[Atari] AtariOnLine: RetroBorsuk przedstawia: hacki Montezumy i Donkey Konga

[2] # AtariOnLine | Wtorek, 15 Stycznia 2019 00:08CET

[Atari] AtariOnLine: RetroBorsuk przedstawia: hacki Montezumy i Donkey Konga

MONTEZUMA AGAIN!

JOS? TOM?S „PEPE” PARGA (2018)


Chyba każdy miłośnik 8-bitowych gier kojarzy Montezuma's Revenge / Preliminary Monty? Jeżeli ktoś nie zna tego prekursora gier action-adventure i jednocześnie jednej z najlepszych komnatówek w historii elektronicznej rozrywki – zapraszam do tej recenzji na RetroNaGazie.

Równe 35 lat trzeba było czekać na kontynuację przygód Panama Joe (aka Pedro) w wydaniu na nasze kochane 8-bitowe Atari. Wiem, wiem, jest to nieoficjalny sequel, a raczej hack Preliminary Monty, którego autorem jest Pepe prosto z Chile, czyli Jos? Tom?s Parga. No, ale – skoro oficjalnej kontynuacji nigdy się nie doczekamy – to przecież nie będziemy narzekać? Przynajmniej ja, jako wielki miłośnik pierwowzoru – nie mam zamiaru...


Jedna z bardziej klasycznych nowych komnat.


Zobaczmy, co do zaoferowania ma ta nostalgiczna produkcja i jakie wnosi zmiany do kultowego oryginału? Trzon rozgrywki oraz cała mechanika pozostała wierna pierwowzorowi. Czyli zasuwamy naszym bohaterskim Panamą Joe po piramidzie, zbieramy klucze, otwieramy drzwi, skaczemy po platformach i linach oraz unikamy wszelkich przeszkadzajek. Zresztą, każdy to zna. Zupełną nowością jest tutaj wielka i bardzo trudna do spenetrowania piramida składająca się z 72 komnat, z których 90% zbudowano od nowa. Robi wrażenie! Trzeba jednak przyznać, że nowe pomieszczenia są niemiłosiernie trudne i chyba w tym grobowcu pochowany jest jakiś Montezuma o skłonnościach sadomasochistycznych! Spotkałem się z opiniami wielu atarowców, że gra oraz zawarte w niej plansze zostały mocno przekombinowane pod względem projektu i przez to tytuł nie jest zbytnio grywalny.


A w tej komnacie mamy prawdziwą ścieżkę zdrowia


Jakie jest moje zdanie? Trzeba przyznać, że to przygoda dla prawdziwych poszukiwaczy przygód i hardkorowych graczy jednocześnie. W paru przypadkach wydawało mi się, że niektórych pokoi nie da się przemierzyć. Jest bardzo, bardzo trudno – ale naprawdę pomysłowo! Będziecie skakać po maleńkich występach skalnych nad lawą, znikających platformach rozwieszonych nad przepaściami, czy kombinować jak przeżyć w planszy wypełnionej zabójczymi łańcuchami. Oczywiście przez cały czas musicie umiejętnie planować swoją drogę szukając kluczy odpowiedniego koloru. Zebranie pochodni rozświetlającej ciemności nad skarbcem – może spowodować, że wyrwiecie trochę siwych włosów z waszych głów. Hardkor maksymalny!

Gra jest jak najbardziej do ukończenia, a przynajmniej da się zaliczyć pierwszą wariację tej zdradzieckiej piramidy, po której rozgrywka po prostu zapętla się. Co prawda nie byłoby to możliwe bez 200 (tak dobrze czytacie, dwustu) istnień, w które zaopatrzył naszego protagonistę autor... To obrazuje skalę trudności wyzwania! Ja bardzo dobrze się bawiłem i polecam Montezuma Again! wszystkim zaprawionym w bojach miłośnikom przygód Panamy Joe. Żeby nie było, że nie ostrzegałem – to nie jest gra dla mięczaków...


Longplay z całej arcytrudnej piramidy.

Na koniec dodam, że Pepe oprócz tej produkcji stworzył także edytor poziomów nazwany MonteMaker, który zostanie upubliczniony przez niego w przyszłości. Grę możecie pobrać stąd.



DONKEY KONG ARCADE HACK

DARRYL „DARRYL1970” GUENTHER, PAUL „PLAYSOFT” LAY (2017)


Zawsze uważałem atarowską wersję Donkey Konga autorstwa Landona Dyera za jedną z najlepszych spośród wszystkich domowych portów tego kultowego przeboju z automatów arcade. Jeżeli jednak za przeróbkę oryginału z 1983 roku biorą się takie uznane nazwiska jak darryl1970 oraz Playsoft – to wiecie, że efekt końcowy zapewne będzie piorunujący! Inaczej być nie może. Głównym celem tego projektu było przybliżenie znanej i lubianej rozgrywki jeszcze bardziej do automatowego pierwowzoru. Jakie zmiany wprowadzili autorzy tego hacka i czy im się to udało?

ZMIANY W STOSUNKU DO WERSJI NA ATARI Z 1983 ROKU:


Już na pierwszym poziomie zauważymy świetne poprawki.


- zmieniona kolorystyka
- poprawiono wygląd i animacje Mario, Donkey Konga oraz Pauliny (ukochanej hydraulika) na bardziej podobne do wersji arcade,
- bardziej szczegółowe platformy,
- ładniejsza grafika większości obiektów w grze (piece, młotki, znajdźki, beczki i inne przeszkadzajki)
- podmiana duszków wrednych ogników na wygląd zbliżony do wersji arcade,
- ciekawsza animacja zgonu bohatera,
- ulepszono efekty dźwiękowe na bardziej zgodne ze słyszanymi z salonów gier,
- w wersji Donkey Kong RMT na planszy tytułowej usłyszymy piękną muzyczkę wzorowaną na NES-owej wersji tego przeboju,
- i najważniejsze: Donkey Kong używa w końcu pasty do zębów i chwali się nieskazitelną bielą swojego uzębienia ;-)


Na filmiku powyżej porównanie obu wersji gry (prawidłowa data nowej to 2017).

Z przyjemnością odpaliłem sobie ponownie obie wersje tego nieśmiertelnego klasyka i porównałem obydwie w graniu. Stara oczywiście ciągle jest bardzo jara, ale po uruchomieniu edycji przygotowanej przez magików: Darryla i Paula – do wcześniejszej nie będę już wracał, tak po prostu. Bardzo soczysta kolorystyka, króciutka lecz chwytliwa muzyczka tytułowa, ciągle wyborna grywalność oraz oprawa graficzna wzorowana na kapitalnym oryginale z Wozów Drzymały – powoduje, że nasze małe Atari zamienia się w automat arcade. Cudownie i wybornie! Bez dwóch zdań – najlepsza wersja tej gry dostępna na 8-bitowe mikrokomputery. Przynajmniej dla mnie. Jeżeli ktoś jeszcze nie grał – to wersję bez muzyki ściągnięcie stąd, a wersję z nostalgiczną nutą znajdziecie w tym miejscu.


PS. Screeny pochodzą głównie ze stron lub tematów autorów dotyczących gier.
PS2. Nie opisywałem?sterowania w grach, które mają tak dobrze znane pierwowzory.
PS3. Istnieje możliwość, że w przyszłości rozbudowane recenzje Montezuma Again! oraz Donkey Kong Arcade Hack pojawią się także?na www.retronagazie.eu


2019-01-15 00:08 by RetroBorsuk
komentarzy: 21
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz15/01/2019 00:08
Inne treści związane z tematem
[Atari.Area] flop 66 [Atari.Area] flop 66
Sikorki ćwierkają, że na dedykowanej stronie pojawił się nowy, 66 już numer magazynu dyskowego "flop". Tym razem mamy trzy strony dyskietki, chociaż - jak sami spojrzycie - o dość dziwnych wielkościach... A zawartość? Oceńcie sami, download we wskazanym miejscu.
[Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k21 (Winter Edition) – aktualności
Zostało już niewiele czasu do zimowej edycji Silly Venture, największej imprezy demoscenowej poświęconej platformom Atari. Oto najnowsze wiadomości od Greya:Już za niecałe 2 tygodnie spotykamy się po raz kolejny w tym roku! :) Z niektórymi z Was fizycznie, z pozostałymi wirtualnie. Od 9-go do 12-go grudnia czekają nas 4 dni zabawy z ATARI.Mimo ...
[Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron [Atari.Area] TURGEN 8.8.9 - Eta-Xi-Omicron
Kolejna wersja multiplatformowego narzędzia do zarządzania, konwersji, tworzenia (oraz wszystkiego, czego można sobie wymarzyć) taśm przynosi następujące zmiany: The ExpressLoading conversion is now available also for the Omicron Turbo plugin Loading bars of all Omicron Turbo loaders have enhanced and unified color scheme Loading bars of the ExpressLoader of the Turbo 2000 plugin have ...
[Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE
Aktualnie trwają prace nad portem hitu znanego m.in. z ZX Spectrum, C64 i Amigi - Laser Squad. Gra jest taktyczną grą turową, wielu uznaje ją za protoplastę takiego szlagieru jak seria X-COM. Pracami kieruje znany z wielu świetnych portów, takich jak m.in. Fairlight, Highway Encounter, Jack the Nipper, czy Saboteur - MariuszW. Najprawdopodobniej gra będzie działać w kilku trybach na ...
[Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz! [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
Ostatnie przypomnienie - w tę sobotę, o 13:00 nastąpi rozpoczęcie dwudziestego czwartego KWAS-a - na Uniwersytecie Jagiellońskim, ul. Łojasiewicza 4, Kraków. Plan spotkań umieszczony jest poniżej, jak zwykle spontaniczny, bez spiny - więc ostateczna kolejność może być inna, ktoś może się pojawić znienacka albo odwrotnie - ...
Komentarze
Ostatnio dodane pliki

T-shirt "Taito Logotype "

Retro T-Shirt Taito Logotype   - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt