[Atari] AtariOnLine: Submarine Commander

[2] # AtariOnLine | Czwartek, 8 Sierpnia 2019 12:42CET

[Atari] AtariOnLine: Submarine Commander

Opis gry autorstwa Sonara:

Przedmowa

Gra "Submarine Commander" w przeciwieństwie do "Silent Service" rzuca nas na akwen Morza Śródziemnego, gdzie operując w pobliżu słynnej wyspy Malta będzie dane nam się zmierzyć z konwojami niemieckimi, a także włoskimi. Humorystycznie dodam, że możemy sobie wyobrazić, że to słynny polski "ORP Dzik" pod dowódctwem Bolesława Romanowskiego lub "ORP Sokół" pod komendą Borysa Karnickiego (Toto), znane w czasie II wojny światowej na Malcie jako Straszne Bliźniaki. "ORP Sokół" byłby w tych wyobrażeniach na wyrost, bo jak można na przykład zaatakować włoski krążownik na morzu, który w tym czasie stał w remoncie.



Z czym to się płynie

Na poniższym screenie widzimy nasz panel zarządzania okrętem. Mamy tutaj:

  • wskaźnik wychylenia pióra sterów głębokości, a także kierunku
  • głębokościomierz w stopach
  • kompas
  • detektor płytkich wód który wizualizuje nasz okręt od lewej burty
  • zegar operacyjny
  • czujnik zawartości tlenu na okręcie



    mamy też manometry:
  • po lewej:
    T – (Torpedos) ilość torped
    F – (Fuel) paliwo do silników diesel
    C – (Cells) stan naładowania akumulatorów
    S – (Speed) prędkość
  • po prawej:
    C – (Cells) poziom uszkodzeń akumulatorów
    I – (Instruments) poziom uszkodzeń instrumentów okrętowych
    H – (Hull) poziom uszkodzeń kadłuba
    E – (Engines) poziom uszkodzeń silników

    Podstawy dowodzenia okrętem podwodnym

    Najważniejsza jest nawigacja. Bez poprawnej nawigacji nigdy nie spotkamy wroga. Musimy szybko się odnaleźć na okręcie. Jako żółtodzioby, uruchamiamy najpierw silniki klawiszami 1-9, zero to stop. Wynurzamy się (joy do góry), odpalimy diesle dające nam soczyste 20 węzłów, co jest w zupełności wystarczające do deptania po piętach konwojom w akwenie. Natomiast pod wodą, co oczywiste, będziemy się poruszać wyłącznie na sinikach elektrycznych, dużo wolniej.

    M jak mapa

    Na poniższym screenie widać pozycję mojego okrętu, to ten biały krzyżyk. Jest tuż pod Afryką, w okolicach Bengazi (na zachód od Tobruku). Na południe ode mnie znajduje konwój. Jest oznaczony czarną kropką. Na kompasie możemy odczytać mój kurs. Idę na południe – czyli na zbliżenie na dieslach, w pozycji nawodnej, z prędkością 20 węzłów. Za chwilę będzie alarm i będę musiał zanurzyć się na głębokość peryskopową do jakichś 30-35 stóp nad okrętową stępką.



    Alarm

    Tuż po zanurzeniu się (joy w dół), tutaj jakieś 40 stóp, przełączamy (klawiszem S) ekran między widokiem sonarowo-radarowym. To takie zabawne połączenie obu w grze "Submarine Commander". Jak wiadomo detekcja sonarowa podczas II wojny światowej nie miała wizualizacji ekranowej. Zabawny fakt numer dwa – okrągły ekran, na którym ją mamy, przypomina amerykański radar SJ, który wizualizował cele dookooła okrętu na ekranie. Radar SD wprawdzie obracał głowicą, ale wizualizował przeszkodę tylko skaczącą sinusoidą. Wracając do radaru SJ – radar nie pingował tak jak sonar, bo działo się to tak szybko, że to jest niemożliwe, więc w tym elemencie "Submarine Commander" potężnie nas bajeruje.



    Tutaj musimy manewrować już przy pomocy wychylenia pióra sterów kierunku, pilnie bacząc na to, by nie wyskoczyć powyżej 30 stóp, ponieważ wróg zrobi z naszego kiosku/okrętu sito.

    Gdy cel na radarze SJ znajdzie się naprzeciw okrętu, gdzieś na 1/4 wysokości ekranu, jest to idealna pozycja do ataku torpedowego. Wystawiamy peryskop (P) – przymierzamy jak "błogosławiony zatopiony podwodniak przykazał" i ślemy (przycisk fire) wszystko, co nam się napatoczy na nitkę okularu, na dno.

    Co wygodniejsi mogą manewrować na peryskopie, ale namierzanie celów na radarze SJ jest skuteczniejsze. Jak widać nad ekranem radaru mamy mały kwadratowy ekran pokazujący nam pionowe "piki". Jest to pozycja wrogów i ilu ich pozostało – więc KURS LEWO NA BURT! IDZIEMY NA ZBLIŻENIE!



    Nie zapominaj zerować pióra sterów by przerwać zanurzenie wynurzenie bądź zwroty! To tyle.

    Zakończenia alternatywne

    1. Wypuściłeś wszystkie torpedy w pole, za co zdegradowano cię do kibelmajstra. 2. Zużyłeś całe paliwo na okręcie i prąd morski roztrzaskał was o skały Tobruku. 3. Udusiłeś siebie i załogę, w ten idiotyczny sposób posłałeś was na dno, stając się karmą dla planktonu. 4. Zwyciestwo w kampanii zapewnia całkowite wyczyszczenie akwenu z zespołów wroga!

    Powodzenia nie życzę, to nie na miejscu, bo w twojej sytuacji kapitana powódź to wróg podwodniaka. Więc życzę sukcesów!

    Ulubiony cytat z książki "Torpeda w celu" Bolesława Romanowskiego: "Panie kapitanie, te cholery mi prąd kradną" (kuk okrętowy do Romanowskiego z żalem, że załoga smaży placki ziemniaczane na ogrzewaczach wyrzutni torpedowych).

    O grze i jej sukcesie tutaj.

    Post Scriptum: są tylko dwa typy okrętów. Okręty podwodne i ich cele. Zatem do ataku!

    Klawiszologia:

    joystick - wychylenie pióra sterów głębokości
    fire - odpalenie torpedy
    0-9 - prędkość okrętu
    B (Blow Ballast) - szas / wynurzenie awaryjne
    C (Crash Dive) - zanurzenie awaryjne
    N (Neutralise) - anulowanie B lub C
    P (Periscope) - peryskop
    M (Map) - mapa
    S (Sonar) - sonar, a raczej radar... ale sonarujący

    Przepraszam? Posiada pan może nowy Submarine Commander? No.... jakiś może się znajdzie:



    sOnar / Classic Games Shrine

    2019-08-08 12:42 by Kaz
    komentarzy: 7
  • → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz08/08/2019 12:42
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] Silly Venture 2k19 - 11 edycja coraz bliżej! [Atari.Area] Silly Venture 2k19 - 11 edycja coraz bliżej!
    SV odbędzie się w tym roku w dniach od 6-go do 8-go grudnia, a więc za nieco ponad 3 miesiące! Niedawno ukazała się invitka na małe Atari grupy LAMERS, a parę dni temu kolejna, tym razem na platformę Atari Falcon grupy Mystic Bytes. Organizator zapowiedział także pierwszych Gości Specjalnych, którzy uświetnią tegoroczną edycję - Wojciech Zientara, człowiek legenda, szef "Klanu ...
    [Atari.Area] 1st Basque Tournament of Atari 2019 [Atari.Area] 1st Basque Tournament of Atari 2019
    Kilka miesięcy temu napisał do nas Egoitz Campo, który miał w planach zorganizowanie turnieju gier na Atari. Organizacja zajęła trochę czasu, ale w końcu - 13 września - doszła do skutku. Nasz czytelnik z Kraju Basków podesłał nam relację ze spotkania i planuje prowadzenie międzynarodowego rankingu, do udziału w którym zaprasza wszystkich miłośników Atari z całego świata. ...
    [Atari.Area] EmuTOS 0.9.12 [Atari.Area] EmuTOS 0.9.12
    Ukazała się nowa wersja nowoczesnego zamiennika TOS, który przeznaczony jest dla "dużych" Atari ich obecnych następców oraz emulatorów i - niespodzianka - dla Amigi. Zmiany dotyczą niemal wszystkich komponentów tj. AES, BIOS, konsoli i pulpitu. Pełna lista nowości i poprawek, a także źródła i obrazy dla kości ROM (w różnych rozmiarach), kartridży i dyskietek można znaleźć ...
    [PDF] Nowości w DLH's Commodore Archive [PDF] Nowości w DLH's Commodore Archive
    Serwis DLH's Commodore Archive to w chwili obecnej jeden z największych archiwum materiałów poligraficznych dla komputerów spod sztandaru Commodore (Amiga, C128, C64, C264, PET, VIC20), a od pewnego czasu także innych platform (Apple, Atari, Texas Instruments, PC). W jego zakamarkach znajdziemy genialny zestaw ocr'owych okładek i manuali do gier i aplikacji, pokaźną kolekcję ...
    [Atari.Area] Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! [Atari.Area] Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
    Do imprezy pozostało 1.5 miesiąca, ale organizacja nie zwalnia tempa! Przypominamy, że tegoroczne "Silly Venture" odbędzie się w dniach od 6-go do 8-go grudnia (piątek-niedziela) w Gdańsku. Jest to już 11-sta edycja tej imprezy, na której spotkają się fani Atari z całego świata - zarówno konsol, jak i komputerów tej marki. W dniu dzisiejszym ukazała się nowa video-invitka, ...
    Komentarze

    T-shirt "Co ty wiesz o życiu..."

    Retro T-Shirt Co ty wiesz o życiu... - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt