[Atari] AtariOnLine: Premiera gry "Troll's Treasure"

[5] # AtariOnLine | środa, 22 Grudnia 2021 00:44CET

[Atari] AtariOnLine: Premiera gry "Troll's Treasure"
Michał "stRing" Radecki napisał:

Na zlocie Silly Venture 2021 Winter Edition wystawiłem w kategorii Game Compo tekstową grę na Atari XL/XE pod tytułem Troll’s Treasure. Gra jest krótka i prosta, a do tego napisana w języka Atari Basic (została skompilowana w programie "ABC Basic Compiler" by działała szybciej) i przeznaczona głównie dla dzieci - tym bardziej, że moje pomagały mi w produkcji, poddając pomysły zarówno fabularne, jak i obrazkowe.

Gra została napisana w niewiele ponad dwa tygodnie. Zastrzegam, iż to moja pierwsza taka gra, poza tym nie mam większego doświadczenia w programowaniu, więc nie spodziewajcie się megahitu. Przed finalną wersją powstał eksperymentalny program wyświetlający jedynie parę kresek jako grafikę, oraz do wpisania parę prostych komend. Dzięki temu miałem już w głowie zarys jak umieścić dane, jak zorganizować „kod” i wiedziałem czego oraz jak nie robić. Przy okazji do głowy wpadło kilka pomysłów na fabułę i zagadki. Plansze zostały rozrysowane na kilkunastu kartkach, a ich układ na bieżąco był modyfikowany. Pozwoliło to nie zagmatwać „kodu” i powstał taki papierowy preview gry.



Grafikę rysowaliśmy w programie "MS Paint" i przeliczaliśmy położenie punktów na dane w programie - rysowanie odbywa się przez komendy PLOT i DRAWTO. Dorzuciłem też sprite’y, widoczne jako zebrane przedmioty, podrasowałem parę rzeczy i dodałem „efekty” dźwiękowe. Na koniec pozostało nieco skomplikować zagadki i poprawić jakąś drobnicę, jak wyrażenia języka angielskiego czy justowanie tekstu.

Gra mogłaby być dłuższa, ale zaczynało brakować pamięci, bo obrazki nie są doczytywane, a sam kod nie jest do końca efektywny. Gra została w całości napisana na „real hardware” (taki mój kaprys), a pod koniec emulator "Altirra" został użyty jedynie do optymalizowania. Na nim też dobierałem kolory, bo tam wygodniej było wpisać POKE i na bieżąco korygować wartości. Gra wykrywa system PAL/NTSC i odpowiednio dobiera zestaw kilku barw, bo inaczej wyglądało by to źle – szczególnie kolor zielony się „rozjeżdżał” w wersji NTSC. Silnik, który „rozumie” wyrażenia gracza jest (chyba) dość nietypowy, ale też nie do końca konsekwentny – mea culpa. W 90% przypadków, kiedy to konieczne, wykrywa cztery pierwsze litery wpisywanego wyrażenia i to wystarczy do komunikacji, gdy na przykład używamy jedynie czasowników i gdy na planszy jest tylko jeden obiekt, z którym możemy wejść w interakcję. Czasem jednak należy wpisać pełne wyrażenie, jak USE LADDER. Na razie nie widziałem innego sposobu, żeby dać graczowi możliwość użycia jednego zbioru słów, dla wyrażenia WEŹ jak: TAKE, PICK, GET i tym podobne, a nie powtarzać ich w kółko w programie dla każdej lokacji.



Czy będą kolejne gry produkcji stRing’a i jego dzieci? No cóż, to wciągająca zabawa, ale żmudny proces wymyślania, nauki, testowania, poprawiania. Co prawda, Basic jest dla mnie zrozumiały (a dla kogo nie jest?) i coś tam pamiętam z dawnych lat, gdy uczyłem się go mając 10 lat, więc grę zacząłem pisać praktycznie z marszu. Ale jednak ponownie przeczytałem książkę "Atari Basic" i "Poradnik Programisty Atari", żeby powtórzyć sobie podstawy. Następnym razem chciałbym jednak napisać coś bardziej zaawansowanego pokroju "The Dallas Quest" (z doczytywaną grafiką) lub "Mózgprocesor". Mam już w głowie pomysł na nową produkcję i póki co robię eksperymenty z Display List. Odkryłem też niedawno program "Mad Studio" do tworzenia grafiki w basic’owym trybie 5 i innych. Szkoda, że tak późno, bo wykorzystałbym to w "Troll’s Treasure". Jednak im bardziej się w to wszystko wgłębiam, tym więcej czasu spędzam na analizowaniu „czemu coś nie działa” i trochę mnie to zniechęca, a poza tym lata lecą i mózg już nie jest taki chłonny jak kiedyś, więc póki co "Troll’s Treasure" musi Wam wystarczyć.

Przy okazji pisania gry powstał pomysł, aby przygotować jej fizyczne wydanie. W sumie planowałem zrobić dla zabawy kopię tylko dla siebie, no bo kto chciałby kupić taką prostą grę napisaną w języku Atari Basic? Ale skoro w drukarni nie dało się zamówić mniej niż kilkanaście sztuk wydruku, postanowiłem samodzielnie wydać i sprzedać 10 kopii "Troll’s Treasure". Nie ukrywam, że pomogło w tym doświadczenie zdobyte podczas przygotowywania gry "Adam Is Me", a przy okazji tworzenie wydania sprawiło wiele radości mnie i dzieciom.



Jeśli są zainteresowani to zapraszam do składania zamówień. Cena odzwierciedla koszty jakie poniosłem, aby ją wydać. Nie jest to też produkcja tak zaawansowana i rozbudowana jak na przykład przebój "Laura", więc spodziewam się, że zainteresowanie może być znikome. Gra jest krótka i prosta (można ją ukończyć poniżej 10 minut, gdy się wie, co należy robić). Może jednak znajdzie się parę osób, które zechcą ją nabyć. Zestaw gry zawiera:

  • dyskietka w kopercie (dyskietki są używane, ale wyselekcjonowane, nagrywane na CA 2001 i sprawdzane na dwóch innych stacjach),
  • pudełko tekturowe,
  • instrukcja w formie dwustronnej tekturki A5,
  • rycerzyk do złożenia, z oryginalnych klocków Lego – jedna z postaci z gry,
  • drukowana instrukcja Lego,
  • biały długopis z nadrukiem "Troll’s Treasure",
  • 2 dodatkowe naklejki na dyskietkę.



    Cena za całość to 75 zł + 15 zł wysyłka paczkomatem i koszty pakowania. Liczy się kolejność zgłoszeń. Proszę wysyłać zamówienia na adres michomis(małpa)interia(kropa)pl, wraz z nr. telefonu, paczkomatu i swoimi danymi (imię, nazwisko, adres, ksywka) i JEDNOCZEŚNIE proszę dopisać się poniżej w komentarzach. Wysyłka jedynie na terenie Polski. Jak ktoś chce kupić, a jest poza granicami kraju, to po wpłacie mogę przetrzymać kopię u siebie. W mailu zwrotnym wysyłam dane do wpłaty i dopiero po przelaniu pieniędzy realizuję wysyłkę. Proszę jednak o cierpliwość, bo czekam jeszcze na pudełka. Realizacja wysyłek na początku roku 2022. Jeśli będzie większe zainteresowanie to rozważę doprodukowanie kilku sztuk (poligrafii mam łącznie na 15 sztuk), tylko problemem będą dyskietki, których nie udało się zdobyć więcej. Musiałbym też domówić klocki LEGO.

    A darmowy pliczek do grania jest dostępny w naszym archiwum gier tutaj.

    2021-12-22 00:44 by stRing/Agenda
    komentarzy: 4
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS #25 w Warszawie
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z człowiekiem z L.K. Avalon
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: (Prawie) wszystko o Uni-Joy
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premera gry "Zgred"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Kuba przegląda dyskietki #2
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premiera gry "Smok"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Koncert Husaka na przełom 2021/22
    wstecz22/12/2021 00:44
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź KWAS #26 w Tarnowie
    Jeszcze nie opadł kurz z naszych stóp, zmęczonych zwiedzaniem niezwykle ciekawej warszawskiej Pragi, a już trzeba przetrzeć sandały i kierować się na południowy wschód Polski, by zaznać rozkoszy odwiedzin w Tarnowie, gdzie będzie miał miejsce kolejny KWAS. Nie, to nie jest przemyślane i zaplanowane przez nas, by tak "cisnąć" te ...
    [Atari.Area] Rozmowa z Maciejem Sysakiewiczem (Eden) [Atari.Area] Rozmowa z Maciejem Sysakiewiczem (Eden)
    Weekendy to czas na odpoczynek i relaks. Dlatego zapraszamy do zaparzenia herbatki lub kawusi i przeczytania rozmowy z Maciejem Sysakiewiczem - jednym z twórców polskiej protosceny atarowskiej, autorem dwóch dem (Robocop i Eden Demo) i członkiem silnej ówcześnie śląskiej giełdowej społeczności Atari. Rozmowa dostępna jest w dziale wywiady, zapraszamy.
    [Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25 [Atari] AtariOnLine: Streaming z KWAS #25
    Niedługo Kuba zaczyna streaming ze spotkania na YT, a może potem uda się też na FB. 2022-01-15 15:06 by Kaz komentarzy: 0
    [Atari.Area] LiteDOS-SE Build 2022 January 14 [Atari.Area] LiteDOS-SE Build 2022 January 14
    Ukazała się nowa wersja minimalistycznego w rozmiarze DOS dla ośmiobitowych komputerów Atari. W inaugurującej 2022 rok wersji zauważymy następujące zmiany: Fixed MAC65 stack usage induced bug Some cosmetic bugs Conditional BT-support Archiwum dystrybucyjne zawiera również kompleksową instrukcję użytkowania wraz z informacjami technicznymi. Pobieramy ze strony projektu.
    [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Pazurem
    Już dziś wieczorem, o godzinie 20:00 premiera kolejnego nagrania z cyklu "Spowiedź autora", w której gościmy sympatycznych ludzi, opowiadających swoje historie związane z tworzeniem programów dla Atari. Pojawili się już na spotkaniach Shanti77, Tbxx, mgr_inz_Rafał, PeBe, Muro, Falcon030, JAD, a na początku stycznia, na dobre rozpoczęcie roku, 2 ...
    Komentarze
    Ostatnio dodane pliki

    T-shirt "Gryzor Spectrum Stawicki "

    Retro T-Shirt Gryzor Spectrum Stawicki  - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2022 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt