było wpisać całość informacji z danej linii kodu - kto tego nie zrobił słyszał magiczne "bzzzz", jakim Atari informowało o końcu dopuszczalnej długości linii, mając jeszcze parę znaków do wpisania;).
Na rozkładówce umieszczono grę, którą nie wiem czemu skrzętnie pomija się we wszystkich możliwych opracowaniach o grach pozwalających na kształtowanie postaci, na początku przygód naszego więźnia możemu w końcu przydzielić punkty siły, odwagi i inteligencji, prawie jak we współczesnych produkcjach. Co prawda nie zauważyłem aby miało to jakiekolwiek przeniesienie na samą akcję gry:)

Na stronie 23 w artykule "Maszyna do wszystkiego" pojawiła się grafika, którą na pewno rozpozna każdy adept DTP zaczynający swoją przygodę na PC w latach osiemdziesiątych - jest to clipart z programu Rank Xerox Ventura, chyba najlepszego programu do składu z tamtego okresu i co zabawne dzielnie on służył jeszcze w latach 90 do składu książkowego. Oparty na GEM'ie (Winzgrozę jeszcze nikt wtedy poważnie nie traktował a GEM, znany np. z ATARI ST świetnie radził sobie na PC AT), pozwalał na skład całkowicie w środowisku graficznym, dodatkowo specyfika programu doskonale radziła sobie z pojęciami, które w dzisiejszych czasach są skrzętnie omijane nawet przez czołowe programu do składu.

I na deser pozostaje artykuł red. Siwińskiego o termojądrowym obwarzanku, mającym rosjanom pozwolić na zimną fuzję termojądrową - wszyscy byli święcie przekonani, że problem zostanie rozwiązany w ciągu paru lat, a my będziemy się cieszyć nieskończoną ilością taniej energii. Nikt więc nie podważał, że taki reaktor rosjanie są w stanie zbudować (skoro minęło pół roku od awarii w Czarnobyli, nic już człowieka nie dziwiło;P), cóż... gdyby zapewne nie ci cholerni amerykanie w końcu by się to udało;)

Poniżej trochę zestawienia tego, co jest a co było... nie ma tu jakiś wybitnych skoków jakościowych - powoli zmierzamy do momentu gdzie dało się bez zbędnych problemów czytać i konsumować szatę Bajtka - druk szedł do przodu;)

 

Bajtek Redux Bajtek 2-1987 Okladka Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)
Bajtek Redux Bajtek 2-1987 str. 12. Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)
Bajtek Redux Bajtek 2-1987. Mapa gry Eden Blues. Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)
Bajtek Redux Bajtek 2-1987 str. 23. Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)
Bajtek Redux Bajtek 2-1987 str. 30. Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)
Bajtek Redux Bajtek 2-1987 str. 32. Porównanie (jest/było). Oryginał scan Retroreaders (Scalak)

Pobierz wersję oryginalną tego reduksu

Poniżej znajduje się wersja źródłowa dokumentu, który został przetworzony na wersję elektroniczną - te pliki stanowiły najczęściej wyjście do dalszej pracy nad zamieszczonym reduksem. Jakoż, że ostatnio można odczuć zauważalne problemy z serwerem pigwa, na którym leżały dokładne skany magazynów, postanowiłem również umieszczać połączone w jeden PDF obrazy stron, jakie tam się znajdowały - z ciut mniejszą jakością niż luźne jpgi, jednak na tyle dobrą aby ocenić na ile udał się ten reduks;)

Pobierz publiczną edycję tego reduksu

Poniżej znajduje się publiczna wersja poprawionego magazynu, jeśli nie ma jeszcze poniżej żadnych plików, wróć tu za jakiś czas.

_
Komentarze
Listingi dołączone do numeru w ReadyRun

Retro T-Shirt

CGB Yoshi
Amiga Psygnosis Blood Money
W brzuchu burczy...