[Atari] AtariOnLine: Program muzyczny "SFX-Tracker"

[5] # AtariOnLine | Czwartek, 16 Grudnia 2021 10:08CET

[Atari] AtariOnLine: Program muzyczny "SFX-Tracker"
Paweł "PeBe" Banaś napisał:

Stworzony przeze mnie program muzyczny "SFX-Tracker", wykorzystujący autorski silnik o nazwie SFX-Engine, wraz z przykładowymi muzyczkami trzech autorów (Tatqoo, Miker, PeBe) w końcu trafił do naszego archiwum na AtariOnline.pl. Jego rozwój, moje wzloty i upadki przy pracy nad nim, można było śledzić w tym wątku na Forum Atarum oraz na spotkaniach zoomych. Ostatecznie powstał program użytkowy o (mam nadzieję!) intuicyjnym i czytelnym interfejsie, przypominający nieco obsługę z platform 16-bitowych. Pozwala szybko odnaleźć się w mnogości oferowanych opcji. Silnik wykorzystuje cztery kanały dźwiękowe, oparte o standardowy układ POKEY, jaki oferuje każdy komputer Atari XL/XE.



Dlaczego nowy program miałby zainteresować użytkowników, a konkretnie muzyków? Rozbudowane opcje związane z budowaniem dźwięków czynią go interesującym w swej klasie. Dużym plusem jest niewielki silnik, którego możliwości konfiguracyjne pozwalają dostosować go do potrzeb i wymagań programisty korzystającego z muzyki przygotowanej w "SFX-Tracker". Jego stosunkowo niewielki rozmiar, niespełna trzy strony pamięci, sprawia, że można go wcisnąć w prawie każdą „dziurę” w pamięci komputera.

Są też plusy ujemne. Nie ma możliwości łączenia kanałów w tryb 16-bitowy oraz brak jest obsługi filtrów, jakie oferuje układ POKEY. Jednak, takie było założenie programu, aby służył do tworzenia prostych melodii, z wykorzystaniem wszystkich czterech kanałów. Na szczęście nie umniejsza to jednak jego możliwościom, a odtwarzane melodie brzmią naturalnie i wyjątkowo efektownie. Ponadto nietypowe nazewnictwo użyte w programie, może wydać się nieco mylące w porównaniu z innymi programami tej grupy, jednak szybko się do niego można przyzwyczaić. Brak oficjalnego oprogramowania, pozwalającego na wykorzystanie tworzonych melodii też zalicza się do kategorii plusów ujemnych. Można jednak skontaktować się z autorem i poprosić go o dostarczenie oprogramowania, z którego on korzysta. :P

Prawdziwą wadą letalną jest to, że program z niewyjaśnionych, jak dotąd, przyczyn lubi się zawiesić, co może kogoś zniechęcić do korzystania z niego. Jak podkreśla jednak autor :P, nie jest to wada silnika muzycznego, ten będzie odtwarzał muzykę prawidłowo bez żadnych zwiech.




Przykładem wykorzystania "SFX-Trackera" jest powstająca gra „Kret”, do której muzykę napisał Piotr „Tatqoo” Świerszcz, a ponadto „mocno” przyłożył rękę do powstawania trackera. Jak już zostało to wyżej wspomniane, w archiwum razem z trackerem lądują utwory w formacie SMM, trzech autorów. Znajdują się one tutaj. Wszelkie informacje dotyczące programu, wraz z instrukcją, można znaleźć na profilu GitHub.com/SFX-Tracker. Program ma otwarty kod źródłowy i został napisany w języku MAD Pascal. Jest też nagrane spotkanie na zoomie, na którym opowiadałem o programie:



2021-12-16 10:08 by PeBe
komentarzy: 4
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS #25 w Warszawie
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z człowiekiem z L.K. Avalon
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: (Prawie) wszystko o Uni-Joy
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premera gry "Zgred"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Kuba przegląda dyskietki #2
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premiera gry "Smok"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Koncert Husaka na przełom 2021/22
wstecz16/12/2021 10:08
Inne treści związane z tematem
[Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie
Jeszcze nie opadł kurz z naszych stóp, zmęczonych zwiedzaniem niezwykle ciekawej warszawskiej Pragi, a już trzeba przetrzeć sandały i kierować się na południowy wschód Polski, by zaznać rozkoszy odwiedzin w Tarnowie, gdzie będzie miał miejsce kolejny KWAS. Nie, to nie jest przemyślane i zaplanowane przez nas, by tak "cisnąć" te ...
[Atari.Area] Rozmowa z Maciejem Sysakiewiczem (Eden) [Atari.Area] Rozmowa z Maciejem Sysakiewiczem (Eden)
Weekendy to czas na odpoczynek i relaks. Dlatego zapraszamy do zaparzenia herbatki lub kawusi i przeczytania rozmowy z Maciejem Sysakiewiczem - jednym z twórców polskiej protosceny atarowskiej, autorem dwóch dem (Robocop i Eden Demo) i członkiem silnej ówcześnie śląskiej giełdowej społeczności Atari. Rozmowa dostępna jest w dziale wywiady, zapraszamy.
[Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25 [Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25
Niedługo Kuba zaczyna streaming ze spotkania na YT, a może potem uda się też na FB. 2022-01-15 15:06 by Kaz komentarzy: 0
[Atari.Area] LiteDOS-SE Build 2022 January 14 [Atari.Area] LiteDOS-SE Build 2022 January 14
Ukazała się nowa wersja minimalistycznego w rozmiarze DOS dla ośmiobitowych komputerów Atari. W inaugurującej 2022 rok wersji zauważymy następujące zmiany: Fixed MAC65 stack usage induced bug Some cosmetic bugs Conditional BT-support Archiwum dystrybucyjne zawiera również kompleksową instrukcję użytkowania wraz z informacjami technicznymi. Pobieramy ze strony projektu.
[Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem
Już dziś wieczorem, o godzinie 20:00 premiera kolejnego nagrania z cyklu "Spowiedź autora", w której gościmy sympatycznych ludzi, opowiadających swoje historie związane z tworzeniem programów dla Atari. Pojawili się już na spotkaniach Shanti77, Tbxx, mgr_inz_Rafał, PeBe, Muro, Falcon030, JAD, a na początku stycznia, na dobre rozpoczęcie roku, 2 ...
Komentarze
Ostatnio dodane pliki

T-shirt "The Goonies "

Retro T-Shirt The Goonies  - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2022 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt