[Atari] AtariOnLine: Cartridge Weekend 3+

[2] # AtariOnLine | Niedziela, 15 Grudnia 2019 23:22CET

[Atari] AtariOnLine: Cartridge Weekend 3+

Dzisiaj mamy kolejną niespodziankę, powrót kolegi Zenona na nasze łamy! Po poważnych problemach zdrowotnych pan Zenon wrócił do sił, a także do atarowskiej pasji, i jak zwykle wnosi do społeczności swoją wiedzę i zapał. Tym razem wziął udział w rozgryzaniu tematu cartridge'a o nieco dziwnej nazwie "Weekend 3+", którego historię można było śledzić w tym wątku na naszym forum. Jest też prośba o pomoc z oprogramowaniem karta. Ale oddajmy głos Zenonowi:

CARTRIDGE "WEEKEND 3+"

To prawdziwy rarytas, a ile sztuk pałęta się po różnych szufladach to nie wie nikt. Ile wyprodukowanych modeli było sprzedanych i za ile, wie zapewne jeszcze mniej ludzików. I takie coś wpadło mi w ręce. A zaczęło się tak: pojawił się email, a w nim prośba o uruchomienie RAM-CART-a o nieznanym pochodzeniu i działaniu. Oprogramowania niet.



Cóż prostszego, wystarczy ustawić rejestr sprzętowy, by urządzenie wybrało jakiś bank i jakoś tam się uaktywniło. Ze zdjęć, które dostałem, wynika że używany jest tylko sygnał RD5, co nieuchronnie sprowadza kłopoty, bo nie można posłużyć się BASIC-iem by jakoś ożyło, a o procedurach maszynowych należy w ogóle zapomnieć. No to przelutować trzeba dwa kabelki (ścieżki), by zamiast RD5 używać RD4, i wtedy będzie łatwiej, bo BASIC da sobie radę. Jedno, drugie, trzecie polecenie... i nic. Wyglądają na poprawne:

POKE 54528, X ;X dana jako wybór banku i uaktywnienie RD4
POKE 32768,Y ;Y coś się powinno wpisać
(X,Y nie mylić z rejestrami indeksowymi procesora, to dane z zakresu 0-255)


Tak jeszcze parę razy w przód i tył, ale wciąż zero reakcji, ekran nie chce się kaszanić, a powinien. Bo przełączenie banku skutkować powinno utratą DL, które to znajduje się na samej górze wybranego banku w przestrzeni $8000-$9FFF. A pamięć RAM-CARTa tego nie zawiera bo i skąd. P O R A Ż K A.

Co to za kart, uszkodzony? Oznaczenia scalaków pościerane, a z rozkładu ścieżek na fotografii niewiele wynika. Inna sprawa że nie przyglądałem się dokładnie. Kart to kart, rejestr sprzętowy powinien dać się ustawić, a stawia opór. Decyzja była jedna. Właściciel karta, znaczy się Przemek Galanciak, wysyła go do mnie. Kurier spisał się na medal, a w między czasie dowiedziałem się że Przemek to gość, który montował RAM-CART-y 64kB i 128kB w firmie UM w Łodzi. Ło panie... Spodziewałbym się śniegu w grudniu, ale nie takiej znajomości! Mam w zbiorach jeden i drugi model, a tu sobie gadam przez telefon i wymieniam pisemka przez net z kimś, kogo dusza siedzi na płytkach moich RAM-CARTów.



I oto moduł jest u mnie. Mam go w ręku, czuć historię i ten ciężar... obudowa, scalaki, pamięć, ścieżki polutowane techniką kosmiczną, jee... to żyje! Czuć upływ czasu i kawał historii, a ja mam to w ręku. Pewno ktoś pomyśli: zboczeniec, jako żyw. I wiele się nie pomyli. Proszę tylko spojrzeć na cały moduł. Czy coś ciekawego widać? No... no... patrzymy, patrzymy... widać. Nie? To podpowiem. Ta śrubka mocująca. Prawdziwy skarb. Lekko zardzewiała. To prawdziwa poezja. Warta więcej niż cały moduł. W niej zawarta historia i klimat tamtych lat, które były i się oddaliły. A lutowanie... kto tak dziś potrafi? Na płytce wyryte "1991". Kiedy to było?

I był RAM-CART? Ale jaki? Co zaszyte w środku, że nie chce się poddać wydawanym poleceniom. Omomierz do ręki i rozpracowywanie połączeń. Do rejestru sprzętowego łatwo trafić po liniach adresowych. O! Co za diabeł, rejestr sprzętowy - wypisz, wymaluj - to dwa liczniki dwójkowe 7493. No tak, już na tym etapie wyjaśniło się, dlaczego moduł stawia opór. Wydawane polecenia nijak nie mają się do sposobu ustawiania tego rejestru.

Ale, ale... Dwa liczniki? Toż to podobne do innego modułu, który posiadam. Nazywa się "GAME SPORT". Jakieś 21 lat wstecz otrzymałem schemat karta do gier wykonanego na pamięci EPROM o pojemności 64kB. Wypisz, wymaluj, rozszyfrowywanie RAM-CARTa prowadzi do wniosku, że to tożsame modele. Tyle tylko, że RAM-CART ma bateryjkę i wyposażony jest w przełącznik i opcję zapisu pamięci. Ostatecznie schemat prawdę powie. I faktycznie, są tożsame, z dokładnością do połączeń między bramkami i numeracją. RAM-CART to 32kB, więc nie używa sygnału QD z wyjścia licznika MSB rejestru. Ot i tyle.

Pytanie jest takie. Co było pierwsze, "GAME SPORT", a potem "RAM-CART WEEKEND 3+", czy odwrotnie? I kto wpadł na pomysł zbudowania takowego RAM-CARTa. Ile było modeli? Gier pewno więcej. Niestety nie mam wglądu do płytki modułu "GAME SPORT", ale sądzę że to ta sama. Na jej bazie budowane były moduły z pamięcią EPROM lub SRAM.

I jeszcze jedno zagadnienie - oprogramowanie do ożywienia modułu WEEKEND 3+. Ja nie mam, Przemek też nie. Może na tym świecie jest życzliwa dusza, która ma, lub stworzy takowe. Na razie marzenie. Ale jak znam Atarowców, najpierw ponarzekają na co i po co to, a potem ktoś przysiądzie tyłka i napisze. W załączeniu fotki tego czegoś, co jest jak sądzę, prawdziwym skarbem. Voy! Pewno przydałby się taki model w kolekcji? Wnioskuję po tym, że nie pozwoliłeś wyrzucić do kosza.

No i oczywiście schemat, a właściwie trzy. Jeden to rozpiska elementów na płytce i schemat tworzony w czasie rozpracowywania modułu, a potem już na tej podstawie coś bardziej czytelnego. Zdecydowałem się zamieścić to w takiej formie, by było czuć klimat tamtych lat, więc proszę nie marudzić. Tak to ma być.



Co wynika ze schematu. Rejestr sprzętowy sterowany szeregowo to dwa liczniki 7493. Aby zmienić jego stan i wybrać inny bank należy wygenerować wymaganą liczbę impulsów na jego wejściu zegarowym. A wejście to sterowane jest sygnałami CCTL i R/W. Dodatkowo zezwolenie na zliczanie impulsów uzależnione jest od stanu przerzutnika r-s zbudowanego na bramkach NOR. Przerzutnik ten odpowiednio ustawia wejścia zerujące liczników 7493, pozwalając na zliczanie lub zablokowanie zliczania, gdy dokonywany jest odczyt danych z wybranego banku. Bank ma pojemność 256 bajtów, a banków może być 128, co daje pojemność 32kB całego modułu. Sterowanie wejściami CS, OE i WE pamięci SRAM standardowe, podtrzymanie bateryjką zrobione tak, jak widać. Ale uwaga! Pamięć zasilana jest TYLKO bateryjką, nie ma połączenia z Vcc (+5V) Atarynki! Na schemacie nie zaznaczyłem zasilania układów scalonych i GND doprowadzonego do pamięci. To fakt oczywisty. Dodatkowo, przełącznik dwupozycyjny pozwala odpowiednio ustawić linię RD5 niezależnie od ustawienia przerzutnika r-s. Wybrany bank 256-bajtowy lokuje się w początkowe adresy $A000-$BFFF, czyli tam gdzie normalnie "siedzi" BASIC. W momencie włączenia zasilania Atarynki generowany jest impuls, który odpowiednio ustawia przerzutnik r-s oraz, w zależności od ustawienia przełącznika, pozwala wykonać BOOT systemu i modułu do zapisu lub odczytu. To tyle. Jak coś pokręciłem to poprawić, uzupełnić, dodać.

Zenon/DIAL, 14 grudnia 2019 roku.

2019-12-15 23:22 by Kaz
komentarzy: 2
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gra "Literally"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środa z prasą (cz.6)
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy "Atari Font Creator"
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowa książka o Atari
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Atari Fan" po angielsku już jest!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy RECOIL, jego historia i język Ć
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Atari wieczorową porą
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środa z prasą (cz.3)
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Narzędzie do tworzenia scrolli
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Żużelek dla czterech graczy

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz15/12/2019 23:22
Inne treści związane z tematem
[MULTI] Mednafen x86/x64 1.26.0 Unstable [MULTI] Mednafen x86/x64 1.26.0 Unstable
Mednafen jest bardzo udanym multiemulatorem, który powstał przede wszystkim z myślą o linuksie, jednak dzięki portowi pod win32 i ostatnio testowanej wersji x64, możemy pobawić się nim także pod okienkami. Jest na tyle dobrym udawaczem, że na podwalinie jego kodu powstały takie emulatory jak VBjin (VirtualBoy) i PCEjin (PCEngine) Delikata. Menfagen pozwala zaemulować platformy ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVIII 22/10/2020 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVIII 22/10/2020
Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.90 z 14 czerwca 2020 r.
[Atari] AtariOnLine: Gra "Literally" [Atari] AtariOnLine: Gra "Literally"
W grze, toczącej się w latach osiemdziesiątych, wcielasz się w rolę motocyklisty Marka, posiadacza motocykla WSK 125, polskiej produkcji, którym przemierzasz kontynenty, w różnych krajach i odmiennych warunkach pogodowych ścigasz się, na zwykłych drogach, z innymi miłośnikami jednośladów. Masz możliwość przejechania aż ...
[Atari.Area] LiteDOS 3.06 [Atari.Area] LiteDOS 3.06
Ukazała się nowa wersja minimalistycznego w rozmiarze DOS dla ośmiobitowych komputerów Atari. Nowości w wersji 3.06: sterownik IDE dla wewnętrznych i zewnętrznych urządzeń zgodnych z MY-IDE, możliwość formatowania RAM-dysku, funkcje XIO 39 i 40 mogą ładować binarne pliki wykonywalne, pięciocyfrowa liczba podająca liczbę wolnego miejsca. Poza powyższymi LiteDOS charakteryzuje ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVII 10/10/2020 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVII 10/10/2020
Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.90 z 14 czerwca 2020 r.
Komentarze

T-shirt "Infestation Psygnosis 1990"

Retro T-Shirt Infestation Psygnosis 1990 - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt