[Atari] AtariOnLine: Action! w bibliotece i na warsztatach

[2] # AtariOnLine | Poniedziałek, 13 Kwietnia 2020 21:08CET

[Atari] AtariOnLine: Action! w bibliotece i na warsztatach

Już dawno nie było aktualizacji działu książkowego Biblioteki Atarowca, w którym udostępniamy różnego typu materiały związane oczywiście z Atari. Są tam zeskanowane książki w formatach PDF, Djvu, DOC i TXT. Dzisiaj jest okazja do rzucenia tam okiem, ponieważ zamieściliśmy dwie nowe pozycje o języku programowania Action!. Pierwsza to zebrane wszystkie strony z czasopism "Bajtek" i "Moje Atari", które zawierały opis tego języka w wykonaniu Wojtka Zientary. Kompilat wykonał Tomasz "Falcon030" Święch. Dzięki temu nie trzeba poszukiwać zientarowego kursu programowania rozrzuconego po różnych numerach wspomnianych pism, bo otrzymujemy zgrabny plik PDF z 30-toma stronami akszynowej esencji.



Druga książka to rarytas, biały kruk, dotychczas niedostępny w internecie. W jego posiadaniu był Piotr "Kroll" Mietniowski, od którego zabrałem go do Jerzego "Duddiego" Dudka, a ten ostatni wykonał skanowanie i OCR-owanie. OCR jest jak dotychczas surowy, więc nie nadaje się do publikacji, ale zeskanowana 130-stronicowa książka jak najbardziej. To podręcznik Action! Opis po polsku, najprawdopodniej autorstwa Bananasa i PioSofta i z końca lat 80-tych. Smakujemy to unikalne dzieło po pobraniu stąd.





Publikacja tych materiałów zbiegła się w czasie z inicjatywą, którą Tomasz "TDC" Cieślewicz zapowiadał w czasie KWAS #21 A i B, czyli o warsztatach pisania gry w "Action!". Podręczniki można więc potraktować jako uzupełnienie przygotowań do kursu albo materiały, które pomogą w obsłudze tego języka. Poniżej zaś informacja od Tomka o tym, na czym kurs będzie polegał i co zawierał:

"Warsztat Atari! Virus Invaders

Zapraszam Was na online'owy warsztat z programowania płynnych, dynamicznych strzelanek na Atari. Na naszych spotkaniach online stworzymy dynamiczną strzelankę o płynnie animowanych kilkudziesięciu obiektach. Będzie się ona nazywała "Virus Invaders", w której będziemy odpierać armię wirusów, by ocalić świat!

Nie wiesz jak się programuje na Atari? Nie wiesz jak się programuje strzelanki? Nie wiesz jak wykorzystać genialne możliwości Atari by robić lepsze gry? Nie wiesz jak robić efekty specjalne na Atari? Nie wiesz jak robić płynną animację? To się dowiesz!

Dla kogo jest ten warsztat? Dla każdego! Plan zajęć został tak przygotowany, aby był przystępny nawet dla kogoś, kto nigdy nie programował na Atari lub w ogóle nigdy nie programował. Zapraszam też osoby miłujące ZX Spectrum, Commodore, MSX i wszelkie inne - Atari nie gryzie.

Cel: praktyka, praktyka i praktyka - programowania tego wszystkiego co najciekawsze na Atari (będzie niewielkie podobieństwo do programowania C64 oraz jeszcze mniejsze podobieństwo do ZX Spectrum). Ten warsztat to ABC wszystkiego tego, co się składa na zrobienie profesjonalnej, płynnie animowanej strzelanki na Atari. Czyli:
  • podstawy programowania,
  • podstawy projektowania gry,
  • podstawy projektowania gry z wykorzystaniem wsparcia genialnego sprzętu Atari, np. procesora ANTIC oraz układów GTIA i POKEY,
  • w tym podstawy robienia tricków demoscenicznych np. zwiększanie ilości kolorów, duszków,
  • podstawy optymalizacji kodu,
  • podstawy optymalizacji kodu na komputerze Atari 8-bit,
  • podstawy filozofii projektowania i programowania w asemblerze - ale bez asemblera!
  • podstawy tego, aby kod w Action! wykonywał się maksymalnie szybko - jak w asemblerze!
  • wykresy wydajności rastra.

    Wszystko to przystępnie, na prostych przykładach i z objaśnianiem. Inaczej mówiąc, po tym warsztacie, przy niewielkich modyfikacjach kodu będziecie mogli samodzielnie osiągnąć dowolne czary na Atari i będziecie wiedzieć jak to się robi i dlaczego tak fajnie. Każdy z Was będzie miał możliwość wprowadzania do gry swoich autorskich zmian, więc ostatecznie stworzymy kilka różnych gier, pod którymi się podpiszecie i zobaczymy która z wersji będzie najfajniejsza. Zastanowimy się również nad jakimś konkursem na najlepszą modyfikacje/rozwinięcie naszej gry.

    Uwaga! To nie jest kurs programowania w Action! To kurs programowania gier na Atari. Action! będzie tu jedynie narzędziem.

    Patronat nad warsztatami objął UBU Lab z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który nam cały czas pomaga i wspiera nas w czasie prac nad przygotowaniem warsztatów. Na forum zamieściliśmy wątek, gdzie podamy więcej danych dotyczących warsztatu Atari Virus Invaders oraz tego jak się do niego przygotować. Dodatkowo będą informacje jak można się aktywnie zaangażować w te zajęcia;)

    Nie wiesz dlaczego Atari to najlepszy komputer na świecie? To zasiadaj przed klawiaturę i sam się przekonaj!"


    2020-04-13 21:08 by Kaz
    komentarzy: 3
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Dodatkowe kolory duszków
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Środowisko prasowe z nowymi "Bajtkami"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Albert" poprawiony
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Uprchlý vekslák"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Czy nowa edycja "Bajtka" jest coś warta?
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Światowa premiera "Alberta"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: "Rainer" uwolniony!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Jeszcze nowszy "Recoil"
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Niezwykła historia pewnej kasety
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Niezwykła historia pewnej kasety

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz13/04/2020 21:08
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet) [Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet)
    Z przyjemnością zapraszamy do przeczytania wywiadu z Krzysztofem Kobusem, ówcześnie znanym jako K.K./WFMH^Quartet, jednym z pionierów atarowskiej protosceny. Członkiem WFMH, później również Quartetu, autorem takich kultowych dem z końca lat 80. jak First Try, Yo Every Lamer, The Last Scroll. Rozmowa jest dostępna w dziale Wywiady.
    [Atari.Area] Lotus Esprit Turbo Challenge dla STe [Atari.Area] Lotus Esprit Turbo Challenge dla STe
    Od jakiegoś czasu na Atari-forum.com prowadzone są prace nad rozszerzoną wersją Lotus Esprit Turbo Challenge dla STe. Właśnie została opublikowana pierwsza 'oficjalna' wersja 1.0. Można ją pobrać z Atarimanii Główne zmiany to: użycie BLiTTERa do wyświetlania sprajtów; gradientowy kolor nieba; samplowane odgłosy samochodów, również podczas odgrywania muzyki; dodane pasy ...
    [Atari.Area] Echa Revision 2021 [Atari.Area] Echa Revision 2021
    Revision 2021 zbliża się do końca i powoli zaczynają się pojawiać pierwsze prace. Interesujące nas, atarowców, produkcje, które zostały już udostępnione to: Star Blader by Retroguru (gra - Atari Lynx) VROOM! (gra - Atari VCS) Square V2 by Hemoroids (demo - Atari STE) Powyższe linki prowadzą do Pouet.net
    [MULTI] Mednafen x86/x64 1.27.0 Unstable [MULTI] Mednafen x86/x64 1.27.0 Unstable
    Mednafen jest bardzo udanym multiemulatorem, który powstał przede wszystkim z myślą o linuksie, jednak dzięki portowi pod win32 i ostatnio testowanej wersji x64, możemy pobawić się nim także pod okienkami. Jest na tyle dobrym udawaczem, że na podwalinie jego kodu powstały takie emulatory jak VBjin (VirtualBoy) i PCEjin (PCEngine) Delikata. Menfagen pozwala zaemulować platformy ...
    [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XXXII 22/03/2021 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XXXII 22/03/2021
    Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200. Nowa zabawka dla posiadaczy w miarę nowych kart graficznych i Windows 10 - możliwość emulacji wykorzystujące efekt HDR. Niestety, co prawda Windows 10 mam, ale przy obecnych cenach kart graficznych i posiadając GTX660 o sprawdzaniu jak działa nowa zabawka mogę tylko pomarzyć;P Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka ...
    Komentarze

    T-shirt "Great Escape"

    Retro T-Shirt Great Escape - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt