!

[Atari] AtariOnLine: Śmierć śmieciom!

[2] # AtariOnLine | Sobota, 6 Stycznia 2024 21:23CET

[Atari] AtariOnLine: Śmierć śmieciom!
A precyzyjniej, śmierć śmieciom z prawej strony ekranu Atari! Jak wiele osób, ja również przez lata obserwowałem, że niektóre obrazki czy programy wywołują jakieś przypadkowe śmieci, daleko z prawej strony ekranu. Ten efekt nie zawsze był widoczny, bo niektóre telewizory w ogóle nie wyświetlają tak szerokiego obszaru, mają nawet problem z wyświetleniem całego, zwykłego obrazu Atari. Stąd zresztą wiele dyskusji w świecie Atari na temat tego, jakie są maksymalne rozmiary ekranu naszego ulubionego komputera i różne obliczenia teoretyczne i praktyczne (jedna z lepszych rozpisek jest dostępna tutaj).



Oczywiście pomijam, pojawiające się w wielu starych źródłach, fałszywe informacje, jakoby maksymalna rozdzielczość Atari wynosiła 320 na 192 pikselach w hiresie, bo każdy średniozaawansowany Atarowiec wie, że Atari ma obraz elastycznie modyfikowany przez Display List, więc ta podana rozdziałka to predefiniowany w systemie tryb GRAPHICS 8 i można bez wielkiego wysiłku komputera czy programisty wyświetlić obraz o innej wysokości, maksymalnie 239 pikseli (przy 240 zrywa synchronizację obrazu, ale kolega Gary "Rybags" Ryan odkrył kilkanaście lat temu jak uzyskać w hires pełne 240 w pionie, podobnie jak we wszystkich pozostałych trybach Atari, uwaga: w popularnym programie graficznym "Graph2Font" nie jest ta poprawka zaimplementowana).

Większa niepewność użytkowników dotyczy szerokości ekranu, mimo, że tutaj możemy sobie w Atari włączyć zaledwie trzy tryby: ekran wąski (256 pikseli hires), normalny (320 pikseli) oraz szeroki... No właśnie, tu się zaczynają schody w obliczeniach, ile pikseli szerokości mamy w tym trybie. W przypadku szerokiego ekranu padają różne wartości, a demoscenowy consesus podaje, że mamy wtedy do czynienia z obrazem większym o jeden znak hiresowy po lewej i po prawej, a więc 320+8+8=336 pikseli. Taką maksymalną szerokość ekranu Atari wyświetlają niektóre emulatory, jak popularny Atari800 i Atari800Win. Dzisiaj zadamy kłam tej teorii, która ma już długą, chyba trzydziestoletnią historię. Udało nam się uzyskać 356 pikseli szerokości, na standardowym Atari, nie modowanym w żaden sposób. Wydaje się niewiele, ale daje to nam, przy pełnej wysokości ekranu, 960 pikseli na rysunku więcej. No i kolejny raz potwierdza, że Atari to niezwykle ciekawy komputer, w którym ciągle można odkryć coś nowego.

Najpierw pokażę przykładowy obrazek, na którym widać rzeczony efekt śmieci po prawej stronie. Jest to wspaniała praca "Inspection" Tomasza "Irwina" Bogdanowicza sprzed kilkunastu lat. Widać na niej doskonale, bo wykorzystuje tryb szerokiego ekranu, że skrajnie z prawej strony pojawia się kolumna z jakimiś śmieciami. Przez lata nikt nie zwracał na nie uwagi, po prostu traktowane były jako zło konieczne, choć zdarzało się, że w celu ich uniknięcia, niektórzy używali duszka, który przykrywał te śmieci (da się to zrobić używając priorytetu 1 lub 2, tylko priorytet 4 nie zadziała). Poniżej zrzuty ekranowe całej pracy Irwina i powiększenie fragmentu z prawej strony ekranu, najpierw z prawdziwego Atari, potem z emulatora Altirra:

rysunek "Inspection" Irwina na prawdziwym Atari - po prawej stronie widać śmieci na dwa piksele szerokości (równoważne w hiresie czterem pikselom, a w trybie GTIA - jednemu pikselowi)
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W końcu "Mikie" na Atari!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Michaś w końcu na Atari
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: RastaConverter – nowa wersja
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Obudowa kombajnu XCF12
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Time Wizard Deluxe + edytor poziomów
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: FORTH rozgryziony!
wstecz06/01/2024 21:23
Inne treści związane z tematem
[Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024 [Atari] BigPEmu 1.13 5/5/2024
Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
[Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane! [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
Kolega Mariusz "Mq" Ejchsztet ogłosił newsy w sprawie wydania swojej bardzo ładnej gry "Dude Story" (wątek o rozwoju gry i pliki darmowej wersji gry tutaj), nad którą pracował 4 lata!. Można już zamawiać wersję kolekcjonerską i wynagrodzić autora za trud i kawał dobrej roboty:"Kolejny raz ekipa Mq-workshop przygotowuje wydanie gry w wersji ...
[Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font! [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
Mijały eony, mijały ery, mijały stulecia, a potem dziesięciolecia, a program graficzny Tomasza "TeBe" Bieli o nazwie Graph2Font wciąż nie miał aktualizacji, na które graficy go używający czekali z utęsknieniem. Aż do teraz!Program G2F jest genialny, bo powstały w nim setki współczesnych grafik Atari i właściwie zdominował ...
[Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600 [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
Kolega Sławomir "Dalton" Krysztowiak zajął się ciekawym projektem na platformie Atari 2600. Informację podesłano mi następującą: "Dalton właśnie mi klepnął takie info, że pracuje na tym. No i kurde szok, bo fajny temat robi i chętnie bym mu wysłał pada za free, w ramach wsparcia. Napisałem mu to, na co mi odpisał, że ...
[Atari.Area] BigPEmu 1.12 [Atari.Area] BigPEmu 1.12
Emulator konsoli Atari Jaguar BigPEmu, tworzony przez Richarda Whitehouse, doczekał się nowego publicznego wydania 1.12 Zmiany od ostatniego publicznego wydania: Port dla x64 Linux Port dla x64 Arm Plugin dla D3D12 usprawnienia dla twórców produkcji na Jaguara poprawki błędów Developer BigPEmu zaprezentował zmiany w filmie w serwisie Youtube. Rich mierzy się z poważnymi problemami ...
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU