[Atari] AtariOnLine: Action! w bibliotece i na warsztatach

[14] # AtariOnLine | Poniedziałek, 13 Kwietnia 2020 21:08CET

[Atari] AtariOnLine: Action! w bibliotece i na warsztatach

Już dawno nie było aktualizacji działu książkowego Biblioteki Atarowca, w którym udostępniamy różnego typu materiały związane oczywiście z Atari. Są tam zeskanowane książki w formatach PDF, Djvu, DOC i TXT. Dzisiaj jest okazja do rzucenia tam okiem, ponieważ zamieściliśmy dwie nowe pozycje o języku programowania Action!. Pierwsza to zebrane wszystkie strony z czasopism "Bajtek" i "Moje Atari", które zawierały opis tego języka w wykonaniu Wojtka Zientary. Kompilat wykonał Tomasz "Falcon030" Święch. Dzięki temu nie trzeba poszukiwać zientarowego kursu programowania rozrzuconego po różnych numerach wspomnianych pism, bo otrzymujemy zgrabny plik PDF z 30-toma stronami akszynowej esencji.



Druga książka to rarytas, biały kruk, dotychczas niedostępny w internecie. W jego posiadaniu był Piotr "Kroll" Mietniowski, od którego zabrałem go do Jerzego "Duddiego" Dudka, a ten ostatni wykonał skanowanie i OCR-owanie. OCR jest jak dotychczas surowy, więc nie nadaje się do publikacji, ale zeskanowana 130-stronicowa książka jak najbardziej. To podręcznik Action! Opis po polsku, najprawdopodniej autorstwa Bananasa i PioSofta i z końca lat 80-tych. Smakujemy to unikalne dzieło po pobraniu stąd.





Publikacja tych materiałów zbiegła się w czasie z inicjatywą, którą Tomasz "TDC" Cieślewicz zapowiadał w czasie KWAS #21 A i B, czyli o warsztatach pisania gry w "Action!". Podręczniki można więc potraktować jako uzupełnienie przygotowań do kursu albo materiały, które pomogą w obsłudze tego języka. Poniżej zaś informacja od Tomka o tym, na czym kurs będzie polegał i co zawierał:

"Warsztat Atari! Virus Invaders

Zapraszam Was na online'owy warsztat z programowania płynnych, dynamicznych strzelanek na Atari. Na naszych spotkaniach online stworzymy dynamiczną strzelankę o płynnie animowanych kilkudziesięciu obiektach. Będzie się ona nazywała "Virus Invaders", w której będziemy odpierać armię wirusów, by ocalić świat!

Nie wiesz jak się programuje na Atari? Nie wiesz jak się programuje strzelanki? Nie wiesz jak wykorzystać genialne możliwości Atari by robić lepsze gry? Nie wiesz jak robić efekty specjalne na Atari? Nie wiesz jak robić płynną animację? To się dowiesz!

Dla kogo jest ten warsztat? Dla każdego! Plan zajęć został tak przygotowany, aby był przystępny nawet dla kogoś, kto nigdy nie programował na Atari lub w ogóle nigdy nie programował. Zapraszam też osoby miłujące ZX Spectrum, Commodore, MSX i wszelkie inne - Atari nie gryzie.

Cel: praktyka, praktyka i praktyka - programowania tego wszystkiego co najciekawsze na Atari (będzie niewielkie podobieństwo do programowania C64 oraz jeszcze mniejsze podobieństwo do ZX Spectrum). Ten warsztat to ABC wszystkiego tego, co się składa na zrobienie profesjonalnej, płynnie animowanej strzelanki na Atari. Czyli:
  • podstawy programowania,
  • podstawy projektowania gry,
  • podstawy projektowania gry z wykorzystaniem wsparcia genialnego sprzętu Atari, np. procesora ANTIC oraz układów GTIA i POKEY,
  • w tym podstawy robienia tricków demoscenicznych np. zwiększanie ilości kolorów, duszków,
  • podstawy optymalizacji kodu,
  • podstawy optymalizacji kodu na komputerze Atari 8-bit,
  • podstawy filozofii projektowania i programowania w asemblerze - ale bez asemblera!
  • podstawy tego, aby kod w Action! wykonywał się maksymalnie szybko - jak w asemblerze!
  • wykresy wydajności rastra.

    Wszystko to przystępnie, na prostych przykładach i z objaśnianiem. Inaczej mówiąc, po tym warsztacie, przy niewielkich modyfikacjach kodu będziecie mogli samodzielnie osiągnąć dowolne czary na Atari i będziecie wiedzieć jak to się robi i dlaczego tak fajnie. Każdy z Was będzie miał możliwość wprowadzania do gry swoich autorskich zmian, więc ostatecznie stworzymy kilka różnych gier, pod którymi się podpiszecie i zobaczymy która z wersji będzie najfajniejsza. Zastanowimy się również nad jakimś konkursem na najlepszą modyfikacje/rozwinięcie naszej gry.

    Uwaga! To nie jest kurs programowania w Action! To kurs programowania gier na Atari. Action! będzie tu jedynie narzędziem.

    Patronat nad warsztatami objął UBU Lab z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który nam cały czas pomaga i wspiera nas w czasie prac nad przygotowaniem warsztatów. Na forum zamieściliśmy wątek, gdzie podamy więcej danych dotyczących warsztatu Atari Virus Invaders oraz tego jak się do niego przygotować. Dodatkowo będą informacje jak można się aktywnie zaangażować w te zajęcia;)

    Nie wiesz dlaczego Atari to najlepszy komputer na świecie? To zasiadaj przed klawiaturę i sam się przekonaj!"


    2020-04-13 21:08 by Kaz
    komentarzy: 3
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: KWAS i kolejne spotkania
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Za chwilę "Bard's Tale"!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Ostatni "KWAS" pandemiczny
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Niedziela growa
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Dzisiaj KWAS #21H
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2)
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Kaseta Turbo 2600 odczytana!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki PSA 2020
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1)

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz13/04/2020 21:08
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] Turgen System 8.6.15 [Atari.Area] Turgen System 8.6.15
    Ukazała się nowa wersja oprogramowania służącego do konwersji i zarządzania plikami przeznaczonymi dla magnetofonów. W nowej wersji: przeprojektowano interfejs użytkownika w opcji dotyczącej sygnału pilotującego, ekrany z informacją o plikach oraz ekstraktor plików z obrazów prezentują więcej szczegółów o częściach PWM, przywrócono ekran ładowania aplikacji. Pobieramy ...
    [Atari.Area] I po Grawitacji i JagNESfest... :( [Atari.Area] I po Grawitacji i JagNESfest... :(
    Jak się można dowiedzieć ze stron Grawitacji oraz JagNES wirus COVID-19 ponownie powoduje odwołanie imprez. Na stronie Grawitacji nawet możemy zobaczyć fajny obrazek, który zresztą jest do ściągnięcia w wersji wykonywalnej. Istnieje jeszcze nikła szansa na odbycie się pierwszej imprezy - nieoficjalnie wiadomo o poszukiwaniu zastępczego lokalu, terminu lub opcji online - ale wszystko ...
    [Atari.Area] ELSA 0.9 - asembler dla 65C816 [Atari.Area] ELSA 0.9 - asembler dla 65C816
    Ukazała się pierwsza publiczna wersja nowego asemblera dla Atari XL/XE z procesorem 65C816. Autorem programu jest KMK. Za pomocą ELSY powstała większość programów tego autora, m.in. BIOS do interfejsu IDE Plus, U-BASIC, OS i BIOS dla Rapidusa oraz emulatory Let's Emu! i CP/Emu. Program wymaga 65C816, więc skorzystać z niego mogą użytkownicy kart Rapidus i Antonia. Instrukcja oraz ...
    [Atari.Area] ARTur [Atari.Area] ARTur
    Dostępny jest nowy edytor do tworzenia ATASCII artów, przeznaczony dla Atari XL/XE. Jak informuje autor, program jest jeszcze w budowie, ale większość zaplanowanych funkcji już działa. Najważniejsze z nich: obsługa zestawów znaków użytkownika, zmiana kolorów edytora, historia pędzla, operacje na obszarach ekranu, zapisywanie fragmentów obrazu, 3 tryby pracy: Type, Draw i ...
    [Atari.Area] MILF [Atari.Area] MILF
    Kolejny nowy program użytkowy, który pojawił się w ciągu ostatnich kilku dni to aplikacja służąca do konfiguracji stacji dysków, a także wybiórczego kopiowania zawartości dyskietek. Najważniejsze funkcje: możliwość skonfigurowania stacji dysków komendami PERCOM, kopiowanie dowolnej ilości sektorów podając sektor startowy i końcowy zapisywanie logu operacji i możliwość ...
    Komentarze

    T-shirt "Gooblins 2"

    Retro T-Shirt Gooblins 2 - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt