Po pierwsze, rozgrywka najczęściej nie trafia w gust naszych atarowców, którzy weszli w świat gier w drugiej połowie lat 80. lub na początku lat 90. Znakomita większość produkcji Meyera przesiąknięta jest bowiem klimatem bardzo wczesnych lat 80., przyjęte konwencje i rozwiązania są w duchu produkcji znanych z Atari 2600 (część gier wprost inspirowana jest tytułami z tej konsoli), a grafika i muzyka zwykle nie są takiej jakości, do jakiej się przyzwyczailiśmy.
Po drugie, specyficzny jest model dystrybucji firmy Video 61: regułą jest sprzedaż wyłącznie na fizycznych kartridżach, tylko w bardzo rzadkich przypadkach gra lub demo gry są udostępniane w wersji cyfrowej. A przy tym cena nie wydaje się atrakcyjna – za ok. 40 dolarów otrzymujemy podobno „goły” kartridż z wydrukowaną naklejką, w przezroczystej foliowej torebce, bez żadnych dodatków.
Tak czy siak, gry te znajdują chętnych klientów – głównie w Stanach – a Peter jest rzadkim na scenie 8-bitowego Atari przykładem programisty, który dość dużo tworzy i chyba próbuje na swych grach zarabiać. Postaram się krótko przybliżyć poniżej gry z lat 2017-2018, opierając się na materiałach publikowanych na AtariAge. Jeśli ktoś kupił egzemplarz którejś z tych gier i może powiedzieć, jak się faktycznie gra, to zapraszam do dodania swego komentarza.
.jpg)
Zacznijmy od najmocniejszego tytułu w tym zestawieniu. Tempest Elite jest ulepszoną wersją wcześniejszej konwersji Petera Tempest Xtreem z 2009 roku, wzorowanej przede wszystkim na Tempest 2000 (1994) z konsoli Atari Jaguar.
Oryginalna gra Tempest była dynamiczną strzelanką z grafiką wektorową, wyszła na maszyny arcade w roku 1981 i wyróżniała się kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami (np. jako pierwsza gra wideo w historii umożliwiała początkowy wybór poziomu trudności). Produkcja była na tyle grywalna, że jej kolejne komercyjne inkarnacje ukazują się do dziś – ostatni oficjalny remake na współczesne platformy to Tempest 4000 z 2018 roku.
Peter J. Meyer wypuścił swoją wersję w 2009 pod nazwą Tempest Xtreem. Warto odnotować, że gra była dość dobrze oceniana (zajęła wówczas 5. miejsce w Kaz Kompo), wspierała stereo, miała niezłą muzykę skonwertowaną z Tempest 2000 oraz digitalizowane sample jako efekty dźwiękowe. Można też było ściągnąć grywalne demo.
A czym się od niej różni wersja Elite? Autor wśród zmian w stosunku do Tempest Xtreem podaje m.in.: rozszerzenie do 96 liczby różnych kształtów tunelu, w którym toczy się rozgrywka, opcję pauzy, podświetlanie torów ruchu, bardziej płynną animację, dodatkowy rodzaj przeciwnika na wyższych poziomach i rozszerzenie możliwości sterowania o kilka kontrolerów. Właścicieli rozszerzonych atarek powinno zainteresować, że Tempest Elite dodatkowo wspiera również kartę VBXE (dzięki niej mamy kolorową grafikę w wysokiej rozdzielczości).
Filmik z rozgrywki ze starszej wersji Tempest Xtreem:
Filmik z rozgrywki w Tempest Elite z kartą VBXE:
Na AtariAge informację o wydaniu gry opublikowano w tym wątku.
Kod: Peter J. Meyer
Grafika: Sal „kjmann” Esquivel, Peter J. Meyer
Muzyka, design: Sal „kjmann” Esquivel
.jpg)
W tym przypadku Peter wykorzystał pomysł swego wydawcy Lance'a Ringquista na rozgrywkę łączącą cechy Breakouta i gry na flipperach. Domyślnie sterowanie odbywa się za pomocą paddles (zwanych u nas „wiosełkami”), ale możliwe jest wybranie również innych kontrolerów, w tym dżojstika.
Odpowiedni wątek na AtariAge znajduje się tutaj.
Kod: Peter J. Meyer
Pomysł, design gry: Lance Ringquist
Grafika tytułowa: Artisan 21
.jpg)
Surround'Em ma prostą grafikę, oferuje różne warianty rozgrywki, a wykorzystuje pomysły z takich produkcji, jak: Surround z Atari 2600, Slither z Commodore VIC-20 i automatowa wersja gry Tron.
Wątek na AtariAge znajduje się tu.
.jpg)
Helikopter w ogniu walki. Rzecz inspirowana Chopper Command z A2600 i Choplifterem, z niezłym scrollem wykorzystującym efekt paralaksy. Wygląda być może najciekawiej graficznie z prezentowanych dzisiaj gier (zerknijcie na filmik), natomiast wysłuchanie muzyki na ekranie tytułowym może być trudnym doświadczeniem...
O premierze gry Peter pisał na AtariAge tutaj.
Pomysł, kod: Peter J. Meyer
Muzyka: Lance Ringquist
.jpg)
Minigolf na małym Atari dla 1-2 graczy, z 4 różnymi polami golfowymi i różnymi trybami rozgrywki.
Odpowiedni wątek na AtariAge można znaleźć w tym miejscu.
PS1: Screenshoty pochodzą ze strony Peter's Atari 8-bit games.
PS2: Podaję powyżej linki do wątków na Atari Age założonych przez Petera Meyera, natomiast nowych tam już nie założy, bo w styczniu 2019 dostał dożywotniego bana na tym forum z powodu notorycznego tworzenia fikcyjnych kont, z których m.in. wypisywał „niezależne” pochwały w wątkach o własnych grach. W ostatnich latach już kilka razy miał czasowo blokowane konto, ale tym razem admini powiedzieli: dość. Wkrótce potem jego podobne praktyki na Facebooku spowodowały, że Peter pożegnał się też z tamtejszą grupą „Atari 8-bit computers”.
2019-06-02 23:16 by "Adam"
komentarzy: 1