[Atari] AtariOnLine: "07 zgłoś się" egzotycznie

[2] # AtariOnLine | Sobota, 25 Sierpnia 2018 11:20CET

[Atari] AtariOnLine: "07 zgłoś się" egzotycznie
Skomentuj

Poruszenie, które wywołała nasza gra 07 zgłoś się jest dla mnie czasami niezrozumiałe. Prawdopodobnie bazuje to na jakiś zlepku sentymentów co do filmu o Borewiczu, zamiłowania do prostoty gier paragrafowych, a może i polubienia urokliwej treści gry. Oczywiście moje zdziwienie nie oznacza, że mnie to zainteresowanie nie cieszy. Dzisiaj zaprezentuję dwa projekty, które w ostatnim czasie znalazłem w necie. Ich autorzy, zapewne przez skromność, nie informowali nas o swoich pomysłach, a są... mocno egzotyczne.

1. Texas Instrument TI-84 Plus

Grzesiek Gałęzowski poinformował na swoim profilu na fejsie, że robi pierwsze przymiarki do konwersji gry na... kalkulator! Jest to oczywiście zaawansowany kalkulator programowalny, wyposażony w procesor Z80 taktowany 15MHz i 24KB pamięci RAM dla użytkownika. Ekran daje monochromatyczny obraz o rozdzielczości 96 na 64 piksele. Tak Grzesiek pisze o swoim projekcie: "(...) Chodzi o przeniesienie gry "tekst" i grafiki. By na kalkulatorze można było zagrać podobnie jak na Atari lub ZX-Spectrum. Powstaje też wersja audio dla osób niewidomych na Android. W tym przypadku też nie chodzi o konwersję dosłowną oprogramowania lecz gry obdartej z tego co niewidoczne dla gracza. (...) Niestety automatyczna konwersja grafiki się nie sprawdza i będę musiał to zrobić ręcznie. (...) Podobna sytuacja jaką mieliśmy przy "Janku", gdzie Kaz musiał ręcznie poprawiać rysunki dla Atari ST. Kod będzie napisany od nowa bez wglądu na ten kod z Atari. Tak jak pisałem w tym przypadku liczy się kontent a nie wierność przenoszenia kodu źródłowego. (...) Tak, jest Z80 i to pracujący z większą częstotliwością niż w ZX Spectrum. Ale nie widzę potrzeby by przy tak prostej grze bawić się w przenoszenie kodu. Kod jest od zera napisany. Problem jest z grafikami. Przez brak kolorów niektóre rysunki są wysoko nieczytelne. Jeżeli ręcznie nie będzie się dało uzyskać odpowiednich rezultatów przy przenoszeniu grafiki to usunę te grafiki mniej czytelne."



2. Cobra 1

Nie raz na forum wspominaliśmy taką polską konstrukcję komputerową jak Cobra 1. W czasach socjalistycznej gospodarki niedoborów, a wielkiego zapotrzebowania na komputery, był to projekt przeznaczony dla tych, którzy mają zaawansowane zdolności elektronika, a jednocześnie nie mogą sobie pozwolić na zakup gotowego komputera. Informacje, schematy, oprogramowanie niezbędne do budowy tego mikrokomputera były publikowane w latach 1984-1985 w odcinkach w czasopiśmie Audio-Video.

W tamtych starych czasach nawet oficjalnie wyprodukowano sto płytek, sprzedawanych potem do samodzielnego montażu. Ponieważ jednak informacje i schematy zawierały wiele błędów (piękną historię konstruowania Cobry 1 można poczytać tutaj), a dodatkowo były ogromne trudności z zakupem wymaganych części i podzespołów, współcześnie szacuje się, że komputer ten nie powstał w większej liczbie niż kilkanaście sztuk, a udokumentowano istnienie zaledwie kilku egzemplarzy. Warto tu dodać, że każdy z tych komputerów może wyglądać inaczej, ponieważ plany budowy nie obejmowały obudowy i każdy mógł stworzyć własną. Na zdjęciu przykład jednego z piękniej zbudowanych egzemplarzy, z historii zaprezentowanej tutaj przez kolegę united-pl:



Cobra1 to komputer posiadający możliwości zbliżone do komputera ZX81. Zbudowany w oparciu o procesor Z80A taktowany 3,25MHz, w podstawowej wersji wyposażony jest w 16KB dynamicznej pamięci RAM, którą można rozszerzyć do 48KB, pamięć obrazu wynosi 1KB. Na ekranie można uzyskać tylko monchromatyczny, czarno-biały tryb znakowy 32x24 znaki po 8x8 pikseli (a dokładniej 5x7 pikseli, bo taką rozdzielczość przewiduje układ MCY7304). Urządzeniami wejścia wyjścia był monitor lub telewizor oraz klawiatura, a pamięć masową stanowił magnetofon kasetowy.

Nasz kolega Rafał "rj1307" Jankowski również jest posiadaczem takiego komputera, a co więcej stara się czynnie rozwijać bibliotekę jego oprogramowania. I dlatego do zestawu około 20 prostych gier, które stworzyły już na ten komputer różne osoby, dołączyła też... historia porucznika Topornego! Publikacja gry miała miejsce 27 lipca 2018 roku tutaj. Filmik z gry udostępnił kolega zdzis_ek i jest tutaj, a poniżej kilka screenshotów. Jak mi powiedział Rafał, gra napisana w Basicu, bardzo skądinąd prymitywnej implementacji, zawiera tylko jeden obrazek, reszta jest tekstowa.



O atarowskim pierwowzorze można oczywiście poczytać na forum tutaj. A dodatkowo wrzucam nowy filmik pokazujący jak Tytus grał w grę, oraz przypominam poprzedni, w którym o grze rozmawialiśmy:





2018-08-25 11:20 by Kaz
komentarzy: 6
Inne treści związane z tematem
[FRONTEND] MedGUI Reborn v0.058 [FRONTEND] MedGUI Reborn v0.058 ;
SpeedVicio udostępnił pełną wersję nakładki MedGUI - bardzo wygodnego interfejsu dla multiemulatora Mednafen, który sam w sobie jest raczej mało przyjazny w konfiguracji.
[multi] DSP Emulator 0.16b2 VIP 25/10/15 [multi] DSP Emulator 0.16b2 VIP 25/10/15;
Po dlugiej przerwie pojawiła się aktualizacja multiemulatora DSP pozwalającego pobawić się maszynkami arcade i ośmiobitowcami - CPC, ZX Spectrum (z bardzo fajnie rozwiązanym podglądem plików), a także Colecovision, Nintendo 8 i CGB/GB. Dość nietypowy projekt na pierwszy rzut oka, ...
[Arcade] MAMEUIFX x64/ x86 0.167 [Arcade] MAMEUIFX x64/ x86 0.167;
MameSick opublikował wersję swojej mutacji MAME 0.167 - MameUIFX. MameUiFX może poszczycić się jednym z ładniejszych GUI wśród klonów MAMEUI i jest jednym z najlepiej działających klonów tego multiemulatora.  
[arcade] HbMameUI/HbMame x86 i x64 0.167 [arcade] HbMameUI/HbMame x86 i x64 0.167;
HbMame (HomeBrewMame) jest modyfikacją MAME umożliwiającą odpalenie nieoficjalnych gier na sprzęt arcade obsługiwany przez MAME - nieoficjalne, amatorskie to wcale nie znaczy, że gorsze.
[AMIGA] FS-UAE Version 2.6.2 Stable (minor bugfix) [AMIGA] FS-UAE Version 2.6.2 Stable (minor bugfix);
Po makabrycznie długim czasie Frode Solheim twórca emulatora FSUAE Frode Solheima, bazującej na kodzie pozostałych emulatorów z rodziny UAE, a w zasadzie bardzo przyjemnego połączenie pythoona z WinUAE, w końcu zdecydował się zakończył pracę nad nową wersją swojego ...
Komentarze

Tshirt "Lords of The Ring Part One"

Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2018 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt