[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "City Defender"

[2] # AtariOnLine | Wtorek, 25 Maja 2021 17:24CET

[Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "City Defender"

Dzisiaj święto dyskietki, które wpisaliśmy w nasz kalendarz na stronie dawno temu (polecam subskrypcję kalendarza, żeby nie ominąć organizowanych przez nas wydarzeń). Dlaczego akurat dzisiaj przypada święto dyskietki? Ponieważ wymyślili je Amerykanie, którzy lubią wszystko unosić do rangi symboli i tworzyć nowe, świeckie tradycje... znaczy się święta. A że w ichnim zapisie daty najpierw wymieniamy miesiąc, a potem dopiero dzień, to w tym zapisie wypada dzisiaj data 5/25 (dwudziestego piątego maja). Co naturalnie kojarzy się z rozmiarem dyskietki w calach - 5'25. Skoro ta tajemnica już została rozwiązana, przejdźmy więc do rzeczy, czyli uczczenia tej okazji. Miał być tu pewien filmik, ale ponieważ montażysta nawalił, to mamy inną niespodziankę - nową grę, oczywiście na dyskietce.



Łukasz "Luklab" Labuda ponownie atakuje! Prawie rok temu publikował swoją pierwszą grę na Atari, napisaną w Turbo Basic XL, pod tytułem Gra w linie. Prezentowaliśmy tę grę u nas w tym miejscu. Bez dalszych, zbędnych wstępów oddajemy głos Łukaszowi o jego drugiej produkcji:

"Tak bardzo spodobał mi się powrót do przeszłości, że postanowiłem napisać kolejną i tak powstała ta załączona - City Defender. Nazwa oldschoolowa, jak cały projekt. Tym razem skorzystałem z mało popularnego Advan Basic'a, który jak się okazuje, daje radę. Jedyne czego nie potrafię przeskoczyć, to aby gra uruchamiała się automatycznie, a nie przez wybór w menu. Niestety załączony do pakietu Advan Basic program nie działa prawidłowo - problem jest opisywany w sieci, rozwiązania nie znalazłem (może ktoś pomoże?). Grę pisałem i testowałem na prawdziwym 65XE, ale działa również pod emulatorami.

Z kwestii technicznych dodam jeszcze, że przede wszystkim zależało mi na płynności animacji i gry jako takiej. Wydaje mi się, że cel osiągnąłem zważywszy, że to jednak Basic. Spędziłem nad tym projektem trochę czasu - najpierw, aby właśnie poznać ten kompilator Basica (trochę różni się od innych), a potem aby działało jak należy. Pod koniec pojawił się problem z niewystarczającą pamięcią, więc musiałem optymalizować co się dało, rezygnować z lepszych efektów dźwiękowych czy strony tytułowej.



Krótko o rozgrywce - twoim zadaniem jest obrona miasta przed spadającymi, coraz częściej i szybciej, asteroidami. Im wyższy poziom tym miasta są większe. Sterowanie odbywa się joystickiem:
  • lewo, prawo - ruch statkiem,
  • fire - strzał,
  • dół + fire - wszystkie dostępne strzały,
  • góra - zmiana prędkości twojego statku.

    Dodatkowo możesz korzystać z mocy specjalnych. Są one widoczne jako "małe, zielone znaczki" pod napisami. Poczynając od lewej - tarcza, potem unieruchomienie obiektów, po prawej - bomba. W zasadzie od wyższych rund nieodzowne, aby obronić miasto. Zdobywamy je zestrzeliwując statki, a w rundzie bonusowej za każde pięć zestrzelonych mocy jednego rodzaju dostajemy jeden w normalnym levelu. Maksymalnie możemy mieć po 10 mocy każdego rodzaju. Używamy mocy specjalnej w następujący sposób:
  • tarcza - klawisze 1-6 (wytrzymuje co najmniej dwa uderzenia asteroid),
  • uruchomienie (freeze) obiektów - klawisz F (wstrzymuje ruch na krótki czas),
  • bomba - klawisz B (bomba, która niszczy wszystkie asteroidy i statki bonusowe).

    Nadto, jeśli żadna asteroida nie uderzy w miasto, otrzymujesz punkty bonusowe. Te ostatnie także, gdy w rundzie bonusowej zestrzelisz wszystkie moce, nie wjedziesz do strefy zakazanej (która jest co raz szersza i skraca czas rozgrywki) i nie zaliczysz kolizji z żadnym obiektem. Grę zakończysz jeśli miasto zostanie zniszczone w 100% (jedna asteroida to zniszczenie od 10 do 20%) lub asteroida trafi bezpośrednio w ciebie. Jeśli grę uruchomisz z pierwszego dysku, zapisze najlepsze wyniki. Powodzenia!"




    Dziękujemy Łukaszowi za podzielenie się plikiem ATR, który jest do ściągnięcia z naszego wspólnego archiwum tutaj. Mnie osobiście gra bardzo przypadła do gustu, wciąga! Wczoraj na zoomie ogrywałem ją "od rozpakowania", przy obecności kilku widzów. Na nich gra również wywarła pozytywne wrażenie - dopracowaniem szczegółów, szybkością działania, urozmaiceniami. Widać, że poziom gier Łukasza wzrasta, więc z niecierpliwością odliczamy już czas do produkcji numer trzy...

    Mam też prośbę - w komentarzach wpisujcie, czy dzisiaj mieliście jakąś styczność z dyskietką 5,25 cala i co z nią zrobiliście. Można ewentualnie wrzucić zdjęcia na forum, bo w komentarzach się nie da.

    2021-05-25 17:24 by Kaz
    komentarzy: 5
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Piter będzie ogrywał "Zero-5" na Falconie
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Amarok zaprezentuje "Rasta Converter"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: PeBe znów prezentuje "SFX Tracker"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środowisko prasowe 28
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Tiger opowie o swojej grafice
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Pańcio zaprezentuje BT100
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Będę grał w grę... "Millenium 2.2"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: PeBe prezentuje swój program muzyczny
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Narzędzia od Fox-a
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z redaktorami "Świata Atari"

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz25/05/2021 17:24
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] AtariOnLine: Piter będzie ogrywał "Zero-5" na Falconie [Atari] AtariOnLine: Piter będzie ogrywał "Zero-5" na Falconie
    Dzisiaj, w niedzielę, 1 sierpnia 2021 roku, o godzinie 20:00 kolega Piotr "Piter" Krużycki będzie na naszym kanale zoom pokazywał grę Zero-5, mało znaną produkcję Caspian Software dla Atari STE, Atari Falcon, Atari Jaguar. Mało znana, ponieważ pojawiła się w 1994 roku, już po oficjalnym zakończeniu przez firmę Atari wsparcia dla serii ...
    [Atari] AtariOnLine: Amarok zaprezentuje "Rasta Converter" [Atari] AtariOnLine: Amarok zaprezentuje "Rasta Converter"
    Znakomity program "Rasta Converter" kolegi Jakuba "Ilmenita" Dębskiego ma wielu zagorzałych fanów. Program ten jest majstersztykiem programistycznym, wykorzystuje zaawansowane algorytmy, żeby przekonwertować współczesne obrazki czy zdjęcia na grafikę małego Atari. Mimo skomplikowanych zasad generowania grafiki XL/XE i wspaniałych, ale trudnych do ...
    [Atari] AtariOnLine: PeBe znów prezentuje "SFX Tracker" [Atari] AtariOnLine: PeBe znów prezentuje "SFX Tracker"
    Kolega Paweł "PeBe" Banaś zaprezentuje dzisiaj, w czwartek, 29 lipca 2021 roku, drugą część opowieści o swoim programie muzycznym SFX Tracker, działającym natywnie na komputerach Atari XL/XE. Pisaliśmy o tym już tydzeń temu, jest też odpowiedni wątek na forum. Filmik z pierwszej części opowieści jest już dostępny, PeBe ...
    [Atari] AtariOnLine: Środowisko prasowe 28 [Atari] AtariOnLine: Środowisko prasowe 28
    To już dwudzieste ósme spotkanie ze "starymi, śmierdzącymi gazetami" w ramach "Środowiska prasowego". Zapraszamy w środę, 28 lipca 2021 roku, o godzinie 20:00 na nasz kanał AOL. Będziemy omawiać "Świat Atari" i/lub ostatni numer "Avax", w zależności od sytuacji.A na zachętę ostatnie dwa, rewelacyjne odcinki (26 i 27) z naszymi ...
    [Atari.Area] maxYMiser FM 1.61 [Atari.Area] maxYMiser FM 1.61
    gwEm opublikował nową wersję trackera maxYMiser FM dla komputerów Atari ST/E. W wersji 1.61 zmian nie ma dużo: New PWM effect originally from Ziggy Stardust/Overlanders Improved syncsquare effect (thanks to Tat/Avena) Awesome new Dma-Sc example music Plik można pobrać ze strony gwEma, polecamy również film, na którym można zobaczyć w akcji wspomniany w liście zmian nowy efekt PWM.
    Komentarze
    Ostatnio dodane pliki

    T-shirt "Duck DuckHunt Nintendo 8"

    Retro T-Shirt Duck DuckHunt Nintendo 8 - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt