[Atari] AtariOnLine: Remanent – gry z 2017 roku (1)

[2] # AtariOnLine | !!! środa, 5 Grudnia 2018 23:15 CET [04-12-2018 23:47 CET]

[Atari] AtariOnLine: Remanent – gry z 2017 roku (1)

  • Shamus+ (wrzesień 2017)

  • We wrześniu 2017 roku Austriak Siegfried „slx” Lenz opublikował rozszerzoną wersję klasycznej gry Shamus wydanej w 1982 roku przez Synapse Software. Była to jedna z najlepszych zręcznościówek z elementami przygodowymi z początku lat 80. Oryginalnie napisana w 16KB na 8-bitowe Atari, została później skonwertowana na kilka kolejnych platform.

    W grze wcielamy się w robota-detektywa i poruszamy się w labiryncie pomieszczeń, przeszkadzają nam grupy innych robotów-strażników, regenerujące się za każdym razem, gdy na nowo wchodzimy do danego pokoju. Po drodze zbieramy różne przedmioty: butelki z dodatkowymi życiami, klucze otwierające zablokowane przejścia i tajemnicze znaki zapytania, uważając przy tym, aby nie dotknąć ścian. Jeśli zbyt długo przebywamy w danym pomieszczeniu, pojawia się złowrogi Cień atakujący nas, nie możemy go jednak zabić, najwyżej chwilowo zatrzymać. Celem całej gry jest zabicie tego właśnie Cienia, co możliwe jest wyłącznie w jego komnacie.


    Zmiany w stosunku do oryginału:

    • Dodatkowe 4 labirynty wzięte z wersji na Commodore 64 - „shamus” to slangowe określenie na prywatnego detektywa, stąd pewnie nazwy im nadane na C64: Holmes, Cluseau, Marlowe, Bond.
    • Możliwość rozgrywki na oryginalnych labiryntach z C64, z drobnymi różnicami w stosunku do tych z wersji na małe Atari.
    • Dodanie pauzy (spacja, wznowienie gry przez FIRE) – co ciekawe, możliwość zatrzymania gry była dostępna podobno tylko w wersji na pecety.
    • Nowy tryb rozgrywki „Tournament”, pozwalający na sekwencyjną rozgrywkę w kolejnych labiryntach.
    • Poprawka rzadkiego błędu: wersja na Atari stopniowo zwiększa szybkość rozgrywki wraz ze wzrostem ustawień trudności oraz na wyższych levelach (co zdaje się nie występuje w wersji na Commodore'a, tam tempo jest stałe). W oryginalnym kodzie był jednak bug, który przy bardzo specyficznych ustawieniach poziomu trudności powodował coś w rodzaju „przekręcenia licznika”: w którymś momencie gra zamiast ponownie przyspieszyć, drastycznie zwalnia. Slx znalazł ten bug i naprawił.


    Na ekranie startowym:
    START - rozpoczęcie gry
    SELECT - wybór poziomu trudności
    OPTION - wybór początkowego labiryntu


    Autor oryginalnej gry: William Mataga (obecnie Cathryn Mataga)
    Autor dodatkowych poziomów na C64: Jack L. Thornton
    Opracowanie rozszerzonej wersji: Siegfried „slx” Lenz

    Grę można pobrać w postaci XEX lub ATR.

    Slx przygotował również paczkę ZIP, zawierającą m.in. kod źródłowy i plik PDF, w którym szczegółowo opisał historię swojej przygody z Shamusem (sięgającą oczywiście wczesnych lat 80.) oraz proces pracy nad grą. Dokładnie opisane są tam informacje o sposobie reprezentowania w pamięci mapy gry, Slx opowiada, jak rozkładał na czynniki pierwsze sposób zapisu mapy na C64 i jak konwertował na nieco inny format w Atari, jak napisał sobie specjalny konwerter w Action! na małym Atari (chyba żeby sobie utrudnić pracę...) i jakie miał problemy z tym związane.




  • Don Quijote de la Mancha 2 (sierpień 2017)

  • Coś dla osób znających język hiszpański: niezbyt długa przygodowa gra tekstowa o przygodach słynnego Don Kichota. W sierpniu 2017 na forum www.retrogames.cl swoją starą, niepublikowaną wcześniej grę zaprezentował Chilijczyk Guillermo „WillySoft” Fuenzalida.

    Historia powstania tej gry jest następująca: w 1987 hiszpańska firma Dinamic Software wypuściła przygodówkę graficzno-tekstową „Don Quijote”, m.in. na ZX Spectrum, Amstrada i C64, składającą się z dwóch części.

    Wzorując się na tamtej produkcji w 1990 roku chilijski programista Claudio Bernet stworzył w Basicu na 8-bitowym Atari swoją interpretację pierwszej części przygód Don Kichota. Gra miała tytuł „Don Quijote de la Mancha” (plik możecie znaleźć tutaj) i była dystrybuowana w Chile przez firmę World Computer.

    W 1992 roku 14-letni wówczas Guillermo postanowił, że napisze własną drugą część przygód błędnego rycerza, nie opierając się na wersji z C64. Chciał, aby dystrybucją zajął się World Computer, jednak ostatecznie nie udało się osiągnąć porozumienia, nie doszło do podpisania umowy i gra przeleżała 25 lat.


    Kod był pisany w BASIC-u, a grafika tworzona w programie Koala Painter, autorowi pomagał kolega Ren? Manriquez. Ekran tytułowy został „pożyczony" z pierwszej części na Atari, a tamten ekran z kolei powstał jako uproszczona wersja grafiki z Commodore'a.

    Grę uruchamiamy z wciśniętym OPTION.

    Uwaga: aby zacząć rozgrywkę, trzeba wpisać „EL INGENIOSO HIDALGO”, czyli „przemyślny szlachcic” – taki brzmi początek pełnego tytułu książki Cervantesa i tak też trzeba było zacząć część drugą w oryginalnej grze z 1987 roku.

    Aby uzyskać skąpą podpowiedź od naszego towarzysza Sancho Pansy, wpisujemy „AYUDA”, „HELP” lub „SOS”.


    Kod: Guillermo "WillySoft" Fuenzalida
    Grafika: Ren? Manriquez, Guillermo Fuenzalida

    Plik z grą w postaci pliku .PRO pobieramy stąd.


  • MVSBC Galactica (czerwiec 2017)

  • W 2017 roku pisałem o grach tworzonych w Mad Pascalu, m.in. wspominałem o programach, które Bostjan „Gury” Gorisek przepisuje na ten język z Sinclair Basica, traktując to jako ćwiczenie programistyczne. Wkrótce po tym artykule Gury opublikował jeszcze jedną prostą gierkę opartą na kodzie z jugosłowiańskiej książki „Mirko Tipka Na Radirko”.


    Fabuła gry MVSBC Galactica jest następująca: twoja planeta została zaatakowana przez obcych. Musisz bardzo szybko sprowadzić swoje 4 statki kosmiczne w bezpieczne miejsce, aby przygotować je do walki. Statek pojawia się w prawym górnym rogu, docelowe miejsce jest po przeciwległej stronie ekranu, a pomiędzy nimi znajdują się 3 pasy przeszkód. U góry stale skraca się poziomy pasek sygnalizujący czas, który jeszcze pozostał. Poza tym jeszcze z góry losowo spadają jakieś pociski.

    Uwaga: każdym statkiem musimy pokonać drogę trzykrotnie, tzn. najpierw po klucz, który pojawia się nad docelowym schronieniem, potem z powrotem po drugi klucz, po jego zebraniu otwiera się przejście i dopiero wówczas możemy zaparkować nasz statek.

    Autor oryginału na ZX Spectrum: Ludvik Ilovar.

    Plik XEX pobieramy z tego miejsca.

    2018-12-04 23:47 by "Adam"

    komentarzy: 0

    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
    → NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

    Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz05/12/2018 23:15
    Inne treści związane z tematem
    [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE [Atari.Area] Laser Squad dla Atari XL/XE
    Aktualnie trwają prace nad portem hitu znanego m.in. z ZX Spectrum, C64 i Amigi - Laser Squad. Gra jest taktyczną grą turową, wielu uznaje ją za protoplastę takiego szlagieru jak seria X-COM. Pracami kieruje znany z wielu świetnych portów, takich jak m.in. Fairlight, Highway Encounter, Jack the Nipper, czy Saboteur - MariuszW. Najprawdopodobniej gra będzie działać w kilku trybach na ...
    [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz! [Atari] AtariOnLine: KWAS 24 już teraz!
    Ostatnie przypomnienie - w tę sobotę, o 13:00 nastąpi rozpoczęcie dwudziestego czwartego KWAS-a - na Uniwersytecie Jagiellońskim, ul. Łojasiewicza 4, Kraków. Plan spotkań umieszczony jest poniżej, jak zwykle spontaniczny, bez spiny - więc ostateczna kolejność może być inna, ktoś może się pojawić znienacka albo odwrotnie - ...
    [Atari.Area] Jump! Wystartował preorder [Atari.Area] Jump! Wystartował preorder
    Prace nad amigową wersją hitu z Atari - Yoomp dobiegają powoli do końca, kilka dni temu uruchomiono preordery na fizyczną kopię gry, w zestawie można będzie otrzymać: grę na CD oraz nośniku USB, instrukcję oraz wywiady z autorami, gadżet - niespodziankę. Autorami są weterani amigowskiej demosceny: Kefir/Union (kod i grafika) oraz XTD/Lamers, który przygotował oprawę ...
    [Atari.Area] Turgen 8.8.8 - First Express [Atari.Area] Turgen 8.8.8 - First Express
    Kolejna wersja multiplatformowego narzędzia do zarządzania, konwersji, tworzenia (oraz wszystkiego, czego można sobie wymarzyć) taśm przynosi następujące zmiany: New conversion type for Turbo 2000: ExpressLoading. ExpressLoading converts segmented binary files to a chain of composite Turbo 2000 blocks. Each composite block contains data of multiple segments. A composite block ends either ...
    [Atari] AtariOnLine: Filmowy weekend [Atari] AtariOnLine: Filmowy weekend
    Już jest! Nagranie z kolegą Krzysztofem "Amarokiem" Piotrowskim, który kilka dni temu zachęcał nas do pomocy przy projekcie Rosetta Code, dla którego to projektu przygotował 500 programików w języku Action!, miało miejsce premierę wczoraj o 20:00 i można je obejrzeć poniżej. Już pojawiły się ciekawe komentarze:Nadrabiamy ...
    Komentarze
    Ostatnio dodane pliki

    T-shirt "The Eidolon Black & White"

    Retro T-Shirt The Eidolon Black & White - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt