!

[Atari] AtariOnLine: Lepszy obraz na Atari!

[11] # AtariOnLine | środa, 12 Lutego 2025 20:51CET

[Atari] AtariOnLine: Lepszy obraz na Atari!
Błażej "Pancio" Biernat, znany w atarwskich środowisku elektronik, m.in. członek Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego, napisał:

Przez kilka tygodni pracowałem nad poprawieniem jakości obrazu z Atari. W szczególności zależało mi na tym, by dobry rezultat osiągnąć na telewizorach i monitorach wyposażonych w wejście HDMI. Rozwiązań - mniej lub bardziej skomplikowanych czy inwazyjnych - powstało przez ten czas kilka, ale tu chciałbym pokazać jedno z nich - zastąpienie bloku elektroniki Atari, wytwarzającym słabej jakości sygnał wideo, bardzo dobrym rozwiązaniem opartym na UGV (Ultimate Gated Video Board) opracowanym i zademonstrowanym przez kolegę Michaela "Mytek-a " St. Pierre'a na tej stronie. Rozwiązanie Mytek-a zainspirowało mnie do stworzenia własnego interfejsu, co prawda wykorzystującego pomysł VG (Video Gate), ale nie do końca tak, jak zrealizował to autor oryginalnego rozwiązania.



Szczegółowy opis postępów prac zamieściłem na swojej stronie, są tam też zdjęcia, schematy, etc. Tu tylko zaprezentuję zajawkę rozwiązania, które moim zdaniem jest najlepszym „analogowym” sposobem wytworzenia świetnej jakości obrazu Atari. Ilość zmian i odmienna koncepcja wytwarzania obrazu powoduje, że prezentowane urządzenie znacznie odbiega swą budową od oryginału, niejako zastępując je w całości zupełnie innym rozwiązaniem. Jednak ze względu na wykorzystanie idei VG, postanowiłem by moje oznakowanie nawiązywało do rozwiązania pierwotnego. Jeśli więc będzie tu mowa o UGV-II to mówimy o oryginalnym rozwiązaniu wymyślonym przez Mytek-a, a jeśli o UGV2-FF i UGV2-GF to zostały zaprojektowane od podstaw przeze mnie i mimo podobieństwa realizowanych funkcji są w zdecydowanym stopniu skonstruowane w sposób odmienny. Nazwa SavoNARA to oczywiście żartobliwe nawiązanie do pewnego projektu, który nie dawał żadnej poprawy jakości obrazu, oraz gra słów z japońskim sayonara (pol. do widzenia).



Jestem niezmiernie wdzięczny autorowi za pomoc i cenne uwagi, a zwłaszcza za jego wkład w tworzenie mega ciekawych rozwiązań - nie tylko dla Atari. Mój projekt SavoNARA - UGV2 to kolejny projekt powstały w ramach działalności PTODT (Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego), powołanego do ochrony artefaktów technicznych, w szczególności w dziedzinie informatyki i komputerów. Projekt został wykonany jako Free Hardware, na licencji Creative Commons BY-NC-SA 4.0. Oznacza to, że możesz go wykonać samodzielnie, do użytku prywatnego. Komercyjne wykorzystanie jest możliwe tylko po uzyskaniu zgody autorów. W ramach projektu SavoNARA - UGV2 powstały dwa warianty poprawy jakości obrazu Atari:



  • SavoNARA: UGV2-FF

    Działanie układu opiera się na podobnych regułach jak układ Mytek-a, ale przysłowiowy diabeł tkwi w szczegółach. Po pierwsze, zastosowanie zatrzasków zamiast bramek pozwala na dokładne, synchroniczne złapanie pikseli i wygenerowanie ich z większą precyzją - pomaga w tym układ ICS501, który powiela częstotliwość pikselową czterokrotnie - ta sama częstotliwość będąca w fazie z zegarem używanym przez GTIA taktuje mikrokontroler. Zabieg taki pozwala na wykonywanie wszystkich rozkazów w fazie z częstotliwością procesora 6502. Pomysłodawcą zastosowania zatrzasków jest kolega Krzysztof "kkrys" Krupa, który zastosował podobne rozwiązanie w swoim zamienniku układu 4050 zwanym po prostu "4050 Replacement". Tu mała dygresja: aby można było użyć układu kkrys-a w Atari 800XL potrzebne było co najmniej dwukrotne "podbicie" częstotliwości pikselowej. Po kilku próbach i konsultacjach, wspólnymi siłami stworzyliśmy interfejs zwany FideoFixer (taki "4050 Replacement" na sterydach), którego idea została w całości zaimplementowana w UGV2-FF/GF. W efekcie pracy zatrzasków otrzymujemy obraz, który nie zawiera pionowych czarnych pasów w przejściach tonalnych luminancji. UGV2-FF umożliwia podłączenie do scandoublera HDMI dzięki dodatkowemu złączu (ta cecha UGV2-FF podoba mi się najbardziej - mogę używać z Atari tego samego monitora co z PC).





  • SavoNARA: UGV2-GF

    Jest to pewnego rodzaju wariacją UGV2, która dostała kolejnego moda, a mianowicie wyposażona została w odpowiednik GTIA Fixer kolegi Simiusa. Na pomysł takiej modyfikacji wpadł kolega Grzegorz "SuN" Żyła, który stwierdził, że "kanapka" z osobnymi układami GTIA Fixer i UGV2 może nie zmieścić się w komputerach Atari 800XL/600XL pod klawiaturą, więc zaproponował zrobienie hybrydy. Nie było łatwo, bo choć jest tu niewiele elementów więcej (po jednym układzie z 14-ma i 16-ma wyprowadzeniami i kilkoma biernymi), lecz GTIA Fixer wymaga dodatkowej pary 20-rzędowych podstawek pod układ GTIA (nie jest przelotowy jak UGV2). Zrobiło się na płytce bardzo ciasno!

    Efekty uzyskiwane przez UGV2-FF/GF są bardziej niż zadowalające, tym bardziej, że mamy możliwość wyświetlania obrazu przez HDMI. Oczywiście wiele można jeszcze zrobić, aby poprawić jakość. Na przykład poszukać lepszego grabbera obrazu, itp. Ale to już pozostawiam czytelnikom. Mnie pozostaje się cieszyć z wygody, że mogę pograć i popracować na tym samym monitorze, do którego podłączyłem swojego peceta. SavoNARA!



    2025-02-12 20:51 by Kaz
    komentarzy: 7
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Monitor XCL10
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Ogłoszenie wyników FujiCup i Atari Homebrew Awards
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Głosowanie na najlepsze gry w konkursie FujiCup 2024
    → [Atari] AtariOnLine: Wersja finalna BoberDasha i kilka słów o Retro Tools
    → [Atari] AtariOnLine: Obudowa 1090 XL
    → [Atari] AtariOnLine: Obudowa 1090 XL
    → [Atari] AtariOnLine: Kalendarz 2025 o Atari
    → [Atari] AtariOnLine: Kalendarz 2025 o Atari
    → [Atari] AtariOnLine: Dalsze rozkminy "construction kit"

    Vox populi

    Ten artykuł nie byl jeszcze komentowany:(

    Dodaj komentarz!!!!

    Nick
    Email
    Www
    Komentarz
     
    wstecz12/02/2025 20:51
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] Atari Font Maker V1.16.14.4 [Atari.Area] Atari Font Maker V1.16.14.4
    Mamy dobrą wiadomość dla miłośników grafiki na małym Atari (a także twórców gier!) Narzędzie MatoSimiego do projektowania zestawów znaków dla Atari właśnie otrzymało aktualizację, która wprowadza wiele ulepszeń i nowych funkcji. Nowości w programie: Naprawiono błąd w eksporcie widoku — małe obszary były eksportowane nieprawidłowo. Poprawiono mapowanie kolorów w ...
    [Atari.Area] Ruszyła strona Silly Venture 2k25SE [Atari.Area] Ruszyła strona Silly Venture 2k25SE
    Informujemy, że strona letniej edycji Silly Venture 2k25 jest już dostępna! Party place pozostaje bez zmian - organizatorzy zdecydowali ponownie zorganizować wydarzenie w tej samej lokalizacji, uznanej za najlepszą zarówno pod względem klimatu, jak i warunków. Już teraz możecie zapisać się na listę uczestników i zakupić wejściówki. To świetna okazja, aby zapewnić sobie miejsce ...
    [Atari.Area] Zmarł mOdmate [Atari.Area] Zmarł mOdmate
    Po niemal rocznej walce z rakiem, kolega mOdmate niestety ją przegrał. Jego wkład w wiele produkcji jest nieoceniony i będzie pamiętany.Kondolencje dla rodziny, żony i dzieci.
    [Atari.Area] Grawitacja 2025 [Atari.Area] Grawitacja 2025
    Grawitacja - 8bit GameJam to wyjątkowy hackathon, podczas którego zespoły programistów, grafików i muzyków mają 36 godzin na stworzenie gry na dowolną platformę ośmiobitową. Siódma edycja tego wydarzenia odbędzie się w dniach 25-27 kwietnia 2025 roku w Krakowie, w przestrzeni HUBRAUM przy ul. Przemysłowej 12. Celem konkursu jest aktywizacja sceny gameDev 8bit, integracja ...
    [Atari.Area] Forever 2025 - już wkrótce! [Atari.Area] Forever 2025 - już wkrótce!
    Przypominamy o nadchodzącym wydarzeniu dla miłośników komputerów 8-bitowych i demosceny – FOReVER 23, które odbędzie się w dniach 14–16 marca 2025 roku w miejscowości Sucha nad Parnou koło Trnawy na Słowacji. FOReVER to coroczne spotkanie entuzjastów platform takich jak Atari, Commodore, ZX Spectrum oraz innych komputerów 8-bitowych. To wyjątkowa okazja, aby zanurzyć się w ...
    Komentarze
    ... bez komentarza
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2025 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU