[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "City Defender"

[4] # AtariOnLine | Wtorek, 25 Maja 2021 17:24CET

[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "City Defender"

Dzisiaj święto dyskietki, które wpisaliśmy w nasz kalendarz na stronie dawno temu (polecam subskrypcję kalendarza, żeby nie ominąć organizowanych przez nas wydarzeń). Dlaczego akurat dzisiaj przypada święto dyskietki? Ponieważ wymyślili je Amerykanie, którzy lubią wszystko unosić do rangi symboli i tworzyć nowe, świeckie tradycje... znaczy się święta. A że w ichnim zapisie daty najpierw wymieniamy miesiąc, a potem dopiero dzień, to w tym zapisie wypada dzisiaj data 5/25 (dwudziestego piątego maja). Co naturalnie kojarzy się z rozmiarem dyskietki w calach - 5'25. Skoro ta tajemnica już została rozwiązana, przejdźmy więc do rzeczy, czyli uczczenia tej okazji. Miał być tu pewien filmik, ale ponieważ montażysta nawalił, to mamy inną niespodziankę - nową grę, oczywiście na dyskietce.



Łukasz "Luklab" Labuda ponownie atakuje! Prawie rok temu publikował swoją pierwszą grę na Atari, napisaną w Turbo Basic XL, pod tytułem Gra w linie. Prezentowaliśmy tę grę u nas w tym miejscu. Bez dalszych, zbędnych wstępów oddajemy głos Łukaszowi o jego drugiej produkcji:

"Tak bardzo spodobał mi się powrót do przeszłości, że postanowiłem napisać kolejną i tak powstała ta załączona - City Defender. Nazwa oldschoolowa, jak cały projekt. Tym razem skorzystałem z mało popularnego Advan Basic'a, który jak się okazuje, daje radę. Jedyne czego nie potrafię przeskoczyć, to aby gra uruchamiała się automatycznie, a nie przez wybór w menu. Niestety załączony do pakietu Advan Basic program nie działa prawidłowo - problem jest opisywany w sieci, rozwiązania nie znalazłem (może ktoś pomoże?). Grę pisałem i testowałem na prawdziwym 65XE, ale działa również pod emulatorami.

Z kwestii technicznych dodam jeszcze, że przede wszystkim zależało mi na płynności animacji i gry jako takiej. Wydaje mi się, że cel osiągnąłem zważywszy, że to jednak Basic. Spędziłem nad tym projektem trochę czasu - najpierw, aby właśnie poznać ten kompilator Basica (trochę różni się od innych), a potem aby działało jak należy. Pod koniec pojawił się problem z niewystarczającą pamięcią, więc musiałem optymalizować co się dało, rezygnować z lepszych efektów dźwiękowych czy strony tytułowej.



Krótko o rozgrywce - twoim zadaniem jest obrona miasta przed spadającymi, coraz częściej i szybciej, asteroidami. Im wyższy poziom tym miasta są większe. Sterowanie odbywa się joystickiem:
  • lewo, prawo - ruch statkiem,
  • fire - strzał,
  • dół + fire - wszystkie dostępne strzały,
  • góra - zmiana prędkości twojego statku.

    Dodatkowo możesz korzystać z mocy specjalnych. Są one widoczne jako "małe, zielone znaczki" pod napisami. Poczynając od lewej - tarcza, potem unieruchomienie obiektów, po prawej - bomba. W zasadzie od wyższych rund nieodzowne, aby obronić miasto. Zdobywamy je zestrzeliwując statki, a w rundzie bonusowej za każde pięć zestrzelonych mocy jednego rodzaju dostajemy jeden w normalnym levelu. Maksymalnie możemy mieć po 10 mocy każdego rodzaju. Używamy mocy specjalnej w następujący sposób:
  • tarcza - klawisze 1-6 (wytrzymuje co najmniej dwa uderzenia asteroid),
  • uruchomienie (freeze) obiektów - klawisz F (wstrzymuje ruch na krótki czas),
  • bomba - klawisz B (bomba, która niszczy wszystkie asteroidy i statki bonusowe).

    Nadto, jeśli żadna asteroida nie uderzy w miasto, otrzymujesz punkty bonusowe. Te ostatnie także, gdy w rundzie bonusowej zestrzelisz wszystkie moce, nie wjedziesz do strefy zakazanej (która jest co raz szersza i skraca czas rozgrywki) i nie zaliczysz kolizji z żadnym obiektem. Grę zakończysz jeśli miasto zostanie zniszczone w 100% (jedna asteroida to zniszczenie od 10 do 20%) lub asteroida trafi bezpośrednio w ciebie. Jeśli grę uruchomisz z pierwszego dysku, zapisze najlepsze wyniki. Powodzenia!"




    Dziękujemy Łukaszowi za podzielenie się plikiem ATR, który jest do ściągnięcia z naszego wspólnego archiwum tutaj. Mnie osobiście gra bardzo przypadła do gustu, wciąga! Wczoraj na zoomie ogrywałem ją "od rozpakowania", przy obecności kilku widzów. Na nich gra również wywarła pozytywne wrażenie - dopracowaniem szczegółów, szybkością działania, urozmaiceniami. Widać, że poziom gier Łukasza wzrasta, więc z niecierpliwością odliczamy już czas do produkcji numer trzy...

    Mam też prośbę - w komentarzach wpisujcie, czy dzisiaj mieliście jakąś styczność z dyskietką 5,25 cala i co z nią zrobiliście. Można ewentualnie wrzucić zdjęcia na forum, bo w komentarzach się nie da.

    2021-05-25 17:24 by Kaz
    komentarzy: 5
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Filmowy weekend
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z demosceną: Muro
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: 500 programów w Action! prezentuje Amarok
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowości w High Score Cafe
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce KWAS nr 24!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Fight Night TDC vs. RAF
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Brodatym
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Co na weekend u nas?

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz25/05/2021 17:24
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] flop 66 [Atari.Area] flop 66
    Sikorki ćwierkają, że na dedykowanej stronie pojawił się nowy, 66 już numer magazynu dyskowego "flop". Tym razem mamy trzy strony dyskietki, chociaż - jak sami spojrzycie - o dość dziwnych wielkościach... A zawartość? Oceńcie sami, download we wskazanym miejscu.
    [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności
    Zostało już niewiele czasu do zimowej edycji Silly Venture, największej imprezy demoscenowej poświęconej platformom Atari. Oto najnowsze wiadomości od Greya:Już za niecałe 2 tygodnie spotykamy się po raz kolejny w tym roku! :) Z niektórymi z Was fizycznie, z pozostałymi wirtualnie. Od 9-go do 12-go grudnia czekają nas 4 dni zabawy z ATARI.Mimo ...
    [Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron [Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron
    Kolejna wersja multiplatformowego narzędzia do zarządzania, konwersji, tworzenia (oraz wszystkiego, czego można sobie wymarzyć) taśm przynosi następujące zmiany: The ExpressLoading conversion is now available also for the Omicron Turbo plugin Loading bars of all Omicron Turbo loaders have enhanced and unified color scheme Loading bars of the ExpressLoader of the Turbo 2000 plugin have ...
    [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE
    Aktualnie trwają prace nad portem hitu znanego m.in. z ZX Spectrum, C64 i Amigi - Laser Squad. Gra jest taktyczną grą turową, wielu uznaje ją za protoplastę takiego szlagieru jak seria X-COM. Pracami kieruje znany z wielu świetnych portów, takich jak m.in. Fairlight, Highway Encounter, Jack the Nipper, czy Saboteur - MariuszW. Najprawdopodobniej gra będzie działać w kilku trybach na ...
    [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz! [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
    Ostatnie przypomnienie - w tę sobotę, o 13:00 nastąpi rozpoczęcie dwudziestego czwartego KWAS-a - na Uniwersytecie Jagiellońskim, ul. Łojasiewicza 4, Kraków. Plan spotkań umieszczony jest poniżej, jak zwykle spontaniczny, bez spiny - więc ostateczna kolejność może być inna, ktoś może się pojawić znienacka albo odwrotnie - ...
    Komentarze
    Ostatnio dodane pliki

    T-shirt "Sega with Sonic, Sonic with Sega "

    Retro T-Shirt Sega with Sonic, Sonic with Sega   - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt