[Atari] AtariOnLine: Nowe brzmienia Atari!

[2] # AtariOnLine | Czwartek, 1 Sierpnia 2019 00:33CET

[Atari] AtariOnLine: Nowe brzmienia Atari!



W ostatnich latach kolega Paweł "Pavros" Rosowski, znany przede wszystkim z konwersji na Atari gry "International Karate+", tak dogłębnie zainteresował się tematem uzyskania na naszym komputerze dobrze brzmiących basów (dźwięków o niskiej częstotliwości), że wypracował nową metodę, a nawet kilka metod, ich uzyskiwania. A do tego odkrył ciekawe właściwości układu generowania dźwięku w Atari. Wspominał o tym, przyłapany przeze mnie na Pixel Heaven 2018:



Zgodni z tymi zapowiedziami, artykuł Pavrosa na ten temat pojawił się w szóstym numerze "Atari Fan", który to numer dopiero niedawno pojawił się na rynku. Praca Pavrosa ma charakter naukowego opracowania i w czasopiśmie zajmuje dwadzieścia stron (str. 32-52)! Mogliśmy go opublikować na AOL już w czerwcu 2018, bo Pavros podzielił się z nami tekstem, ale dżentelmeńska umowa między nami była taka, że najpierw artykuł pokaże się w atarowskim piśmie, koniecznie polskim, a dopiero potem w necie. Tak więc dopiero dzisiaj prezentujemy materiały od autora. Kto lubi mieć przed sobą tekst drukowany - odsyłamy do najnowszego "Atari Fana", a kto woli czytać na ekranie - zapraszamy do nas.

W największym skrócie: jak wszem i wobec wiadomo, w Atari mamy układ scalony POKEY, który między innymi służy do generowania dźwięku. Pozwala on uzyskać basy na kilka sposobów, w tym dzięki tak zwanemu "zniekształceniu C". Dzięki temu otrzymujemy "basy C", choć to tylko umowna nazwa, przyjęta z nomenklatury popularnego programu "Raster Music Tracker". Uzyskane w ten sposób basy mają miekką, ładną barwę. Problem z tym zniekształceniem jest taki, że zachowuje się niestabilnie, barwa i częstotliwość dźwięku ulegają zmianom w trakcie odtwarzania muzyki, co utrudnia lub uniemożliwia jego praktyczne wykorzystanie. I na tym kończy się wiedza powszechna.



Pavros przeanalizował POKEY-a na tyle dokładnie, że znalazł sposoby na stabilizację dźwięku, a do tego odkrył właściwości tego scalaka, które opisał jako "złotą" ścieżkę próbkowania, "złoty" kanał 3, a nawet sformułował zasadę zachowania ścieżki próbkowania. Udokumentowanie tych wszystkich właściwości i sposobów otwiera drogę do uzyskania nowych brzmień, pozwoli kolejnym eksperymentatorom na wydobycie z POKEY-a ciekawej muzyki, a programistom na stworzenie nowych narzędzi do dźwięków i muzyki.


Pavros na Wapniaku 2017


Autor napisał również kilka słów komentarza do załączonych materiałów "Niedawno zakończyłem pracę nad opisem wyników moich badań dotyczących zniekształcenia C POKEY-a. Oprócz zasad rządzących wytwarzaniem tego zniekształcenia opis zawiera też sposoby stabilizacji tzw. basów C. Problem ten był już poruszany na forach internetowych: Polycounter reset on Pokey oraz Pokey Question Distortion 12 Donkey Kong bass i tutaj.

Jako uzupełnienie opisu dołączony jest plik excelowy zawierający tablice czętotliwości/nut dla wszystkich zegarów POKEY-a. Dodałem też slajdy, które prezentowałem na WAPNIAK-u 2017 oraz program "Bass Tester", który pozwala pobawić się zniekształceniem C w praktyce. Program jest skompilowany w trzech wersjach różniących się metodą synchronizacji liczników - dwa warianty metody pierwszej i metoda druga. Program dostarczony jest wraz z kompletnym kodem źródłowym. Po uruchomieniu na ekranie wyświetlony jest opis klawiszy zmieniających różne ustawienia. Instrukcja zawarta jest też w slajdach. Jeśli uruchamiamy program pod Altirrą, to warto włączyć Audio Monitor by obserwować oscylogramy. Instrukcja nie wspomina o klawiszu 0, który włącza/wyłącza modulację dokładnego przesunięcia fazowego. Miłego czytania."


A wszystkie wspomniane przez autora materiały są do ściągnięcia tutaj

2019-08-01 00:33 by Kaz
komentarzy: 21
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zapowiedź Ironii 2019
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Lista gier na Lynxa z konkursu programistycznego
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce nowe gry na Lynxa
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce retro na imprezach
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Niedokończona gra „Meebzork”
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Można zamawiać nową grę!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gra w produkcji: Heartlight VBXE
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Więcej w Bibliotece Atarowca
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl

wstecz01/08/2019 00:33
Inne treści związane z tematem
[ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test I/II [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test I/II
Była pełna wersja?... Była, więc czas na nowe wersje testowe Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200. Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.20 z 23 czerwca 2019 r.
[Atari.Area] Altirra 3.20 [Atari.Area] Altirra 3.20
Ukazała się kolejna wersja wiodącego emulatora 8-bitowych komputerów Atari oraz konsoli Atari 5200. Najważniejsze zmiany (wg redakcji): APE Warp+ OS 32-in-1 is now emulated, Ultimate1MB can soft-control stereo and Covox, fixes to some broken modem and CIO acceleration options. Hardware accelerated effects support including distortion and bloom, new color preset for the NTSC 800 model, new ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test III [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 test III
Była pełna wersja?... Była, więc czas na nowe wersje testowe Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200. Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.20 z 23 czerwca 2019 r.
[Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" na Lost Party [Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" na Lost Party
Drodzy przyjaciele Atari Fana!W ciągu ostatniego czasu ratowania Atari Fana odebraliśmy mnóstwo pozytywnych wiadomości, słów wsparcia, a do tego znalazły się osoby, które nie tylko kupowały pismo, ale i wpłacały dodatkowe pieniądze, aby wesprzeć projekt. Za to wszystko serdecznie dziękujemy!Dzięki tej ofiarności udało ...
[Atari.Area] ct60e dostępne [Atari.Area] ct60e dostępne
W sklepie Retro-Cloud.eu pojawiła się nowa partia ct60e.Ct60e akcelerator do Atari Falcon z procesorem 060 i pamięcią SD-Ram, oryginalnie zaprojektowany przez Rudoplhe Czuba i udoskonalony przez Willego/Lamers.
Komentarze

T-shirt "Dyskretny urok duplikacji"

Retro T-Shirt Dyskretny urok duplikacji - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2019 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt