!

[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Cyborg Warriors"!

[2] # AtariOnLine | środa, 17 Stycznia 2024 18:38CET

[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Cyborg Warriors"!
Krzysztof "Vega" Góra znany jest Atarowcom z kilku ambitnych projektów konwersji, które zakończyły się sukcesem. Dzięki niemu mamy na Atari XL/XE takie gry jak "Yie Ar Kung Fu" z 2006 r. oraz "Bomb Jack" z 2008 r. Niektórzy pamiętają też grywalne demo gry "Civilization" z 1995 r. Krzysiek właśnie ukończył kolejną grę, o której opowiada niżej:





"Konwersja gry Cyborg Warriors z BBC Micro dla Atari XL/XE powstała trochę z przypadku. Podczas przeglądania internetu natknąłem się na jej kod źródłowy. Wtedy zaświtało mi w głowie, że w sumie nie ma tam nic takiego, czego nie można by zrobić na naszym komputerze. Co więcej można nawet pokusić się o znaczne podkolorowanie gry, bo Atari ma większe możliwości kolorystyczne w stosunku do wersji „B” BBC Micro, chociaż oczywiście nie tak prosto je wykorzystać. Mając udaną konwersję "Bomb Jacka" i "Yie Ar Kung Fu", obie z C64, pomyślałem, że tym bardziej poradzę sobie z konwersją z prostszego BBC Micro. Przypomniałem sobie, że portowano już gry z tej platformy na Atari, podobno sporo ułatwiało to, że ma on ten sam procesor MOS 6502, a także podobną organizację grafiki. Na BBC Micro nie ma jednak sprzętowych duszków, wszystko jest rysowane graficznie, co znakomicie ułatwia konwersję. Zastanawiające jest to, że na BBC Micro w wersji „B” powstało wiele fajnych tytułów, które w tamtym okresie z powodzeniem mogłyby powstać również na ośmiobitowym Atari. No ale takie są reguły rynku, widocznie to się nie opłacało, żeby portować te gry na nasze Atari i sami musimy to sobie zrobić.

Od razu podjąłem decyzję, że wersja na Atari będzie wymagać minimum 128KB RAM (jak w Atari 130XE), chociaż bez problemu jest możliwe zrobienie wiernej konwersji dla komputerów z 64KB RAM. Jednak założyłem, że zrobię lepszą wersję niż na BBC Micro, dodatkowa pamięć zostanie wykorzystana dla uzyskania większej liczby grafik oraz kolorów, jak również do przyśpieszenia działania samej gry. BBC Micro ma procesor 6502 taktowany 2MHz i tam chyba nic go nie spowalnia tak jak u nas, gdzie procesor ANTIC trochę zabiera czasu. W oryginalnej grze sporo czasu zabiera rysowanie całego tła co ramkę i tutaj przydała się nam właśnie dodatkowa pamięć, do rozpisania tej części kodu, bez korzystania z jakichś pętli. Zaowocowało to wzrostem prędkości samej gry na Atari. Również procedury rysujące obiekty zostały przygotowane w kilku wariantach i czasami są wywoływane te, które nie muszą rysować wszystkiego. To również przyśpieszyło grę.



Jedną z podstawowych decyzji, jaką trzeba podjąć przy konwersji, jest wybór trybu graficznego, w którym gra ma zostać zrealizowana, aby wykorzystać maksimum możliwości kolorystycznych Atari. Dlatego jedyny słuszny wybór to pięciokolorowy tryb znakowy (odpowiednik GR.12). Dodatkowo postanowiłem zmieniać zestaw znaków co trzy wiersze, co powoduje, że otrzymujemy tak naprawdę tryb graficzny, ale o organizacji znakowej. I ten tryb jest w sumie podobny do użytego w grze na BBC Micro. Są jednak dwie różnice.

Po pierwsze na BBC mamy ciągłość pamięci ekranu a na Atari niestety co trzy wiersze, ze względu na zmianę zestawu znaków, jest „dziura” 64 bajtów i ciągłość ekranu zaczyna się znowu dopiero po tych 64 bajtach. Wynika to z tego, że dla trzech wierszy mamy użyte 3 x 40 znaków czyli 120 znaków… i zostaje nam nie użyte 8 znaków po 8 bajtów czyli 64 bajty (cały zestaw, jak wiadomo, ma 128 znaków). Niestety, nie można dowolnie zmieniać adresu zestawu znaków, ale musi być to wielokrotność 1KB. Dlatego właśnie nie da się uniknąć tej „dziury”. W praktyce to najbardziej komplikuje konwersję. Gdyby tego feleru nie było, to można by przenosić procedury rysujące po ekranie gry jeden do jednego, bez żadnych zmian na Atari.

Kolejną, ale na szczęście ostatnią różnicą, jest inna organizacja bitów w każdym bajcie, zgodnie z poniższym schematem:
  • bajt na Atari XL/XE: b7-b6-b5-b4-b3-b2-b1-b0
  • bajt na BBC Micro: b7-b3-b6-b2-b5-b1-b4-b0
    Nie jest to jednak duży problem, bo przed uruchomieniem gry cała grafika w pamięci jest poddana konwersji na format bajtów zgodny z Atari.

    Podczas samej gry muzyka jest wyłączana w celu maksymalnego wykorzystania czterech kanałów POKEY’a dla generowania efektów dźwiękowych: strzały z broni gracza pierwszego są odtwarzane na kanale 4, a gracza drugiego na kanale 3, wybuchy na kanale 2, natomiast pozostałe efekty na kanale 1. Bardzo się tutaj przydaje posiadanie aż czterech niezależnych kanałów, bo w atarowskiej wersji gry mamy znacznie więcej efektów dźwiękowych niż w oryginale.

    Chciałbym podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania tej konwersji, a są to: Kaz (dużo pracy wykonanej w celu ulepszenia grafiki w wersji na Atari oraz testy gry i sugestie), Miker (stworzenie muzyki i efektów dźwiękowych dla wersji na Atari), Saberman (testowanie gry na obecność błędów i sugestie co można ulepszyć), Giann Velasquez (kolejna osoba testująca grę i również fajne pomysły dotyczące ulepszeń w grze). Bez pomocy tych osób miałbym o wiele więcej pracy, a gra mogłaby nie powstać."

    To tyle od głównego autora konwersji. Warto jeszcze dodać, że Cyborg Warriors to gra, którą napisał Tony Oakden, została wydana w 1991 roku przez firmę Superior/Acornsoft, dla serii brytyjskich komputerów edukacyjnych: BBC Model B, BBC Model B+, BBC Master 128, Acorn Electron, sprzedawany wyłącznie na kasetowej składance pod tytułem "Play It Again Sam 15". Jest też wcześniejsza, z 1990 roku, gra o prawie takim tytule na nasze Atari, ale to wyłącznie przypadkowa zbieżność nazw, program nie ma nic wspólnego z wersją BBC/Acorn. Był to, jak wiele tego typu gier na platformy BBC/Acorn, exclusive, na innych platformach gra nie zaistniała, aż do dzisiaj.



    Jest to typowa strzelanka (ang. shoot 'em ups, shmups) typu "lecimy w prawo i strzelamy do wszystkiego co się rusza i nie rusza". Ponieważ rozgrywka toczy się na dziwnych planetach, mamy do czynienia z obcymi formami życia, jest podział na zwykłych przeciwników i bossów, mamy kilka broni do wyboru, niektóre formacje wroga poruszają się jakby znajomo, gra umożliwia kooperację dwóch graczy jednocześnie - to od razu przychodzi na myśl skojarzenie z kultową, najlepszą tego typu grą na Atari, "Zybex". I jest to wielki komplement dla "Cyborg Warriors", bo chyba żadna gra dla naszego komputerka tak się nie zbliżyła rozgrywką i miodnością do "Zybexa", jak właśnie ta. A przecież mamy wiele tego typu gier na Atari, od "Laser Hawk", "Laser Gates", "Callisto" poczynając, przez takie jak "X:8", "Guard", "The Extirpator" czy "Scramble", aż po takie crapy jak "Trans Muter". "Cyborg Warriors" daje nam jednak coś ekstra w stosunku do nich i wielka chwała dla Krzyśka, że nie tylko grę przekonwertował, ale i dostosował nieco do standardu "Zybexa" (np. bronie przełącza się fire'm w joysticku, a nie jak na BBC Micro, że trzeba było najpierw dolecieć do lewej krawędzi ekranu; niektóre dźwięki nawiązują do atarowskiego hitu; etc). Ekran rozgrywki jest znacznie powiększony w stosunku do oryginału, udźwiękowienie jest bogatsze, gwiazdy w tle są ruchome, a steruje się wszystkim - jak starożytni przykazali - joystickiem, a nie klawiaturą. No i nawet logo gry jest na Atari oryginalne, bo przygotowałem je od zera. A także ciekawy efekcik graficzny, który opiszę na forum osobno.

    Sterowanie grą:
  • przechodzenie kolejnych ekranów z opisem - przycisk fire w joysticku lub spacja,
  • poruszanie się w menu - joystickiem,
  • podczas gry - wykorzystujemy joystick oraz klawisz spacji, żeby zatrzymać grę. Wtedy można nacisnąć klawisz Escape, żeby wrócić do menu albo Delete, żeby wrócić do gry,
  • po game over możemy w menu użyć klawisza L, żeby kontynuować grę na tym poziomie, na którym grę zakończyliśmy,
  • są też ukryte kombinacje klawiszy pozwalające uzyskać to i owo, ale zostawmy to pasjonatom gry, którzy zechcą mocno grę "przetrzepać".

    Program znajdziecie w naszej największej na świecie bazie gier w tym miejscu, a do ewentualnej dyskusji o grze, raportowaniu błędów i tym podobnych aktywności zapraszam niżej w komentarzach albo do odpowiedniego wątku na Forum Atarum. Cała ekipa pracującą nad grą życzy przyjemnego grania, wielu zestrzelonych wrogów i rekordów punktowych!

    2024-01-17 18:38 by Kaz
    komentarzy: 40
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki i stuff z Grawitacji 2024
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Grawitacja 2024 - zapraszamy!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2"
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Bardzo krótka relacja z KWAS #33
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS #33 w Katowicach za moment!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Zoltar Cosmic Pirates" w sieci
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS #32
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Która kolorystyka okładki lepsza?
    wstecz17/01/2024 18:38
    Inne treści związane z tematem
    [ATARI] ST/Falcon:Hatari 2.5.0 19/04/2024 [ATARI] ST/Falcon:Hatari 2.5.0 19/04/2024
    hATARI! świetny emulatora dużych, 16-bitowych komputerów ATARI - począwszy od modeli ATARI ST/TT a skończywszy na ATARI FALCON. Co prawda, strona oficjalna jeszcze śpi... ale...
    [VCS] Gopher 0.30 17/04/2024 [VCS] Gopher 0.30 17/04/2024
    Stella ma całkiem rozwiniętego konkurenta, który jak większość multiplatformowych aplikacji potrafi doprowadzić mnie do szewskiej pasji kiedy chce załadować gry z innej partycji;) Po za tym, to całkiem przyjemny emulator ATARI 2600 posiadający dość dobry filtr "psujący" obraz i parę dodatkowych ustawień pozwalających na dopicowanie naszego wirtualnego VCS. Nowa ...
    [ATARI] Emu7800 5.4.0.1 8/04/2024 [ATARI] Emu7800 5.4.0.1 8/04/2024
    Emulator konsoli Atari 7800/2600 - emu7800 autorstwa Mike Murphy'ego został zaktualizowany. Cóż, patrząc na historię moich aktualizacji, to naprawdę sprytnie i długo unikał on mojego śledzenia;) Poprawię się;) Warto odnotować, iż emulator posiada i całkiem sporą bazę tytułów, i całkiem sporą kolekcję obrazów kartów, a jeśli dodatkowo posiadamy ...
    [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony! [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony!
    Całkiem niedawno ukazało się wznowienie książki Jana Ruszczyca "Poznajemy FORTH". Pierwsze wydanie miało miejsce jeszcze w czasach PRL, w roku 1987, w okresie szalonej popularności ośmiobitowych Atari, które dopiero co pojawiły się w Pewexie (jesień 1985). Użytkownicy dostali sprzęt, za czym szło ogromne zapotrzebowanie na ...
    [Atari] AtariOnLine: Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 [Atari] AtariOnLine: Wyniki i stuff z Grawitacji 2024
    W niedzielę 7 kwietnia zakończyła się szósta edycja game jamu Grawitacja W ciągu 36 godzin powstały gry, która miały nawiązywać tematycznie do dwóch haseł: głównego i dodatkowego per zespół. Tym razem wylosowanym hasłem głównym była kamera.To była jedna z lepszych edycji tego game jamu jeśli chodzi o ...
    Komentarze
    ... bez komentarza
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU