[Atari] AtariOnLine: 07 się zgłasza...

[3] # AtariOnLine | Czwartek, 21 Września 2017 10:36CET

[Atari] AtariOnLine: 07 się zgłasza...
Skomentuj

Porucznik Toporny, przebywający na wczasach w ośrodku Funduszu Wczasów Pracowniczych „Klawisz” nad Zalewem Koronowskim w Borach Tucholskich, przypadkowo natrafia na ślady opon BMW, po których bezbłędnie rozpoznaje, że w okolicy przebywa groźny Aferzysta gospodarczy. Cień Aferzysty zaćmiewa radość wypoczynku porucznikowi Topornemu. Wie on, że nikt nie wie, co właściwie knuje Aferzysta, ale wie, że odnośne organa są pewne, że mogłoby to przynieść niepowetowane straty. Porucznik Toporny stawia sobie ambitne cele: 1) ująć Aferzystę, 2) ustalić, co właściwie zamierzał popełnić. TY JESTEŚ PORUCZNIKIEM TOPORNYM. Działasz samotnie i nieoficjalnie (urlop). Czyha na Ciebie wiele trudności i niebezpieczeństw. A przy tym musisz się śpieszyć, bo każdy dzień zwłoki to strata trzech posiłków w FWP „Klawisz”, opłaconych z góry. Czy starczy Ci odwagi, aby podjąć tę trudną grę?

Tak rozpoczyna się tekstowa gra przygodowa „07 zgłoś się” dla komputera ZX Spectrum, która bardzo luźno nawiązuje do bardzo popularnego w czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej serialu telewizyjnego o tym samym tytule, serialu przedstawiającego działania porucznika Milicji Obywatelskiej Sławomira Borewicza. Równo cztery lata temu, we wrześniu 2013 roku Adam "Muffy" Sokołowski postanowił podjąć się w ramach swojego pierwszego projektu programistycznego na Atari konwersji tej gry z ZX Spectrum.

Poprosił mnie o pomoc w obsłudze programu "Graph2Font", którym chciał konwertować grafikę. Nasze rozmowy szybko przemieniły się w decyzję, że grafika na Atari może być znacznie ciekawsza niż ta oryginalna. I że zrobię ją dla Muffiego od początku. Tak rozpoczął się nasz wspólny projekt. 20 września (właśnie przypada rocznica!) podesłałem Adamowi pierwszą propozycję ekranu tytułowego.



Trzy lata temu, obecny redaktor naczelny AtariOnline.pl Adam Wachowski, donosił z frontu walki o nowe programy na Atari, że powstaje gra tekstowa pod znamiennym tytułem "07 zgłoś się". Faktycznie, gra powstawała, ale bardziej można to było nazwać stanem zawieszenia, bo prace przy niej zamarły na baaaaaardzo długi okres. Jak to zwykle bywa w świecie takich hobbystycznych projektów, pracuje się nad nimi zrywami, a życie codzienne ma tendencje do rozpraszania i odciągania od nich. Nie inaczej było u nas.

W zeszłym roku dostaliśmy jednak istotny impuls do zakończenia gry. W czasie mojego grudniowego wykładu na Uniwersytecie Jagiellońskim na temat gier tekstowych, gra "07 zgłoś się" posłużyła jako jeden z przykładów, że takie produkcje wciąż na Atari powstają. A skoro powstają, to nie wypadało dalej trzymać projektu w stanie zawieszenia i w końcu trzeba było go dokończyć. Czas na to przypadł w tegoroczne wakacje, gdy z Adamem w ciągu zaledwie kilkunastu dni doprowadziliśmy grę do stanu końcowego. Sami byliśmy zdumieni, że się tak udało, szybko i znienacka...



Jednak w miarę jedzenia apetyt rośnie. Wpadliśmy na pomysł, żeby grę umilić jakąś miłą melodią. Ostatecznie stanęło na tym, że Michał "Caruso" Brzezicki zgodził się dla nas stworzyć utwór do ekranu tytułowego, który będzie nawiązywał do muzyki serialowej Włodzimierza Korcza. Efekt będzie można usłyszeć już wkrótce.

Pierwszy przedpremierowy pokaz gry miał miejsce 2 września na KWAS-ie. Program pozbawiony był jeszcze muzyki i intra, ale obecni na spotkaniu gracze mogli testować zachowanie programu i sprawdzić się w roli porucznika Topornego. Zaplanowaliśmy też podobny pokaz na 21 października, w czasie zbliżającego się zlotu w Gdańsku "Load Error", który organizuje kolega Sachy i spółka.





Miejscem właściwej premiery będzie dopiero inny zlot w Gdańsku, "Silly Venture" kolegi Greya. Tam także będzie można uczestniczyć w prezentacji gry, którą poprowadzę. Co więcej, udało mi się namówić na wydanie gry Jerzego Dudka, który jednoosobowo prowadzi firmę Retronics. Gra będzie więc miała swoją premierę na "Silly Venture" w dwóch postaciach: uwolnimy plik z grą za darmo dla wszystkich chętnych (będzie dostępny na AtariOnline.pl oraz tradycyjnie jako stuff z party), a do tego będzie można nabyć wersję kolekcjonerską, przygotowaną przez Retronics na cartridge'u, w pudełku, z instrukcją. Okładkę do wersji pudełkowej narysuje znany na scenie małego Atari grafik Jaromir "Odyniec" Wyszyński.

Liczba cartów prawdopodobnie będzie ograniczona do 50 sztuk, bo nie spodziewamy się wielkiego zapotrzebowania - gry tekstowe są jednak produktami mocno niszowymi. Kto jednak chce posiadać w kolekcji bardzo ciekawą grę, dobrze wykonaną, z piękną grafiką czterokolorową, pięknym pudełkiem albo ma chęć na spekulacyjny zakup i późniejszą sprzedaż tego dobra ograniczonego za miliony, to powinien się zaopatrzyć w wersję kolekcjonerską.



Bardzo miło mi też poinformować, że uzyskaliśmy oficjalny patronat merytoryczny Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Oddziału w Lublinie. Aby taki patronat uzyskać, musieliśmy poddać grę weryfikacji historycznej, merytorycznej przez pracowników instytutu. Za umożliwienie tego bardzo dziękuję Grzegorzowi Gałęzowskiego, bez pomocy którego tego patronatu by nie było. Warto podkreślić, że jest to pierwsza w historii IPN gra na komputer 8-bitowy, która taką aprobatę uzyskała! Historyczny moment zarówno dla instytutu, jak i dla środowiska retrograczy.

Dodatkowo dzięki Grześkowi będziemy mogli zaprezentować grę na Lubelskim Festiwalu Nauki, na stoisku IPN oraz w budynku IPN. Szczegóły wkrótce.




2017-09-21 10:36 by Kaz
komentarzy: 2
Inne treści związane z tematem
[Atari.Area] Silly Venture 2017 - prace z Atari 8-bit i 2600 [Atari.Area] Silly Venture 2017 - prace z Atari 8-bit i 2600;
Party, party i po party. Powoli spływają prace z imprezy. Na obecną chwilę dostępne są entriesy z 8-bitowego Atari oraz 2600. Tradycyjny download stąd. Warto również rzucić okiem na DemoZoo, gdzie również powoli pojawiają się prace z wyżej wspomnianego party.
[ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 24 [ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 24;
Nowa wersja testowej Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 2.90 z 15 lipca 2017 r.
[Atari] AtariOnLine: Kaz Kompo 2016 – aktualizacja [Atari] AtariOnLine: Kaz Kompo 2016 – aktualizacja;
Przypominamy o trwającym konkursie Kaz Kompo 2016, w którym głosujemy na najlepszą grę 2016 roku na 8-bitowe Atari. Głosujemy przysyłając maila na adres emailowy Xeena (mcora@tlen.pl) lub dopisując swój komentarz pod nowinką dotyczącą Kaz Kompo ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 25 [ATARI] Altirra x86 i x64 2.99 test 25;
Nowa wersja testowej Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 2.90 z 15 lipca 2017 r.
[Atari] AtariOnLine: Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry [Atari] AtariOnLine: Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry;
Mam zaszczyt przedstawić nową i ostateczną wersję gry Pac-Mad, która pierwszy raz światło dzienne ujrzała na Ironii 2k17. W czasie od party udało mi się dokończyć parę rzeczy, które planowałem od początku, ale nie zdążyłem ...