[Atari] AtariOnLine: F#READY

[2] # AtariOnLine | Poniedziałek, 2 Grudnia 2019 00:30CET

[Atari] AtariOnLine: F#READY

Jest mi niezwykle miło przedstawić kolejny wywiad ze znaną osobowością środowiska atarowskiego. Na zlocie „Silly Venture” 2018 natknąłem się na jedną ze sław atarosceny przełomu lat 80/90. ubiegłego wieku. Okazało się, że nie trzeba było go aż tak bardzo namawiać na parę słów o swojej historii, co skrzętnie wykorzystałem dla Was. Poniżej zatem wywiad z żywą legendą zachodniej atarosceny 8-bitowej czyli człowiekiem znanym jako F#READY, a kiedyś Frankenstein z High Tech Team. Czas wywiadu: grudzień 2018 roku.



D: Dracon/TQA
F: F#READY


F: Cześć, mam na imię Freddy, mam $30 lat. Mieszkam w Hilversum z moją dziewczyną i naszą 10-letnią córką. Obecnie pracuję jako inżynier oprogramowania/scrum master w firmie hostingowej w Amsterdamie. Dostałem Atari 800XL w 1985 roku, wtedy zaczęła się moja pasja do programowania. Atari i retro
w ogóle są nadal jednym z moich ulubionych hobby. Poza tym mam bzika na punkcie rowerów. Mam dwa poziome rowery, m.in. Nazca Pioneer.

D: Zadam klasyczne pytanie: dlaczego wybrałeś komputer ATARI (ale nie C64 lub Amstrad?) I czy był to twój pierwszy 8-bitowiec?

F: Mój wujek kiedyś pokazał mi domowy komputer. Miał ZX Spectrum i to było dla mnie jak magiczne pudełko. Pewnego razu mogłem go pożyczyć na kilka tygodni, kiedy wujek pojechał na wakacje. Uzależniłem się i pamiętam, że pisałem wszystkie podstawowe programy, jakie mogłem znaleźć. Nie było magnetofonu ani niczego do przechowywania programów, więc trzymałem komputer włączony, z tym programem, przez całą noc albo następnego dnia pisałem nowy. W każdym razie oczywiście wujek w końcu odzyskał komputer, a ja zacząłem oszczędzać pieniądze na zakup własnego sprzętu. Musiałem zrobić rozeznanie, który komputer powinienem kupić… Stało się to w październiku 1985 roku. Kupiłem własny Atari 800XL z magneciakiem 1010. Inne komputery domowe, które widziałem wcześniej
w lokalnym sklepie, były po prostu zbyt drogie.

Zacząłem znów wpisywać wiele listingów programów z książek i czasopism. Każde nowe czasopismo Atari było jak wielki prezent urodzinowy i czytałem je po kilka razy. Wkrótce przystąpiłem do programowania własnych, prostych gier w Atari Basic. Zrobiłem nawet do niektórych z nich papierowe wkładki kasetowe (i nadal je mam). Tak to się wszystko zaczęło.

D: Dzięki! A co dalej? Zrobiłeś ogromny postęp przez lata...

F: Oprócz Spectrum i Atari miałem doświadczenie z komputerami BBC podczas stażu w szkole. Musiałem przekonwertować BBC Basic na GW-Basic na PC. Mieli tam też książki o procesorze 6502, więc było to naprawdę miłe środowisko pracy.
W międzyczasie zostałem członkiem lokalnego klubu Atari w moim regionie - Atari GebruikersGroep Friesland (AGGF). Mój długoletni przyjaciel Andr? (The Exterminator) kupił 130XE, więc poszliśmy razem, aby grać w gry, kopiować nowe rzeczy i dobrze się bawić. Tam spotykaliśmy innych przyszłych członków HTT, którymi byli Yeb (SolarSystems) i Eric (The DDT-Crew).

Na początku programowałem w języku maszynowym w kodach heksadecymalnych za pomocą instrukcji danych BASIC lub bezpośrednio w monitorze „Supermon”. Inni koledzy mieli dostęp do asemblerów, więc wkrótce przeszedłem w programowaniu na Atmas II. Muszę dodać, że naprawdę wiele się nauczyłem, używając "Supermona" i hakując (analizując) istniejące programy, głównie gry. Nadal nie lubię grać, lubię odkrywać, jak się je robi. Zaglądanie do gry w celu znalezienia nowych rodzajów sztuczek z Display Listą lub używaniem DLI i VBI prawdziwie mnie podniecało. Uzbrojenie się w kultową książkę „Mapping the Atari” stało się też dobrym sposobem, aby dowiedzieć się więcej o sprzęcie Atari.

High-Tech Team w 1989 roku. Z lewej do prawej: The Exterminator, The DDT-Crew, SolarSystems, Frankenstein
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Historia reklamy w grach komputerowych
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gramy z autorem w "Last Squadron"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Ponownie "Środowisko prasowe"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Jak zrobić cover muzyki z Atari?
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gra "Literally"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środa z prasą (cz.6)
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy "Atari Font Creator"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowa książka o Atari
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" po angielsku już jest!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy RECOIL, jego historia i język Ć

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz02/12/2019 00:30
Inne treści związane z tematem
[Atari] AtariOnLine: Historia reklamy w grach komputerowych [Atari] AtariOnLine: Historia reklamy w grach komputerowych
Dawno, dawno temu kolega Adam "Orko" Dyba wrzucił na naszym forum dwie części swojej historii reklamy w grach komputerowych. Niestety, linki wiele lat temu przestały być aktualne, ale ponieważ materiał interesujący, poprosiłem go o podesłanie tego do publikacji na stronie głównej. Poniżej oba materiały złączone w jeden, z pewnymi ...
[Atari] AtariOnLine: Gramy z autorem w "Last Squadron" [Atari] AtariOnLine: Gramy z autorem w "Last Squadron"
Już w najbliższy piątek, 20 listopada 2020 roku, o godzinie 20:00, na naszym kanale zoom spotkamy się z Januszem "Shanti77" Chabowskim, autorem konwersji na Atari gry Bosconian, wielkiego przeboju z automatów, a także autorem zwycięskiej gry w tegorocznym konkursie ABBUC Last Squadron. Będziemy obie gierki ogrywać, a także analizować rozgrywkę, ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XX 16/11/2020 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XX 16/11/2020
Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.90 z 14 czerwca 2020 r.
[Atari] AtariOnLine: Ponownie "Środowisko prasowe" [Atari] AtariOnLine: Ponownie "Środowisko prasowe"
Zapraszamy na spotkanie przeglądu prasy komputerowej w najbliższą środę, 18 listopada 2020 roku. Rozpoczęcie o godzinie 20:00, oczywiście na naszym kanale zoom (na którym, nota bene, w tej chwili TDC ogrywa MegaLoManię, a w tym samym miejscu spotykamy się na Afterkach i Biforkach). Przychodźcie, podzielić się swoimi wspomnieniami, uwagami, ...
[Atari.Area] Wyniki ABBUC Software Contest 2020 [Atari.Area] Wyniki ABBUC Software Contest 2020
Ogłoszono wyniki corocznego konkursu programistycznego ABBUC Software Contest. W tym roku zwycięzcami zostali autorzy strzelanki Last Squadron. Gratulujemy! 1. Last Squadron 2. Disc o' Pop 3. Agent B.R.D. 4. Oxygen Be 5. Dr. Sparkz 6. Detonationix 7. Go Lucky 8. The Lady 9. Persistent 10. There are many 11. Flamingos 12. Tree Simulator 4K 13. Twiddles
Komentarze

T-shirt "Antiriad"

Retro T-Shirt Antiriad - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt