[Atari] AtariOnLine: Starotki ze strychu

[3] # AtariOnLine | Piątek, 20 Października 2017 12:30CET

[Atari] AtariOnLine: Starotki ze strychu
Skomentuj

Sentymentalne powroty do czasów dzieciństwa, to jedna z tych rzeczy, które jak magnes przyciągają nas do retro i napędzają nam czytelników. Jedną z takich osób, która całkiem niedawno zabrała się za wygrzebywanie artefaktów retro z własnej przeszłości jest Mikołaj Cichal. Dorosły obecnie facet, na moją prośbę powraca do czasów, gdy miał 11 lat i rozpoczął swoją styczność z Atari:

    "Swoją przygodę z komputerami rozpocząłem od Amigi 500+. Mimo to okres 8-bitowców bardzo mnie interesował. Był rok 1998 kiedy pojawiło się do kupienia Atari 130XE w komplecie z magnetofonem i zasilaczem w cenie 50 złotych. Długo się nie zastanawiałem... Wraz z Atari otrzymałem dwie książki. Pierwsza z nich, "Poznajemy komputer Atari XL/XE" wydawnictwa PalmaPress, nauczyła mnie podstaw obsługi. Kiedy już je poznałem, a granie w "Wyprawy Kupca" już się znudziło, podjąłem drugą lekturę, książkę genialną. Mowa o "Atari BASIC" wydawnictwa KAW. Książka ta pokazała mi, iż programowanie tak naprawdę odbywa się w głowie, a podręcznik jedynie pomaga "ubrać to w słowa" zrozumiałe dla komputera. Na początku powstawały proste programy, czasem przepisywane, aby zrozumieć jak autor zadany problem rozwiązał, lub po to, by zobaczyć jak reaguje komputer na pewne zależności zawarte w kodzie. Potem, bazując na zdobytych informacjach podjąłem próby stworzenia własnych, prostych programów.



    Pomysł na zrobienie własnej gry pojawił się właściwie w momencie zakupu Amigi, jednak to książka KAW-u, napisana w przystępnym języku pokazała mi, że programować może każdy. Gra "Labirynt" powstała jako próba stworzenia gry przygodowej. Postać przemieszcza się po świecie, uważając na pułapki. Domyślnie miała zbierać przedmioty. Gracz po zebraniu tychże miał odnaleźć zamknięte wyjście, otworzyć je i wydostać się z labiryntu. Piszę "domyśnie", gdyż finalna wersja, jaką posiadam, jest zaledwie zarysem wizji, jaka wtedy powstała. Gra, jak możecie zauważyć po kodzie, miała zostawioną potężną rezerwę przestrzeni w kodzie na rozwiniecie fabuły. Ze względu na wiele poważnych spraw, jakie mogą zajmować 11-latka, projekt został w pewnym momencie zarzucony. Zgrany na kasetę i schowany w stosie kaset na strychu rodzinnego domu.



    Po kilkunastu latach, kiedy retrochoroba mnie zaatakowała, a udało się zdobyć Atari 800XE, przypomniałem sobie o owej kasecie. Dzięki temu, iż została nagrana na kasetę, która oryginalnie zawierała kurs języka angielskiego "O.K jest ok", udało się oszacować czas powstania nagrania mojej gry: 19 lat temu. Po tych latach, dzięki mocy internetu, mediów społecznościowych, możemy poznawać ludzi z podobnymi zainteresowaniami. Wtedy, kiedy tych mediów było brak, a wszyscy marzyli już o PC lub zagrywali się na Pegasusach oraz 16-bitowcach, bylem osamotniony w mojej programistycznej przygodzie. Prawdopodobnie to ostudziło wtedy zapal do dalszych prac. Dziś, kiedy również dostęp do odpowiedniej wiedzy jest tak prosty, możemy do tego wracać Dzięki pomocy Krzysztofa Ziembika (Kaz), Jerzego Dudka (Duddie) oraz Łukasza Maśko (Perinoid) - członków portalu AtariOnLine.pl - udało się odzyskać uszkodzone zębem czasu nagranie i doprowadzić je do stanu używalności, zarówno na emulatorze jak i prawdziwym Atari.

    Mimo, że gra nie jest wybitna, ani nie jest to nawet pełna wersja mojej dziecięcej wizji, to jest dla mnie nie lada nostalgiczna wycieczka, którą jest mi niezmiernie milo odbyć. Chciałbym za to doznanie serdecznie podziękować powyższym osobom. I kto wie, może odzyskany kod doczeka się rozbudowy i wizja zbudowana w tamtych latach zostanie ukończona. Może pojawi się dalsza część przygód podróżnika, jego imię oraz obsługa joystickiem... Czas pokaże.
    Link do pobrania wersji z 1998 roku, nie poprawianej, zawierającej między innymi liczne błędy ortograficzne ("wojewodztwo ludzkie" rządzi! - Kaz)". Tytuł: "Labirynt"; rok powstania: 1998; programista: Mikołaj Cichal, lat wtedy 11; język programowania: Atari BASIC; platforma: gra powstała na 130XE, chodzi na każdym 8-bitowym Atari.





Dodam tylko gwoli wyjaśnienia, że nie ma czegoś takiego jak "członkostwo AtariOnline.pl", co padło w tekście Mikołaja. Każdy, kto ma intencje działania w ramach serwisu i poświęcania mu swojego czasu, w dowolnej formie - ma taką możliwość. Taka koncepcja jak największej wolności, swobody działania i braku zorganizowanej hierarchii jak dotychczas dobrze się sprawdza. Nawet tak zwanych "redaktorów naczelnych" serwisu nikt nigdy nie wyznaczał, mechanizm organizuje się sam.

2017-10-20 12:30 by Kaz
komentarzy: 14
Inne treści związane z tematem
[Atari.Area] Last Party 2017 results i stuff [Atari.Area] Last Party 2017 results i stuff;
Dostępne są już wszystkie prace oraz wyniki z zakończonego dziś jubileuszowego zlotu w Opalenicy: Last Party 2017. Music Compo: 1. 20 lat lejter - Lisu/Tristesse 2. Oldtekkno - Miker 3. Distilled Implant Cleaner - Pigu + Zlew Graphics Compo: 1. Last Train - Rocky/MadTeam 2. Snowman - ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 3.10 test 1 [ATARI] Altirra x86 i x64 3.10 test 1;
Nowa wersja testowej Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.00 z 28 grudnia 2017 r.
[Atari] AtariOnLine: Wyniki Kaz Kompo 2016 [Atari] AtariOnLine: Wyniki Kaz Kompo 2016;
Przedstawiamy wyniki jedenastej edycji konkursu na najlepszą grę roku Kaz Kompo 2016.1. Laura, 590 p.Twórcy gry:Kod, pomysł: Arkadiusz „Larek” Lubaszka, grafika: Paweł „Ripek” Szewczyk, muzyka: Bartłomiej „Wieczór” ...
[MULTI] Pantheon 6.598 [MULTI] Pantheon 6.598;
Multiemulator Pantheon, programu autorstwa  Bostjana 'Grandy' Grandoveca i jego kolejna odsłona. Tym razem dodano obsługę 93 tytułów dla SEGA Megadrive.
[Atari.Area] Altirra 3.00 [Atari.Area] Altirra 3.00;
Last Party zbierało się do końca, tymczasem Phaeron wypuścił nową wersję najlepszego i najpopularniejszego obecnie emulatora 8-bitowego Atari - Altirra. Oto najważniejsze zmiany i uspraweninia (w języku angielskim): Accuracy: Illegal 6502 opcode and 65C816 fixes, VBXE fixes and timing ...
Komentarze