!

[Atari] AtariOnLine: Interfejs sAIOnara

[14] # AtariOnLine | Sobota, 21 Czerwca 2025 07:25CET

[Atari] AtariOnLine: Interfejs sAIOnara
Błażej "Pancio" Biernat zaprezentował niedawno kolejne urządzonko, którego opracowanie od A do Z można było śledzić zarówno na jego stronie z projektami, jak i na prowadzonym z humorem profilu FB. Jest to dość prosty i nieinwazyjny, bo nie wymagający niszczenia obudowy, interfejs, który instaluje się w Atari XL/XE zamiast modulatora TV, a który umożliwia przetwarzanie sygnałów RGB generowanych przez rozszerzenie VBXE na bardzo dobrej jakości sygnały S-VIDEO i CVBS (composite). Projekt upublicznioniony za darmo, można samemu sobie go wykonać lub z pomocą kolegi, byle nie komercyjnie. Przedstawiony interfejs bazuje na układzie CXA1645M i stanowi rozszerzenie urządzenia opisanego w artykule Pancia w języku angielskim SavoNARA: VBXE2VGA/SVIDEO - CXA1645".



Jak podsumowuje autor: "najważniejszymi właściwościami interfejsu są:
  • generowanie bardzo dobrej jakości sygnału wideo w trybie S-VIDEO (luma + chroma),
  • generowanie bardzo dobrej jakości sygnału CVBS (composite),
  • buforowanie i poprawa sygnału RGB oraz generowanie oddzielnych sygnałów synchronizacji H i V,
  • korygowanie przebarwień i wyostrzanie obrazu dla trybu CVBS,
  • wyprowadzanie sygnałów RGB i Audio Stereo poza komputer przez gniazdo miniDIN-9, bez niszczenia obudowy,
  • interfejs może być używany bezpośrednio z kablem Sega (miniDIN-9 do SCART) lub z kablem miniDIN-9 do VGA (DB9 lub DB15),
  • zasilanie (+5V) dla opcjonalnego konwertera VGA2HDMI przez gniazdo miniDIN-9 lub do przełączania telewizora w tryb RGB,
  • możliwość wyprowadzenia sygnałów S-VIDEO i CVBS zawierających efekty wypracowane przez rozszerzenie VBXE poprzez standardowe gniazdo monitora DIN-5,
  • wygodny, łatwy w instalacji i stabilny interfejs (bez klejenia taśmą klejącą jak "savo"),
  • interfejs dostępny jest w dwóch wersjach, osobno dla komputerów XE i XL, co wynika z nieco odmiennej dostępnej w nich przestrzeni po usunięciu modulatora TV.

    sAIOnara-XE to kolejny projekt zbudowany na licencji Creative Commons BY-NC-SA 4.0 powstały w ramach działalności PTODT (Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego), powołanego między innymi do zajmowania się zabytkami w dziedzinie informatyki i komputerów. Zachęcam do odwiedzenia strony internetowej stowarzyszenia i wsparcia naszych działań.



    Krótki opis działania interfejsu:

    Głównym komponentem składowym interfejsu jest specjalistyczny układ scalony Sony CXA1645M, który zawiera w swojej strukturze dekoder RGB do sygnałów CVBS i S-VIDEO. Dodatkowo CXA1645M kształtuje sygnał RGB (buforuje i poprawia jego jakość) a jego zastosowanie nie wymaga dodatkowego wzmacniacza wyjściowego. Interfejsik sAIOnara może zostać wyposażony w dodatkowy układ LM1881, który pozwala na rozdzielenie synchronizacji pionowej i poziomej, wymaganej przez niektóre monitory w trybie RGBs, ale nie jest to konieczne. Do poprawnej pracy CXA1645 wymaga sygnału synchronizacji. Sygnał ten pobierany jest z pinu 15 układu scalonego 4050 w Atari, oznaczonego symbolem S na płytce drukowanej. Warto również dodać, że prezentowane rozwiązanie pozwala na pracę zarówno w trybie PAL, jak i NTSC. Wybór trybu odbywa się za pomocą jednego rezystora: R8. Dla użytkowników, którzy chcą używać sygnału CVBS, płytka PCB jest wyposażona w dodatkowy trymer (C12), który umożliwia korekcję kolorów i ostrości. Zdecydowanie jednak zalecam używanie sygnału S-VIDEO, którego jakość jest o wiele lepsza od CVBS.

    Do wyprowadzenia sygnałów RGB, synchronizacji i Audio Stereo zastosowałem gniazdo miniDIN-9, które umożliwia użycie standardowego kabla SEGA miniDIN-9 do SCART i bezpośrednie podłączenie do telewizora lub użycie tego wyjścia w celu przesyłania sygnałów obrazu i dźwięku do grabbera HDMI. Chyba nie muszę wspominać, że użycie grabbera HDMI pozwala na zabawę z Atari przy użyciu praktycznie dowolnego współczescnego monitora lub telewizora.

    Możemy też wybrać, czy nasz obraz po S-VIDEO/CVBS dostępny będzie na oryginalnym złączu monitorowym DIN-5 w Atari czy też wykorzystany będzie jako źródło sygnału wideo dla grabbera HDMI. Osobiście używam grabbera z S-VIDEO podanego na monitor z wejściem HDMI oraz RGBs ze złącza miniDIN-9 podanego na wejście SCART telewizora CRT.



    Kilka ciekawostek odnośnie budowy i montażu w Atari: ponieważ modulatory TV w komputerach Atari występują w co najmniej dwóch wersjach (dotyczy to wymiarów i sposobu ich podłączenia do komputera), musiałem zaprojektować dwa warianty sAIOnara. Możliwe jest również, że wymiary płytki PCB dla komputera 600XL będą musiały zostać zmienione, ale potwierdzę to dopiero przy próbie montażu w tym modelu. sAIOnara zostało zaprojektowane tak, by gniazdko miniDIN-9 opierało się na laminacie Atari, a otwory montażowe po modulatorze można było wykorzystać do trwałego zamocowania sAIOnara, bez narażenia na oderwanie czy przesunięcie się płytki z gniazdkiem w trakcie wkładania kabla z wtykiem miniDIN-9. sAIOnara wyposażone zostało ponadto w złącze pinowe do podłączenia dźwięku stereo, na przykład z rozszerzenia PTODT Stereo czy PokeyMax. Co więcej, wszystkie złączki można w łatwy i szybki sposób nie tylko podłączyć, ale i odłączyć od Atari, jeśli jest to konieczne i przywrócić stan pierwotny. Płytka została przygotowana do montażu elementów pasywnych SMD 0805, ale kilka większych kondensatorów zamontowano na padach 1206. Osobiście zamiast elementów o rozmiarze 0805 montuję elementy o rozmiarze 0603 - zdecydowanie łatwiej jest mi je lutować, szczególnie gdy wokół nich jest bardzo mało przestrzeni. Montaż elementów najłatwiej zacząć od przylutowania układu LM1881 i elementów pasywnych po stronie układu LM. Następnie montujemy układ CXA1645M, a potem pozostałe pasywne elementy SMD. W kolejnym kroku proponuję przylutować kondensatory elektrolityczne THT i trymer. Na koniec montujemy listwy pinowe i gniazdo miniDIN-9.

    Do zapoznania się z wszystkimi szczegółami projektu zapraszam na wspomniane i podlinkowane wyżej: stronę systemembedded.eu i grupę na FB facebook.com/groups/savonara gdzie można podzielić się opiniami i uwagami."



    2025-06-21 07:25 by Kaz
    komentarzy: 2
  • NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Lost Party 2025
    NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Drwal powraca x 2!
    → [Atari] AtariOnLine: PrzeglÄ…darka plików P
    → [Atari] AtariOnLine: Pan Malarz ATASCII
    → [Atari] AtariOnLine: Narodowe Muzeum Techniki
    → [Atari] AtariOnLine: Nowa gra "Super Star Trek"
    → [Atari] AtariOnLine: Nowe starocia w Bibliotece Atarowca
    → [Atari] AtariOnLine: Autorzy siÄ™ spowiadajÄ…!
    → [Atari] AtariOnLine: Åšwiatowa premiera gry "Luckyman"

    Vox populi

    Ten artykuł nie byl jeszcze komentowany:(

    Dodaj komentarz!!!!

    Nick
    Email
    Www
    Komentarz
     
    wstecz21/06/2025 07:25
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] MadPascal 1.7.3 już dostępny [Atari.Area] MadPascal 1.7.3 już dostępny
    Ukazała się wersja 1.7.3 MadPascal – 32-bitowego kompilatora Turbo Pascala dla komputerów Atari 8-bit oraz innych maszyn z procesorem MOS 6502. MadPascal jest zgodny z Free Pascal Compiler (FPC), co umożliwia kompilację kodu również dla Windows i innych platform wspieranych przez FPC. Jego mocną stroną jest łatwe włączanie assemblera inline, co czyni go elastycznym narzędziem dla ...
    [Atari.Area] Echa Sommarhack 2025 [Atari.Area] Echa Sommarhack 2025
    W tym samym czasie co Lost Party w Polsce, w Szwecji odbywało się Sommarhack 2025 – jedno z najważniejszych wydarzeń sceny Atari ST. W trakcie party zaprezentowano kilkadziesiąt prac w różnych kategoriach konkursowych: 256-byte Intro 32k Music Demo/Intro Lowres Graphics Mixed-Resolution Demo Neochrome Raster Split Photo Wild Pełna lista wyników oraz pierwsze prace dostępne ...
    [Atari.Area] Echa Lost Party 2025 [Atari.Area] Echa Lost Party 2025
    Jak zwykle ekspresowo, są już dostępne wyniki Lost Party, które odbyło się w zeszły weekend w Licheniu Starym. Music 1. Stranded on Planet Ciconia – PG – 692 p. 2. The Leaky Devil's Arq Is Sinking – Poison – 590 p. 3. i produkty jego – LiSU/Tristesse/NG – 553 p. 4. Lost in time – Gregfeel/Lepsi De – 517 p. 5. Control+Alt+Furore – Miker/NG – 432 p. 6. Lost ...
    [Atari] AtariOnLine: Lost Party 2025 [Atari] AtariOnLine: Lost Party 2025
    Już dziś (czyli w czwartek 3 lipca) rozpocznie się kolejna edycja demoscenowej imprezy Lost Party, która gromadzi miłośników 8-bitowych komputerów. Tradycyjnie odbywa się ona w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Licheniu Starym (ul. Konińska 46).Linki:Oficjalna stronaStrona wydarzenia na FBWątek na naszym forumOto przewidywany program ...
    [Atari.Area] Lost Party 2025 startuje już jutro [Atari.Area] Lost Party 2025 startuje już jutro
    Już jutro w Licheniu Starym rozpoczyna się Lost Party 2025 – doroczny zlot fanów ośmiobitowych komputerów. Uczestnicy mogą liczyć na prelekcje, koncerty, konkursy oraz spotkania z twórcami demosceny. Poniżej przedstawiamy szczegółowy rozkład wydarzeń: Czwartek, 3 lipca: 12:00 - otwarcie party place 20:00 - oficjalne otwarcie Piątek, 4 lipca: 17:00 - wykład: Czym ATARI ...
    Ostatnio dodane pliki
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2025 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka PrywatnoÅ›ci OWU