[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Uprchlý vekslák"

[2] # AtariOnLine | Niedziela, 21 Lutego 2021 13:20CET

[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Uprchlý vekslák"

Zdarzały nam się już premiery różnych gier, dem i programów użytkowych, zarówno polskojęzycznych, jak i w języku angielskim. Ale pierwszy raz mamy światową premierę gry w języku czeskim. Wśród wielu programów, które zgrał ze swoich kaset magnetofonowych, a potem mi podesłał kolega z Czech, Zbyn?k Haase, znalazła się również jego gra, którą napisał wraz z bratem przed laty w Atari Basic, ukrywając się pod szumną nazwą "Atari Film Studio". Jest to stosunkowo prosta tekstówka, która nie wyróżniałaby się wśród wielu podobnych, gdyby nie to, że programista miał wówczas zaledwie 14 lat, a gra nigdy dotychczas nie miała swojej publicznej prezentacji. Przeleżała 26 lat, w symbolicznie rozumianej szufladzie. Cieszy mnie to niezmiernie, że nasza stronka ma taką reputację, że nawet koledzy z zagranicy dzielą się swoimi dziełkami.



Kilka słów w tym temacie od autora: "Cieszę się, że mogłem wnieść wkład w twoją kolekcję gier na Atari. Co do gry "Uprchl? veksl?k", to mój brat Roman Haase wpadł na pomysł, aby napisać tę grę. Wymyślił temat, schemat, pokoje i scenariusz, a ja programowałem. Zaczęliśmy tworzyć grę, gdy obaj byliśmy w podstawówce. Uczęszczałem wtedy na kółko komputerowe w szkole, gdzie uczyliśmy się programowania w języku Basic. Gra powstawała w latach 1993-1995 i to na niej bezpośrednio uczyłem się programować w Basicu. Inspiracją dla mojego brata były filmy akcji, które przyszły do ​​nas po 1989 roku. Dziś, wraz z upływem czasu, może się to wydawać trochę naiwne, ale dla nas pisanie gry to była wtedy przygoda! Planowaliśmy napisać więcej gier, ale ostatecznie nigdy do tego nie doszło... Poszedłem do liceum, potem na studia, mój brat do konserwatorium i nie było czasu. Komputer przez dziesięć lat leżał w szafie. Dopiero od 2010 roku, kiedy wróciłem do niego i przeniosłem naszą grę do systemu Turbo 2000, regularnie znajduję czas na tę i inne gry. Może spróbuję jeszcze napisać grę, gdy przypomnę sobie programowanie. Dziś mogę tylko przeprosić, że nie znalazłem wtedy czasu na stworzenie kolejnych gier. Programowanie w Atari Basic było zabawne i było moim wielkim hobby."

Gra ma tytuł Uprchl? veksl?k, co można by przetłumaczyć na polski jako "Zbiegły cinkciarz". Nazwa nawiązuje do występującego w starych czasach, nielegalnego zawodu handlarza walutą - u nas nazywanego potocznie cinksiarz, waluciarz, cynkciarz, potem cinkciarz (od zniekształconego angielskiego "change money"). Pojawienie się waluciarzy zostało wymuszone prawem zakazującym osobom prywatnym na wymianę walut po cenach innych niż urzędowe, zaniżone. Dodatkowo, zarówno w Polsce, jak i Czechosłowacji, handel walutami przez podmioty inne niż państwowe, był nielegalny. Ludzie szukali możliwości obejścia tych zakazów, wymiany pieniędzy według ich rynkowej wartości. Ten zakaz handlu walutami wprowadzili w naszych krajach okupanci - najpierw podczas II wojny światowej niemieccy z III Rzeszy, potem po wojnie podtrzymali te ograniczenia komunistyczni najeźdźcy z ZSRR. Zawód cinkciarza zniknął dopiero w latach 90. ubiegłego wieku, wraz ze zmianą prawa dotyczącego obrotu dewizami. Postrzeganie cinkciarzy zmieniało się w czasie - podczas okupacji uważano cinkciarzy - ze względu na potrzeby społeczeństwa - za osoby obrotne, przedsiębiorcze, potrzebne zwykłym ludziom, a im bliżej lat 90. - coraz bardziej za cwaniaków, kombinatorów, oszustów, złodziei. Pewnie zresztą dlatego, że wymianą walut najczęściej parali się ludzie z półświatka, a nawet świata przestępczego, którzy wraz z upadkiem starego porzadku prawnego, zaczęli zajmować się inną nielegalną działalnością, na przykład sprzedażą narkotyków. I do tego okresu nawiązują bracia w swojej grze. Można uznać, że bohater ich gry to waluciarz, który zajął się handlem narkotykami. Jak przyznał mi Zbyn?k: "veksl?k to czeskie słowo, określające handlarza pieniędzmi, ale w grze chodzi bardziej o handlarza narkotykami. W dzieciństwie nie potrafiliśmy tego rozróżnić."



Gra teoretycznie wymaga znajomości języka czeskiego, ale w dobie darmowych translatorów języków, nie jest to wielka przeszkoda w grze również dla osób, które tego języka nie znają. W przypadku grania na emulatorze, tłumaczenie jest procesem wręcz banalnie prostym i szybkim. W emulatorze Altirra zaznaczamy myszką tekst w oknie Atari (jak na screenie poniżej), kopiujemy go do darmowego tłumacza online i otrzymujemy wynik tłumaczenia (przykład poniżej, z czeskiego na angielski). Oczywiście, nie zawsze wynik tłumaczenia jest idealny, ale można zrozumieć sens, a przy okazji podciągnąć się w językach obcych.



Warto wspomnieć o momencie rozpoczęcia naszej przygody. Jak donosi plansza przed grą, wcielamy się w handlarza, który został skazany na karę więzienia i siedzi już tam od roku. Potwierdza to opis pierwszego pomieszczenia: "Jesteś w więzieniu. Twój strażnik mocno zasnął. Otworzyłeś celę kluczem, który upuścił strażnik. Zabrałeś mu pistolet. Przed tobą jest długi korytarz, który kończy się głównym wyjściem. Za tobą jest wyjście awaryjne. Co robisz?" (w oryginale: "Jsi ve vezeni. Tvuj strazce tvrde usnul. Svou celu jsi si otevrel klicem, ktery strazce upustil. Sebral jsi mu pistoli. Vpredu je dlouha chodba, ktera konci hlavnim vychodem. Za tebou je nouzovy vychod. Co udelas?").

Do tego mamy słownik dostępnych poleceń, który nie jest zbyt rozbudowany, ale pozwala na interakcje z przedmiotami i sytuacjami dostępnymi w grze przy pomocy klasycznego parsera - wpisujemy komendy klawiaturą i oczekujemy na reakcje programu. Słownik, zawierający: komendę, znaczenie po czesku, znaczenie po polsku:










komendaczeskie znaczeniepolskie znaczenie
vybvyberwybierz
vlvlevoidź w lewo
vpvprawoidź w prawo
vprvpredidź do przodu
vzvzadwróć
sebsebratzabierz
prozprozkoumejzbadaj
pouzpouzijpołóż
sitsituacesytuacja






Zapraszam do grania, plik do ściągnięcią z naszego archiwum gier tutaj.

2021-02-21 13:20 by Kaz
komentarzy: 0
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowości w świecie Atari
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Dodatkowe kolory duszków
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środowisko prasowe z nowymi "Bajtkami"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Albert" poprawiony
→ [Atari] AtariOnLine: Czy nowa edycja "Bajtka" jest coś warta?
→ [Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Alberta"
→ [Atari] AtariOnLine: "Rainer" uwolniony!
→ [Atari] AtariOnLine: Jeszcze nowszy "Recoil"
→ [Atari] AtariOnLine: Niezwykła historia pewnej kasety

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz21/02/2021 13:20
Inne treści związane z tematem
[Atari] AtariOnLine: Nowości w świecie Atari [Atari] AtariOnLine: Nowości w świecie Atari
Kamil "Gorgh" Trzaska napisał:Z racji tego, że miałem trochę czasu, to postanowiłem skrobnąć krótki artykuł o tym, co aktualnie dzieje się w świecie Atari.1. Problemy ze stroną klubu ABBUCSasha Kriegel, obecny prezes klubu, wysłał do osób związanych z organizacją maila wyjaśniającego zawieszenie działania strony ...
[Atari.Area] Mountain, czyli obrób sobie film na Atari z 68030 [Atari.Area] Mountain, czyli obrób sobie film na Atari z 68030
Masz Duże Atari z procesorem 68030? To teraz możesz za darmo ściągnąć sobie edytor filmów Mountain. Jest to super gratka dla pasjonatów, polecam zajrzeć pod wspomniany link.
[Atari.Area] Materiał z Giełdy Komputerowej w lubelskim Staszicu [Atari.Area] Materiał z Giełdy Komputerowej w lubelskim Staszicu
Dziś prezentujemy materiał z giełdy komputerowej, która odbywała się w Lublinie w Liceum im. Stanisława Staszica. Nagranie miało miejsce 1 stycznia 1993, była to nietypowa giełda z uwagi nowego roku, więc wyjątkowo znajdowało się wtedy mało ludzi, dlatego pewnie też powstał ten materiał - był to czas kiedy wchodziło prawo autorskie i niedługo potem giełda została ...
[Atari.Area] Adam Dyba - Orko [Atari.Area] Adam Dyba - Orko
Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Orko, protoscenowym koderem z Lublina, autorem m.in. Syf-On Demo, The MTV Demo, a także programu Master SAM. Przy okazji, komu się udało otrzymać poniższy easter egg z Master SAM? "Jest w Master SAM także smaczek, bo co około 10 ładowanie programu demo, zamiast demo ładuje się programik wirus, który pokazuje animację wirusa, który wypowiada ...
[Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet) [Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet)
Z przyjemnością zapraszamy do przeczytania wywiadu z Krzysztofem Kobusem, ówcześnie znanym jako K.K./WFMH^Quartet, jednym z pionierów atarowskiej protosceny. Członkiem WFMH, później również Quartetu, autorem takich kultowych dem z końca lat 80. jak First Try, Yo Every Lamer, The Last Scroll. Rozmowa jest dostępna w dziale Wywiady.
Komentarze

T-shirt "Blood Money - Psygnosis"

Retro T-Shirt Blood Money - Psygnosis - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt