[Atari] AtariOnLine: Cartridge Weekend 3+

[2] # AtariOnLine | Niedziela, 15 Grudnia 2019 23:22CET

[Atari] AtariOnLine: Cartridge Weekend 3+

Dzisiaj mamy kolejną niespodziankę, powrót kolegi Zenona na nasze łamy! Po poważnych problemach zdrowotnych pan Zenon wrócił do sił, a także do atarowskiej pasji, i jak zwykle wnosi do społeczności swoją wiedzę i zapał. Tym razem wziął udział w rozgryzaniu tematu cartridge'a o nieco dziwnej nazwie "Weekend 3+", którego historię można było śledzić w tym wątku na naszym forum. Jest też prośba o pomoc z oprogramowaniem karta. Ale oddajmy głos Zenonowi:

CARTRIDGE "WEEKEND 3+"

To prawdziwy rarytas, a ile sztuk pałęta się po różnych szufladach to nie wie nikt. Ile wyprodukowanych modeli było sprzedanych i za ile, wie zapewne jeszcze mniej ludzików. I takie coś wpadło mi w ręce. A zaczęło się tak: pojawił się email, a w nim prośba o uruchomienie RAM-CART-a o nieznanym pochodzeniu i działaniu. Oprogramowania niet.



Cóż prostszego, wystarczy ustawić rejestr sprzętowy, by urządzenie wybrało jakiś bank i jakoś tam się uaktywniło. Ze zdjęć, które dostałem, wynika że używany jest tylko sygnał RD5, co nieuchronnie sprowadza kłopoty, bo nie można posłużyć się BASIC-iem by jakoś ożyło, a o procedurach maszynowych należy w ogóle zapomnieć. No to przelutować trzeba dwa kabelki (ścieżki), by zamiast RD5 używać RD4, i wtedy będzie łatwiej, bo BASIC da sobie radę. Jedno, drugie, trzecie polecenie... i nic. Wyglądają na poprawne:

POKE 54528, X ;X dana jako wybór banku i uaktywnienie RD4
POKE 32768,Y ;Y coś się powinno wpisać
(X,Y nie mylić z rejestrami indeksowymi procesora, to dane z zakresu 0-255)


Tak jeszcze parę razy w przód i tył, ale wciąż zero reakcji, ekran nie chce się kaszanić, a powinien. Bo przełączenie banku skutkować powinno utratą DL, które to znajduje się na samej górze wybranego banku w przestrzeni $8000-$9FFF. A pamięć RAM-CARTa tego nie zawiera bo i skąd. P O R A Ż K A.

Co to za kart, uszkodzony? Oznaczenia scalaków pościerane, a z rozkładu ścieżek na fotografii niewiele wynika. Inna sprawa że nie przyglądałem się dokładnie. Kart to kart, rejestr sprzętowy powinien dać się ustawić, a stawia opór. Decyzja była jedna. Właściciel karta, znaczy się Przemek Galanciak, wysyła go do mnie. Kurier spisał się na medal, a w między czasie dowiedziałem się że Przemek to gość, który montował RAM-CART-y 64kB i 128kB w firmie UM w Łodzi. Ło panie... Spodziewałbym się śniegu w grudniu, ale nie takiej znajomości! Mam w zbiorach jeden i drugi model, a tu sobie gadam przez telefon i wymieniam pisemka przez net z kimś, kogo dusza siedzi na płytkach moich RAM-CARTów.



I oto moduł jest u mnie. Mam go w ręku, czuć historię i ten ciężar... obudowa, scalaki, pamięć, ścieżki polutowane techniką kosmiczną, jee... to żyje! Czuć upływ czasu i kawał historii, a ja mam to w ręku. Pewno ktoś pomyśli: zboczeniec, jako żyw. I wiele się nie pomyli. Proszę tylko spojrzeć na cały moduł. Czy coś ciekawego widać? No... no... patrzymy, patrzymy... widać. Nie? To podpowiem. Ta śrubka mocująca. Prawdziwy skarb. Lekko zardzewiała. To prawdziwa poezja. Warta więcej niż cały moduł. W niej zawarta historia i klimat tamtych lat, które były i się oddaliły. A lutowanie... kto tak dziś potrafi? Na płytce wyryte "1991". Kiedy to było?

I był RAM-CART? Ale jaki? Co zaszyte w środku, że nie chce się poddać wydawanym poleceniom. Omomierz do ręki i rozpracowywanie połączeń. Do rejestru sprzętowego łatwo trafić po liniach adresowych. O! Co za diabeł, rejestr sprzętowy - wypisz, wymaluj - to dwa liczniki dwójkowe 7493. No tak, już na tym etapie wyjaśniło się, dlaczego moduł stawia opór. Wydawane polecenia nijak nie mają się do sposobu ustawiania tego rejestru.

Ale, ale... Dwa liczniki? Toż to podobne do innego modułu, który posiadam. Nazywa się "GAME SPORT". Jakieś 21 lat wstecz otrzymałem schemat karta do gier wykonanego na pamięci EPROM o pojemności 64kB. Wypisz, wymaluj, rozszyfrowywanie RAM-CARTa prowadzi do wniosku, że to tożsame modele. Tyle tylko, że RAM-CART ma bateryjkę i wyposażony jest w przełącznik i opcję zapisu pamięci. Ostatecznie schemat prawdę powie. I faktycznie, są tożsame, z dokładnością do połączeń między bramkami i numeracją. RAM-CART to 32kB, więc nie używa sygnału QD z wyjścia licznika MSB rejestru. Ot i tyle.

Pytanie jest takie. Co było pierwsze, "GAME SPORT", a potem "RAM-CART WEEKEND 3+", czy odwrotnie? I kto wpadł na pomysł zbudowania takowego RAM-CARTa. Ile było modeli? Gier pewno więcej. Niestety nie mam wglądu do płytki modułu "GAME SPORT", ale sądzę że to ta sama. Na jej bazie budowane były moduły z pamięcią EPROM lub SRAM.

I jeszcze jedno zagadnienie - oprogramowanie do ożywienia modułu WEEKEND 3+. Ja nie mam, Przemek też nie. Może na tym świecie jest życzliwa dusza, która ma, lub stworzy takowe. Na razie marzenie. Ale jak znam Atarowców, najpierw ponarzekają na co i po co to, a potem ktoś przysiądzie tyłka i napisze. W załączeniu fotki tego czegoś, co jest jak sądzę, prawdziwym skarbem. Voy! Pewno przydałby się taki model w kolekcji? Wnioskuję po tym, że nie pozwoliłeś wyrzucić do kosza.

No i oczywiście schemat, a właściwie trzy. Jeden to rozpiska elementów na płytce i schemat tworzony w czasie rozpracowywania modułu, a potem już na tej podstawie coś bardziej czytelnego. Zdecydowałem się zamieścić to w takiej formie, by było czuć klimat tamtych lat, więc proszę nie marudzić. Tak to ma być.



Co wynika ze schematu. Rejestr sprzętowy sterowany szeregowo to dwa liczniki 7493. Aby zmienić jego stan i wybrać inny bank należy wygenerować wymaganą liczbę impulsów na jego wejściu zegarowym. A wejście to sterowane jest sygnałami CCTL i R/W. Dodatkowo zezwolenie na zliczanie impulsów uzależnione jest od stanu przerzutnika r-s zbudowanego na bramkach NOR. Przerzutnik ten odpowiednio ustawia wejścia zerujące liczników 7493, pozwalając na zliczanie lub zablokowanie zliczania, gdy dokonywany jest odczyt danych z wybranego banku. Bank ma pojemność 256 bajtów, a banków może być 128, co daje pojemność 32kB całego modułu. Sterowanie wejściami CS, OE i WE pamięci SRAM standardowe, podtrzymanie bateryjką zrobione tak, jak widać. Ale uwaga! Pamięć zasilana jest TYLKO bateryjką, nie ma połączenia z Vcc (+5V) Atarynki! Na schemacie nie zaznaczyłem zasilania układów scalonych i GND doprowadzonego do pamięci. To fakt oczywisty. Dodatkowo, przełącznik dwupozycyjny pozwala odpowiednio ustawić linię RD5 niezależnie od ustawienia przerzutnika r-s. Wybrany bank 256-bajtowy lokuje się w początkowe adresy $A000-$BFFF, czyli tam gdzie normalnie "siedzi" BASIC. W momencie włączenia zasilania Atarynki generowany jest impuls, który odpowiednio ustawia przerzutnik r-s oraz, w zależności od ustawienia przełącznika, pozwala wykonać BOOT systemu i modułu do zapisu lub odczytu. To tyle. Jak coś pokręciłem to poprawić, uzupełnić, dodać.

Zenon/DIAL, 14 grudnia 2019 roku.

2019-12-15 23:22 by Kaz
komentarzy: 2
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Filmowy weekend
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z demosceną: Muro
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: 500 programów w Action! prezentuje Amarok
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowości w High Score Cafe
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce KWAS nr 24!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Fight Night TDC vs. RAF
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wywiad z Brodatym
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Co na weekend u nas?

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz15/12/2019 23:22
Inne treści związane z tematem
[Atari.Area] flop 66 [Atari.Area] flop 66
Sikorki ćwierkają, że na dedykowanej stronie pojawił się nowy, 66 już numer magazynu dyskowego "flop". Tym razem mamy trzy strony dyskietki, chociaż - jak sami spojrzycie - o dość dziwnych wielkościach... A zawartość? Oceńcie sami, download we wskazanym miejscu.
[Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności
Zostało już niewiele czasu do zimowej edycji Silly Venture, największej imprezy demoscenowej poświęconej platformom Atari. Oto najnowsze wiadomości od Greya:Już za niecałe 2 tygodnie spotykamy się po raz kolejny w tym roku! :) Z niektórymi z Was fizycznie, z pozostałymi wirtualnie. Od 9-go do 12-go grudnia czekają nas 4 dni zabawy z ATARI.Mimo ...
[Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron [Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron
Kolejna wersja multiplatformowego narzędzia do zarządzania, konwersji, tworzenia (oraz wszystkiego, czego można sobie wymarzyć) taśm przynosi następujące zmiany: The ExpressLoading conversion is now available also for the Omicron Turbo plugin Loading bars of all Omicron Turbo loaders have enhanced and unified color scheme Loading bars of the ExpressLoader of the Turbo 2000 plugin have ...
[Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE
Aktualnie trwają prace nad portem hitu znanego m.in. z ZX Spectrum, C64 i Amigi - Laser Squad. Gra jest taktyczną grą turową, wielu uznaje ją za protoplastę takiego szlagieru jak seria X-COM. Pracami kieruje znany z wielu świetnych portów, takich jak m.in. Fairlight, Highway Encounter, Jack the Nipper, czy Saboteur - MariuszW. Najprawdopodobniej gra będzie działać w kilku trybach na ...
[Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz! [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
Ostatnie przypomnienie - w tę sobotę, o 13:00 nastąpi rozpoczęcie dwudziestego czwartego KWAS-a - na Uniwersytecie Jagiellońskim, ul. Łojasiewicza 4, Kraków. Plan spotkań umieszczony jest poniżej, jak zwykle spontaniczny, bez spiny - więc ostateczna kolejność może być inna, ktoś może się pojawić znienacka albo odwrotnie - ...
Komentarze
Ostatnio dodane pliki

T-shirt "The Lost Vikings Amiga"

Retro T-Shirt The Lost Vikings Amiga - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt