[Atari] AtariOnLine: Jack the Nipper na małe Atari

[3] # AtariOnLine | Niedziela, 31 Grudnia 2017 14:32CET

[Atari] AtariOnLine: Jack the Nipper na małe Atari
Skomentuj


Miłą niespodziankę na Nowy Rok przygotowali nam Terrence „Tezz” Derby i Mariusz „mariuszw” Wojcieszek, publikując konwersję klasycznej gry przygodowo-zręcznościowej Jack the Nipper. Kod powstał na podstawie wersji na ZX Spectrum wydanej w 1986 roku przez Gremlin Graphics, a efekty dźwiękowe przeniesiono z wersji na Amstrada.

O co chodzi w grze? Można zauważyć pewien wspólny rys rozgrywki z opublikowaną niedawno przez Mariusza konwersją Skool Daze – w tamtej grze naparzaliśmy z procy do nauczycieli i aplikowaliśmy szkolnym kolegom fangi w nos, a tutaj realizujemy jeszcze szerszą gamę marzeń o łobuzowaniu: psocimy na potęgę i robimy to, czego zwykle nie można robić bez konsekwencji w prawdziwym świecie.


Możemy np. niszczyć przedmioty zrzucając z odpowiedniej wysokości (uważajmy, aby w ten sposób przypadkowo nie utracić bezpowrotnie tych przydatnych później), strzelać ziarnami grochu (po zebraniu odpowiedniej rurki), czyścić kartę kredytową naszej mamy czy straszyć koty.

Wszystko to robimy tak długo, aż widoczny u dołu „niegrzecznościomierz” (NAUGHTY-O-METER) osiągnie 100%. Trzeba jednak bardzo uważać podczas poruszania się między pomieszczeniami. Zetknięcie się z dorosłymi kończy się klapsem w tyłek – a po każdym laniu widzimy efekt na dolnym panelu: rosnący wskaźnik zaczerwienienia skóry (RASH) i jeśli dojdzie on do 100%, Jack traci jedno życie. Również kontakt z wieloma innymi stworzeniami zwiększa zaczerwienienie.



Przedmioty występujące w grze: rurka do strzelania grochem (aby zlikwidować duszki), karta kredytowa (oznaczona literą A), kawałek gliny, buteleczka z klejem, bateria, odważnik (z cyfrą 8), środek chwastobójczy do niszczenia kwiatów (wygląda jak dwie buteleczki z trupimi czaszkami), klucze, nocnik, dyskietka, paczka nawozu, mydło w proszku, klakson (do straszenia kotów), bomba, walkman, słuchawki, talerze, wazy, pluszowe misie.

Całość jest graficznie bardzo dopracowana, co w swoim czasie było znakiem firmowym produkcji Gremlin Graphics.


Jak opowiada Tezz na Atari Age, chłopaki poświęcili dużo czasu na przepisanie silnika sprajtów, aby zwiększyć jego wydajność w porównaniu do wydań na inne platformy (w efekcie szybkość jest lepsza niż na ZX Spectrum). Wkrótce ma się też pojawić wersja na Atari ze 128KB pamięci, w której to wersji dodatkowa przestrzeń będzie wykorzystana na przechowanie prekalkulowanych faz ruchu (przesuniętych/ odbitych lustrzanie), co jeszcze bardziej przyspieszy rozgrywkę.

Na koniec ciekawostka: główna postać jest luźno oparta na bohaterze brytyjskiego komiksu Sweeny Toddler, publikowanego od 1973 roku. Autorzy gry zastosowali nawet podobny pomysł na nazwę postaci: Sweeny Toddler (co można przetłumaczyć jako brzdąc Sweeny) był aluzją do popularnej na Wyspach postaci Sweeneya Todda, fikcyjnego golibrody-mordercy z XVIII wieku. Z kolei nazwa Jack the Nipper (mały chłopiec Jack) odwołuje się oczywiście do seryjnego mordercy z XIX wieku, Kuby Rozpruwacza (Jack the Ripper).


Sterowanie:
• postacią sterujemy we wszystkich kierunkach za pomocą dżojstika
• FIRE pozwala na skok (zwłaszcza gdy kierujemy dżojstik do góry), ale umożliwia też strzelanie
• klawisze 1 i 2 służą do podnoszenia i upuszczania przedmiotów (kieszeń widzimy po prawej stronie panelu),
• RETURN – przejście przez drzwi
• H – włączenie/ wyłączenie pauzy
• M – włączenie/ wyłączenie muzyki podczas gry
• Q – wyjście z gry


Twórcy gry:
• wersja oryginalna: Greg A. Holmes (drobna pomoc: John Holmes)
• obrazek tytułowy: Peter M. Harrap
• muzyka i efekty dźwiękowe: Ben Daglish
• wersja na małe Atari: Terrence „Tezz” Derby, Mariusz „mariuszw” Wojcieszek

Pliki do pobrania: XEX, ATR.

Życzymy miłej zabawy z nową grą i wszystkiego najlepszego w 2018 roku, oby działo się jak najwięcej pozytywnych rzeczy w świecie Atari! :)

2017-12-31 14:32 by "Adam"
komentarzy: 5
Inne treści związane z tematem
[Atari.Area] Silly Venture 2017 - prace z Atari 8-bit i 2600 [Atari.Area] Silly Venture 2017 - prace z Atari 8-bit i 2600;
Party, party i po party. Powoli spływają prace z imprezy. Na obecną chwilę dostępne są entriesy z 8-bitowego Atari oraz 2600. Tradycyjny download stąd. Warto również rzucić okiem na DemoZoo, gdzie również powoli pojawiają się prace z wyżej wspomnianego party.
[ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 24 [ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 24;
Nowa wersja testowej Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 2.90 z 15 lipca 2017 r.
[Atari] AtariOnLine: Kaz Kompo 2016 – aktualizacja [Atari] AtariOnLine: Kaz Kompo 2016 – aktualizacja;
Przypominamy o trwającym konkursie Kaz Kompo 2016, w którym głosujemy na najlepszą grę 2016 roku na 8-bitowe Atari. Głosujemy przysyłając maila na adres emailowy Xeena (mcora@tlen.pl) lub dopisując swój komentarz pod nowinką dotyczącą Kaz Kompo ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 25 [ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 25;
Nowa wersja testowej Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 2.90 z 15 lipca 2017 r.
[Atari] AtariOnLine: Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry [Atari] AtariOnLine: Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry;
Mam zaszczyt przedstawić nową i ostateczną wersję gry Pac-Mad, która pierwszy raz światło dzienne ujrzała na Ironii 2k17. W czasie od party udało mi się dokończyć parę rzeczy, które planowałem od początku, ale nie zdążyłem ...