
BoberDash wygrał ubiegłoroczną edycję 8-bitowego game jamu Grawitacja. Główny autor tej gry, Krystian „Salmax” Walczyk, opublikował właśnie finalną wersję v1.08. Pliki (wersja PL i EN) są dostępne na jego stronie salmax.net i należy tam wybrać opcję Grawitacja → BoberDash.


Przypominamy, że gra była tworzona do wylosowanych haseł: „kamera” i „bóbr”, a rozgrywka polega na sterowaniu bobrem, który musi unikać pola widzenia śledzących okolicę i stale obracających się kamer monitoringu. Są zauważalne zmiany w porównaniu z wersją skończoną na game jamie, m.in. kamery obecnie sprawdzają również kierunki ukośne, a poziomy są inne i jest ich aż 70.
Twórcy gry: Salmax (kod, pomysł), Marduk (grafika), ZoltarX (muzyka), Roksik (produkcja).


Salmax pracował nad skończeniem BoberDasha używając stworzonych przez siebie (i nadal rozwijanych) Retro Toolsów - modułowej aplikacji wspierającej tworzenie gier na 8-bitowe Atari.
Oto, co napisał nam Salmax:
- Po dwóch nieudanych edycjach Grawitacji - mam na myśli zajęte przeze mnie miejsca, bo sama impreza jest super - postanowiłem poprawić swoją sytuację i zrobić sobie własne narzędzia do pomocy w pisaniu gier na Atari. A że jestem z zawodu programistą, więc pomysł wydawał się zasadny. Dlaczego własne? Ano dlatego, że te istniejące nie są za bogate w możliwości i w większości nie da się ich rozbudować, co oznacza, że cały swój warsztat musisz do nich dostosować. A ja preferuję mieć możliwość dostosowania warsztatu do potrzeb. Dlatego powstają moje „Retro Toolsy”, piszę je dla siebie, ale daję dostęp do aplikacji również innym, aby przynajmniej były równe szanse na Grawitacji.
Dzięki pierwszym modułom RT i w sumie dobrym tematom na ostatniej Grawitacji udało się odnieść sukces. Powstała wtedy wersja „Boberdasha” była dość uboga, ale skończona i grywalna. Tuż po Grawitacji zająłem się rozbudową silnika gry, tak aby gra była skończona, a jedynym elementem, który do niego dołożę, to same plansze. Tak przygotowana gra była gotowa w maju i posłużyła mi jako dane testowe do zbudowania docelowych modułów w „Retro Toolsach”, co trwa do dziś. Jestem już na etapie takim, iż mogę budować gry oparte o pojedynczy znak dowolnego trybu tekstowego Atari, animować znaki oraz tworzyć mapy liniowe (czyli w grze gramy plansza po planszy). To pozwoliło mi na skończenie „BoberDasha”.
Aby udostępnić moduły „Retro Toolsów” w tej postaci zostało mi jeszcze dodać możliwość tworzenia światów z plansz, czyli przejście do planszy zależne jest od jej położenia w świecie i zależności między planszami. Dlatego też pracuję teraz nad drugą częścią: „Boberdash 2: Ucieczka z laboratorium”. Stylistyka gry jest podobna do „Boberdasha” ale nie będzie już kamer 😊, tylko inne przeszkadzajki, a naszym zadaniem będzie uwolnienie się z tytułowego laboratorium. Muszę z nią zdążyć do Grawitacji 2025, abym mógł udostępnić moduły „Retro Toolsów”.
Strona projektu Retro Tools to retrotools.net, więcej szczegółów pojawi się przed Grawitacją. Salmax opowiedział o RT w listopadzie na kanale Retro Borsuka (od 7h01m49s przez około 40 minut):
Najbliższa edycja Grawitacji odbędzie się 25-27 kwietnia 2025, w tradycyjnej lokalizacji: HUBRAUM Kraków, ul. Przemysłowa 12.
2025-02-09 16:14 by "Adam"
komentarzy: 16