!

[Atari] AtariOnLine: Lepszy obraz na Atari!

[5] # AtariOnLine | środa, 12 Lutego 2025 20:51CET

[Atari] AtariOnLine: Lepszy obraz na Atari!
Błażej "Pancio" Biernat, znany w atarwskich środowisku elektronik, m.in. członek Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego, napisał:

Przez kilka tygodni pracowałem nad poprawieniem jakości obrazu z Atari. W szczególności zależało mi na tym, by dobry rezultat osiągnąć na telewizorach i monitorach wyposażonych w wejście HDMI. Rozwiązań - mniej lub bardziej skomplikowanych czy inwazyjnych - powstało przez ten czas kilka, ale tu chciałbym pokazać jedno z nich - zastąpienie bloku elektroniki Atari, wytwarzającym słabej jakości sygnał wideo, bardzo dobrym rozwiązaniem opartym na UGV (Ultimate Gated Video Board) opracowanym i zademonstrowanym przez kolegę Michaela "Mytek-a " St. Pierre'a na tej stronie. Rozwiązanie Mytek-a zainspirowało mnie do stworzenia własnego interfejsu, co prawda wykorzystującego pomysł VG (Video Gate), ale nie do końca tak, jak zrealizował to autor oryginalnego rozwiązania.



Szczegółowy opis postępów prac zamieściłem na swojej stronie, są tam też zdjęcia, schematy, etc. Tu tylko zaprezentuję zajawkę rozwiązania, które moim zdaniem jest najlepszym „analogowym” sposobem wytworzenia świetnej jakości obrazu Atari. Ilość zmian i odmienna koncepcja wytwarzania obrazu powoduje, że prezentowane urządzenie znacznie odbiega swą budową od oryginału, niejako zastępując je w całości zupełnie innym rozwiązaniem. Jednak ze względu na wykorzystanie idei VG, postanowiłem by moje oznakowanie nawiązywało do rozwiązania pierwotnego. Jeśli więc będzie tu mowa o UGV-II to mówimy o oryginalnym rozwiązaniu wymyślonym przez Mytek-a, a jeśli o UGV2-FF i UGV2-GF to zostały zaprojektowane od podstaw przeze mnie i mimo podobieństwa realizowanych funkcji są w zdecydowanym stopniu skonstruowane w sposób odmienny. Nazwa SavoNARA to oczywiście żartobliwe nawiązanie do pewnego projektu, który nie dawał żadnej poprawy jakości obrazu, oraz gra słów z japońskim sayonara (pol. do widzenia).



Jestem niezmiernie wdzięczny autorowi za pomoc i cenne uwagi, a zwłaszcza za jego wkład w tworzenie mega ciekawych rozwiązań - nie tylko dla Atari. Mój projekt SavoNARA - UGV2 to kolejny projekt powstały w ramach działalności PTODT (Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego), powołanego do ochrony artefaktów technicznych, w szczególności w dziedzinie informatyki i komputerów. Projekt został wykonany jako Free Hardware, na licencji Creative Commons BY-NC-SA 4.0. Oznacza to, że możesz go wykonać samodzielnie, do użytku prywatnego. Komercyjne wykorzystanie jest możliwe tylko po uzyskaniu zgody autorów. W ramach projektu SavoNARA - UGV2 powstały dwa warianty poprawy jakości obrazu Atari:



  • SavoNARA: UGV2-FF

    Działanie układu opiera się na podobnych regułach jak układ Mytek-a, ale przysłowiowy diabeł tkwi w szczegółach. Po pierwsze, zastosowanie zatrzasków zamiast bramek pozwala na dokładne, synchroniczne złapanie pikseli i wygenerowanie ich z większą precyzją - pomaga w tym układ ICS501, który powiela częstotliwość pikselową czterokrotnie - ta sama częstotliwość będąca w fazie z zegarem używanym przez GTIA taktuje mikrokontroler. Zabieg taki pozwala na wykonywanie wszystkich rozkazów w fazie z częstotliwością procesora 6502. Pomysłodawcą zastosowania zatrzasków jest kolega Krzysztof "kkrys" Krupa, który zastosował podobne rozwiązanie w swoim zamienniku układu 4050 zwanym po prostu "4050 Replacement". Tu mała dygresja: aby można było użyć układu kkrys-a w Atari 800XL potrzebne było co najmniej dwukrotne "podbicie" częstotliwości pikselowej. Po kilku próbach i konsultacjach, wspólnymi siłami stworzyliśmy interfejs zwany FideoFixer (taki "4050 Replacement" na sterydach), którego idea została w całości zaimplementowana w UGV2-FF/GF. W efekcie pracy zatrzasków otrzymujemy obraz, który nie zawiera pionowych czarnych pasów w przejściach tonalnych luminancji. UGV2-FF umożliwia podłączenie do scandoublera HDMI dzięki dodatkowemu złączu (ta cecha UGV2-FF podoba mi się najbardziej - mogę używać z Atari tego samego monitora co z PC).





  • SavoNARA: UGV2-GF

    Jest to pewnego rodzaju wariacją UGV2, która dostała kolejnego moda, a mianowicie wyposażona została w odpowiednik GTIA Fixer kolegi Simiusa. Na pomysł takiej modyfikacji wpadł kolega Grzegorz "SuN" Żyła, który stwierdził, że "kanapka" z osobnymi układami GTIA Fixer i UGV2 może nie zmieścić się w komputerach Atari 800XL/600XL pod klawiaturą, więc zaproponował zrobienie hybrydy. Nie było łatwo, bo choć jest tu niewiele elementów więcej (po jednym układzie z 14-ma i 16-ma wyprowadzeniami i kilkoma biernymi), lecz GTIA Fixer wymaga dodatkowej pary 20-rzędowych podstawek pod układ GTIA (nie jest przelotowy jak UGV2). Zrobiło się na płytce bardzo ciasno!

    Efekty uzyskiwane przez UGV2-FF/GF są bardziej niż zadowalające, tym bardziej, że mamy możliwość wyświetlania obrazu przez HDMI. Oczywiście wiele można jeszcze zrobić, aby poprawić jakość. Na przykład poszukać lepszego grabbera obrazu, itp. Ale to już pozostawiam czytelnikom. Mnie pozostaje się cieszyć z wygody, że mogę pograć i popracować na tym samym monitorze, do którego podłączyłem swojego peceta. SavoNARA!



    2025-02-12 20:51 by Kaz
    komentarzy: 7
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Projekt emulatora Apple II
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Obudowa monitora XL
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Sztuka opowieści w grach RPG na Atari
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Zamiana klawiatur Atari - C64!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: K.W.A.S. #36 w Krakowie!
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: BIT BOAT - Festiwal Gier Dawnych i Niezależnych
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Monitor XCL10
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Ogłoszenie wyników FujiCup i Atari Homebrew Awards
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Głosowanie na najlepsze gry w konkursie FujiCup 2024

    Vox populi

    Ten artykuł nie byl jeszcze komentowany:(

    Dodaj komentarz!!!!

    Nick
    Email
    Www
    Komentarz
     
    wstecz12/02/2025 20:51
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R17 13/04/2025 [Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R17 13/04/2025
    Pojawiła się kolejna pełna wersja STEEM'a w mutacji o dźwięcznej nazwie Steaven Seagal Edition z całkiem pokaźną ilością zmian i poprawek.  Autor forku powrócił również do rozwoju wersji dla Linuxa - xSteem. Przy okazji co jakiś czas pojawia się także build całkowicie developerski bazujący na nowym rdzeniu zawierający tylko pliki wykonawcze Steema - posiada on ...
    [Atari.Area] Atari 8-bit Rom Image File Explorer [Atari.Area] Atari 8-bit Rom Image File Explorer
    Nowa wersja Atari 8-bit Rom Image File Explorer przynosi szereg istotnych ulepszeń i nowych funkcji, które rozszerzają możliwości pracy z obrazami dysków i plikami wykonywalnymi Atari. Najważniejsze nowości to: Nowe narzędzie modyfikacji – Atari File Hex Editor ("M" tool), otwierane w nowej ramce HTML Obsługa obrazów dysków DCM Obsługa obrazów KBOOT Obsługa obrazów DOS ...
    [Atari.Area] Atari Font Maker V1.6.16.0 [Atari.Area] Atari Font Maker V1.6.16.0
    Pojawiła się nowa wersja Atari FontMaker - narzędzia do tworzenia fontów i map dla komputerów Atari. Wśród nowości w najnowszym wydaniu znalazły się: Dodany edytor zestawu kafelków (Tile Set), obsługujący 100 kafelków o rozmiarze 5x5 Zaktualizowany format danych JSON dla schowka, pozwalający na kopiowanie i wklejanie danych z "dziurami" w zbiorze Program dostępny jest w jako ...
    [Atari.Area] Turgen 9.4.0 [Atari.Area] Turgen 9.4.0
    Z przyjemnością informujemy o premierze nowej wersji Turgen - popularnego narzędzia do tworzenia kaset dla komputerów Atari. Wersja 9.4.0 wprowadza szereg nowości i ulepszeń, które znacząco zwiększają możliwości programu, zwłaszcza przy pracy z plikami danych i przetwarzaniu wsadowym. Najważniejsze zmiany: Obsługa zwykłych plików danych (plain data files) - zarówno w trybie ...
    [Atari] AtariOnLine: Projekt emulatora Apple II [Atari] AtariOnLine: Projekt emulatora Apple II
    Projekt emulatora Apple II, działający na naszym ulubionym komputerku wciąż jest powolutku rozwijany, a ostatnio rozmawiałem z jego autorem Piotrem "Artax" Mejerem i aby go nieco zmotywować do kolejnych postępów, postanowiłem odświeżyć nagranie z nim z KWAS-a #24 w Krakowie. Dotychczas ten materiał był tylko niewielką, trudno ...
    Komentarze
    ... bez komentarza
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2025 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU