Mateusz Viste opublikował nową wersję emulatora ZBoy, który pozwoli nam odpalić pod linuksem i windowsem udawaną konsolę NINTENDO GameBoy. Biorąc pod uwagę dwuletni zastój to i zmian jest odpowiednia ilość, warto z nich nadmienić o supporcie dla spakowanych archiwów (zip), dodanie emulacji dźwięku, zmiany w obsłudze gry poprzez sieć (emulator pozwala na prowadzenie potyczek pomiędzy dwoma emulatorami) i sporą ilość zmian technicznych, które uprzyjemnią nam granie na wirtualnej konsoli.
Zboy posiada również inne funkcjonalności, o których warto wspomnieć - przy praktycznie zerowym wysiłku można podkolorować dowolną grę używając specjalnie spreparowany plik z paletą, czy też pozwala przechowywać tabele highscore dla niektórych gier, które natywnie tego nie potrafiły (brak baterii).
Uwaga, autor przestał rozwijać program pod Windowsy (teoretycznie, można skompilować kod i używać go pod współczesne systemy - Zakładając, że ktoś ma wszystko co trzeba poinstalowane, to kompilacja ogranicza się do "make -f Makefile.win".), natomiast dołączony plik wykonawczy pozwala emulator odpalić pod staruteńkim DOS'em (ponoć i 486 da radę;))
zBoy v0.71 [30 Jan 2020]
- Joypad emulation fix (Galaga & Galaxians controls work now),
- --showfps displays fps on-screen instead of using the window's title bar,
- video backends (SDL2, Allegro) optimizations,
- MMU code simplified (faster, lower RAM usage),
- minor sound bug fixes,
- dropped Eagle scaling support (Scale2x and Scale3x are much better).
→ NOWSZY [GB] Zboy 0.71 Windows 27/11/2023
Bomber Boy (1990, Hudson Soft)
zBoy v0.71 27/11/2023
- The Windows binary has been kindly compiled by Daniel Bruno. It should be compatible with 64-bit editions of Windows.
zBoy v0.71 [30 Jan 2020]
- Joypad emulation fix (Galaga & Galaxians controls work now),
- --showfps displays fps on-screen instead of using the window's title bar,
- video backends (SDL2, Allegro) optimizations,
- MMU code simplified (faster, lower RAM usage),
- minor sound bug fixes,
- dropped Eagle scaling support (Scale2x and Scale3x are much better).
Podkolorowany Bomb Jack (1992, Tecmo LTD)
zBoy v0.70 [22 Jan 2019]
- Sound support (can be disabled with --nosound),
- Added ZIP support (zBoy detects ZIP archives, tries to load the first file inside),
- Adapted code so it compiles fine with -Werror=format-security (thanks to Andrea Musuruane for suggesting that),
- Implemented hi-scores retention for Crystal Quest, Flipul, SolarStriker, Tail Gator and Quarth,
- Added colorization support for Crystal Quest, Bomb Jack, Sensible Soccer and Prince of Persia,
- Fixed joystick support,
- Fixed the '--noshowfps' command-line parameter,
- Fixed window computation when WINY is less than 7 (fixed scrolling text on intros in Attack of the Killer Tomatoes and Swamp Thing),
- Added emulation of incomplete ROM address decoding (fixed several games: WordZap, Blaster Master, Pac-Man special color edition, Turok, Quarth, Zen Intergalactic Ninja),
- Complete redesign of the Netplay support, compatibility is significantly higher now: works with Tetris Attack, Tetris Blast, F-1 Race and many others,
- Netplay link peering autodetection on LAN ('--netplay auto' or F12 during gameplay).
F15 Strike Eagle
zBoy v0.60 [30 Apr 2015]
- Migrated from SDL to SDL2,
- Created a DOS port using the Allegro library (the port comes with its own setup utility),
- Dropped the '--noscreensaver' parameter (always enabled now), and replaced the custom screen-saver inhibitor by SDL2's generic routine,
- zBoy's configuration changes are persistent now,
- Added a custom colorization feature (--custcolor), so players can colorize games themselves,
- Fullscreen can be switched in-game on the SDL2 backend (ALT+ENTER),
- Added colorization support for Pipe Dream,
- Removed the '--bootlogo' option,
- Added '--resetcfg' to reset the configuration to default values,
- Hi-score persistent memory (--hiscores) is enabled by default,
- PCX screenshots are saved with a 4bpp depth (results in 50% smaller screenshot files),
- Renamed the '--colorization' option to a shorter '--colorize',
- Renamed '--hiscoresmem' to '--hiscores' and added '--nohiscores',
- Renamed '--nospeedlimit' to '--fullspeed' and added '--nofullspeed',
- Renamed '--nocpuidle' to '--cpuburn' and added '--nocpuburn'.
zBoy v0.53 [16 Mar 2014]
- Added checks on emulated memory address before writing, to avoid writing in non-allocated areas (Alfred Chicken is not crashing the emulator anymore),
- Fixed a pointer bug that was making zBoy crashing on ROMs with invalid checksums (was trying to fill a NULL pointer with an error message),
- Cleaned up the code to compile without warnings on gcc 4.7.2,
- Fixed interrupts handling (now Bomb Jack and Kingdom Crusade work fine),
- Fixed HALT handling when IME is OFF (zBoy passes the Blargg interrupt test now),
- Dropped GUI support (zBoy is command-line driven only - it's too much of a mess to maintain a cross-platform GUI inside zBoy - should be a separate project, but I won't do it myself).
Inne treści związane z tematem
[CGB] SameBoy 0.16.7 4/10/2024
SameBoy jest emulatorem sprzętu Nintendo GameBoy, ColorGameBoy i w przyszłości GBAdvance (być może i coś już odpala, nie trafiłem jednak na nic, co dałoby się uruchomić) napisanym z myślą o Macintoshu, jednak i nam blaszakowcom dostała się wersja (SDL), którą z powodzeniem można używać.
Ostatnie zmiany to praca nad SameBoy'em pod IOS'em
[multi] BizHawk x64 2.10.1 RC1 14/09/2024
Jeśli pojawia się RC to wiedz, że pełna wersja niebawem się ukaże. Multiemulator BizHawk, pozwala udawać konsole: Nintendo Entertainment System / Famicom / Famicom Disk System (NES/FDS), Super Nintendo (SNES), Nintendo 64, Gameboy, Gameboy Color, Super Gameboy, Sega Master System, SG-1000, Game Gear, Sega Genesis / Sega-CD, Sega Saturn, PC-Engine (TurboGrafx-16) / CD-ROM, ...
[pce] GearFX 0.0.4
Ignacio Sanchez Gines (drhelius), autor emulatora GearBoy (Nitendo GameBoy), GearSystem (Sega Master System) i GearColeco (Colecovision) zabrał się za nowego udawacza - tym razem na ogień poszła konsola Turbographx 16 lub jak to woli PCE Engine.
Na obecnym etapie grać się da na tym średnio (naprawdę nie brakuje dobrych emulatorów tej platformy - wystarcze wspomnieć o bardzo ...
[multi] DSP 0.23 VIP4 29/09/2024
Emulator DSP sygnowany przez imć Leniada, pozwalaja na zabawę maszynkami arcade i ośmiobitowcami - CPC, ZX Spectrum (z bardzo fajnie rozwiązanym podglądem plików), a także Colecovision, Nintendo 8 i CGB/GB - wszystko, co ma Z80 na pokładzie jest mile widziane;)
Ostatnia pełna wersja tego DSP Emulator DSP 0.22 Final pojawiła się 19 listopada 2023 r.