[Atari] AtariOnLine: Submarine Commander

[2] # AtariOnLine | Czwartek, 8 Sierpnia 2019 12:42CET

[Atari] AtariOnLine: Submarine Commander

Opis gry autorstwa Sonara:

Przedmowa

Gra "Submarine Commander" w przeciwieństwie do "Silent Service" rzuca nas na akwen Morza Śródziemnego, gdzie operując w pobliżu słynnej wyspy Malta będzie dane nam się zmierzyć z konwojami niemieckimi, a także włoskimi. Humorystycznie dodam, że możemy sobie wyobrazić, że to słynny polski "ORP Dzik" pod dowódctwem Bolesława Romanowskiego lub "ORP Sokół" pod komendą Borysa Karnickiego (Toto), znane w czasie II wojny światowej na Malcie jako Straszne Bliźniaki. "ORP Sokół" byłby w tych wyobrażeniach na wyrost, bo jak można na przykład zaatakować włoski krążownik na morzu, który w tym czasie stał w remoncie.



Z czym to się płynie

Na poniższym screenie widzimy nasz panel zarządzania okrętem. Mamy tutaj:

  • wskaźnik wychylenia pióra sterów głębokości, a także kierunku
  • głębokościomierz w stopach
  • kompas
  • detektor płytkich wód który wizualizuje nasz okręt od lewej burty
  • zegar operacyjny
  • czujnik zawartości tlenu na okręcie



    mamy też manometry:
  • po lewej:
    T – (Torpedos) ilość torped
    F – (Fuel) paliwo do silników diesel
    C – (Cells) stan naładowania akumulatorów
    S – (Speed) prędkość
  • po prawej:
    C – (Cells) poziom uszkodzeń akumulatorów
    I – (Instruments) poziom uszkodzeń instrumentów okrętowych
    H – (Hull) poziom uszkodzeń kadłuba
    E – (Engines) poziom uszkodzeń silników

    Podstawy dowodzenia okrętem podwodnym

    Najważniejsza jest nawigacja. Bez poprawnej nawigacji nigdy nie spotkamy wroga. Musimy szybko się odnaleźć na okręcie. Jako żółtodzioby, uruchamiamy najpierw silniki klawiszami 1-9, zero to stop. Wynurzamy się (joy do góry), odpalimy diesle dające nam soczyste 20 węzłów, co jest w zupełności wystarczające do deptania po piętach konwojom w akwenie. Natomiast pod wodą, co oczywiste, będziemy się poruszać wyłącznie na sinikach elektrycznych, dużo wolniej.

    M jak mapa

    Na poniższym screenie widać pozycję mojego okrętu, to ten biały krzyżyk. Jest tuż pod Afryką, w okolicach Bengazi (na zachód od Tobruku). Na południe ode mnie znajduje konwój. Jest oznaczony czarną kropką. Na kompasie możemy odczytać mój kurs. Idę na południe – czyli na zbliżenie na dieslach, w pozycji nawodnej, z prędkością 20 węzłów. Za chwilę będzie alarm i będę musiał zanurzyć się na głębokość peryskopową do jakichś 30-35 stóp nad okrętową stępką.



    Alarm

    Tuż po zanurzeniu się (joy w dół), tutaj jakieś 40 stóp, przełączamy (klawiszem S) ekran między widokiem sonarowo-radarowym. To takie zabawne połączenie obu w grze "Submarine Commander". Jak wiadomo detekcja sonarowa podczas II wojny światowej nie miała wizualizacji ekranowej. Zabawny fakt numer dwa – okrągły ekran, na którym ją mamy, przypomina amerykański radar SJ, który wizualizował cele dookooła okrętu na ekranie. Radar SD wprawdzie obracał głowicą, ale wizualizował przeszkodę tylko skaczącą sinusoidą. Wracając do radaru SJ – radar nie pingował tak jak sonar, bo działo się to tak szybko, że to jest niemożliwe, więc w tym elemencie "Submarine Commander" potężnie nas bajeruje.



    Tutaj musimy manewrować już przy pomocy wychylenia pióra sterów kierunku, pilnie bacząc na to, by nie wyskoczyć powyżej 30 stóp, ponieważ wróg zrobi z naszego kiosku/okrętu sito.

    Gdy cel na radarze SJ znajdzie się naprzeciw okrętu, gdzieś na 1/4 wysokości ekranu, jest to idealna pozycja do ataku torpedowego. Wystawiamy peryskop (P) – przymierzamy jak "błogosławiony zatopiony podwodniak przykazał" i ślemy (przycisk fire) wszystko, co nam się napatoczy na nitkę okularu, na dno.

    Co wygodniejsi mogą manewrować na peryskopie, ale namierzanie celów na radarze SJ jest skuteczniejsze. Jak widać nad ekranem radaru mamy mały kwadratowy ekran pokazujący nam pionowe "piki". Jest to pozycja wrogów i ilu ich pozostało – więc KURS LEWO NA BURT! IDZIEMY NA ZBLIŻENIE!



    Nie zapominaj zerować pióra sterów by przerwać zanurzenie wynurzenie bądź zwroty! To tyle.

    Zakończenia alternatywne

    1. Wypuściłeś wszystkie torpedy w pole, za co zdegradowano cię do kibelmajstra. 2. Zużyłeś całe paliwo na okręcie i prąd morski roztrzaskał was o skały Tobruku. 3. Udusiłeś siebie i załogę, w ten idiotyczny sposób posłałeś was na dno, stając się karmą dla planktonu. 4. Zwyciestwo w kampanii zapewnia całkowite wyczyszczenie akwenu z zespołów wroga!

    Powodzenia nie życzę, to nie na miejscu, bo w twojej sytuacji kapitana powódź to wróg podwodniaka. Więc życzę sukcesów!

    Ulubiony cytat z książki "Torpeda w celu" Bolesława Romanowskiego: "Panie kapitanie, te cholery mi prąd kradną" (kuk okrętowy do Romanowskiego z żalem, że załoga smaży placki ziemniaczane na ogrzewaczach wyrzutni torpedowych).

    O grze i jej sukcesie tutaj.

    Post Scriptum: są tylko dwa typy okrętów. Okręty podwodne i ich cele. Zatem do ataku!

    Klawiszologia:

    joystick - wychylenie pióra sterów głębokości
    fire - odpalenie torpedy
    0-9 - prędkość okrętu
    B (Blow Ballast) - szas / wynurzenie awaryjne
    C (Crash Dive) - zanurzenie awaryjne
    N (Neutralise) - anulowanie B lub C
    P (Periscope) - peryskop
    M (Map) - mapa
    S (Sonar) - sonar, a raczej radar... ale sonarujący

    Przepraszam? Posiada pan może nowy Submarine Commander? No.... jakiś może się znajdzie:



    sOnar / Classic Games Shrine

    2019-08-08 12:42 by Kaz
    komentarzy: 7
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź Ironii 2019
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Lista gier na Lynxa z konkursu programistycznego
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce nowe gry na Lynxa
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce retro na imprezach
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Niedokończona gra „Meebzork”
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Można zamawiać nową grę!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gra w produkcji: Heartlight VBXE
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Więcej w Bibliotece Atarowca
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl

    wstecz08/08/2019 12:42
    Inne treści związane z tematem
    [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test I/II [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test I/II
    Była pełna wersja?... Była, więc czas na nowe wersje testowe Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200. Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.20 z 23 czerwca 2019 r.
    [Atari.Area] Altirra 3.20 [Atari.Area] Altirra 3.20
    Ukazała się kolejna wersja wiodącego emulatora 8-bitowych komputerów Atari oraz konsoli Atari 5200. Najważniejsze zmiany (wg redakcji): APE Warp+ OS 32-in-1 is now emulated, Ultimate1MB can soft-control stereo and Covox, fixes to some broken modem and CIO acceleration options. Hardware accelerated effects support including distortion and bloom, new color preset for the NTSC 800 model, new ...
    [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test III [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test III
    Była pełna wersja?... Była, więc czas na nowe wersje testowe Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200. Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.20 z 23 czerwca 2019 r.
    [Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" na Lost Party [Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" na Lost Party
    Drodzy przyjaciele Atari Fana!W ciągu ostatniego czasu ratowania Atari Fana odebraliśmy mnóstwo pozytywnych wiadomości, słów wsparcia, a do tego znalazły się osoby, które nie tylko kupowały pismo, ale i wpłacały dodatkowe pieniądze, aby wesprzeć projekt. Za to wszystko serdecznie dziękujemy!Dzięki tej ofiarności udało ...
    [Atari.Area] ct60e dostępne [Atari.Area] ct60e dostępne
    W sklepie Retro-Cloud.eu pojawiła się nowa partia ct60e.Ct60e akcelerator do Atari Falcon z procesorem 060 i pamięcią SD-Ram, oryginalnie zaprojektowany przez Rudoplhe Czuba i udoskonalony przez Willego/Lamers.
    Komentarze

    T-shirt "Atari ST - trzmiel"

    Retro T-Shirt Atari ST - trzmiel - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2019 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt